Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Ja, iflg 'Galtungslekten i fortid og nutid' av Johan E. Galtung, så er disse nevnt:under Orningvåpenet 'to blå bølger i hvitt felt'Otte Thomassen OrningOtte OrningBernt Orningunder Juelættens gamle våpen 'stjerne og to hvite bølger i blått felt og hjelm med to til albuen nakne armer'w.b. Bøer Juel (til Lungegården, Bernt Ornings svigerfar)Bildts våpen to ganger (Børge Juel og Karen Movats bror, Aksel Movat, var begge gift med kvinner av slekten Bildt hvis våpen var tre hvite liljer og et gyllendt bånd i blått felt, og på hjelmen to oppstrakte hender holdende en lilje)Movats våpen (på hjelmen en gul løve, skjoldet i fire felter - til venstre øverst løven, til høyre hvitt kors på sort grunn, til venstre nederst to sorte bølger i hvitt felt og til høyre tre gyldne stjerner i blått)med navnet Karen Motte (Movat) og til slutt også Galtung-våpenet med galten både i skjoldet og på hjelmen.Endvidere navnene: Tollach Ollsen (s.pr. i Vikør), Lars Larsen og DIRICH ECKHOFF (borgere i Bergen), Herber Torbensdaatt(er) (Laurits Johannesens mor) og Elin Nielsdotter - sammen med en klokkeblomst, en blomst i et glass o.l. Ved Karen Movat, Otte Orning og Bernt Ornings navn er tilføyet årstallet 1635.....'Trolig var huset på Torsnes ferdig da, men for Otte Thomassen Orning og Herborg Torbjørnsdatter kan ikke det gjelde da de var døde i 1635.

bilete6663.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her ser du Dirich Eckhoffs navn på vinduet i midten nede, som vel er et av Orning-våpnene. På vinduet med Movatt-våpenet, nede til høyre, står Hr Peder Rasmussens navn. Han var prest i Strandebarm, gm Elin Nilsdatter, nevnt i forrige innlegg, og det er slektsboken etter dem som f t er mitt hovedprosjekt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Med fare for å rote til alt sammen nå, har jeg funnet en Blance Flora Catrine Orning 75 år, i folketellingn 1801 (60 år i 1787), Fåborg, Sallinge, Svendborg, Salling, altså født 1726/27!Dessuten noen få andre Orning. Jeg kommer tilbake til dette snart når jeg får tid til å sette meg ned.Arnfrid, hjelper det om jeg sender en fil med det jeg har? Jeg har notert alle oppslag i kirkebøkene med sidenr. i slektsprogrammet mitt, så slipper du å lete og rote i kirkebøkene og kan bare slå rett opp på riktig side for å lage lenke i slektsboken din? anitaholckkrøllhotmaildotcom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her har du vel sønnen til 3.1 Wilhelm Fredrik (1703-1784) og Anna Agathe Zitlow Kaas (1714-1804)3.2.1 Fredrik Christian (1741-1781) ved Akerske dragonkompani 1767: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk skal dere ha,Anita, bare send det du har til affi online no Det gjelder også andre om dere har etterkommere etter Bernt Orning og Sissel Juel.Kanskje jeg kan motivere enda mer ved å legge inn fremsiden til det som kanskje kan bli en ny slektsbok for Orning-slekten.

bilete6665.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg blir nå mer og mer sikker på at Gjertrud Treubler (eller skriveren) har tatt feil i skiftet etter Ove Erik Danielsen Orning i 1748.Blanceflor Catharina Wilhelmsdatter Orning døpt 20/8-1727 DK, Bergen nevnes ikke i skiftet etter faren i 1730 og må være død.Blanceflor Catharina Berntsdatter Orning, døpt 4/11-1727, KK, Bergen, må være hun som er 22 år ved skiftet etter Ove Erich - en DATTER av en Bernt Andreas og ikke en SØSTER av en Bernt Andreas.Hun er, etter min mening, den eneste som kan være Blanceflora Catharina Orning i Danmark 1787:FT 1787, Svendborg, Sallinge, Faaborg Kbst., Østergade no. 39 Samuel Gotlieb Dedlau, 57, byfoged i Faaborg og herredsfogd i Sølling Herred Blance Flore Kathrine Orrung(?), 60, hans kone Lovise Carlotte Dedlau, 22, ugift, deres datterFT 1801, Svendborg, Sallinge, Faaborg Kiøbstad, ØstergadeSamuel Gottlieb Dedlau, 73, auditeur, byfoged i Faaborg og herredsfoged i Sallinge herred Blanche Flora Catrine Orning, 75, hans kone Lovise Charlotte Dedlau, 35, ug., deres datterKB Fåborg, Salling, Svendborg, oppslag 247, 1802: Onsdagen Den 13de January døde Hr. Auditør og Byefoged Samuel Godtlieb Dedlau fød Den 26te February 1730, Torsdagen Den 21te ejusdem vlev han begraved i Kirken, det blev ringet med alle 3 Klokker, givet 12(?) lys til Kirken, hans begravelse forrettedes af ...KB Fåborg, Salling, Svendborg, oppslag 88, 1815: Død 22 October - Begravet 27 October, Blanche Flora Cathrine Orning, afg. Auditeur og Byfoged Dedlaus Enke, 88 år.Hun er da ifølge alle disse kildene født 1726/1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det høres sansynlig ut, Anita. På den annen side har Yngve Nedrebø sagt at vi ikke kan stole fullt og helt på Sollieds avskrifter, ei heller på de skifteprotokollene Statsarkivet har. For de sistes vedkommende har de blitt klippet i og krotet i gjennom generasjoner. Kanskje noen av våre aner har vært og klippet i dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En annen teori kan være at enken Margrete Dorote Eylers og barna flyttet tilbake til Danmark. Jeg vet ikke, men det er minst et av skiftene som er feil. Og vi vet at enken etter Ove Erik Orning, Gjertrud Treubler, ikke hadde oversikt over mannens familie.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er FT for 1769 også: Svendborg, Sallinge,Faaborg Købstad, FT-1769. Pussig at jeg ikke finner dem der. Da var Samuel Gotlieb 39 år, og datteren ca 4 år. Det betyr vel at de har bodd et annet sted først, kanskje i Kbh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Tja, hvem skal vi tro på da? En tante i Strandebarm eller en mor og en onkel tilstede i Bergen?Kankje vi skal få sjekket originalskiftet etter Wilhelm i 1730 hvis det er mulig.Til 159, nei jeg lette etter datterens dåp i kirkebøkene Fåborg i årene rundt 1765, men fant dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(161) Det var det da. Georgius kan vel da også være Georg og Jørgen. Jeg har, så langt, ikke sett det navnet i slekten. Nå var det jo slik at noen fikk andres slektsnavn som døpenavn. Det kan vi vel risikere å komme borti her også. Men jeg noterer meg navnet og f år ca 1725. Var det teologi eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror det var det.Han gikk sammen med Samuel Leganger, Petrus Harboe Hertzberg (var ikke disse prester?)pluss flere fra Bergen, men selv kom han fra Trondheim (Nidrosienses)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Bernt Eriksen Orning hadde en bror, Jørgen, men hvor han ble av er jeg usikker på. Et sted står det Malmø. Om han levde opp kan det jo ha vært en etterkommer etter han. Ellers vet jeg ikke.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Til nr. 94.Else Margrete Orning og Joachin Christian Bentz får disse barna i Moss:Poul Friderich døpt 24-4-1733Rebecha Christiane døpt 17-4-1734Anne Wilhelmine døpt 12-9-1735, hun gifter seg 30-3-1761 i Moss med sersjant/tollvisitør Thomas Bast. Anne Wilhelmine dør 17-5-1801 i Moss.Feltskjær Bentzes svigermoder (Rebecha Margrethe Mathesen) blir gravlagt i Moss 10-2-1753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det, Knut.Lars Ove; der er en skomaker Haldor Orning i Trh f ca 1734 og en grenader Christian Orning, n 1798. Kanskje de kan være Georgius brødre...A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette medførte i hvertfall at jeg fant ut at det ikke bare var presten i Tysnes som skrev Orning som Aarning, fordi Christian Orning finnes i Trh også i 1801, men da som Aarning. Dermed fant jeg flere Orninger / Aarninger.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(114/117:) Birgitte Margrethe Jochumsdatter Althand f.1715 (g.m. lt. Wilhelm Mortensen Orning (Grønvold) c1694-1748) flyttet som enke med sine to døtre til sin onkel Tarald Giæver i Kvæfjord (bror av hennes mor Elen Katrine Hansdatter Giæver), som hadde bevilling på borgerleiet og handelsstedet Vebostad. Birgitte skal ha dødd på Andøya etter 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kirkebog 1801 - d. 18.Apr. døbt en Datter for en reisende Seilmager, Ni. Js., som sagde sig at wære fra Nykøbing i Falster,\ og nu wille reise til Jylland; hwis Kone som fo-\ regaff at hedde Anne Kirstine Pedersd., giorde\ Barsel paa denne deres Wandring hos Lægsmanden\ Grdmd Rs.Esp. i Eble d. 13. d:M: De hawde intet\ Bewiis uden et Reyse=Pas fra Bye Fogeden i Faa-\ borg, Auditeur Dedlau, lydende paa bemelte Seil-\ mager Ni.Js. og Kone dateret d. 12.Marty d:A:\ Owenmelte Datter blew kaldet Charlotte Amalie.\ Widnerne: Chr.Hs.s Kone i Eble, Kn.Chr., Hs.Rs.,\ Ni.Dinesen og Jø.Ni. af Ørb. De reiste bort igien\ 1780 Odense:[url="http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=15&nr=76882&sort=e&vis=2>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er ikke FT for Odense før 1787 på DDB.Kanskje vi kan finne konfirmasjon rundt 1780 i Odense for datteren som skal være f 1765-1766.Faren var altså knyttet til Fynske Regimentrytteri i Odense. Hvilket herred og sogn skal vi da til, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ja, da fant jeg Lovica Charlotte døpt:Sct.Hans/Garnisonkirken, Odense, Odense, oppslag 167, 1765: Onsdagen den 25. Sept. ... Gottlieb Detlevs, Auditeur .... Dragoner Regiment og hustrue Blanvhe Flora Catrina Ornings-Daatter født. D 30 Sept. Døbt Luvice Charlotte, faddere vare ... Grevinde Luvice Charlotte ... Giørtz .... Knuth ... General Auditeur ved ... Hr. Obrist ... Major von Brenchen, Hr. Capitain ... (Denne var ikke lett)Har sett gjennom vielser fra 1760 uten å finne dem gift.Jeg har lagt inn et spørsmål i DIS-Forum under Hjelp til Opslag, med spørsmål om det er utgitt militærbiografier a la Ovenstad i Danmark, og evt. oppslag på Peter Martinius Orning og Hans Christian Berntsen Orning (f. Nes, Ak 1723), men har ikke fått noe svar.Er det noen her som kjenner til evt. militærbiografier for Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har jeg lagt inn dette fra Kunstnerleksikonet tidligere:'Orning. Hans Christian von Orning var Sen af Oberstlieutenant Bernt von Orning og født i Norge 1722, hans Moder var født Lange. Han synes at være den »Hr. Lieutenant Orning«, der nævnes hos Dauw (1755) blandt de ..jetzt lebenden” Miniaturmalere „unter den Danen'. Han blev Cadet 1734, Secondlieutenant i det andet smaalenske Nationalregiment 1743, fornyttedes derfra til det sjællandske Nationalregiment, blev Premierlieutenant 1749 og Capitain 1762. Mere vides ikke om hans Livsskjæbne*.(Weinw. S. 165. Do. Les. Dau-w, Wohlunterr: Schildrer &c. 2. Udg. S. 318. Medd. fra Krigsmin. Aroh. Gehejmearch., Stamt. og JVIøllerske Re­gistre. Lengniok [Pam. Furaman]. Adresseavis 1760, Nr. 28; 1771, Nr. 23.)*En ældre Broder af ham, Peter Martinus von Orning, var dog ogsaa Lieutenant paa denne Tid; han blev nemlig først Capitain 1756. Han var gift med Anna Margrete Sone født Fursmann, og døde i Rendsborg som „capitaine reforme', d. v. s. å la suite, i 1760.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og i en nyere utg står dette'Orning,, Hans Christian Orning eller Orningk, Miniaturmaler, var Søn af Oberstløjtnant Bernt Orning (egentlig Grønvold) og født i Norge den 24. Juni 1722;, hans Moder var Faderens første Hustru og hed Anna Pedersdatter Lange. Han synes at være den »Hr. Løjt­nant Orning«, der nævnes hos Dauw (1755) blandt de ”jetzt lebenden Miniaturmahler unter den Dänen.” Han blev Kadet 1734, Sekond­løjtnant i det andet smaalenske Nationalregiment 1743, forflyttedes derfra til det sjællandske Nationalregiment, blev Premierløjtnant 1749 og Kaptajn 1762. Han blev gift 1751 med Else Marie de Wibe og døde den 3.. Maj 1768. (Weinw., S. 165. Do. Lex. Dauw, WoliUmterr: Schildrer &c. 2. Udg. S, 318. Medd. fra Krigsmin. Arch. Rigsarch., Stamt, og Møllerske Registre. Geneal Institut.)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og endelig 1947-utgaven:' Orning, Hans Christian, 1722-68, Miniaturemaler. F. 24. Juni 1722 i Kristiania, d. 3. Maj 1768. Formentlig Søn eller Sønnesøn af Løjtnant Daniel Andersen Foged og Blanceflor Cathrine Orning. Gift 1751 med Else Marie Wibe.O. kom tidligt i Militærtjeneste i Norge; 1734 Landkadet, Premierløjtnant 1749; forsat til sjæll. nationale Regiment s. A.; Kaptajn 1762; antagelig afskediget 1764.O. nævnes hos Dauw (1755) blandt de danske Miniaturemalere. Paa Fr.borg findes en Elfenbensminiature af Jeremias Næglers Hustru sign. Orning. Det viser en Dilettant, som med megen Følsomhed for Karnation benytter Elfenbenet som Grundlag for sine stærkt vandfyldte Pointer, mens Klæderne er malede i Gouache. O.A. Weilb., 2. Udg. - Johann Dauws wohlunterrichteter und kunsterfahrner Schilderer und Maler, . . . 2. Auflag, hrsg. von Carl Bertram, 1755, 318; E. Lemberger: Die Bildnis-Miniatur in Skandinavien, 1912; Fr.borg Katalog 1919 og 43.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.