Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#68061] Tordenstjerne Våpenskjold/Slektsvåpen

Recommended Posts

Gjest Hans Cappelen

Vi skal være oppmerksom på at folk i tidligere tider ikke alltid var like nøye med å følge et forelegg i et adelsbrev eller andre steder. Det kunne være at personer ikke tok det så nøye, og det kunne være at de ønsket å ha individuelle varianter (differensieringer) av et våpen. Dette gjør det for øvrig farlig å bruke normaliserte våpenavbildninger som illustrasjon av enkeltpersoners våpen, dersom en ønsker å gjengi vedkommendes virkelige våpenskjold. Om Tordenstierne med (vannrett) delt skjold, skal anses som en bevisst differensiering, er jeg usikker på. Det er mulig at avbildningene hos Thiset/Storck og i Adelsaarbogen skyldes at noen i slekten brukte våpenet i denne versjonen.Vi har jo også de rene misforståelser og forvrengninger. De kan være gjort 'i farta' og/eller pga. mangelfulle kunnskaper, eller av andre grunner. Denne typen virker det som vi har i avbildningene av Tordenstierne-våpenet med sparre, dvs vinkelfiguren. Men selv om ingen er ufeilbarlige, og selv om det er en del feil i produksjonen til de danske adelsforskerne, kvier jeg meg litt for å legge til grunn at Thiset og Adelsaarbogen direkte har misforstått og gjort feil. Men mulig er det jo.Hilsen Hans

Gjest Hans Cappelen

Adelsbrevet lå fremme i Riksarkivet da Norsk Heraldisk Forening hadde møte der i går ettermiddag. Selve brevet hadde ikke en slik spesiell gul farge som vi ser i innleggene ovenfor og i Bartholdys bok. Det var mer vanlig hvitfarget. Hjelmkledet var ikke blått som på fotoet i Bartholdys bok, men svart som på fotoet i innleggene ovenfor. Nederst på hver lille flik av hjelmkledet var det en grønn farge. Jeg kan på sparket ikke huske å ha sett noe slikt før.Hilsen Hans

• 1 måned senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Sistnevnte tegning kom jeg også over i DRA i 2001 og det er den som ligger til grunn for mitt referat om Tordenstjerne-seminaret i Genealogen 1/2006. Tegningen skal vel dateres til 1714, hvilket er det år adelskapet ble søkt stadfestet av etterkommerne på Gullaug i Lier, hvor blant annet denne tegningen fremkommer.Mvh Are

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.