Gå til innhold
Arkivverket

[#69073] Hjelp til tyding av kirkebok fra Meldal 1682-1698

Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Tja, nå blir jeg usikker ... finner ingen som passer bedre i bygdeboka heller. Inger har vel mer og bedre info enn jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Står det ikke gravfestet da - og kanskje tvillingbarn ? Min kommantar i (51) var til min forrige; finner ikke disse i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Det syns jeg også,vi får vente å se om noen andre har syn på det.Tror jeg tar kvelden nå.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk skal du ha Arnt,dette var masse ny info igjen.Det er enormt med info på nettet,men det er bare å finne det. Har du noen kommentar til nr 50 er det gravferd med tvillinger? mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Synes det står tvillinger, ja. Hvis jeg ikke surrer med hodet mitt nå, passer det dårlig med Endre Voldmo som får barn i 1696. Kanskje det er feilskrevet for Iver Endresens tvillinger ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei Inger.Det kan det være,men det er en Voldmo,passer best med at det kan være Iver,da kan det være Dødfødte,siden de ikke er registrert?Jeg syns det står ganske klart Endre,men det blir jo helt galt?mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei Inger se på denne lenken på døde i 1696 i August,der er en Endre,men selvsagt en blekkflekk over noe.Lenkemvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei Aud.Foran står det tallet 2og3 (2 personer,et nr for hver )tvende,er to?og så Endre Voldmos.....nyfødte? Dette rimer dårlig med de to Endre jeg har når det gjelder alder,de er f.1618 og 1691?På FT1701 var det 12 som hadde navnet Endre i Meldal.Min mening er at det står Voldmo. Vi for gruble videre.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei igjen.Hvordan finner man ut av slike ting?Det er vel heller ikke noen andre steder det er registrert?Fikk en som har forsket lenge på gamle KB i går til å se på dette og han var enig om at det står det som er nevnt her i forumet.Vi får fintenke litt til.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det stemmer det som dere har tolket. Hvilken Endre dette er kan man virkelig lure på. Ettersom det er Endre-navnet er brukt i flere sammenhenger her, virker det liksom usannsynlig at det er feilskrevet også.Kanskje Endre Iversen kunne hatt en onkel ved navn Endre som kunne ha bodd der på den tiden ? Det kan være en teoretisk mulighet. Han kan også være død før 1701 ettersom han ikke er å finne i folketellinga da.Det er ikke så lett å finne ut av slike ting spesielt ikke så langt tilbake i tid. Det eneste er om man kan dumpe borti noe i andre kilder. Det hender ting blir løst helt tilfeldig.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei Inger.Det er ikke så lett dette så vi for vente på tilfeldigheten.Navnet Grutsæter er det et stedsnavn der oppe?Når det gjelder Pladsen er det Voldmo som jeg finner på kartet?Ser ganske øde ut der.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Plassen er en benevnelse på stedet der gruvedriften foregikk. Det er nok det samme som Grutsæter kirke. Grutsæter (Nyplasse)er det området som gruvedriften foregikk. Grutsæter er også en gård, og er brukt som etternavn til en del gruvefolk.Dette området er veldig dårlig dekt i bygdeboka sannsynligvis fordi en god del av folket her fikk sine tjenester gjort i Svorkmo kirke og derfor er oppført der. Vollmo er også i samme område som Grutsæter. (Mellom Lillebuan og Næve på Hølonda ligg Vollmoeiendommen og grenser inn til Åmot i nord og Grutsæter og Fjølhaugen i sør, iflg. bygdeboka). Det er nok lenge siden det har vært bosetting der nå.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk for det Inger.Det ser ut for at vi kan ta helg nå?Jeg har kommet godt igang nå takket være hjelpen fra dere her på Forumet.Hvis du vil ha noe om Mons Endresen Voldmo f.1731 som flyttet til Strinda\Bratsberg så send meg en mail.Da kan jeg vel ønske dere en god helg?mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Kanskje vi har en forklaring på tvillingene som døde i 1696 lenke på nr 58 hvor det står navnet på faren Endre Voldmo.Det er en Endre Iversen Voldmo som er født i 1647 se Lenke høyre side på høyre ark litt over midten.Bapt uekte barn på Røen Endre far Iver Endresen Voldmo og Kari Olsdatter Røen?Kan dette stemme?Inger,du hadde en Endre som stemmer med dette årstallet.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Denne Endre Iversen er født i 1747 og ikke 1647, så jeg er redd vi er like langt når det gjelder far til tvillingene. Faren, Iver Endresen, f. 1724 er sønnesønn av Iver Endresen, f. 1662.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Inger.At går an å bomme sånn på årstall det er jo flaut.Da er det bare å prøve igjen.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei,jeg fant en Anne Iversdatter Voldmo f.26.12.1815 Konfirmert 24.7.1831 Lenke Kan noen hjelpe meg med aner her.Har ikke funnet henne født. mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Kan bidra med det Nils Lykkja skriver om henne i MB, I, side 413: 'Vollmohaugen var ein husmannsplass under Vollmo og låg vestanføre Gammalgarden. Ei tid omkring 1864 vat det sjølveigarbruk. med ei stor og romsleg stuggu, som seinare vart flytta til Gammalgarden. Det var i 1924. Halvar Evensson Fuglås, f 1802, vart gift med ei som ein må tru var av det gamle Vollmofolket, - Anne Iversd. Vollmo, f 1815. Dei var husmannsfolk i Vollmphaugen.'mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Aud.Jeg fikk Bygdeboka i dag og da fant jeg dette om Anne f.1815.Min tanke er:Kan Ole Iversen Voldmo f.1760 fått en sønn Iver Olsen Voldmo som er far til Anne som står oppført ved Giftermålet med Halvar Evensen Fuglås f.1802 Lenke Har ikke sjekket enda når hun giftet seg med Nils Gudbrandsen f.1813 i Horg.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Her er et Giftermål på Sigri Olsdatter Voldmo og Rasmus Rasmusen kan ikke lese stedsnavnet de ble gift 28.4.1804 Lenke Er det søster til lenke i nr.70?Det er jo to plasser,Voldmo og Voldmohaugen der oppe i ødelandet,er det samme slekten tro?mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg mener det står Rasmus Rasmusen Resdalseter. De kan vel ikke være 'helsøstre'i alle fall; Anne er en Iversd. og Sigri er en Olsd. Nils Lykkja antyder i (71) at Anne Iversd. var 'av det gamle Vollmofolket'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Aud,det ble litt surr der ja.FT1801 fant jeg en Rasmus Rasmusen f.1766 ca på Sæter.Nisja antydet jo som du nevner,da er det nok best å finne faren til Anne født.Det er jo nærliggende å tro at det er Voldmofolk selv om Eiendommen ble solgt i 1763 som det står på s.412 i boka, at de var de siste fastbuende der.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.