Gå til innhold
Arkivverket

[#68672] DNA tilhørende en av mine forfedre - ligger på nettet

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

125: Helt enig i første avsnitt. Ellers kan det opplyses i forbindelse med 2. avsnitt, at Natural Geographic bare tester 12 markører for å bestemme haplogruppe etc. Disse testene er videre helt anonyme, da du får en kode som bare du vet er din (heller ikke NG skal kunne koble denne mot deg), som du seinere må legge inn på sida til NG for å se resultatet. Systemet er vel ikke HELT vanntett, da NG i teorien kan vite hvilken person/adresse de sendte testutstyret til (med akkurat denne koden), men de kan ikke vite hvem de har fått inn testen fra (det kan jo være hvem som helst - både innen familien og andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Anonymiteten er ivaretatt hos DNA-firmaene. Jeg tenkte i mitt innlegg (125) helst på hjemmesider hvor det legges ut DNA-info. De 12 første markørene er uansett helt safe i forhold til sensitiv informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg må si at når jeg leser en artikkel som den i http://www.dienekes.blogspot.com/ ”Mitochondrial DNA haplogroup T is associated with coronary artery disease and diabetic retinopathy: a case control study”, begynner jeg å lure på om det jeg har lest i alle Genetisk Genealogi bøker og artikkler, og som jeg trodde var helt fundamentalt, at alle markører brukt, både i mtDNA og y-DNA testene, var i ”junk” DNA, dvs langt borte fra aktive gener. På den måten passerer alle mutasjonene i disse markørene ”uhindret” gjennom generasjonene. Vi har også lært at mutasjonene er helt uavhengig av hverandre.Hvis dette er riktig hvordan kan det da være at de 5 – 6 mutasjonene som mtDNA haploguppen T har hatt i mtDNAet siden ”Eva” var i Afrika for ca. 100-150 000 år siden, har spesielle helse implikasjoner? Og mere forbausende er det at det er bare en mutsjonsforskjell mellom mtHg T og J, (T har 16294 og J har 16069). Hvordan kan det påvirke diabetic retinopathy?Det er to mulige svar på disse spørsmål, det jeg kan se, og det er at i dette tilfelle var prøvegruppen enten for liten eller ikke spredd nok slik at statistikken har blitt fordreiet (jeg har ikke lest hele artikkelen da den ikke er tilgjengelig ennå), eller så er ikke ”junk” DNA junk. Jeg har sett et par artikkler for ikke så lenge siden som begynner å foreslå at det er mye som pågår i junk DNAen som de ikke helt forestår ennå, og det ser ut til at junk DNAen påvirker hvordan en del av genene blir aktivert. Hvis dette kan bli bevist må vi kanskje begynne å se nøyere på hviken markører vi bruker for Genetisk Genalogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad innlegg 93:Sitat: «Ta gjerne en titt på de 3 navngitte R1b1c10 norske personene fra 1700-tallet i Y-DNA R-U152 databasen som ligger på nettet. (Jeg antar at R1b1c10 er det samme som R1b1b2a1b4 = R1b -S28/U152)»Jeg kan ikke finne den nevnte database med de tre nordmenn. Kunne noen vise til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Innlegg (129):Vedrørende mitt tidligere innlegg (93)Du går inn på følgende: http://www.davidkfaux.org/R1b1c10_Data.htm Her scroller du ned til Norway Så finner du eksempler på 3 navngitte personer:En person fra Hof i Vestfold som levde 1708-1781En fra fra Bø i Telemark, f. 1764En fra Stange i Hedmark f. ca 1700Over 10% of 25% R1b1c = R1b1c10 BUT all from SE Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Mange takk, Kai Østreng.Jeg sitter på genetiske opplysninger om en helgelending hvis haplogruppe er R1b1c. Jeg ser at samtlige tre menn med haplogruppe R1b1c var fra Øst-Norge (Hedmark, Telemark og Vestfold). R1a er vel mere østeuropeisk, mens R1b er mere vesteuropeisk. De må likevel, uavhengig av vest og øst i Europa, samlet sett ha hatt den samme innfallsport til Norge, nemlig Danmark/Sverige. Man burde således kunne slutte at forfaren til en helgelending med haplogruppe R1b _sannsynligvis_ var kommet til Helgeland gjennom passasjen Øst-Norge/Vest-Sverige (Jemtland og så videre). Det kan ikke være urimelig å anta. Man skal dog være svært forsiktig med slike teorier. Forfaren kunne godt være ankommet med skip rett fra Europa, slik som Petter Dundas kom fra Skottland. Det forblir ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Her er det vel en liten misforståelse ute og går: Det spesielle med de 3 fra databasen var ikke at de var R1b1c (=R1b1b2) som er ganske utbredt i Vest-Europa (også Norge) og skal ha oppstått ved M269-mutasjonen for ca 9500 år siden.Det helt spesielle (og interessante)er at mer enn 10% av de (25% R1b1c) som var funnet i disse testene i Norge var den i Nord-Europa mer sjeldne R1b1c10 (det samme som R1b1b2a1b4) som oppsto ved S28/U152 - mutasjonen for ca 3500 år siden. R1b1c10 er knyttet til alpine keltere (bl.a. Hallstatt-La Tène-kulturen )derav de som antas å ha vandret opp og ned i Europa til og fra Himmerland i Danmark avhengig av klimaendringene i nord. Etter vanskelige klimatiske (og politiske) forhold etter ca år 150 f.Kr antas en migrasjon av keltiske Cimmere (Cimbrians)fra Himmerland-området ved Limfjorden å ha funnet sted til Englands nordøstkyst og så sent som mellom år 400-450 e.Kr. til Oslofjordområdet. Dette søkes nå dokumentert via påvist forekomst av Y-DNA R1b1c10 i Sør-Øst Norge. Antall tester av nordmenn er foreløpig lite og det er ønskelig at flest mulig nordmenn tester seg for å få et statistisk grunnlag med bedre signifikans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

R1b er ikke mitt bord (eller DNA), men jeg vil tro at dette yDNA'et kom til Norge rett sørfra - etterat det i en tidligere periode kom til Sør-Europa østfra.Jeg synes fortsatt at det er uhyre interessant at vi i dag kan dele den mannlige befolkningen i Norge opp i 3 store klaner (med tillegg av en liten, pluss noen veldig små). Det som er så fascinerende, er vel at dette ligger der fast, og kan ikke forandres, verken ved forskning i fortid eller i framtidige forbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Også jeg anser det slik at bærere av R1a og R1b, og i særdeleshet det sistnevnte, _hovedsakelig_ er ankommet gjennom Danmark og/eller Sverige fra Vest-Europa, selv om individuelle unntak er forekommet. Hvorvidt det foregikk til fots/med hest oppover den skandinaviske halvøy, hvilket er mest sannsynlig, eller med skip rett fra avreiselandet i Vest-Europa, kanskje også ufrivillig i form av et forlis, er selvsagt umulig å fastslå. Man kan kun konstatere at det er skjedd en forflyttelse mellom et avreisested X og et ankomststed Y (hvilket i seg selv er svært verdifulle opplysninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er nok mer sannsynlig at R1a er kommet mer direkte østfra, da denne haplogruppen forekommer i liten grad ellers i den vestlige delen av Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Du har rett i det, og jeg ser nu at jeg har skrevet «Vest-Europa» også om R1a. Det var sløvt av meg. La meg skrive det riktigere og tydeligere: Jeg anser det slik at R1b hovedsakelig er kommet gjennom Danmark og/eller Sverige fra Vest-Europa, mens _mindre grupper av_ R1a utvilsomt er kommet til Sverige (og sikkert videre til Norge) over sjøen fra Øst-Europa c: Polen/Baltikum. Reiseruten Polen/Baltikum - Sverige - Norge er utvilsomt blitt benyttet av befolkningsgrupper med R1a, selv om de fleste er ankommet over fastlandet østenfra, som du skriver. Genetisk informasjon om den svenske befolkning vil nok kunne vise hvor det lever flest mennesker med R1a og R1b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Dette er nok ikke fullt så enkelt, men det finnes mange grafiske illustrasjoner på nettet som viser vandringene til ulike tider:Se f.eks: www.eupedia.com/europe/origins_haplogroups_europe.shtml og for mtDNA: [url="http://en.wikipedia.org/Human_migration>http://en.wikipedia.org/Human_migrationAtlas of the Human Journey: https://genographic.natinalgeographic.com/genographic/atlas.htmlDet ligger også kart på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Stephan Oppenheimer viser i boken “The Origin of the British” det vedlagte kartet som indikerer at både R1a og R1b kommer inn i Norge fra både syd og øst. Men hvis en ser på hvordan disse y-Haplogruppene er distributert i Skandinavia idag er det vanskelig å forstå hvordan han kan ha foreslå dette. De følgende prosentene er tatt fra Lenke (det er forresten mye interessante data på disse websidene)Haplogruppe R1a R1b I1 N Norge 28,0 28,0 36,0 4,0 Danmark 12,5 44,5 30,5 1,5 Sverige 23,5 21,0 42,0 7,0 Finnland 7,5 3,5 28,0 58,5(Tabellen kommer sikkert not ikke ut rett, men dere kan vel lese den likevel).En kan se her at R1a og R1b i Finnland er en liten minoritet sammenlignet med resten av Skandinavia så det er ikke trulig at disse haplogruppene passerte gjennom Finnland på vei til Norge og Sverige, det er mye mere sannsynlig at de kom til Norge over Doggerland og gjennom Danmark og Sverige.

bilete6993.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er funnet boplasser på Sarnes i Nordkapp kommune som er i underkant av 10 000 år gamle. At en mindre gruppe med R1a kom denne veien (som er antydet på kartet), er kanskje ikke usannsynlig LenkeMen for all del - de første på Sarnes kunne like gjerne ha vært av haplogruppe N.Så var det bosetting på Sarnes i nesten 10 000 år, inntil jeg den 30. juni 1972 reiste inn med lokalbåten, avsluttet regnskapet ved poståpneriet, telte penger og frimerker, puttet dette og datostempel i min gamle grå militærsekk, og gikk tilbake til Honningsvåg - over fjellet (17 øre pr km etter Statens satser på reiseregninga). Men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Etter at underbevisstheten i natt har foretatt en uvitenskapelig men fantasifull analyse av foreliggende opplysninger når det gjelder den store oppsamlingen av R1a i Norge, er jeg kommet fram til følgende - i bestefall populærvitenskapelige - teori når det gjelder Steppefolkets innmars i Norge.1. Steppefolket med sitt R1a kom først til Norge, og de kom fra nordøst.Begrunnelse:a. Innfartsveien har vært kronglete. Det må derfor ha vært ei lita gruppe som kom inn, og som har fått lov til å formere seg over tid i Norge uten så stor innblanding av grupper sørfra. Det er lite sannsynlig at det kom en stadig strøm av R1a til Norge. Derfor må den lille første gruppen ha kommet veldig tidlig for å kunne ha utviklet seg til slike dimensjoner.b. Den største konsentrasjonen i hele det vestlige Europa når det gjelder denne haplogruppen finner vi i Helgeland, Trøndelag og Møre. Det finnes få spor etter en innfartsåre for denne lenger sør.c. At det i dag er en like stor andel i Norge med R1b som med R1a, og en enda noe større gruppe med I1, kan forklares med at disse strømmene kom sørfra, og i stadig flere grupper, mens R1a kanskje måtte klare seg med den første lille gruppen. DERFOR må R1a ha vært den første gruppen som inntok Mor Norge, og de har hatt god tid til å formere seg, før de forholdsvis store folkevandringene av R1b og I1 kom sørfra.PS Dette kan gi seg utslag i dag ved at de største skiløperne hele tiden må hentes fra Trøndelag. Det skal ikke forundre meg om disse egentlig er en skiløperklan full av R1a, dvs etterkommere av de første som kom vassende inn østrfra på treski, selvfølgelig. Det var sikkert såpass kaldt ennå at smøringen ble oppfunnet seinere.Under OL på Lillehammer ble en skiløper fra en helleristning benyttet på OL-medaljene. Denne var vel over 4000 år gammel og så vidt jeg husker fra Rødøy i Nordland.Indisiene kommer til å hope seg opp. Bare så synd at jeg snart må dra til det området i Norge som har minst av R1a, og derfor ikke vil være i stand til å forsvare mine teorier i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er kanskje interessant å merke seg at 21,7% av den samiske befolkningen på Kola har R1a, 20,0% av den samiske befolkningen i Sverige har R1a, mens det bare er 2,9% av samene i Finland som har denne haplogruppen. Norge er ikke med i akkurat denne tabellen LenkeEr det genetiske spor etter Steppefolket som fulgte kysten helt nord (først isfritt), for så å befolke deler av Norge og Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I det store DNA-arkivet til FamilyTree har det dukket opp 7 stk som har 12/12 match med meg (gjelder hele verden). Jeg har fått svar fra 5 av de som allerede hadde gjort en 'forskning' på farsslekta på papiret (bl.a. 2 amerikanere), og alle har vi rota i Trøndelag (dvs den ene like over svenskegrensa ved Røros).Jeg synes dette er utrolig interessant og artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..må kanskje korrigere litt, for den ene har rot på Dovre, men...så er det en 6. som ikke har full kontroll på slekta, men som bor i en av mørebyene. Det skal ikke forundre meg om han også vil forflytte seg nærmere Trøndelag når vi får sett litt nærmere på forfedrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, ArnsteinTrøndere er jo langt på vei oppført som en egen rase…..:-)Et sted angitt som en blanding av Upper-Paleolithic Brünn Nordic (Corded Danubian) ( Hallstatt eller Celtic- opprinnelse )Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hvem spiser opp plusstegnene i dette debattforumet? Forrige innlegg skulle vært: Brünn pluss NordicMvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Slik jeg ser det, er det ikke snakk om en egen trønderrase, men tre nesten like store 'klaner' (i hovedsak) - dersom vi holder oss til y-chromosomet :-)Slik er det også i resten av Mor Norge. R1a har likevel en noe større andel i Trøndelag/Midt-Norge enn i resten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dere som kan dette med DNA;Kan man løse dette?**** ♂ forfar / tippoldefar↓♀ oldemor (mulig datter av den forrige, - det er dette som ønskes undersøkt ved hjelp av DNA)↓♀ mormor↓♀ mor↓♂ sønn (vedkommende som vil vite hvem som var oldemors far)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Er det tale om at sønnen skal jevnføre sitt DNA med en kjent, navngitt forfars (eller forfarens mannlige etterkommeres) DNA? Det er umulig på grunn av kvinneleddene (mor, mormor og mormors mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sånn tidlig på morgenkvisten, og før jeg drar på jobb, så må jeg si meg enig med André i at en slik test synes umulig, Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.