Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

273: Peder Gautessønn til Haaland og Amland, som reiste odelssak sammen med Jon Brandvik og Peder Ådland mot Karen Mowat og barna hennes om halve Amland i 1654, var borger i Bergen. Han arvet Håland med halve Amland, men solgte Håland 1631 til Erik Orning. Var ant. identisk med den Peder Goutesen, Ryfylke, som tok borgerskap i 1647 og må ha bodd i Ryfylke en tid. Han var sønn av Gaute d. f. 1601 (Jon og Elins sønn) og Bodil Andersdatter i hennes 2. ekte.Det er vel han vi kan lese om i 1654 Tingbok nr. 4, gjengitt i innlegg 269: ...Da Effter til tale giensuar och denne sags beschaffenhed, Saa Och Effterdj at for berørte i Rette lagde schifftebreff Wdtrycheligen formelder at der Jche er kommer paa Peder goutesens S: Fader fader S: Joen goudesens part Vden 1 løb Smør och 1/2 Hud i bete Amland, Och Peder goudsen har dog Sældt S: Welb: Erich Ottesen 2 løb S: och 1 Hud i forn Amland, Saa hand har Soldt 1 løb Smør och 1/2 Hud Jbm. Meere End som Hannem til Komb,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg ser at du omtaler ham som Peder Gautessønn TIL Haaland og Amland. Det er en adelig tittulatur, men jeg har aldri sett Peder omtalt som adelig, bare som Peder Gautessønn. Hva er kilden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

277: Har ikke notert detaljert kilde, men det er sikkert ikke noen primærkilde. Videre i samme lei: Faren skal ha skrevet seg til Håland og Amland 1591. Også kalt Gaute Jonsson Slee. Skifte etter han på Haaland i Uppdal, 1601. Mulig det står noe mer vedr. titler i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Gaute var definitivt av adel og skrev seg til Håland og Amland, men han eide nok ikke gårdene - de ble først fordelt på skiftet etter Elin Orm 1609, og da var Gaute forlengst død. Slee var vel bare et navn han av og til er tillagt i litteraturen, ikke i originalkildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser i NST 36 s 154 at Lars har skriver at Sverke trolig er død uten livsarvinger i 1610. Så da kan man vel avskrive at Sverke hadde noen datter som kunne være gm Erik Eriksen Orning.Forøvrig er skiftet etter Bodil Andersdatter i 1601 beskrevet på s 101-103 hos H. J. Huitfeldt-Kaas: Bidrag til den norske Adels Historie;Familién Dahl, men er skiftet etter Elin Orm i 1609 gjengitt i samme publikasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

279:Kjenner heller ikke til at det er noe mer enn en omtale Gaute Jonsson har fått i litteraturen. Årsaken kan kanskje være at hans farfars far Ivar Gautesen (1431-f. 1504) feilaktig skal være kalt Herr Jonn Sledie (Manderup Schønnebøls brev 17. jan. 1647 til Ove Bjelke, der han kaller sin morfars mor Guren Giødesdatter - Herr Jon Sledies sønnedatter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Den Erik Orning som Christian belegger to ganger i 276 må vel begge ganger være Erik Ottesen til Vatne, død ca 1645 og altså forskjellig fra den Erik Orning som nevnes til Eyo eller Østre Eide 1654.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

268, 280: Og Sverkes bror Erik g.m. Susanna Pedersdatter hadde som n. datteren Eli som skal ha vært g.m. lensmann Føyen skipreie for lenets gods 1648-84, lagrettemann, kirkeverge og legdsmann Lauritz Viersson Totland (1605-84).Dermed kan vi vel avskrive ham også.Men jeg minner om at Erik og søsteren Kirsten (dersom hun var den s.s. Christine Dall g.m. Rasmus Pedersen) var g.m. to søsken, og at Christine KAN ha fått en datter Eline. Også av denne grunn bør vi søke å finne ut hvilke jordeparter hennes barn kan ha fått av de andre arvingene etter Elin Eriksdatter Orm (etter 1609), m.a.o. hvilke parter det ikke er redegjort fullt ut for i skiftet, og f.eks. hvor de befant seg i 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

280-81: Her er mine tidl notater fra skifte 16. feb. 1609 i Horneland (Meddelelser fra det norsk Rigsarkiv, bind II, side 103f): Arvingene delte Sveen, Hagim i Strand, Eritsvåg i Fjellberg, Falkvor på Jæren, Lura på Sandnes, Hokle i Findås, Håland i Opdal, Ameland i Oppdal, Haga på Sola, Brandvik i Sønderhuglen, Østvold på Jæren, Kjerrland i Kvinnherrad, Lokne i Findås, Nes på Jæren, Stølle i Skåre sokn i Vågsbygd og Håland i Vikedal. Dessuten hadde Elin da også pantsatt Vestergårde ved Lindesnes og Vetterleffuen på Bryggen i Bergen.Spørsmålet blir vel kanskje da i første omgang hvem av arvingene som fikk for mye i forhold til Christine som ikke fikk fullt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Det er bare Gro og Berit som har avvik i arven etter foreldrene slik jeg ser det.Gro Jonsdatter får 2 lauper smør, 13 spann og 8 mark korn og 1 hud som tilvarer 3 pund, 1 spann og 8 mark korn. I tillegg til dette får Gro beholde 3 vetter korn i garden ”Nes p. Jeieren” som hun har fått i gave av sin mormor, salige Hustru Kirsten til Valvatne.Berits barn får 1 vog korn i ”en øde jord ved Lure” og ”udi Stølle 1 Vog Korn”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tror jeg prøver å avslutte om de eldste leddene 'Orning' i Norge:* Otte Thomassen og Anna Eriksdatter Orm til Vatne og Valvatne hadde sønnen Erik Ottesen til Vatne og Valvatne gm Karen Mowat, Elisabeth (Lisbeth) Ottesdatter gm Laurits Johannesen til Torsnes og Maren Ottesdatter gm Nils Samsonsen Kysnes (barnløse).** Et spørsmål her er om Erik, Lisbeth eller Maren brukte navnet Orning? Hva sier de samtidige kildene om det?* Erik Ottesen og Karen Mowat hadde mellom 3 og 5 sønner og 1 datter; Bernt Orning til Kaarhus, Vatne og Valvatne gm Sissel Børgesdatter Juel, Christopher (Christian) Orning til Haaland (også lensherre Vardøhus) gm Ingeborg Pallesdatter Rosenkrantz, Erik Orning til (bl.a.) Eide (Ølen), Jørgen Orning og Barbara Orning.** Hadde Erik og Karen også en sønn Otte? Hva er kilden til at de evt hadde en sønn Otte? I 1746 uttaler Laurits Galtung at de hadde 3 sønner, hvorav kun 1 hadde barn (Bernt). Kan vi stole på at uttalelsen er korrekt gjengitt etter flere avskrivinger? Hvor kan originalen finnes? Kan flere enn Bernt og Christopher ha vært gift, men uten å ha etterslekt, f. eks. Erik?*** Kan vi nå konkludere med at Erik Orning som var gm Mette el Kirsten Kristensdatter Harboe var sønn av Jens Thomassen Orning & Edel Basse, og IKKE av Erik Ottesen Orning?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Erik og Karen skal ha fått tvillinger, Barbara og Otto, i 1611, ifølge websiden til Anita og Lasse, sist oppdatert 2004.'Barbara Eriksdatter ble født i 1611. Hun og en franskmann rømte i lag og ble senere gift.''Otto Eriksen ble født i 1611 og var tvillingbroren til Barbara.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men der må jo være en eller annen kilde til dette?Barbara er grei. Samme med Jørgen. De er nevnt i samtidige dokumenter, men jeg har ikke funnet Otte nevnt.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

(289) Arnfrid, bare for å sjekke om jeg har fått dette (vår foreløpige teori) riktig: Jens Thomass. Orning og Edel Basse hadde sønnen Erik Jenss. Orning g. Harboe og datteren Sophie g. Søren Vilsen Orning. Erik Jensen Ornings barn er da oppkalt etter sin tante og onkel Sophie og Søren.Sophie og Søren har barna Vil (til Eget 1658 og 1680) og Christopher. Christopher Sørensen Orning (til Eget 1658) og Christopher Eriksen Orning (til Haaland febr. 1657) blir da tremenninger.(266) Christopher Orning n. skifte etter Christ. Tronds. 1578: 'Rigtig och Rett Copie af den for... Originall', lest for retten 1651, så dette er vel Christopher Eriksen Orning.(291) Jørgen nevnes ikke med patronymikon 17/7-1643. Vi vet ikke om han like gjerne kan være en sønn av Otte Thomass., dvs. bror av Erik? Hvor er kilden for Barbara? (Som du skjønner har jeg hengt meg opp i at Erik bare hadde 3 sønner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anita,Om Erik (Jensen) Orning gm Chr.dtr. Harboe i Ribe? og med barna Søren, Mads og Sophie, var sønn av Jens Thomassen Orning og Edel Basse, har vi, så vidt jeg kan se, ikke sikker dokumentasjon for. Kilden er faktisk Grønvold. Men barnas navn tilsier jo at dette kan være sansynlig. Nå er det andre ting i det jeg her har fått fra Grønvold som ikke kan stemme, bl a at Jens var eldre enn Otte, som iflg det vi har, skal være f 1645. Jens Thomassen til Velgaard, sønn av Thomas Ottesen til Ellinggård, var student i Rostock 1598, i Leiden 1601 (21 år), juridikum, og i Oxford 1602. (DAA 1907) Dermed kan vel ikke Erik Jensen Orning, om han er Jens Thomassens sønn, være f før ca 1600, og Jens, om kilden over studentene er korrekt, f ca 1580. Kan der i tilfelle ha vært flere Jens Thomassen Orning? Grønvold skriver også at Otte Thomassen var student i Rostock, noe jeg forøvrig ikke finner. Han kan selvsagt stå med et av de andre slektsnavnene som har vært nevnt i gamle danske kilder.Jørgen Orning 1643. Han bruker navnet Orning, noe ikke Erik Ottesen brukte. Men jeg har også tenkt tanken at han kan ha vært en bror av Erik Ottesen og ikke en sønn.Barbara Orning er nevnt i tinbøker.Christopher, Erik, Bernt og Barbara er sikre barn av Erik Ottesen og Karen Mowatt, og Bernt er da den som har etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mine opplysninger om barna Jørgen og Otte kommer, så vidt jeg kan se, fra Bakkevik. Han oppgir ikke kilder til disse opplysningene, men skriver at Jørgen døde i duell ved Malmø i 1643 og at Otte var tvilling med Barbara. Samme som Kurt har nevnt i (290).Men vi bør finne frem til primærkilder som viser at disse to virkelig var Erik Ottesen og Karen Mowats barn. Som sagt så tenker jeg også at Laurits Galtungs uttalelse fra 1746 bør kunne dokumenteres ved primærkilder, men det er, så langt, ingen som har gitt opplsyning her om hvor disse opplsyningene som ble gitt til Danske Kanselli finnes i originalutgaver. Men håper fortsatt på å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En slektstavle noen har sendt meg sier at Otte ble stukket i hjel i Frankrike!! :-)) Denne tavlen har forresten at Jens Thomassen var f ca 1580, som jeg synes må stemme ganske bra.Ok, her er mye rart å finne når det gjelder Orning-slekten. Noe er sikkert korrekt, men svært mye er fantasi og tull fra end til annen. Derfor tror jeg dette arbeidet vi her har satt i gang er viktig.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En annen ting, når Jens Thomassen Orning ikke ble født før ca 1580, kan vel neppe Dorte Munk være hans mor, dersom det er korrekt at hun ble f ca 1520. Hun skal altså ha fått Otte ca 1545. Om han var eldst, eller hvordan det forholdt seg, vites ikke. Men hun må i hvertfall ha vært f senest 1530 som mor til Otte, og da vil hun uansett ha vært i grenseland i 1580 til å kunne føde barn. På den annen side finner jeg et sted at hun først døde i 1587, så her er det trolig også en del arbeid å gjøre.Så, er det nok en ting jeg stusser på; Thomas Svendsen Orning, som da altså skal ha vært gm Dorte Munk, og far til Thomas f ca 1545 og Jens f ca 1580, var student i Rostock i 1572. Det harmonerer da ikke at han var f ca 1519 og fikk barn ca 1545. Jeg tror vi står overfor nok en sammenblanding av flere familier / personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid.Så bare en liten 'skrivefeil' av deg. I innlegg 1 og innlegg 14 skriver du Christen Erichsen Orning g m Ingeborg Pallesdatter Rosenkrantz. Men i innlegg 289 skriver du Christopher (Christian) Orning til Haaland (også lensherre Vardøhus). Dette siste mener du vel ikke ? Jeg bare spør ;-) mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Forklaringen er vel at lensherren kalles Christopher i noen kilder , men Lauritz Galtung kaller ham Christen i 1746?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er korrekt, Anita. I noen kilder kalles han Christen og i andre Christopher, men det er vel bare en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Info; har i dag mottat forklaring på hva datoene/årstallene i parantesene her betyr:Orning ? Svend Orm, mon = rådmanden i Ålborg ? ; (27.3.1459) [url="http://webarkiv.hum.ku.dk/navneforskning/adkomst/c/c000/c101.htm#m16>Lenke ; (27.3.1459 og 1524) Lenke Svend Orm adelig ? er han en Orning ? d, i Laurbjerg, mageskifte med Oluf Sommer ; (27.3.1459) Lenke ; (27.3.1459)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.