Gå til innhold
Arkivverket

[#70873] Tyding av gårdsnavn i KB for Vestre Moland


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg våger meg utpå her igjen, da gården Frillestad kan være noe arvegods etter Gunvor Beruldsdatter.Mulig far til Gunvor er Berul Andersen, oppsitter på Frillestad i V.Moland i manntallet for 1664.LenkeKanskje ikke noe med saken å gjøre!Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jada, Sørlandsgenealogi på sitt beste av Kristian og Cathrin servert på en fredagsmorra, som sagt Kristian, jeg hadde bare en hurtig visitt på SAK her om dagen, og akkurat oppe i denne gryten, tror jeg en finner flere indigrenser, slik du nevner.Om Ketil har tid og tolmod som det heter, så skal jeg selv se litt på skiftekortene for Høvåg utpå høsten, har observert endel godbiter allerede.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (27): Jeg har 'tid og tolmod'. Er bare imponert og takknemlig for engasjementet her, jeg! Og gleder meg til å ta fatt i dette når kveldsmørket igjen senker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager Torleif. Du hadde jo allerede nevnt Berul Frillestad i ditt innlegg nr.21.Til Kristian, innlegg nr.24. Prestens mantall fra 1666 gir disse opplysningene.No.11 Indre Aarsnes 4 huder: Oppsittere: Thore Aagesøn Gundvor Thoresdatter Niels Karlsøn Osul ChristensønSønner: Gramb Thoresøn 8, Thore Karlsøn - 13En skulle vel tro at Thore Karlsøn var sønn til Gundvor Thoresdatter og at hun da kan ha vært gift med en Thore?Mulig jeg er helt ute og kjøre her, men det samme mantallet nevner også under No: 37 Røshieren: Husmend og deris sønner: Rasmus malermester med sønn, som er bortreist under tellingen. Ikke vet jeg hvor Røshieren er!Mvh.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg har kikket litt på dette Cathrin, blir borte med helgen, der finnes flere forbindelser i Høvåg. Ombland og Årsnes er aktuelle og Ørisland.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

1. Jeg fant en Gundervor Ossulsdoatter (enche) på 'Eigiærd' i V. Moland i 1664?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=bd12MT60&gardpostnr=54&personpostnr=299&merk=299#ovre>LenkeEr Jens Sørensson hennes sønn?Gården har jeg ikke identifisert.Cathrin: Jeg har forsøkt å finne ditt nr. 11 uten å lykkes.Har du lenke?2 På Indre Aarsnes har jeg en foreløpig 'stamme'Ossul/Aasulv Christensson m bror? Thoro Christensson Hellenes? (Under Ytre Aarsnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Nei Kristian jeg har ikke lenke, men kan sende over til deg det jeg viser til fra 1666.No.11 går under Indre Aarsnes, Høvåg Kirkesogn.Til Ketil som har åpnet denne tråden. Jeg har selv en del forfedre i dette distriktet, så det er nok litt av egen interesse at jeg har blandet meg inn her.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du har så rett Kristian. Ikke store forskjellen der. Jeg hang meg vel litt for mye opp i denne Gramb Thores, som dukket opp.Når det gjelder Gundvor Borrosdtr./Thoresdtr./Torrosdtr.,så skal ikke jeg begi meg ut på hvem og hvor hun kommer fra.Uansett, så førte dette til at jeg endelig fikk svar på opphavet til Gundvor Ulfsdatter Ø.Stray. Hvem hun var har jeg undret meg over mang en gang.Tusen takk for de opplysningene. Her er det bare å følge med i timen, men ikke lett.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Skal en kort tur på SAK i dag Ketil, skal se om jeg kan få tid til å kikke i skiftearkivet, og jeg er spesiellt nyskjerrig på Årsnes. Om jeg ikke får tid, må du nok slå deg til ro til jeg er ferdig med ferien i slutten på august, ja så har en jo skyer i horrisonten på høsten, svineinfluensaen. Men jeg skal uansett gjenogå mye fra Høvåg selv utover høsten, så noe bør vell dukke opp.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.