Gå til innhold
Arkivverket

[#68588] Christian Hansen Weibye, Sophia Zypriansdatter


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Thorsen

Dette kan være den rette selv om familien her står under Rødenes. Pytterud og Skirslet er plasser som ikke ligger langt fra grensen til Søndre Høland. Krog-navnet finner vi på plassene under Krok gnr 101 og 102 i Høland. Fadderen Svend Krog er sannsynligvis identisk med Svend Svendsen som var bruker av Krok Nedre til ca 1764. Han var g.m. datter til den forrige eieren Johannes Nilsen og Marie Svendsdtr. som før var eiere av Daltorp g.nr 115. Broren hans, Fredrik Nilsen f ca 1699 overtok gården etter at de flyttet til Krok. Denne Fredrik er trolig far til Susannes mor Inger/Ingri Fredriksdtr. f. 1743 d 1817 for han kjøpte gården Pytterud i Rødenes. Inger/Ingri ble 1762 g.m. Svend Sypriansen f 1739 d 1781 og de ble brukere av Pytterud. Svend var sønn av Syprian Halvorsen og Gunhild Larsdtr, på Tøien gnr 21 som er naboeiendom til Sandem gnr 20 som Rørvik på 1700 tallet tilhørte. Indikasjonene på at du er på rett spor synes dermed klare. Opplysningene er hentet fra S/H b V s. 96 og s 546 så du trenger også dette bindet. Så langt er ikke gnr 20 og 21 omfattet av de bygdebøkene som foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg gjemte å nevne et interessant poeng nemlig at denne Fredrik Nilsen var sønn av den sagnomsuste Nils Kristensen Funden f. ca 1658 som var stamfar til Krohg familien og den kjente maleren og Kristiania-bohemen Christian Krohg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Det finnes enda flere indikasjoner på forbindelser mellom familiene. Marie Svendsdtr. f ca 1700 g.1725 m. Johannes Nilsen (onkel til Susanne) var fra Sandem gnr 20. Svend Svendsen (Krog), g.m. dattera, Kristine Johannesdttr. Krog, var tidligere bruker av Skarebøl gnr 139. Kanskje var han også fra Sandem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Det finnes enda flere indikasjoner på forbindelser mellom familiene. Marie Svendsdtr. f ca 1700 g.1725 m. Johannes Nilsen (onkel til Susanne) var fra Sandem gnr 20. Svend Svendsen (Krog), g.m. dattera, Kristine Johannesdttr. Krog, var tidligere bruker av Skarebøl gnr 139. Kanskje var han også fra Sandem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Uff da! Slurver med korrekturlesingen. Det skal være - glemte - i innlegg (27) og - Susanne - her i (30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Kan bekrefte noe av ovenstående fra egne notater: Nevnte Sophie Svendsdatter er innført døpt 21.01.1764 i Rødenes (faddere Svend Krog af Høland, Hans Skirslet, Peder Jons., Astri(?) Krog af Høland, Birthe Skirslet) av foreldre Inger Friderichsdatter og Svend Cypriansen på Pytterud. Inger Friderichsdatter var døpt samme sted 13.01.1746 (faddere Jan Klocker, Jon Skirslet, Mari Krog, Goro Schrigerud, Berthe Bae) av foreldre (Claus) Friderich Nielsen Krog (døpt i Trøgstad 31.01.1693) og Anne Kudsdatter fra Skarrebøl i Høland. Datoer fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

I henhold til lenke innlegg (25) var det Susanne Svendsdtr. som ble døpt 21.01.1764 i Rødenes. Hun ble 24.11.1791 g.m.Cyprian Svensen Sandem f. 1753 d 1839, sønn av Sven Svensen og Pernille Engebretsdtr. De fikk dattera Sophie Zypriansdtr. Rørvik i 1792 så da er forbindelsen bekreftet. Svend Svendsen(Krog)(29) var ikke fra Sandem, men var f. 1731 på Løren av foreldre Svend Knudsen 1701 - 1763 og Ingeborg Siversdtr. ca 1700 - 1792 De var brukere av Skarebøl(S/H IV s 460).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Ja, det det skal selvsagt være Susanne og ikke Sophie. Jeg hadde skrevet et litt lengre svar som 'forsvant' da jeg prøvde å legge det inn, og rekonstruksjonen ble tvilsom. Pernille Engebretsdatter har jeg som datter av Engebret Auensen fra Haneborg i Aurskog, og Karen Olsdatter fra Kingsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Familien til Engebret Auensen og Karen Olsdtr står under Bunes S. s 244 i bind V. men her finner jeg ingen Pernille. Derimot står Pernille oppført under Stakabu i bind I s 27.Hun er datter av Engebret Jonsen f ca 1696 og Goro Halvorsdtr. f. ca 1692 før brukere på Skrepstad Vestre. Pernille ble 1739 g.m. Svend Svendsen Sandem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Takk for tipset. Noterte disse før bygdebøkene var utgitt. Svend Svendsen Sandem må ha hatt gode forbindelser, ut fra hans barns faddere. Kjennes hans bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Vet ikke om jeg har forstått dette helt rett. Svend Svendsen Sandem og den Svend Svendsen som var født i 1731 av foreldre Svend Knudsen og Ingeborg Siversdtr på Skarrebøl var en og samme person?Jeg har i mitt anetre en Siri Knudsdatter Skarrebøl (1714 - 1788). Hun var min 4xtippoldemor. Har også en hel del om hennes bakgrunn og søsken, men alt dette har jeg fått tilsendt, uten kildeanvisning, og jeg har ikke fått sjekket med kirkebøker ennå, så årstall må regnes som omtrentlige.Denne Siri hadde endel søsken, bl. a. broren Sven Knudsen f. ca 1700 (samme som nevnt i post 34?) og en søster Anne Knudsdatter f. ca 1717 (samme som nevnt i post 32?)Foreldre til Siri var Knut Mortensen Skarrebøl (1667 - 1735) og Mari Svendsdatter Østby (1684 - 1745).Hvis dette er relevant for denne tråden, kan jeg poste mer av det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Noen og hver kan ha problemer med å finne ut hvem er hvem når det gjelder disse Svend-ene! Jeg gikk ut fra at Svend Svendsen f 1731 g.m. Kristine Johannesdtr. var identisk med Svend Svendsen f 1731 sønn av Svend Knudsen Skarebøl, men i følge bygdeboka er det feil. Han skal være sønn av Svend Svendsen og Karen Engebretsen på Løren. Kirkeboka er til liten hjelp for her leser jeg farens navn som Svend Løren og mora er ikke nevnt Lenke dåp 5.mai 1731. Kristines mor kommer fra Sandem, men om ektemannen også har forbindelse dit, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Ville bare takke for alle innspillene som har kommet vedrørende slekten til Sophia Zypriansdatter =) Har hatt påskeferie og en del å gjøre, men nå starter 'hverdagen' snart igjen. Håper da at det kan bli mulighet til å få gått på biblioteket og bestilt bygdebøker =)mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det var en som skrev, husker ikke om det var i dette forum ellet en av slekts-newsgruppene, at alle ved navn Syprian/Zyprian/Cyprian var beslektet på en eller annen måte. Om dette stemmer vil jeg ikke stå inne for, men min 4xtipp Siri Knudsdtr Skarrebøl giftet seg med Søren Eriksen Riser fra Høland og fikk bl.a. en sønn ved navn Cyprian (1751-1815).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg mener også å ha lest noe slikt. Tror det var snakk om tilknytning til slekten Flor, nærmere bestemt til Syprian Augustinussen Flor som var sønnesønn av en prest i Nannestad, Frantz Frantzen som skulle komme fra Firenze i Italia på 1500-tallet. Mener det fins en del stoff om denne slekten på diverse diskusjonsfora, bl.a. her på Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

(38): Foreldre til Svend Svendsen født 1731 på Løren har jeg inntil videre som Svend Christensen trolig født 1664 på Næs vestre (2 år gammel i Prestenes Manntall 1666) død 1736 på Sandem, og Marthe Svendsdatter fra Tøien, som giftet seg i 1728. Paret omtales i Romerike Ættehistorielags Årbok bind 1, som ligger ute på nettet. Svend Svendsen født 1731 sine dåpsfaddere stemmer godt med de til hans eldre bror Jens døpt 13.11.1728.(40): Har registrert mange Cyprianer, som med ett mulig unntak ser ut til å være etterkommere av Cyprian Augustiniusen Flor født omkring 1570. Mange av disse etterkommere omtales i en artikkel av Odd Ottesen i NST for noen år siden. Er selv etterkommer av samme Søren Eriksen Riser og Siri Knudsdatter, gjennom deres sønn Erik, men klarer ikke å se hvor Cyprian navnet kommer inn bakover der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Svend og Marthe ble trolovet 1. juli 1727, viet i Løken kirke 31. juli 1727. Trolovelsen innført på side 115. Han på Sandem hun på Tøyen. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Tror jeg må revurdere foreslåtte foreldre i (44) til Svend Svendsen født 1731 på Løren; den Svend Svendsen født av Svend Christensen og Marthe Svendsdatter ser ut fra farens skifte til å ha dødd som spebarn.Magne (38) hvor har du funnet opplysningene til dine foreslåtte foreldre, Svend Svendsen og Karen Engebretsdatter?Her er et utsnitt av Svend Christensed Næs/ Sandem død 1736 sitt skifte (fra RÆHÅ): 12/9-1736, skifte på dr.vaktm. kv. Sandem i Høland. Død: Svend Christensen. Enke: Marte Svendsdtr. Den avdødes 3 kull .barn: Med 1. avdøde hustru Maren Bergersdtr.: Tore g. m. Amund Bersiøe og Anne g. m. Gulbr. Botner. Med 2. avdøde hustru Susanna Pedersdtr.: Peder 29 år, dragon ved major Fremmens Comp., Svend 23 år, Christen 18 år, begge her på gården, og Maren g. m. sersjant Johannes Nielsen Krogh. Barn med enken: Svend, født like etter farens død, og er selv nylig død da han var 3 uker gamme!. Hans arv kommer også til arv og deling mellom samtlige arvinger. Susanna Svendsdtr.5 år. Sølv i boet: 1 kanne, vekt 64 lod med navn S.C.S.S. S.P.D.K. 1725, 11 skjeer med samme navn og årstal! 1723, vekt 38Yz lod, 5 do. med navn. LE.S. 1689, vekt 19 lod, 1 do. med knapp og navn Bottolph Pedersen og årstall 1646, vekt 3 lod, 1 liten do med knapp uten navn, vekt 2 lod, 1 do. med navn A.E.S. 1711 pantsatt bort, 1 beger med navn T.C.S. 1715, pantsatt, Boet eier dessuten iflg. skiftebrev av 18/1 1727 i gården Sandem 15 Ipd. 4 % b.mrk. tg. 18 mrk. sm. m. b. og ifølge skjøte av 19/11 1732. 1 rem. 514 b. mrk. tg. m. b. i samme gård. Tilsammen eier boet i Sandem 15 Ipd. 2 rem. % b.mrk. tg. 18 mrk. sm. m. 'bo Videre eier boet etter samme skiftebrev i dr. gården Vestre Næs 9 Ipd. 34% b.mrk. tg. m b., og etter samme skjøte 3 rem. 314 b.mrk. tg. m. b. i SanIme gård. Tilsammen eier boet i Næs 10 Ipd. 3 rem. H:j, b.mrk. tg. m. b. Etter samme skiftebrev eier boet i Stageboe og Diggernæs 1 b.pd. 3 mrk. smør m. b. Ole Erichsen Naddem mente at han var odels- og besit· telsesberettiget til Sandem, og framviste sin odels - og pengemangeIs· lysning av 19/11 1727, da han vil ha reservert seg sin løsning,srett. Ole Halvorsen Sætra på Rømskogen innfant seg og sa at hans bror Niels HalvoI'sen er odelsberettiget til Sandem og fremviste en odelsog pengemangelsløsning derpå av 19/11 1725 tinglest samme dag, og 'han vil derfor ha sin lovlige rett forbeholdt. Peder Svendsen, eldste sønn til avdøde, sa at han ville holde seg til Næs, da han hadde åsetesretten etter sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei Petter!Ett lite hjertesukk: Jeg har gjennomgående fått mye god detaljinformsjon fra deg, men håper likevel at du heretter kan dele innleggene dine i flere avsnitt, slik at de kunne bli mer tilgjengelige å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Til spørsmålet om hvor jeg har fått opplysningene i innlegg (38), er svaret u/ Skarebøl i S/H b IV s 460. Jeg tok i første omgang for gitt at Svend f 1731 under pkt d)i barnerekka til Svend Knudsen, var han som stod som etterfølger og som var f. samme året på Løren. Etterpå oppdaget jeg at bygdebokforfatteren hadde de foreldrene jeg nevnte. Hvilke kilder han har dette fra, er for meg ukjent for dåpen i kirkeboka gav ikke noen holdepunkter. Sammenfall i fornavn og fødselsår er ellers påfallende og merkelig, men en av Svend-ene - hvis det er to på Skarebøl f 1731- er trolig han som er sønn av Svend Løren. (Unnskyld! Dette innlegget ble også langt!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Petter (44) Jeg har også lest om denne presten et sted, og at navnet Cyprian skal bety en som kommer fra Kypros. Men jeg finner ingen annen ved det anvnet i slekten, så jeg har også lurt på hvordan det kom inn. Har heller ingen Flor i slekten.Min linje fra Søren Eriksen Riser og Siri Knudsdtr Skarrebøl er gjennom sønnen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Angående navnet Cyprian (Cyprianus). Det er riktig at den opprinnelige betydningen er 'en som kommer fra Kypros', men som fornavn i nyere tid (og ikke minst i det katolske Italia, hvis vi går ut ifra at Flor-slekten kommer derfra) vil jeg vel heller tro at det mest sannsynlig dreier seg om en oppkalling etter den kristne helgen St. Cyprian, biskop av Kartago ([url="http://www.behindthename.com/name/cyprian>http://www.behindthename.com/name/cyprian) (http://www.snl.no/St._Cyprian) (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.