Gå til innhold
Arkivverket

[#70623] En nøtt fra Samnanger: Anna Johannesdtr f ca 1800


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Har vi funnet bekreftet at Johannes Johannesen Frøland døde i 1798? Døde han i tilfelle i Samnanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kjellaug R. Petit

76) Nei, det var feil, det var faren som døde da, 68 år gammel: Han døde 68 år gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1798, side 71. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-74>LenkeJohannes sønn har jeg bare dåp til:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom Johannes J Frøland og Marta Nilsdtr er med i FT 1801, og navnene er korrekt skrevet, så er der ikke andre kandidater enn de i Sund, vel og merke i Søndre Bergenhus Amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det var det jeg og oppdaget, prøvde med landsomfattende søk og den eneste familien som kom opp var denne. Synd det ikke står i 1801 ft hvor folk ble født, men slik er det. Det som teller for at det er dem er og aldren til dattera.Jeg har leita i kirkebøkene for Os for å se om hun eller de døde uten å ha funnet noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner jo heller ikke igjen Gjertrud som de fikk i 1801. Johannes og Marta er heller ikke faddere mel 1799 og 1803. De har nok bare tjent på prestehgården en kort stund. Det vi da kan sjekke ut er om Gjertrud døde i Sund som liten, evt senere i Samnager før konf.alder.Det konf en Anne J Nordbø, men hun har du vel kontroll på. Hun er trolig f ca 1803-1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hun var nok datter av Johannes og Anne på Sund prg, så det var da enda bra... Jeg fant dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

80) Jo, henne har jeg kontroll over, f ca 1804 og gift med Nils Anderson Tveit i 1833.Jeg vet ikke hvor ellers vi kan sjekke, det mangler jo så mye i Os kirkebøker.Tror jeg har gått gjennom det som kan finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Fort 72) Det var nok ingen Anne her!Yngve Nedrebø, SAB / DA, 20.6.2009 11:41 (2)'Johannes Monsen Myren Skjold 319 13b 1815-1818 Er det mulig å få vite hva det står her? Dato 10. juni 1817, enke Anne Marie Hansdatyter og barna Lars, 26, Mons, 23 og Elen, 17. Og dette er vel hans kone: Anna Marie Hansdtr Myren Skjold 722 19 1833-1837. Datert 9. til 22. august 1836. Sønn Lars Johannessen var død, men hadde etterlatt seg barna Johannes, 13, og Serene, 15, sønn Mons J. Myren, og datter Elen J., g.m. Mons Monsen Grimstad.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har prøvd å finne igjen Gjertrud. Det er en som blir gm en møller i Møllendal. De får tvillinger i 1836, og en Nicolai Tyseland i rode 5-70 er fadder, men jeg klarer ikke å finne han igjen. Jeg er imidlertid redd for at denne Gjetrud er identisk med en som blir f i Årstad sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har funnet en Gjertrud Johannesdtr i Samnanger som kan passe sånn noenlunde med alder: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=1301begr&gardpostnr=1787&merk=1787#ovre>LenkeDet står hun er født i Bergen, men det kan være feil dersom foreldra flytta til Bergen.I bygdebok S-I står det at hun var gift med Lars Nilsson Kvernnes og at hun var født Tysse. Men finner ingen Giertrud Johannesdtr verken på Tysse indre eller ytre.Hennes datter Anna er født her i 1826 (hun var tvilling) da står det Tysse: Permanent sidelenke: LenkeI bygdeboka står det s. 311 et spørsmålstegn etter Tysse for Gjertrud Johannesdt som gifter seg 1826 med Lars Nilsson Kvernnes. Ekteskap n° 12: Permanent sidelenke: LenkeJeg finner en Johannes Jon. død i Bergen i 1821, han er født i Samnanger, er da 63 år og kan passe med alder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her stemmer alderen akkurat med f i 1801, men her står det født i Årstad sogn! Så da vet jeg ikke ...Hørte Årstad innunder St Jørgens på den tiden? Finner ingen Gjertrud der i 1800-1801-1802-1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har gått igjennom kirkebøkene St Jørgens en gang til, men finner henne (Gjertrud) ikke. Heller ikke kan hun være født før for da ville hun ha vært med i ft 1801. Jeg har prøvd med alle variasjoner av navnet (navn som inneheld 'tru')En Anne Johannesdtr blir konfirmert i Birkeland i 1814: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Konfirmerte 1815, side 152-153. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-45>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det kan være en god kandidat! Den Johannes f. Samnanger jeg fant over i innlegg 87, var 'daglønner' og!I så tilfelle må vi lete etter hennes fødsel i Samnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.