Gå til innhold
Arkivverket

[#69786] Hvem var Ellef Evensen, Lardal i Vestfold ca. 1650?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Kunnskapen om Margrete Ellefsdatters opphav skriver seg fra et skifte 8. november 1703 på Årholt i Arnadal (Stokke prestegjeld) etter den barnløse Kari Ellefsdatter. Av dette skiftet går det fram at Karis søsken var Per Ellefsen på Anholt i Skjee, Klaus Ellefsen på Årholt, Margrete Ellefsdatter på Sogn i Lardal og Anne Ellefsdatter på Selvik i Sande.Denne søskenflokken må være barn av Ellef Årholt, som i 1624 eide parter i blant annet Årholt og Anholt. Jeg er usikker på om Ellef noe sted er nevnt med farsnavn, men så vidt jeg husker, står initialene EH i hans segl.Det kan reises tvil om han var sønn av Halvor på Årholt. I Stokke bygdebok (Lorens Berg) står: 'Den første bruker heter Halvor. Han nevnes i 1580-årene og var gift med Kari Jensdatter. Hun blev senere gift med Knut som fulgte efter Halvor som bruker av gaarden. Knut brukte gaarden til ca. 1612 og blev efterfulgt av Ellev som sat til 1633.'Dette framstår som faktastoff, men i virkeligheten er det innbakt en del gjetninger. Jeg kan for eksempel ikke se at Halvor nevnes i samtidige kilder, og jeg finner ikke belegg for at enka var gift med den Knut som nevnes som bruker på Årholt i den eldste skattelista fra 1593 og utover. Derimot finnes et dokument fra 1623 som forteller at Kari Jensdatter i Tønsberg, 'saligh Halffuor Aarholdtsens (sic!) effterleffuersche', solgte en part i Bjørnum i Sandeherred med samtykke av døtrene Jøran og Mari Halvorsdøtre.Dersom Ellef var sønn av Halvor 'Aarholdtsen' og Kari Jensdatter, burde også han ha gitt sitt samtykke til salget i 1623. Hans fravær kan kanskje forklares med at Kari Jensdatter ikke var hans mor (dvs at Halvor hadde vært gift to ganger). Det er imidlertid grunn til å spørre om 'Aarholdtsen' virkelig skal tolkes som Årholt i Arnadal (og at endelsen -sen er en lapsus fra skriverens side) - det kan for så vidt være et forvansket patronymikon (her kan pekes på skiftet etter 'Maren Aafsdholdsdaatter' på Østre Kile i Stokke i 1704). I så fall faller hele koblinga til Årholt bort.Når det gjelder Anne Andersdatter, Anders Nilsson og Klaus Duus, er kildegrunnlaget først og fremst et makeskiftebrev fra 1592. Dette brevet er i Stokke bygdebok feilaktig oppfattet som et skifte etter Klaus Duus, med den konsekvens at det er trukket en hel del uriktige konklusjoner om Klaus Duus.Makeskiftet gikk ut på at Anne Andersdatter og hennes datter Karine Klausdatter byttet bort 1 skippund tunge i Oserød i Skjee mot å få 1 skippund tunge i Tufte i Stokke. Det opplyses at Anne Andersdatter var datter av Anders Nilsson på Fuske i Arnadal og enke etter lensmann Klaus Duus (som var i live i 1591).Grunnlaget for å plassere Anne Andersdatter som mor til Ellefsbarna fra Årholt synes å være følgende: (1) Jordegods viser at den Ellef Tufte som er nevnt fra 1593 og utover, er identisk med den senere Ellef Årholt. (2) Ellef Tufte eide 1612 1/2 skippund tunge i Tufte. (3) Klaus Ellefsen på Årholt må være oppkalt etter Klaus Duus. (4) Enka etter Ellef Årholt het Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg bør føye til at det nevnte 1623-brevet kun finnes i avskrift fra 1632. 'Aarholdtsens' kan derfor bero på en avskriftsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk til Svein Arnolf og Kristian for detaljerte svar - med en mengde interessante opplysninger og velreflekterte resonnementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.