Gå til innhold
Arkivverket

[#70623] En nøtt fra Samnanger: Anna Johannesdtr f ca 1800


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser ut for meg som om flere bidragsytere på FS har Anna og Marta Nilsdøtre født før Olene, mtp. Britas alder er vel det ganske sannsynlig....mens et par med samme navn (ikke særlig uvanlig kombinasjon Nils Nilsen og Brita Olsdtr.) får datteren Marta i Sund 09 AUG 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kjellaug R. Petit

52 og 42)Ja, når går det nok snart i spinn for meg her - kan ikke lese alt lenger!!!Jeg har ikke funnet det, bare skiftet etter hans sønn Nils som døde i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Enig, tror ikke vi har det. Da hadde jeg nok lagt det inn i slektsprogrammet mitt også.Er der noe skifte etter disse i Dybevågen, mon tro. Det er jo Møgster, det blir vel Sunnhordland det også da, selv om det hørte til Sun prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

For å begynne på scratch ang. opprinnelsen til Anna Johannesdtr. Jarland, 33 år i 1833:Jeg har en Johannes Monsen Jarland f. 1759 døpt 6.1.1760, Samnanger. Gift 25.10.1788 med Anna Maria Hansdtr. Myren f. 1763, døpt 11.9.1763 på Askøy. Han død 1816, Myren, Askøy, Anna Maria død 1836, Myren, Askøy.FS har disse barna: Hans f. 90, Lars f. 92, Mons f. 94, Ole f. 96, Magnus f. 98 og Eli f. 1800. Foreløpig ikke en Anne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

55) Han er nok ikke kommet med i bygdeboka ser jeg. Har du lenke til dåpen hans? Hvem var hans foreldre?Er det muligheter for at det er skifte montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Alt jeg har: Mons Mons. Jarland gift. 2. juli 1756 i Fusa med Guri Øvensdtr. Kolleid. Mons død før 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er en Jon Monsen Jarland som er døpt 6/1 - 1760, han er sønn til Mons Monsen Jarland og Guro Eyvindsdtr Koleid.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1760, side 127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke: Lenke I bygdeboka står det at han ble gift med Guro Jakobsdtr Indre-Haugland, Os. Så han er vel ikke den samme som 'din' Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hmm. Åpenbart ikke den samme. Underlig. *klør seg i hodet og sjekker notater*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir ikke, så vidt jeg kan se, døpt noen Anne Johannesdatter på Askøy ca 1800.Jon døde før 1764, skriver Heidi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dette paret på Myren blir gift i 1788 og får ingen Anne i 1799/1800, hun ville da ha vært der med foreldra i 1801 skulle jeg tro.Jon døde før 1764? Hvordan kunne han da gifte seg i 1791??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det kan jeg skjønne. Lauskard sier han (Mons Monsen Jarland) døde i 1763, men jeg har ikke sjekket kirkeboken for det enda. Men han hadde ingen sønn Johannes ser det ut for. Han fikk en sønn Mons samme året han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

11. Du nevner og utelukker Johannes Hognesen Jarland. Pussig sammentreff følger:Broren Nils Hognes. Jarland f. 1755 gm. Abelone Torbjørnsdtr. Lindebrekke fra Ulvik f. 1756. Disse bosetter seg på Dommedal i Sund, og eldstedatteren Magdela Nilsdtr. f. 1785 på Jarland gifter seg i Fana 21.8.1814 med Johannes Johannes. Sund f. Bjørndal i Os. Han var sønn av Johannes Vincents. Lepsøy f. 1747, død Sundsvågen, Sund og Herborg Halvorsdtr. Skåtun f. 1759, død omkr. 1794, Sund, Sund.Mer enn nok navnelikhet til å skape forvirring her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Heidi, han var en av dem jeg tenkte på, men han døde i 1798, så han er utsjekket! Permanent sidelenke: LenkeHan bodde på Stolpane under Holdhus (s. 247 i S-I) 1. kona Brita Nilsdtr Kleppe døde allerede i 1791, men han gifta seg 2. gang i 1791 med Marita Knutsdtr Sævell. Hun giftet seg opp igjen i 1799 med Mons Monsen Kvernnes / Stolpane. Det er skifte etter Marita i 1825 og hun hadde kun en datter, Brita (f 1798), som levde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

68) Dette paret får de følgende barn, finner ingen etter 1801: Hans 1790: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1790, side 185. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-179>Lenke Permanent bildelenke: LenkeLars 1792: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1792, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMons 1794: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1794, side 190. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOle 1796: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1796, side 196. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMagnus 1798: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1798, side 113. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeElen 1800: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1800, side 122. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dette paret Nils Nilsen Søilen og Berthe Nilsdtr fikk flere barn i Fana på samme tid som Nils Nilsen Smårås / Kvitingen og Brita / Berthe Olsdtr, jeg stusset og ved den første. Men da jeg fant dem igjen flere ganger skjønte jeg jo at det ikke var samme par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.