Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Kjempearbeid du gjør her Arnfrid !Hvis du ovenfor mener Magdalena Christophersdtr. Trondsen så var det vel Karens mann, Erik, som var hennes barnebarn ?Hvis du mente Magdalena Trondsdtr. Rustung så blir vel hun søster til Karens morfar ?Kansje det er enda noen Magdalena'er som jeg ikke har fått med meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uff da,Else Tronds var mor til Karen Mowat, i sitt ekteskap med Anders Mowat, altså mormor til Christopher og Erik Eriksen Orning.Magdalena Tronds var mor til Anna Eriksdtr Orm, i sitt ekteskap med Erik Orm, altså oldemor (mor til farmor, Anna Eriksdtr Orm, og mormor til far, Erik Ottesen Orning) til Christopher og Erik Eriksen Orning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Arnfrid. Du misforsto meg muligens i (218):Det er helt klart at Erik Ottesen Orning og Karen Mowat hadde i hvert fall 3 sønner. De er nevnt i Bidrag til Norges Historie som du henviser til: s. 147-148, Orninggård febr. 1657: Karen Mouat selger med sine barns samtykke ... underskrevet av sønnene Bernt Orning til Vatnøe, Erik Orning til Eidegaard og Christopher Orning til Haaland.s. 148, 22/10-1659: Erik Orning til Eidegaard, K. Mts Velbestalter Cornet (og, ifølge Ovenstad, senere igjen ansatt som fenrik)Det jeg stiller spørsmålstegn ved, er om Cornet Erik Eriksen Orning er den samme som Erik Orning som døper sine barn (Mats, Søren og Sophia) i Ribe 1627-33 og som allerede da tituleres kaptein.Kapteinen i Ribe tilhører kanskje en annen gren av slekten Orning, jeg ser f.eks. på Roskildehistorie at navnene Søren og Sophia finnes i etterslekten etter Thomas Svendsen Ornings bror Søren Svendsen Orning (g. Galskyt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei, Nei jeg har ikke misforstått, men 'surret' litt rundt.Vi har problemer i forhold til to dokumenter, nemlig1) Laurits uttalelse fra 1746, der det fremgår at Erik Ottesen og Karen Mowatt hadde tre sønner, hvorav to var barnløse. Her må det a) ha sneket seg inn en feil, enten ved at de som har transkribert originaldokumentet har tydet det feil eller at det siden er blitt feil gjengitt i PHT, b) Erik Orning var barnløs og ikke identisk med den Erik Orning som var gift med Mette Christensdatter Harboe og som fikk barna Søren, Sophia og Mathias i Ribe.2) Skifte etter Ove Erik Danielsen Orning, der hans hustru, Gjertrud Trøbler, se innlegg (8) uttaler at Wilhelm (Danielsen) Ornings barn, Bernt Andreas og Blanceflor, begge levde i 1748. Hun husket forøvrig ikke om Christian Danielsen Orning hadde barn, noe han hadde. Han bodde i Sund, så det skulle ikke være vanskeligere for henne å ha oversikt over det enn over de som bodde i byen. På den annen side bodde jo hennes svigermor, Blanceflor Cathrine Orning, i byen på 1720-tallet. Det vet vi siden hun var fadder til de tre eldste barna til Bernt Andreas (Orning) og Marta Clausdtr Ludt. Hun hadde dermed kanskje bedre oversikt over denne delen av familien enn de som var flyttet lenger enn til byen. Så har vi nå også en avskrift av skiftet etter Christopher Tronds, som brødrene Erik og Christopher Orning har bekreftet riktigheten av i 1651. Dette skal være kommet til Bergen Museum i 1890, men utlånt til RA, når Riksarkivar H. J. Hvitfeldt-Kaas meddeler det i PHT i 1899.Hvor de andre originaldokumentene er har jeg ikke fått undersøkt enda. Men kommer tilbake med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har identifisert, Eide, der Erik Orning bor?I 1645-46 bor det en Erik med konen Borne på Eide i Våg, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=kopp1645&gardpostnr=4248&merk=4248#ovre>Lenke Ingen barn, ingen tjenestefolk.Så bor der en Erik med kone på Eide Halsnøy kloster, heller ikke her er det oppført noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Arnfrid!Eg veit ikkje om dette er ei relevant opplysning i denne tråden, eller kanskje du har dette frå før, men Ovidia Magdalene Orning døydde i Davik 28. mars 1793, 43 år gamal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg tror 1b er riktig, og begrunnelsen er: Hvorfor skulle han rase NED i gradene i tidsrommet fra 1627(kaptein) til 1659(kornett, 32 år senere:13/1-1627 - Kaptein (Ribe)10/7-1630 - Løjtnant til skibs (Utnevnt Kbh.?)1/8-1630 - Kaptein (Ribe)18/10-1658 - Kornett (Maj. Hamiltons komp, obl. Wedbergs ryttereg)22/10-1659 - Kornett (Eidegård)1674(?)-1675 - Fenrik (Bergenh. Nasj. inf. regts. Søndhordlenke komp.)Jeg bare kikket på Wikipedia, kornett er den laveste offisersgraden i kavaleriet, tilsvarende fenrik (til 1930 kalt sekondløytnant) i infanteriet.Fenrik - Løytnant - Premierløytnant - Kaptein - osv. (ble dette riktig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men vi bør få sjekket opp mot noen primærkilder.En ættlegghttp://digitalarkivet.no/da/SHLTGB1.htmEllers er jo selvsagt både Erik og Bernt nevnt i mange tingbøker. Håper å komme over noe som kan avklare Erik Ornings identitet. Ja. her er fortsatt en god del arbeid å gjøre.Hvem kan få sjekket om der er skifte etter Ingeborg Pallesdatter Rosenkrantz, Christopher Ornings hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du nevnte vel i en mail at Laurits kanskje var blitt senil eller glemsk. Selvsagt kan han det i 1746. Han var født 1696, dvs at han var 50 år i 1746. Jeg er langt eldre, men begynte nok å glemme før jeg var 50... :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Nei, jeg nevnte at kanskje svigermora Blanceflor Catharina Berntsdatter Orning, som i 1746 'endnu lever hos mig (Lauritz)paa Torsnes og er 87 år gammel', kanskje begynte å bli senil, men ikke så senil at hun ikke visste hvilke søsken hun hadde, nemlig de Lauritz nevner: '2 sønner og 2 døtre',(Blanceflor selv, Else Elisabeth, Fredrik Christian - og den siste sønnen - som vi ikke vet navnet på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Erik Orning må ha dødd kort etter broren Bernt, som døde i 1677. I 1679 lever Erik, men i 1681 omtales begge som sal.Der er ikke KB for Fjellberg så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Bricka i DBL har fått med seg at Søren Orning ikke var Erik Ottesens barnebarn,, i og med det han her skriver: 'Af Sønnerne roses Bernt O., der havde arvet Faderens Lyst til Søen og i en Menneskealder tjente i Flaaden, som en dygtig Sømand. Derimod var Søofficeren Søren O. (f. 1630), der udmærkede sig under Kjøbenhavns Belejring, længere ude beslægtet med E. O.'Sæøren var som kjent sønn av Erik Orning i Ribe. se innlegg (218) av Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser at Vigerust har plassert Erik Orning på gården Østre Eide i Ølen sogn, Fjellberg, og altså ikke på Eide Halsnøy kloster. Jeg finner ham imidlertid ikke foreløpig i noen kilder her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegg 228 - 233:Kapteinen Erik O. og Kornetten Erik O. MÅ vera to ulike karar, sjølv om salig Ovenstad ikkje har fått med seg dette. Ein som er kaptein/ sjøkaptein pr 1627 er godt over 25 år gammal då, mest truleg over 30 òg. Dersom han då er samme mannen som 43 år seinare, i 1675, er Kornett (lågaste offisersgrad); så er han mest sannsynleg omkring 80 år gammal, og totalt ubrukeleg i strid. Ein så gammal mann ville nok forlengst vore stròken av militærrullane. Ergo er den sistnemnde Erik O. ein mykje yngre mann som kan hende (eller kanskje ikkje) er i slekt med den eldste Erik O.Elles vil eg, som allereie elegant påpeikt av Anita, fokusera på det ulogiske at ein kaptein heilt utan vidare vært 'degradert' tre gradsnivå .For dét ville i såfall vera ein straff som fylgje av eit grovt bròt på den militære straffelova, og i så fall vil rettssaka- og dommen vera nedteikna ved éin eller annan militær sttrafferett, kan hende arkivert nede i København? Og mest sannsynleg ville vedkomande på den tida då blitt sparka UT av militæret, utan fallskjem eller sluttvederlag :-)))Avslutningsvis vil egh påpeika at det ikkje var vanleg at offisereane veksla/ alternerte mellom forsvarsgreinene: Kapteinen Erik O. tenestegjer i marinen/ flåten, medan Kornetten tenestegjer i hæren, i 1658 til og med i eit ryttarregiment (altså i kavaleriet). Og sjølv på den tida kommanderte dei vel ikkje 'gamlingar' med potensielt dårleg rygg opp på hesteryggen??Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi har ikke noe patronym på kornetten Erik Orning. Jeg vet ikke hvem som først er kommet på at han kunne være sønn av Erik Ottesen, men det er for så vidt uinteressant. Navnene på barnene, Søren, Sophie og Mads e Mathis peker jo unektelig mot de Orninger som ble værende i Danmark. Tenker da f eks på en Mads xxx Orning på sent 1500-tall tidlig 1600-tall, kanskje en bror eller fetter av Otte Thomassen f ca 1545.Skal søke litt i danske kilder og se om jeg kan finne noe mer der.Som sagt så er det tydelig at Bricka IKKE har Søren Eriksen Orning som barnebarn av Erik Ottesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Søren Orning til Eget kan være en farskandidat til Erik Orning. Erik hadde som kjent en sønn Søren f 1727.'Soren Orning til Eget laante 1624 100 Rdl. af ham [Peder Knivholt til Sæby], som endnu ikke havde faaet dem igen 1651, skont Soren ofte var blevet staevnet for dem og havde lovet at betale. 1640 havde han givet Peder Christensen Pant i en Gaard i Trogdrup i Skaerum S., men det viste sig, at Soren Orning i Forvejen havde pantsat den til Fru Birgitte Lindenov 2). 2) Vennebj. H. Tgb. 4. August 1650.' og her nevnes en Søren Orning med patronymet VillumsenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

To saker der en Søren Jensen Orning nevnes 'Nr. 6303 • København 03.07.1649 Dombog 48, Fol. 766V-773R Søren Jensen Orning (adel) mod Lisbet Rodsteen (adel • Skårupgård, Tolne S., Horns H., Hjørring A.) Arv og skifte - skifte (retspleje, morgengave; ejendom, gods, udlæg, gæld, arv, skifte) • Kongen til stede; 2 fraværende fra rådet • 1. instans. Udfald: Domfældelse Resume: Sagsøger tiltalte sagsøgte, fordi denne havde ladet noget jordegods bortkomme ved udlæg for sin afdøde mands uægte børn, idet hun henholdt sig til et morgengavebrev, hvorefter skiftet var blevet udskudt, og gælden stadigt vokset.' 'Nr. 6305 • København 03.07.1649 Dombog 48, Fol. 764V-766R Søren Jensen Orning (adel) mod Jørgen Høg (adel • Todbøl, Kallerup S., Hundborg H., Thisted A.) Umyndighed, børn m.v. - værgemål (værgemål, ejendom, gods, udlæg) • Kongen til stede; 2 fraværende fra rådet • 1. instans. Udfald: Frikendelse Resume: Sagsøger tiltalte sagsøgte, fordi noget af hans nevøers jordegods var bortkommet ved udlæg, mens sagsøgte var værge for omtalte nevøer.'Ellers så har jeg funnet at Villum og Vil, som flere av de danske Orningene heter, trolig er samme navnet.Fant også dette som er hentet fra DA 1907 om slekten:'Om slægtens Oprindelse berettes, at den bekendte Fru Johanne Andersdatter (Panter) paa Asdal havde en Foged hos sig, som var af Adel og af Orning Slægt, hvilken bedrev et grovt Skjælmestykke i hendes Tjeneste, hvorfor hun lod ham dømme fra Æren, hvorfor hans Efterkomemre Mand efter Mand ikke have villet kjendes ved navnet, før Vil Orning genoptog det. I Slægten selv bevaredes en Tradition om, at den stammede fra Skotland, maaske foranlediget ved Fornavnet Vil (Villum), det den imidlertid havde arvet fra Slægten Galskyt. Dens Vaaben var to blaa Bølger i rødt Felt, paa Hjelmen syv vekselvis røde og blaa Faner, hvorfor den stundom tillægges Navnet Bolle. Navnet skreves oprindeligt 'Worn' og de i Bondestand nedsunkne Efterkommere af Erik Jensen Orning paa AAdland vidste endnu 1748 at berette, at Navnets oprindelige Form var Orm eller Worm. Svend 'Ornigh', Raadmand i Aalborg, beseglede 1442 til Vitterlighed med fru Else Christiernsdatter Vendelbo, kaldes 1443 i et Tingsvidne i Aalborg Svend 'Warni' og 1446 Svend Orni, betegnes ikke som Adelsmand. Var Medlem af Guds Legems Lav i Aalborg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så finner jeg at Søren Eriksen Orning også er n Severin:Register til Bornholmske Samlinger: 'Orning Søren (Severin), f 1630-, orlogskaptajn, rekke II, Bind 15-16, side 251'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.