Gå til innhold
Arkivverket

[#68588] Christian Hansen Weibye, Sophia Zypriansdatter


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Vennemoe

Da det så ut til å være flere som intresserte seg for denne slektskrets, er her litt mer info, i påvente av bygdebøkene. Og Sten (47); jeg skal forsøke å legge inn noen paragrafer :). Svend Svendsen født 1731 på Løren og Christine Johannesdatter (Krog) ser ut til å ha bodd noen år i nabosognet på gården Næs i Trøgstad, hvor de døpte barna Mari 28.03.1759, og Christine 01.11.1761, før de flyttet tilbake til Høland.Disse barns farfar kan ha vært den Svend Svendsen født omkring 1705, som nevnes i Henning Sollieds 'Slekten Heyerdahl' som sønn av Svend Christophersen Rakkestad og Ellen Gulbrandsdatter Botner, denne slekt hadde forbindelser både til Løren og Tøien.En Karen Engebretsdatter som kunne passe som hans ektefelle nevnes som datter av Anne Halvorsdatter Saxegaard i skifte på Salerud Plass 22.04.1752 etter søsteren Pernille Halvorsdatter Saxegaard, gift med Emmike Albertsen Ilebekk (Nedre Romerike Skifteprotokoller 1751-53 fol.646), og her nevnes også en onkel av Karen Engebretsdatter ved navn Peder Halvorsen, som senere giftet seg i Høland og flyttet til Kallak i Trøgstad.Karen Engebretsdatter sin mormor ser ut til å være Ellen Åsmundsdatter, etter hvem det var skifte på Saxegaard 16.04.1744 (N.R. Skifteprotokoller 1739-47 fol.613). Karen Engebretsdatter sin far og farfar har jeg ikke klart å finne noe informasjon på, kanskje andre vet noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 40-42: Det er vel ikke påstått at alle Cyprianer her til lands har felles opphav i Lensmann Cyprian Augustinussen (N.Hemnes i Høland f. ca. 1570 og sønnesønn av sogneprest Flor i Nannestad), men det er påfallende mange som bærer dette navnet utover 1700-tallet i Indre Smaalelene, Nedre Romerike med Aurskog/Høland.Og med utgangspunkt i lensmannens tallrike etterslekt, tror jeg det er meget mulig at svært mange kan føre anene sine tilbake til denne Nannestad-presten Frantz Frantzen FLOR, og hans gåtefulle far, Frantz ”Italiener” (FLOR) ,visstnok fra Firenze/Florence, og som ankom Norge omkring årene for innføringen av reformasjonen.Petter (innlegg 44) nevner NST-artikkelen: ”Ottesen, Odd, og Jan Fredrik Anker Solem. 'Slekten Flor fra Firenze.' NST 38 (2001): 3-48.” – som sterkt kan anbefales i denne sammenhengIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Med alle forbehold, så kladder jeg ned følgende slektskjede fra Sophia, tilbake til Franz Floor:Sophia Cyphriansdatter - Cyphrian Svendsen - Svend Sivertsen – Sivert Zypriansen - Cyprian Riiser Helgesen – Helge Cypriansen - Cyprian Augustinusen (lensmannen) – Augustinius Floor Franzen - Franz Frantsen Floor.Den er ikke sjekket opp, - så ta meg gjerne på svak fremlegging uten dokumentasjon, men jeg har ikke tid nåIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Innlegg (53), Iver Mosvold: Det er vel foreløpig ikke sikkert at den angitte Helge var sønn av Cyprian Augustinusson.. Forbindelsen mellom Cyprian Augustinusson og Cyprian Helgeson Riiser kan like gjerne gå gjennom en datter av Cyprian Augustinusson, NN Cypriansdatter. Se: NST XXXVIII, artikler av Odd Ottesen og Jan Fredrik SolemNår det er sagt, kan jeg (kanskje) bidra til å avklare dette når resultatet av min Y-DNA Test foreligger om en måneds tid, avhengig av resultatet:Min agnatiske linje går tilbake til Cyprian Helgeson Riser. Men det er uavklart om den går videre via hans far Helge to ledd tilbake til Frants Frantssøn Florentius (Italianer), født i Firenze ca 1510-1515, eller om linjen istedet går videre kognatisk via den navnløse moren. (Kilde: NST XXXVIII - Odd Ottesen og Jan Fredrik Anker Solem)I Italia utgjør haplogruppe R1a bare ca 2,9% av befolkningen og dersom min test skulle vise Haplogruppe R1a (som er vanlig i sørøst-Norge)eller annen gruppe med liten utbredelse i Italia, reduseres sannsynligheten drastisk for at Helge er sønn av Cyprian Augustinussen Flor. Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Til innlegg (50) Brage Pedersen: To av brødrene til Cyprian Augustinusson (Flor); Ambrosius og Tertullian kan også være oppkalt etter kjente helgener i den katolske kirke, selv om dette i såfall synes som en noe overraskende handling av presten Augustinus i en protestantisk kirke 35-40 år etter Reformasjonen. Vi kan derfor ikke se bort fra at navnene (alternativt) har bakgrunn i oppkalling etter italienske aner med nær tilknytning til den katolske kirken.Det samme gjelder Lucretia datter til Frants Frantssøn (Florentius)Italianer som kan være oppkalt etter sin mor eller den hellige Lucrezia.Jeg har i flere år lett etter de italienske anene til Frants Frantssøn og har undersøkt mange av forbindelsene mellom Italia og Danmark/Norge i første halvdel av 1500-tallet. Disse kan kanskje supplere hypotesene i NST XXXVIII og evt gi grunnlag for nye... Det er noe for tidlig å ta opp dette til diskusjon og denne bør vel også legges til en ny tråd eller annen eksisterende tråd om disse forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Korreksjon til mitt innlegg (55) over, 2.avsnitt: Det samme gjelder Lucretia datter til Frants Frantssøn (Florentius)Italianer som kan være oppkalt etter sin FARMOR eller den hellige Lucrezia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

53/54: NB: Jeg tok alle forbehold. Selv nedstammer jeg fra JENS, - (påstått) sønn av Cyprian Augustinusen, og han er vel ikke like problematisk som Helge (når man forholder seg til mannsiden). 54: Interessant med Y-DNA-test i dette tilfellet, - særlig hvis det kan bidra til å løse gåter som dette.Men det er vel ikke noen solid dokumentasjon på at Frans ”Italiener” er 100 prosent italiener heller ? – Men uansett er hele denne Floor-problematikken en genealogisk godbit, og det skulle jamen vært artig om en tilsvarende Jens-etterkommer (som du er Helge-etterkommmer) kunne ta en lignende testIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

(57):Enig med deg, IverKjenner du en (eller flere) direkte mannslinjer fra din ane Jens Zypriansen Tøien (via en av sønnene Gunner Jensson Solerud eller Helge Jensson Solerud) frem til nålevende personer ? I så fall kunne det være interessant å gjøre sammenligninger.Forøvrig anser jeg nok Frants Frantssøn som italiener: I 1575 kaller han seg selv Franndtz Frandzsønn Ittallianer. (Kilde: Jan Fr. Anker Solem, NST XXXVIII, 1.hefte, side 6)Samme artikkel antyder tidligere tilknytning til Våler i Østfold eller Våle i Vestfold da Frantz i 1567 har signert med Franciscus Vaale, der vaale eller waale oppfattes som et tilnavn. Men, det kan (etter min oppfatning) også foreligge et annet og enklere alternativ: På 1500-tallet ble samme navn brukt om en av gårdene i området og det kan være så enkelt at Frantz bodde eller hadde hatt tilknytning til denne gården. (Kilde: Navnearkiv og bustadnavnregister i Dokumentasjons-prosjektet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Iver,Du behøver ikke lete etter nålevende agnatiske etterkommere fra Cyprian Augustinusson Flor's sønn Jens Zypriansen Tøien, da jeg har klart å spore ned til 5 nålevende personer.I tillegg er det sannsynligvis nålevende agnatiske etterkommere etter Ole Cypriansen Skullerud på en gård i Høland, men som jeg ikke navngir pga personvernet.Det vil være svært interessant om en eller flere av disse blir med på å sjekke vår Y-DNA mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Fostås

Iver! - og andre interesserte....Ole Sypriansen Hemnes/Skullerud f.ca 1590, er min 7-tippoldefar. I begge Skullerud-slektene (Nordgardsslekta og Søgardsslekta) er det flere som sysler med slektshistorie, i all beskjedenhet. Begge gårdene har blitt i slekta siden Ole Sypriansens dager. Ved gårdsdelingen ca 1750 fikk brødrene Knut og Ole hver sin del,og på begge gårdene har det vært mange store barnekull.Med andre ord: - det formelig k r y r av Skullerud-Flor-etterkommere i Høland og deromkring!Vennlig hilsen Olaug Fostås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Det er bra, OlaugMed tanke på sammenligning av vår Y-DNA er jeg spesielt interessert i kontakt med de nålevende (av hankjønn) som har en ren mannslinje fra Ole Sypriansen. Har du noen navn du kan sende meg på e-post kai@ostreng.com ?Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Olaug. Innlegg 60:Ja, det finnes nok svært mange etterkommere av Frants Frantssøn Florentius (Italianer, født i Firenze ca 1510-1515) over det ganske land, og en kartlegging av alt dette fram til nåtiden ville vært en formidabel jobb.Også etter hans barnebarn, Cyprian Augustinusen, finnes det en mengde etterkommere, men disse tror jeg til en viss grad begrenser seg til Indre Smaalelene, Nedre Romerike med Aurskog/Høland. (Hvordan Ole og Ole/Knut har slektskjede til hverandre og til Cyprian Augustinusen kan du kanskje fortelle?)I Øymark er det påstått at halve bygda er etterkommere, men dette er kanskje noe hardt tatt i.Mange er det uansett.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.