Gå til innhold
Arkivverket

[#68672] DNA tilhørende en av mine forfedre - ligger på nettet

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I prinsippet er det fullt mulig, siden en mutasjon kan skje når som helst, men forskjellen er ikke så stor at man ikke kan se at de to må være brødre. Av samme grunn kan også far og sønn ha litt ulik sekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

André (175), hva du også må huske er, i tillegg til hva Svein Arnolf har sagt (176), er at y-kromosomet har ca 58 millioner base par, og vi, som er interesserte i Genetisk Genealogi, idag bare ser på mindre enn et par tusen av disse parene, og vi kan fremdeles finne forskjellige allele verdier for brødre, far og sønn, etc. Tenk på hvor mange forskjeller vi ville finne mellom brødre hvis vi sammenliget alle 58 millioner base par!Det er interessant å tenke på at med SNP mutasjonene, som hender veldig sjelden, er at i det tilfelle at en sønn har en ny SNP mutasjon, så er han forskjellig både fra sin far og sine brødre. Han er faktisk 'urfaren' til en ny Haplogruppe clad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad innlegg (176):Det er interessant. Takk.Ad innlegg (177):Ja, det er riktig. Jeg hadde nu de 67 markører i tankene, altså en sådan DNA-sekvens, men det fremkom dessverre ikke tydelig nok i mitt innlegg.Det er spennende, som du skriver, at man kan få en mutasjon og således bli stamfar for en helt ny haplogruppegren. Slike mutasjoner inntreffer vel i gjennomsnitt i hvert tiende slektsledd, etter hva jeg har lært. Det må i alle tilfeller påvises. Man kan begynne ved å teste sønner, far, brødre og deres sønner, og deretter farbrødre og deres sønner og sønnesønner, farfar, farfars brødre og deres sønner og sønnesønner, og så videre. Er forresten en 67-markørstest tilstrekkelig for å påvise samtlige SNP-mutasjoner/mutasjoner som kvalifiserer til status som egen haplogruppegren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Innlegg (173) og (174): I den nye ISOGG for 2009 er betegnelsen for R1a1 subclades endret noe, se http://www.isogg.org/tree/ISOGG_HapgrpR09.htmlDe (foreløpig) angitte subclades under R1a1 er ganske sjeldne og har vært antydet at disse bare er påvist i Asia. Som svar på min forespørsel til FTDNA fikk jeg dette svaret:While we do test for all currently published subclades of R1a1, very few (less than 1%) have actually tested positive for any of those subclades. This is why so many have remained as R1a1. So, it is not that we are not testing for them, just that it is much less common to belong to one of those subclades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser at det er ingen av subclade'ene under R1a1 som har en asterisk. Det jeg ikke forstår i denne sammenhengen, er hvordan man kan finne en 'subclade' dersom ingen har denne?Når jeg går inn på tabellen 'Recent Ancestral Origins' hos FamilyTree og kikker på mitt sjeldne 'Trøndergen', får jeg opp følgende anonyme resultater:12/12-treff:Norge 4 treff = 0,4% av de som er testet i NorgeSverige 2 treff = 0,2% av de testet i SverigeDette er de eneste treffene på 12/12 testen.Går jeg ned til 11/12 får jeg følgende:Tyskland 1 treff =

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet til den foreløpige konklusjon at noen DNA-sekvenser tilsynelatende holder seg lengre enn andre uten å mutere, dvs. hvis man ser på de 12 første markørene, og at dette trolig er grunnen til at noen av oss har 12/12-matcher med folk med opphav i India og Pakistan, mens andre bare har 12/12-matcher med folk fra Øst-Europa eller endog bare fra Norge. (De sistnevnte må da iflg. min hypotese tilhøre grener som har mutert oftere på sin vei mot Vest-Europa) Det har i de siste årene blitt testet forhistorisk Y-DNA som kunne peke i den retning, dvs. at enkelte markører kan holde seg i tusener av år uten å mutere. På den annen side er det jo bare et mindretall menn som har testet seg, med en betydelig slagside mot Vest-Europa, så bildet kan fort endre seg mht. hvor folk har match fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det kan jo være slik at det har kommet en mutasjon i Trøndelags nærområde i forholdsvis nyere tid. Jeg har et forholdsvis høyt tall på DYS 19. Betyr kanskje det at det er en nyere mutasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på DYS19? 15 er vanlig i Skandinavia og Storbritannia, 16 finnes også her, men er mer vanlig i Øst-Europa og lenger øst, 17 regnes som en polsk mutasjon. Har du 18 eller høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Det er også efterhånden nogle år, fire tror jeg, siden jeg lod mig teste og da jeg så denne tråd, tænkte jeg at jeg ville dele ud af mine resultater. Det kunne måske også få andre til at lade sig teste.Jeg har også benyttet mig af FT-DNA (67 markører) og har kun gode erfaringer med dem. Mine DYS værdier har jeg tastet ind i ysearch.org - jeg er brugerid MAAN7 hvis nogen vil sammenligne - klik her: [url="http://www.ysearch.org/search_view.asp?viewuid=MAAN7&p=1>LenkeJeg tilhører haplogruppe R1b1b2a1b5 (FT-DNA) som for nylig er blevet ændret (ISOGG) til R1b1b2a1a2f (FT-DNA opdaterer ikke deres haplogrupper så ofte som ISOGG)For et par år siden fik jeg interessant match - jeg har en identisk Y-DNA tvilling i U.S.A. :-)Vi har komplet ens DYS værdier på 37 markører testen - jeg har uden held forsøgt at komme i kontakt med min tvilling får at få ham til at opgradere testen til 67 markører. Min tvilling er W9TNF på ysearch.orgJeg kender hans aner (og jeg kender mine egne), så vi burde have en nær fælles forfader inden for 6-7-8 generationer - MEN DET HAR VI IKKE.Så enten ligger vores fælles forfader længere tilbage i tiden eller også, hvilket vel er mere sandsynligt, er en af vores forfædre ikke den rigtige far. Derfor kunne det være meget interessant hvis der var flere efterkommere af enten min eller hans gren der ville lade sig teste.Jeg har og vil forsøge at opdatere min hjemmeside med mere info hen af vejen. Se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Interessant, Simon - og så var det fint å se deg her igjen! Vi har jo en del felles aner, men ingen som kan følges i disse linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Simon 184: Det ville vel i dette tilfellet være naturlig å gå innflytteren Ole Andreas Strøm nærmere etter i sømmene (eller kanskje kona!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ja, det har jeg også tænkt - og hvis der var andre mandlige efterkommere til Ole Andreas Strøm (fra hans første ægteskab) der ville lade sig teste, kunne man komme dette spørgsmål en hel del nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hyggelig at Simon er med i dette forum med sin kompetanse. Fantastisk å få en 37/37 treff med en ukjent amerikaner. Dette viser at DNA-treff kan forandre mange etablerte oppfatninger og være et viktig supplement til eksisterende papirlinjer. (Det er jo stipulert at mellom 7 og 12 av hver 100 har en annen biologisk far enn den offisielle, varierende i ulike land.)Her er en oversikt over Y-DNA DYS-markører som endrer verdi ofte: 385a, 385b,439,458, 459a,459b,449,464a, 464b,464c, 464d, 576,570 CDYa og CDYb. (Viktig : multimarkørene har spesielle prosedyrer for beregning av genetisk avstand, se FTDNA og andre)Arnstein, DYS 19 inngår ikke i listen over de som skifter verdi ofte. R1a med YCAIIa=19 i kombinasjon med YCAIIb=21 regnes som en vikingindikator. (For å få med disse kreves Y-DNA 37 test)En Y-DNA 25 test sier ganske mye mer enn en Y-DNA 12 test og luker bort uaktuelle svært gamle treff som feks IndiaI mitt tilfelle hadde jeg 152 stk 12/12 treff på Y-DNA 12 Dette ble redusert til 14 stk 24/25-treff og 53 stk 23/25 treff på Y-DNA 25-test. I tillegg kommer treff utenfor FTDNA på Y-search og andre steder. Her forsvant både Kazakhstan, Polen, Russland, Ukraina mfl.Av de 14 stk 24/25 treffene på FTDNA er 8 i Skottland, 1 på Shetland, 1 Irland, 2 andre udefinert sted (en fra Isles?)i United Kingdom og bare 1 fra Norge... Så langt jeg kan se av de om har overført STR-verdiene til Y-search er mine foreløpig nærmeste treff på Jamieson-slekten på Shetland og Orr fra Donegal, Irland, begge på markører som muterer ofte.11 andre av 24/25 treffene har ikke lastet opp sine verdier til Y-search så her blir det nødvendig med direkte kontakt (via e-postadresser for treff som oversendes fra FTDNA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Kunne noen fortelle hva en «deep clade test» innebærer og gir (også i forhold til en 67-markørstest)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deep clade test avgjør med sikkerhet hvilken haplogruppe og underhaplogruppe du tilhører. Å teste for markører kan gi en indikasjon på haplogruppe (dvs. R1a, R1b osv.), men kan ikke avgjøre om du tilhører en underhaplogruppe (som R1a1 osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (191): Takk for opplysningen.Jeg forstår det dithen at en vanlig test med 12 til 67 markører baserer seg på såkalte STR-er (short tandem repeat), mens en «deep clade»-test går i dybden ved å undersøke SNP-er (enkeltnukleotidpolymorfier) inntil den riktige undergruppe («subclade») kan fastslåes.Det må vel innebære, ifølge min forståelse, at resultatet (altså antatt gruppe og/eller undergruppe) av selv en test med 67 markører ikke kan ansees som sikkert før en «deep clade»-test er blitt gjennomført. Markørtester forblir en (sannsynlig) indikasjon. Da forstår jeg dog ikke hensikten ved å ta en 67-markørerstest; man kan simpelthen bare ta en 12-markørerstest og «deep clade»-undersøke den for å få et fullstendig svar.Mulige feil og misforståelser kan gjerne oppklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

André (192), Det kommer alt an på hvorfor du tar DNAtester. Hvis du bare er interessert i å finne din Haplogruppe da er selvsagt SNP deep clade test alt du trenger. Men hvis du forsøker å finne mulige slektninger trenger du STR tester med så mange markører som mulig. Selv med en deep-deep subclade Haplogruppe vil du finne at du har veldig mange 'medlemmer av Haplogruppe sub-clade familien'.STR mutasjonene hender mye oftere og 'etterslekten' etter en 'nylig' mutasjon blir selvsagt mye mindre. Om spørsmålet hvor mange markører en trenger kan jeg demonstrere med å bruke mine resultater. Jeg er Y-Haplogruppe N1c1* (eller N-M178) og med 12 markører hadde jeg vel over 100 12/12 treff i Finland og bare 3 i Norge. Med 37 markører var de beste treff to 30/37 treff i Finnland. 30/37 indikerer en felles stamfar ca 33 generasjoner tilbake. Jeg har nettopp fått mine 67 markører resultater tilbake og nå finner jeg et 60/67 treff i Sverige. 60/67 betyr stamfaren var ca 20 generasjoner tilbake, dvs 500 - 600 år. Familien i Sverige har røtter tilbake til skogfinnene, så nå begynner brikkene å falle den rette veien opp! Men mye arbeide gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Litt på sidelinja, men dog innenfor samme tema. I januar 2008 undertegnet jeg skjema/kontrakt med SMGF-Org og mottok etter å ha innsendt kable-kit, mtdna test i februar 2009. Jeg har purret på Y-dna testen og mottok mail den 12.6.2009: Your Y DNA data is ready to go and will appear online the next time we add information to our data base. This nexkt uppdate will probably happn later this summer.Det tar sin tid, men jeg regner med å komme mer på banen da jeg har mottatt Y testen. Det blir spennende å se. De eldste aner jeg kjenner til på mannssiden var ifra ca. 1700 i Skee fs. i nordre Bohuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg fikk ca 1.000 matcher på mitt mtDNA (H), men da jeg utvidet testen til HVR2 (som viste hele 8 mutasjoner), fikk jeg bare 2. Den ene er en amerikaner som er adoptert, og som ble litt 'vill' da han fikk høre mi morslinje, som forflyttet seg bare 10 km på 400 år - i N-Trøndelag. Han ble adoptert i New York, der ingen får greie på hvem som er foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Hans Petter Engh

Referer til mitt innlegg (194)Mottok emailidag fra USA og Y-Dna basen ble oppdatert den 20. august. Det er lenge siden jeg har føling med haplogrupper nå. Jeg fikk 9 matcher av 36 markører og 1 treff hvor 7 av 7 var like. Jeg har registrert inn 9 markører som jeg har fått angitt i skjema 'Whit Athey's Haplogroup Predicator' og fikk et 'Results Table' med tilsammen 24 Haplogrupper og tilsvarende fitness score. Probality kom kun frem for Haplogruppen R1b med 99.8% Fitness score for samme happlogruppe var 82, som for øvrig var høyest score av alle grupper.Her fremkommer Haplopgruppe og Fitnessscore:E1b1a 14 E1b1b 53 G2a 22 G2c 29 H 30 I1 11 I2a(xI2a1) 35 I2a1 44 I2b (xI2b1) 24 I2b1 46 J1 37 J2a1b 38 J2a1H 27 J2a1x (J2a1-bh) 46 J2b 7 L 38 N 72 Q 67 R1a 39 R1b 82 T 26Jeg håper på tolkning og synspunkter omkring resultatet. Her er det oppgitt mange happlogrupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

Etter å ha registrert nye resultater som jeg har mottatt ifra SMGF for Y-DNA tilhører jeg haplobruppe I1dun.Jeg har fått treff med 55 personer som 4th og 5th distant cousins i Family Finder hos FTDNA hvor hovedtreffene stammer ifra England, Irland, Scotland Wales, Tyskland og USA. 3 av treffene har jeg fått med personer i Norge og 1 i Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.