Gå til innhold
Arkivverket

[#70473] Brunnla gard og gods, Krummedikane og Esge Bille.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Karin (125 mfl.)Disse spørsmålene har vært ganske grundig drøftet på en eller annen debatt her tidligere, men hvilken det var er ikke så lett å huske. Det er mulig det kunne være en av Aspa-debattene. Den Herra Toralde det er snakk om er vel identifisert som Hr. Toralde Sigurdsson, som var far til Kristina Toraldsdotter og gift med Adalis Erlingsdotter (mulig søster til Ingeborg g.m. Hr. Nikulas Galle), Aslak Steinarsson er visstnok Oslobiskopen, mens Gaute Eriksson vel er kjent for de fleste.Ellers finner du røde bok som digital utgave her på forumet.Men selv om ting har vært drøftet tidligere, så er det naturligvis ingenting i veien for å ta en ny debatt om forskjellige sider ved dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei FinnTakk for det, det er ikke alltid jeg finner igjen tema eller innlegg, men nå har jeg det jeg trengte. Jeg prøver å identifisere Sigrid, mor til Erling Einarson, som iht Jo Rune Ugulen kan være datter til Margreta Erlingsdatter i Bjarkøy. Jf. mitt spørsmål i det andre temaet, det ser ut til at H. Krummedike sitter på denne gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Karin (128)Nå har jeg jo for en tid tilbake lagt fram ei hypotese om hvordan Ornes, Eikenes, m.m. havnet hos Erling Einarsson og videre til Hartwig Krummedike. Mesteparten vil du trolig finne i denne debatten LenkeLes f.eks. innlegg 103 til og med 107.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Finn.Nå har jeg lest din hypotese, og den er god. Jeg leser H.Krummedikes Hardangergods med mine briller. Han sitter på eiendommer som eies av de mest kjente slektene i Hardanger. Mht feks Jåstad og Hauso, så er det naturlig å tenke en kobling til Greip Ivarson Hattaberg, Kvinnherad og pantsettelse av eiend. til Gaute Erikson hvis søster var g.Kane.LenkeMen denne godsansamlingen i Hardanger indikerer en helt annen forklaringsmodell. Jeg prøver bl.a å finne ut hvorfor H.Krummedike sitter med en så stor part i Børve. Hvis Erling i Hildugard er sønn av Einar Torgilson, så har han andre barn enn Ingebjørg og Adalis, bl.a en sønn Torleiv og sannsynligvis Havtor og Sigrid på Børve.Torgils Vikingson (sønn av Viking Finnson) fikk en gave på 6 mmb 1 sp.bol i Ø.Børve i 1457. Og det er helt klart at det må være en kobling mellom herra Torald Sigurdson og Torald Bjørgulfson. Men jeg skal ikke ta den debatten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Karin (131)Jeg er enig med deg i at det sannsynligvis var et nært ættesamband mellom stormannsættene i Hardanger og Giskeætta, Kane, Aspa osv.Men Hartwig Krummedike eidde jo ikke stort mere enn en femtedel av Børve, så Ingeborg kan i sin tid ha blitt tildelt nettopp en femtepart. Hva om Erling Vidkunnsson hadde 5 døtre og at de arvet hver sin part av gården. Makeskifter osv. kan ha forandret denne delinga etter hvert, mens Ingborgs part forble uforandret.Om jeg ikke hsker feil, så eidde Gaute Eriksson like mye alene i denne omtalte Østlandgården (Våle) som Ingeborg og Toralde tilsammen (Jeg regner her at det egentlig var Adalis som eidde den parten som Toralde ga bort).Dette kan jo tyde på nært slektskap mellom Gaute og Ingeborg/Adalis. Er forresten Gautes mor kjend, eller er det mulig hun kan være en morsøster til de to Erlingsdøtrene, altså en Jonsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De 8 våpenseglene som var inngravert på Gaute Eriksens drikkehorn (i NM Kbh) skal, iflg Johan E Galtung, bl a ha værtdet norske kongevåpenJon HavtorsensBjarkøættensGiskeættensHestbøættenset som ligner Kane-ættenUnder kantbeslaget et sølvskjold, med en høyrevent galte. Samme våpenmerke, men på emaljert blå bunn, skal være festet på drikkehornets midtparti, omgitt av et fliket sølbeslag.Drikkehornet skal være bragt fra Island til Nasjonalmuseet i Kbh av admiral Rabe i 1720.Ellers har J. E. Galtung mye om det dere drøfter nå, men Karin har vel boken.Gaute Eriksens søster Gyrid skal ha vært gm Gunnar Toraldsen Kane. Gaute var barnløs i begge ekteskap, mens Gyrid hadde barna Torald, Nicolaus og Sigrid. Denne del av Kaneætten skal være utdødd på mannslinjen med Toralds sønn, Arild, og med Nicolaus. Sigrids etterslekt er vel godt kjent; hennes sønn, Jon Svalesen Smør, skal ha vært Smørættens siste mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kaneætten på mannsiden døde vel ikke ut med Nikolaus, da han hadde sønnen Gaute Nilsson til Strøm (Kanestrøm). Han hadde også datteren, Eline gift med Henrik Nilsson ('Gyldenstjerne') på Austråt, svigerforeldre til Fru Inger Ottesdatter. Gaute var trolig den siste mannen på den linjen, men Gautes datter, Kristine var mor til de to (fire) Gallebrørne, Olav og Gaute. Det betyr at Vincets Lunges kone var sønnedatter til Eline Nilsdatter Kane. Videre betyr det at Margrete Nilsdatter (kona til Vincents) var tremenning med Olav og Gaute Galle. Slik Tor Weidling har vært inne på, så er det nok grunn til å tro at noe av Lungegodset kom fra Austråt, og noe kunne nok også være Kanegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, her blingset jeg da jeg skrev. Man skal ikke tillegge Johan e Galtung å ikke ha visst om Gaute Nicolaussøn.Imidlertid skriver han at Eline ble gm Henrik Jensen Gyldenløve (ikke Henrik Nilsen 'Gyldenstierne' på Østråt) og at deres sønn Nicolaus Henriksen ble gm fru Inger til Østråt, og Kristen med Svend Galle til Åbygaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Karin (125)[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=8578&s=n&str=>LenkeDet er vel flere oppfatninger av hvem Ingebjørg/Ingeborg var.Fra tid til annen driver jeg på med en gjennomgang av det godset som er nevnt i Jordskitfet (iardæ skiptæ) mellom arvingene etter Gunhild Skjeldulfsdotter og Torleif Amundsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kristian (137)Jeg trodde dette var utdatert kunnskap og at den Ingebjørg som du nevner skal være identisk med ei Ingebjørg som var søster til ridderen Toralde Sigurdsson. Denne Fru Ingebjørg skulle være gift med en Lodin (tror jeg)Dette har som så mye annet vært oppe i et eller annet tema tidligere og jeg tror nok at både Are, Tore og andre har full oversikt over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Finn (137)Som jeg sier: flere meninger.Ovenfor (127) sier du at Herr Toralde er identifisert som Torald Sigurdsson (?)Problemstilling: Herr T. og Fru Ingeborg/Ingebjørg gir gods i samme gård og Fru I. til sjelen for Nikulas Galle og Erling, sønnen hans.Den Lodin du tenker på er vel her: LenkeLodvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kristian (139)Jeg er redd jeg blir deg svar skyldig her. Det er umulig for meg å finne ut hvem som er sønn av hvem og kone til hvem bare ut fra det ene diplomet Vel å merke har jeg da heller aldri studert dette spørsmålet.For meg kan det se ut som om Hustru Sunniva Erlingsdatter har vært gift med en Ivar Lodviksson som nå var død og som var Ingeborgs sønn. Sunniva og Ivar hadde hatt en sønn ved namn Lodvig som ser ut til å være i live. Det er vanskelig å tro at Ingeborg kan ha vært kona til den yngre Lodvig, da han ser ut til å være representert ved sin mor, hustru Sunniva Erlingsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Svar skyldig blir noen og enhver.Etersom jeg har vært innom en rekke av Diplomene både fra øst-, vest- og sørlandet på 1300-tallet har jeg kommet til en forsiktig konklusjon om det historien viser mht forflytningen av kongedømmet: adelen følger etter og tar opp sine gamle historiske/familiære/slekts/eiendom-messige forhold.Hvorfor får Herr Gaut Eriksson disponere Søndre Mæla hvor man har forbindelse til Skalleberg/SkardebergMuligens ligger svaret her: Lenkeinnlegg 108 etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.