Gå til innhold
Arkivverket

[#70639] Justitsraad(1725) Hans Nobel - Anna Marie Bøckmann


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Knut Inge. Jeg var klar over denne boken, men bor slik til at det ikke er så raskt gjort å få fatt på den. B l a derfor var det nyttig med dine oppsummering. Takk igjen !Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Jan Erling:Kunne jo ikke her hjelpe med dine ' Bøckmenn / Beckmenn ' . Men ved neste tur til statsarkivet skal jeg se om jeg kan få til utlån nevnte slektsbok om Nobel-ene. og skal da legge inn info på denne tråd.Der står sikkert flere opplysninger om etterslekten - jeg brydde meg ikke den gang for lenge siden med videre etterkommere - siden jeg da var kun interessert i Schnitler-slekten og dens forbindelse til Nobel.mvh Knut Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Knut Inge ! Høres intr ut., vi får se hva du får til? Ha en fin St Hans aften ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Vi finner Hans Nobel på gården Vitsø i Hemne i 1701. Han står også oppført som eier av gården Kirksæter.Mvh Aud.

bilete7220.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei Knut Fasting.Sender pr e-post mitt oppsett om Schnitlerslekten.Dersom du har tillegg / kommentarer, mail meg gjerne.Husker at jeg har fått Schnitler-slekt info fra deg tidligere, men dette forsvant med den gamle datamaskinen.Har også laget en god del om de inngiftede slekter - meld fra om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Til (25)Jeg er i slekt med Dorothea Hansdatter Nobel 1658-1703 som var gift med Lorentz Schnitler. I boken 'Salicath' av Ingrid Salicath, København 1968 nevnes det at Lorentz Schnitler ble født 6. sept. 1660 i Straalsund, Pommern og at han døde 17. januar 1690 i København - ikke i 1711. Hvor kommer kilden til 1711 fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg har kigget lidt på dåbsindførsler i Skt Nikolaj igen i forbindelse med dette tema og faldt her over 2 indførsler, hvor Christian Snitler fik døbt børnene Bodild Sophie 1697 og Lorentz 1698.Lorentz Snitler var fadder ved begge - omtalt som isenkremmer ved den ene.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Lorents Schnitler blev begravet 11 oktober 1711. Hans unavngivne hustru blev begravet d. 6 oktober 1711.København, Sokkelund, Vor Frelser 1711-1736, opslag 13 og 14.Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Og - Lorentz Schnitlers sl. Hustrue blev begravet 1 maj 1703.Vor Frelser 1686-1711, opslag 80.Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ikke for det at dette er innefor det jeg i utgangspunktet søkte, men det er godt og ha deg med her Berit, du stiller opp gjør viktige oppslag når det trengs. Takk for din hjelp både fra meg, og jeg regner også med fra andre brukere. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Berit,Tusen takk for oppklaringen mht Lorentz Schnitler. Dette må jeg få brakt videre i slekten.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(35:) Isenkremmer i Christianshavn, Lorentz Lorentzen Schnitler (1660-1711) skal 2. gang ha vært g. i 1705 m. Agnetha Frobos (død 1711 av pest). Lorentz' 1. kone var altså Dorothea Hansdatter Nobel (1658-1703).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Leveperioden for Anna Marie BØCHMANN's ektemann, amtmann i Stavanger 1714-1725, senere Justisråd (1725-), Hans Nobel til Sandholt (Fyn) var altså ikke 'ca.1648-1752' men ca.1683-1752.Hans faster Cathrine Hansdatter Nobel ble altså gift i 1693 i København med skipper, seil- og kompassmaker Mathias Hansen BECHMANN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

I kirkebogen for Sandholt Lyndelse findes disse begravelser indført:Hans Hansen Nobel II: 1752 'd 16 Martij blev Justitz Raad Nobel til Sandholt begraved'Hans Hansen Nobel III: 1755 'd 23de Decembr. blev Hans Nobel til Sandholt begravet'I 1766 skrev Jacob Christensen Nøragger, som var blevet præst i sognet året før, denne indførsel om sin far:'d: 4 Martii blev min fader Cancellie Raad Christian Nóragger, hvis Hustrue Martha Nobel er eÿer af Sandholdt, begravet i sit alders 63 Aar mindre end 4 dage, siden Aaret 1727 har han været Raadmand og Tolder i Odense, indtil 1755 da Stamhuuset tilfaldt hans Hustrue, qviterede sin Tieniste og flÿttede her ud.'1767:'Den 23 November begraved Frue Justiz Raad - Frue Anna Maria Nobel, fóed Bóchman i sit alders 86 Aar som dóde d: 9 Nov: 'Svendborg, Sallinge, Sandholts Lyndelse 1741-1793, opslagene 101 - 104 - 114 - 115.Efter dette skulle Anna Maria Bøchman altså være født 1681.Hendes dåb lader sig ikke finde, men når man sammenholder senere indførsler fra Skt. Nicolaj - Helligånd - Vor Frue - Vor Frelser og PHT, der angår hende og Bøchman-familien, tyder alt på, at hun er datter af Jochum Bøchman og Helle Marie Jensdatter (Søgaard).Jochum Bøchman og Helle Marie Jensdatter blev ifølge PHT: Uddrag af Kancelliets Registranter viet 2 september 1679. Han var da skriver ved Silkehuset og boede i Skt. Nikolaj sogn.Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Dette var en veldig fin oversikt Berit, takk for all hjelp med å plassere disse folkene i rett rekkefølge og med viktige data. Spes det du sier om A M B sine foreldre, som jeg føler meg sikker på er riktig ! En omfattende jobb. Takk igjen ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Berit ! Det er en annen sak her som det kunne vært intr å få svar på: Stamhusbesidder/Hofjægermester Hans Nobel v Nøragger (1791-1866) g m Amalie Henriette Christiane v Sückow må ha hatt en datter, som jeg ikke kjenner navnet på for i folketelling 1845, så oppholder seg på Sandholt Forpagter/Pr løitnant Joachim Ulrich v Sperling (30 år gml), som enkemann med en ett år gammel datter, Nicoline Martha Nobel v Sperling (1844-1917) hun var siste Nobel avkom som eide Sandholt. Det betyr etter hva jeg forstår at hun er dtr av ett avkom (datter) av Stamhusbesidderen og hustru Amalie. Kjenner du til navnet på denne datteren, el er det en annen forklaring enn den jeg har skissert ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Nicoline Martha Nobel Sperling blev født 14 marts 1844, døbt d. 15 juli 1844 og opkaldt efter sin mor.Forældrene var J.U.Sperling og Nicoline Martha Nobel Nøragger og som fadder ses hofjægermester Nobel v: Nøragger. I anmærkningen står: 'Moderen dóde den 29 Mai 1844'Din forklaring ser ud til at passe ganske godt. : )Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Det ble holdt skifte etter Martha Christophersdatter Tønder 16. - 18. februar 1687. Arvingene var enkemannen Hans Nobel og barna Christopher Johansøn Gaardmand, Hans Hansøn Nobel og Margrethe Johansdatter Gaardmand.(Kilde: Skifteprotokoll for Fosen nr. 1, 1681-1687, folio 100.)Det kan se ut som Hans Nobel var gift II. med Martha Christophersdatter Tønder..Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Berit ! Takk for din info i nr 44, det var som jeg trodde, men nu fikk jeg også navnet. Ha en god kveld !Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Indlæg 45:Navnet var altså ikke Margrethe, men Martha Christophersdatter Tønder !-----Bortset fra slægtsbogen, findes da dokumentation for ægteskabet med Margrethe Andersdatter Riiber ?Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Innlegg 45, korrigering;Det kan se ut som Hans Nobel var gift I. med Martha Christophersdatter Tønder.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Ang. MARTHA (MARGRETHE) CHRISTOPHERSDTR. TØNDER:Hennes navn har jeg funnet i begge varianter (bl.a. i Hornemansstamtavler). Hun var gift to ganger. Her tar jeg med noe info om hennes foreldre og søsken:SLEKTEN TØNDER I TRONDHEIM - 1600- TALLETCHRISTOPHER NIELSEN TØNDER (1587-1656). Født 20.01. 1587 i Tønder i Sønderjylland Død 31.12. 1656 på Bremsnes gård på Averøy ved Kristiansund Foreldre: Handelsborger i Tønder; Niels Mortensen (ca. 1550-1620) og Maren Pedersdtr. Leck. Christopher tok slektsnavnet Tønder fra hjembyen, stamfar for Tønder-slekten nordenfjells i Norge.Christopher Nielsen Tønder kom til Norge tidlig på 1600-tallet. Han hadde flere embetsstillinger i Trøndelag og Nordmøre gjennom nesten 50 år ca. 1610-1656. Ca. 1610-1612: Kaptein på Vardøhus festning i Finnmark. Tønder skal ha deltatt i krigen mot svenskene 1611-13 (dette er usikkert). Deretter kom han til Trøndelag / Nordmøre. Ca. 1612-1619: Fogd og forvalter over Jens Bjelkes Kanestrømgods på Nordmøre. Ca. 1619-1622: Fogd og forvalter over Jens Bjelkes Austråttgods i Fosen (ytre-Trøndelag). Tønder bodde i denne tiden på Austrått-gården på Ørlandet i Trøndelag. Ca. 1622-1633: Fogd og forvalter over Reins kloster gods i Fosen i Trøndelag. Tønder bodde da trolig på Reins kloster i Rissa og i Trondheim. Ca. 1632-1646: Fogd og trelasthandler i Lille-Fosen (Kristiansund) på Nordmøre. Ca. 1646-1656: Toller og trelasthandler i Lillefosen på Nordmøre. Bodde på kronens (statens) embetsgård Bremsnes gård på Averøy like utenfor ladestedet Lille-Fosen (Kristiansund). Mens Tønder bodde på Austrått, holdt han et storslått dåpsgilde for ett av sine barn. Trondheims biskop(1618-1622) Anders Arrebo sto for dåpen og var blant gjestene. Biskopens oppførsel i ”dåpsgildet 1621” på Austrått og tilsvarende oppførsel i ”skandalebryllupet 1619” hos presten Melchior Falch i Hemne, førte til rettslige etterspill og biskopen ble avsatt fra sin stilling 1622. Christopher Tønder drev en omfattende handels- og forretningsvirksomhet i Trøndelag og Nordmøre ved siden av sine embetsstillinger. Handelsvirksomheten var hovedsakelig basert på sagbruk og trelasthandel samt fiskehandel. Tønder skaffet seg etter hvert flere skogeiendommer og sagbruk i Fosen / ytre-Trøndelag. Sildefiskeriene spilte også en stor økonomisk rolle ca. 1590-1640-årene, og Tønder etablerte saltkokeri i Hemne på Trøndelagskysten som leverte salt til fiskeriene. Tønder var en pengesterk mann, han lånte kongen 460 lodd sølv i 1630-årene mot pant i krongods som besto av gård- og skogeiendommer med sagbruk i Hemne. I 1651 lånte han adelsmann Jens Bjelke til Austrått 2700 riksdaler og Tønder fikk overta Bjelkes Holla-gods i Hemne med en rekke gård- og skogeiendommer med sagbruk som pant for lånet. Holla-godset ble senere overtatt av en av Tønders døtre og hennes ektemenn. Christopher Tønder opparbeidet seg en allsidig og omfattende handelsvirksomhet i Trøndelag og Nordmøre, med hovedsete fra 1630-årene på Bremsnes gård på Averøy og ladestedet Lille-Fosen (senere byen Kristiansund) på Nordmøre. Tønder hadde også inntakter fra sine embetsstillinger. Han var en grunnrik mann da han døde 1656 på sin gård Bremsnes på Averøy. Tønders enke, Karen Olufsdtr. Schriver fortsatte handelsvirksomheten i Lille-Fosen i mange år. Christopher Nielsen Tønder var gift to ganger: Gift 1) 1613 i København? med SIDSEL ANDERSDTR Død 09.03. 1630. Usikre foreldre.Gift 2) 1631 i Trondheim med KAREN OLUFSDTR. SCHRIVER (ca. 1610-1660-åra). Foreldre: Handelsborger, rådmann og borgermester i Trondheim, Oluf Jensen Schriver (ca. 1570-1635) og Årsilla (Ursula) Christophersdtr. Darre. Slekten Darre i Oslo og TrondheimChristopher Nielsen Tønder fikk 19 barn i sine to ekteskap, de som levde opp nevnes her. To sønner har betydning for slektssoga vår videre.Christopher Nielsen Tønder og Sidsel Andersdtr. fikk 5 sønner og 5 døtre – de som levde opp:1. Niels Christophersen Tønder (død 1649). Handelsborger, rådmann og borgermester i Trondheim. G.m. Stinchen Henrichsdtr. Sommerschiell. Etterslekt Horneman / Tønder2. Andreas Christophersen Tønder (død 1696). Borgermester, magistratspresident og stiftsskriver i Trondheim G.m. Karen Madsdtr. Lund. Slekten Wibe-Lund. Mange barn og stor etterslekt.3. Hans Christophersen Tønder Toller på Nordmøre 1658. Etterslekt ukjent.Christopher Nielsen Tønder og Karen Olufsdtr. fikk 3 sønner og 6 døtre – de som levde opp:4. Oluf Christophersen Tønder (ca. 1633-1684). Stiftsprost til Vår Frue kirke i Trondheim. G.m. Maren Jørgensdtr. Schjelderup (ca. 1640-1701). Presteslekten Schjelderup. Stor etterslekt, bl.a. i godseierslekten Tønder på Dønnesgodset på Helgeland.5. Peder Christophersen Tønder (ca. 1641-1694). Commissarius og toller i Trondheim. Amtmann i Nordlandene 1691-1694. Eier av Dønnesgodset på Helgeland, Dønnesgodset ble senere overtatt av en brorsønn. G.m. Folchen Fremmersdtr. Ingen barn.6. Anna Christophersdtr. (1636-1672). G.m. Jacob Jensen Hersleb (1617-1672). Fogd i Nordhordland, senere fogd på Nordmøre ca 1657-1672. Hersleb-slekten i Norge.7. Susanne Christophersdtr. (ca. 1640-1675). G.m.1) Anders Madsen(d. 1661). Stiftsskriver i Bergen len. G.m. 2) Eiler Christophersen Schøller (d. 1705). Rådmann og assessor, godseier i Trondheim / Trøndelag. Slekten Schøller.8. Martha (Margrethe) Christophersdtr. (ca. 1640-1684). Overtok Holla-godset i Hemne i ytre Trøndelag. G.m. 1) Johan Gaarmand (ca. 1637-1681) Toller i Trondheim. Eier av Hollagodset. G.m. 2) Hans Nobel (1658-1732). Amtmann i Romsdal, stor embetskarriere i Norge. Opprettet Nobel-slektens stamhus Sandholt på Fyn. Hans Nobel var gift fire ganger.9.NN Christophersdtr. G.m. Jacob Nielsen (død 1676). Rådmann og byskriver i Trondheim.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til alle: Jeg ser at det er uheldig å blande så mye Tønder-slekt inn i denne tråden - beklager det. Men poenget var å 'knagge' justisråd m.m. HANS NOBEL (1657-1732)og hans kone (EN AV DEM) MARTHA (MARGRETHE) TØNDER med Tønderne-En lys og varm sommerkveld til alle der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.