Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg holdeer nå på å samle data rundt de eldste Orningene i Danmark. Jeg lurer på om noen har kunnskap om Munk Svend Madsen Ornings hustru, Maren Sørensdatter Munk, nevnes i en kilde som 'vinranke' og i en annen som 'bjælke' /' vinranke yngre linje'.Dette handler vel om at der var flere Munk-slekter, og jeg finner at en Munk-slekt førte et våpen med en vinranke,

bilete6686.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og så finner jeg Kirt - Munk med bjelkeEr dette samme slekt? I tilfeller ikke, vet man hvilken slekt Marens Sørensdatter Munk tilhørte?

bilete6687.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forøvrig kan jeg nevne at på http://www.gravstenogepitafier.dk/ står Søren Pedersen Munk, som der fremkommer som Marens far, som 'Vinranke'.Det kan være et problem at det ser ut for å være tre samtidige Søren Munk, nemlig Søren Maltesen i Rodsted, Hornum herred (lever 1545) og Østrup (lever 7.3.1545), men skal ha vært ugift, Søren Pedersen i Komdrup, Hellum herred (lever 1563) og Søren Torlofsen i Drammelstrup i Ning herred og 1546 i Morum i Gislum herred (d 28.7.1566) gm N N Bildt. Videre kan det se ut for at Søren Maltesen Munk fører 'bjelke', mens Søren Pedersen Munk fører 'vinranke'. Et annet sted står imidlertid Malte Munk med 'vinranke'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg tror notatene er fra Dansk adels årbok. Maren var datter av Søren Pedersen Munk, ukjent kone. Han var sønn av Peder Gundesen Munk til Havbro av Vinranke Munkene. Jeg har funnet kilden til opplysningen om at Marquard Otto Orning var født 1711 i Sparbu. Finne-Grønn skriver i Norges prokuratorer og advokater 1660-1905: født 1711, vel i Sparbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Sverre,Da finner jeg Gunde Munk i Havbro Nævnt 1468 gm Karen Nielsdatter (Skadeland). Han har også en sønn Niels Munk til Halkjær Nævnt 1496 gm Birgitte Ottesdatter (Bøistrup) Enke 1507.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Neste dilemma jeg møter på er Bodil Svendsdatter Orning som var gm Niels Pallesen Griis, hvis datter, mener det var Anne, var gm med Jens Andersen Kjærulf. Det kan synes som der hersker en viss usikkerhet mht hennes far Svend Ornings patronym. Mao var der flere samtidige Svend Orning også? Svend Madsen og evt en Svend xxxx? Noen som kan belyse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne siden Lenke har Otte og Svend Madsen Orning som brødre, begge med sønner Svend, og her frekommer da Bodil som datter av Svend Ottesen Orning. Kan noen bekrefte dette, helst med primærkilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

3.1. Wilhelm Fredrik f 1703 † 1784 gm Anna Agatha Zitlow Kaas, f på Toten 1714 - † i Asker 19.september 1804.deres datter3.1.7. Louise f 1750 † 1824 i Kristiania. Gm Johan Sjøberg † før 1824.Fant dette, som vel tyder på at Louise døde i 1824, som snført, og Johan i 1805:Norske stiftelser: Av Nicolay Nicolaysen, Norway. Kirke- og undervisningsdepartementet, 1858s. 176:'Lovise Orning, Enke efter Bagermester Johan Schioberg i Christiania, fastsatte i sit Testam., dat. sammesteds 23 Decbr. 1818, kons. i 1824, kort Tid efter 8 Juni * (bekr. Gjenp. i Rigsark.) at hendes efterlavte Bo, med Fradrag af de til »Christian Augusts Minde« af hendes Mand skjenkede 2000 Rdlr., skulde deles i 6 lige Lodder, hvoraf den ene sjette Del skulde tilhøre Hans Erichsens Enke Maren Jonsdatter († 26 April 1842) men efter hendes Død dette Fattighus, saaledes at den aarlige Rente af Beløbet anvendes til Lemmernes Tarv. Den omtalte Sjettepart blev paa Stiftet udlagt med 1324 Spd. 31 1/3 ß, hvoraf dog 700 Spd. gik tabt ved Salget af en for Beløbet udlagt utilstrekkelig Pantefordring, saa at Legatets Kapital kun blev 534 Spd, 32 ß.'s. 191: 'Johan Schioberg, Bagermester i Chriftiania, bestemte i et for Notatarus sammesteds d. 22 Jan. 1805 oprettet Testam., kons. 5 April s. A. (Gjenp. i Rigsark.), at der af Hans og Hustru Lovise Ornings Fellesbo skulde, hvis og naar hun maatte indgaa nyt Egteskab eller i modsat Fald ved hendes Død, forlods udbetales 'til en Fond for det i Chriftiania til Fattiges Understøttelse oprettede Arbeidshus 2000 Rdlr. D. Kur., der skulde sættes under Øvrighedens Bestyrelse, ligesom andre publike Penge'. For Legatet, hvis Kapital nu er 1000 Spd., i Panttobligation, aflægges særskilt Regnskab af Kæmneren.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Riktig, han begr. (Vor Frelser) 30.01.1805, hun samme sted 15.06.1824 (død 08.06.1824). Forøvrig viet i Asker 17.04.1790. (Han var tidligere gift med Isabella Margaretha Brun og finnes ofte skrevet Siøberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg fant også de samme kilder som Geir Kamsvaar nettopp nå. Forøvrig fant jeg under min leting begravelsen for en Jacob Andersen Orning den 16.02.1810 51 år gammel og på motstående side begravelsen for hans kone Birthe Halvorsdatter, 51 år (Lenke ). Jeg ser imidlertid ikke helt hvor han hører hjemme i Orningsslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Geir og Eivind.Nå har jeg prøvd utfra beste evne å lage en oversikt over Bernts aner bakover til Eget hovedgård på Jylland. Flere ledde er foreløpig ikke 100 % verifisert. Jeg venter imidlertid dokuemnter fra Universitetet i Kbh som trolig kan avklare de eldste leddene.

bilete6697.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Dorte Christensdatter Munk er av Munk med en rose, se også anetavla til Christopher Orning i debatt 59384. Mads Svendsens kone har jeg notert som Anne Roed af Vaarst. Det er sikkert en annen skrivemåte for det du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

211: Vær obs på at den første kjente av disse som kaller seg Orning er barna til Erik. Verken Erik Ottesen eller Otte Thommasen kaller seg Orning i noen samtidige kilder. Jeg er usikker på hvorvidt Thomas, Mads eller Svend bruker navnet, men jeg har til gode å se navnet brukt i samtidige kilder før genrasjon 7.Hva Dorthe Christensdatter Munk angår har jeg henne registrert som datter av Christen Munk til Ellinggaard (med en Rose i våpenet) og Ellen Christensdatter Grøn. Et av argumentene for dette er at Dorthe visstnok nevnes i 1582 som blant sin onkel Jens Grøns arvinger.Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for innleggene Sverre og Peter,Orningene i Danmark brukte Orning eller Orne. Dette fremgår av dokumenter fra 1500-tallet. Disse dokumentene får jeg kopi av i løpet av noen dager.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg får denne meldingen både på Linux-maskinen og på Mac. Det virker som jeg kommer inn når siden har 'glemt' meg, men så får jeg ta et par søk inne i databseb før melingen kommer opp igjen. Har siden en eller annen form for passordbeskyttelse?ForbiddenYou don't have permission to access / on this server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Nå har jeg et problem når det gjelder de forskjellige Erik Orningene:Erik Ottesen Orning (6) kom hjem fra 18 års 'utlendighet' i 1627. H.D. Lund: 'Kristian IV og hans Mænd på Bremerholm' skriver at han 'antoges 8. Mai 1628 som skibskaptejn med 200 Dlr i Løn .... 28/10-1630 fik han Bestilling paa Holmen og skulde som Tilsyndsmand være Rigets Admiral ... (altså fortsatt kaptein 1/8-1730)Samme kilde: Erik (Eriksen?) Orning (7a) ble 10/7-1630 'Løjtnant til skibs', levede fortsatt 1652.Bakkevik: 'Sunnhordland Slekter': Erik (Eriksen?) Orning til Eide og Mære i Sparbo, skibshøvedsmann, gikk senere inn i hæren og endte som dragonoberst for nordenfjeldske regiment.Ovenstad: Erich Orning, kornett ved maj. R. Hamiltons komp. Av obl. Johan Wedbergs rytterregt. her 18/10-1658. Avgått 10/6-1659. Ansatt igjen, nu som fenr. ved bergenh. Nasj. Inf. regts. Søndhordlenske komp. i 1674. Avgått 1675.Erik Orning (7a) skulle være gift 4/2-1627 i Ribe med Mette Christensdatter Harboe. Da skulle han altså være 18 år gammel. Når jeg nå sjekker KB for Ribe, ser jeg at han kalles ' Velb. Capiten' (Mats, 13/1-1627, oppslag 37), 'Velb. Captein' (Søren, 1/8-1630, oppslag 66) og 'Velb.' (uten yrke, Sophia 26/5-1633, oppslag 93)Dette betyr at han var kaptein allerede 1627, 18 år gammel(!) og FØR sin far Erik Ottesen Orning som ble kaptein i 1628? Og hvordan kan han kalles kaptein når han ble løytnant 10/7-1630?Jeg kan ikke se annet enn at det må være en sammenblanding mellom flere forskjellige (minst 3) Erik Orninger her! Kan det bety at disse barna født i Ribe er barn av Erik Ottesen Orning???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anita (218);Vi vet ikke eksakte f.år for Erik Ottesen og Karen Movats barn, annet enn at det oppgis vielsesår 1608 og at de kom tilbake til Norge etter landflyktighet i Skottland i 1627. Alle barna skal visstnok være f i Skottland. Det kan vel kanskje forklare at far og sønn nevnes samtidig mht utnevnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Spørsmålet er jo også hva som er korrekt;1) Laurits uttalelse i 1746 om at Erik Ottesen og Karen Mowat hadde 3 sønner, hvorav kun 1 hadde barn, nemlig Bernt.2) De mange tavlene som fører opp 5 sønner, hvorav 2 har barn, nemlig Erik og Bernt. Dette er et dilemma som vi bør prøve å finne svar på.OK, så langt:

bilete6702.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johan E. Galtung i Galtungslekten i fortid og nutid nevner kun barna Bernt, Barbara og Christopher ved navn etter Erik Ottesen og Karen Mowat. I tavlen bakerst i boken står det imidlertid at de hadde 5 sønner og 1 datter.Erik Ottesen var tilstede på Torsnes i 1611. Johan E. Galtung skriver at han nok var innom fedrdelandet flere ganger på sine mange reiser. I samme bok er alle de årstallene og hendlesene Anita nevner i (218) nevnt. Jeg skal gå gjennom dem en for en og se hvordan Galtung har tolket dem.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Erik Ottesen [Orning] hos Johan E Galtung:1608-1627: E.O bodde dels i Skottland, dels i orlog i Holland.1611: E.O tilstede på Torsnes, sammen med sine søstre, Lisbeth og Maren.1627: E.O og hustru fikk fritt leide hjem 24.11.1628: E.O skipshøvedsmann1630: E.O. admiral og sjef for flåtestasjonen på Bremerholm1636: 1.5. ansetter E.O. sin svoger, Lauits Johannesen, som fogd i lenet.1636: 25.5. - 8.11. gjennomførte E.O. sitt lengste tokt1639: E.O. lensherre over Halsnøy kloster og Hardanger len.1643: Kvittering utstedt av E.O. datert Vatne 9.12.1644: Laurits Johannesen Torsnes makeskifter en part i Tysse til sin svoger E.O. 7.3.1644: brev fra E.O. til hustruen datert Christianshavn 25.10.1645: E.O. dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

tingbok sunnhordland1677:'Welbaarne Erich Orning lod lesze en forteignelsze wnder hansz moders welbaarne Katrjne Mouadz haand, bestaaende wdj 20 poster, om adschelligt welbaarne Berent Orning hinde schall haffue for w-rettet. Daterit Orningsgaard den 12 Jullj 1669.Dernest een welbaarne Erich Ornings egen antegnelse om adschelligt hans broder welbaarne Berent Orning haffuer oppebaaret och till szig anammet, och ingen rigtighed forgiort, hannem paa sin anpart till schaade, bestaaende wdj 9 poster. Daterit Orningsgaard den 3 Junj 1675.'1679:Iligemaade lod Her Elias Anderszen lesze welbaarne Erich Orning, och welbaarne frue Sidtzelle Juell paa sine børens wegne som nermiste arffuing till salig affgangen welbaarne frue Karen Mouatt, deris till hannem wdgiffne panttebreff paa 1 løb smør och 1 hud i Kysznes, huor paa de har lantt och op taget till welbemeltte sallige frues begraffuelse, pennge 98 rdr. Daterit Kyuigen den 21 Maj och Orningsgaard den 12 Junj 1679. 'så da var han Erik Ottesen og Karen Mowats sønn. Et sted står det at Bernt var deres eldste sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gjengivelse av skiftet etter Christopher Tronds:'.....Rigtig och rett Copie af den forzeiglede Originall Ord fra ord som forschreffuit staar bekiender wij wnderschreffneErich Orning Christopher OrningLest for Retten paa Sanduig de 8 Aprilis Anno 1651.'Så har forfatteren i en note skrevet at de to er datterdatters sønner av Christopher Tronds og at de har undertegnet egenhendig.***Dersom det er korrekt at Erik Ottesen døde i 1645 kan det ikke være han, ergo må det vel være hans sønn Erik Orning. Det later også til at de to er brødre. Så vidt jeg kan se var Christopher Tronds både morfar og oldefar til de to. Deres mor, Karen Mowatt, var datter av Else Tronds, men også barnebarn av Magdalene Tronds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.