Gå til innhold
Arkivverket

[#70623] En nøtt fra Samnanger: Anna Johannesdtr f ca 1800

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Skiftet etter Niels Nielsen 1789 viser dessverre ikke Marta:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 21.6.2009 11:46 (2) Dato 18. juli 1789, enke Brethe Olsdatter og barna Niels, Peder, Ole, 22, Mons, 14 og Anna, 20. Det er vist til skjøte 5. mars 1769.Men vi har jo sett at barn er blmitt utelatt før i et skifte og kommet med i skifte etter mora, f.eks.Nå spørs det om det er skifte etter Brota / Berthe Olsdtr. Jeg aner ikke når hun døde eller om det var på Lid eller Kvitingen.Døsmeldinger i Bergen begynner nok først 24/5-1821, altså var begge (Johannes og Marta) for tidlig døde til å finne noe der - synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kjellaug R. Petit

Det er nok ikke skifte etter Brita / Berthe Olsdtr. Hun ble jo gift i 1790 med Nils Pedersen Liud, men finner han ikke i ft 1801. Heller ikke finner jeg henne på Kvitingen... Kan det være hun som er på Reistad? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f18011243&gardpostnr=84&personpostnr=1397&merk=1397#ovre>LenkeMen det eneste skifte i Samnanger etter 1801 for en Brita Olsdtr er denne p9 Steinsland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har flere eksempler på hvor barn er blitt glemt i skifte etter faren for så å dukke opp i skifte etter mora. Også da hun ble gift i 1798, står hun tydelig som Marta Nilsdtr Qvittingen: Lenke Lauvskard har henne og med som datter her (men det er jo ikke i seg selv et bevis!)Hadde vi bare funnet dåpen hennes, men jeg har trålet disse sidene i kirkeboka og finner henne ikke.Det er jo tydelig av barna til Nils og Brita / Berthe at de først har kalt opp foreldra: Nils (hans far), Ole x 2 (hennes far), Berthe (hennes mor), Peder (3 oldeforeldre), Anna (hans mor), Marta / Marita (2 oldemødre), Mons (her har de visst bare tatt et navn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sjeleregisteret 1791 hjelper oss jo heller ikke for det begynner med 'Foriges søn Niels Qvittingen (bror til Marta)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her ser jeg og (i sjelregisteret 1791)at Lisbeth Nilsdtr (niesen til Marta Nilsdtr) ikke er kommet med, men i ft står hun tydelig som barn her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011243&gardpostnr=58&personpostnr=891#nedre>LenkeOg jeg fant jo også dåpen hennes i 1785!Dernest fant jeg en første Britha f og d i mai 1784 (datter til Nils Nilsen Kvitingen, Martas bror): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1784, side 84. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.