Gå til innhold
Arkivverket

[#71135] Daniel Andersen, Altermark i Rana, f. c. 1738, - hans datter Pernilla. -

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiBerit Pedersdtr. fra Nordvignesset døde i 1779 så henne kan man utelukke. Jords. P. Berte Pedersdtr Norvigness som dj 12 Maj blev ved lang eftersøgning funden død paa fieldet ibid,(trolig Nordvikfjellet) 25 aar gl. (midt på v. Side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-281>LenkeSer at i 1787 blir Pernelle Danielsdtr konfirmert, hun er da på Fagerlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Du sier at Pernilla var i Fagerlien ved konf. - Vel, jeg kan ikke se noe spor etter moren der i gardshist. - Det eneste er at en pike fra Steinbekkhaugen blev g. der i 1778. - Ellers er jo faren til Pernillas mann fra Fagerlia. -- Pernilla var åpenbart i Steinbekkhaugen da hun fikk sitt føørste barn i 1792 og da før hun blev g. med faren samme år. --Å legge ut Lenker har jeg enda ikke lært meg, men disse barna var: a) Israel Johannesen, døpt 1792. -- b) Beret, f. 1794. -- c) Maren, f. 1799. -- d) Dorthea, f. 1804. - Til henne var Beret Pedersdr. Mo fadder. - Likeså til ihvertfall et barn til og til et av barna var Gregus Olsen Mo, fadder. Det var altså han som blev g.m. en Beret Pedersdr. Rødberg ved forlovelsen og Moskjæret (vel Moholmen) ved giftermålet. - Alderen på denne Beret stemmer ikke helt i 1801 med noen av disse Beretene, men kanskje mest med denne som var halv-søskenbarn med Pernillas mor. -- Kunne ellers ikke finne noen som 'passet' ved 1801 tellingen som Pernillas mor. - Ettersom hun bør være f. før 1740, skulle hun jo være drøye 60 ved tellingen 1801. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Skal se på disse barnas dåp, i mens kan du prøve om du får til å lage lenker ut fra denne oppskriften Lenke til k&nr=4&antinnlegg=19&startnr=&antall=&spraak=n#anker :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takker for tilliten og oppskriften, men selv er jeg nok litt mere nøktern til hva 'antikviteter' kan klare. --Har forsøkt å lese meg igjennom flere år av kirkebøker, men ikke noe egentlig spor etter Berit eller Daniel. - Den eneste 'uavklarte' Berit P. jeg fant, var en Berit Pedersdr., Løkberg som var fadder. Vel i nabolaget til Rødberg, - hvor åpenbat den som blev g. på Mo bodde ved forlovelsen i 1792. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Vel, jeg er også en ”antikvitet”, men lar nå ikke det stoppe meg i å lære nye ting. ”Man kan jo alltids få bruk for det en vakker dag” (som pensjonist :-)Da får jeg håpe det er rette barn jeg har funnet og har tydet KB rett.Israel i 1792 (nederst v.side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Moe 4de Søndag efter H. 3 Konger Døbt Johannes Jensøn og Penella Danielsdatter Stenbechhaugens uægte B. Israel Faddere: Hans Pedersøn, Nils Andersøn, Kiersten Iversdatter ibid, Ingebor Zachariasdatter Store(hejen?), Haagen Eliasøn (Ech?)bones, Bereth Pedersdatter RøbergBerthe/ Berit i 1794 Lenke Den 11 Søndag Trenitatis Døbt Johannes Jensen Kierengvigens B. Berthe fød den 21 aug. Faddere: Joen Arentsen Villen, Greger Olsen (Moskier?), Berith Israelsdatter Ildgrubben, Berith Eliasd Faverlien (Fagerlien?), Anna Johannesd Selfors, Ole Thomasen Ildgrubben.Maren i 1799 Lenke Løwerdagen? d. 9de february Døbt Johannes Jensøn Ildgrubens B. Maren. Faddere: Jens Olsøn, Marith Pedersdatter Ildgruben, Thomas Haagensøn Fawerlien (Fagerlien?), Michel Pedersøn Hvidenget, Dorthea Jonsdatter Moe, Dorthea Abrahamsdatter Selfors.Dorthea 1804 Lenke 1ste Paaske Dag. Døbt Johannes Jensøn Thorenessets B. Dorthea. Faddere: Ole Rølund Krogstrand, Jørgen Larsøn (Bielaanesset?), Joen Abrahamsøn Moe, Bereth Pedersdatter ibid, Olina Hansdatter Selfors, Abelona Eliasdatter BrendaasenVet ikke om jeg er på rett spor her, men iflg. ett skifte på Indre Levang i Nesna/1827 etter Doreth Jensdtr (Johannes sin søster?) kan dette også være Pernille og Johannes sin datter (midt på h.side) Lenke 1807 8 Søndag efter Trenit. Døbt Johannes Jensen Moe B.N. Johanna. Faddere Ole Larsen Moe, Andreas Larsen Berg, Christen Olsen Aaenget, Berith Hansd. Maren Olsd. MoeDu har vel kanskje funnet dette før? (litt oppe på v.side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Opplysn. i de to siste lenkene hadde jeg ikke fra før. Takk skal du ha. --Ellers har jeg ikke opplyn. om hvor det blev av søken til Johannes. - Det eneste jeg har notert er at den eldete, Israel f. 1757, d. liten. - Og så Berte, f. 1759, d. 65. - Dordei, f. 1760 og Maren f. 62 har jeg ikke notert noe om. -- Har dessverre ikke denne skifteboken f. Nesna tilgjengelig nu, men får vel se etter dette senere, hvis det er noe å bli klok av. -- Det er ingen med dette navn på Indre Levang i 1801 hva jeg kan se. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Her er skiftet fra Nesna (får håpe det blir leselig når jeg kopier det over i dette forumet fra Cden)Indre Levang; Nesna/1827 Doreth Jensdatter, Hovedperson, Johannes Jensen, Død Bror. Israel Johannesen, Ugift 40, Barn av Johannes; Strømmen. Beret Jansdatter 37 Barn av Johannes; Tj. Johannes Renforshei i Nordranen. Maren Jansdatter 35 Barn av Johannes; Tj. Bierklien i Sørranen. Dorthea Jansdatter Gift 33 Barn av Johannes; Ole Eliasen, Ytteren. Johanna 30 Barn av Johannes; Tj. Langvandet i Nordranen.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jo dette ser unektelig ut som barna til Johannes og Pernilla, selv om ikke alder er like riktig. -- Jeg fant ikke Israel ved 1801 tellingen, men nu ser jeg at det er en Israel 'Jensen', 10 år, som er 'tjenestefolk' hos Holger Lucasen, Skjånes i 1801. Han er sønn av Lucas som Israels bestemor Beret var 'taus' hos. - Den eneste som er gift, er Dorhea og hun skulle jo være g. 1826 m. Ola Eliasen, f. 1795. - Artig. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg går ut ifra at dette ovenn. sk. viser at Johannes Jensen var den eneste av hans søsken som hadde etterslekt. - Men det er jo litt snodig at Doreth skulle oppholde seg på Indre Levang. Klarer ikke å se at hun skulle være i slekt med folket der. -- Ellers ser jeg at det ved 1801 tellingen er en Daniel Andersen, 60 år, på Lien i Nesna. - Alderen kunne jo være noen lunde akseptabel til at dette kunne være Pernillas far, men kanskje noen vet noe mer om ham ? - (Daniel Andersen fra Altermark skulle være f.c. 1738) -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg er like imponert. - Har du dette 'på lager'? - Hm. -- Nu vel; Dette er åpenbart 'min' Daniel, som blev g.m. enken Cornelia Nilsdr., f.c. 1734. - Hun er oppf. som enke 2. gang i 1801 og bodde da på gården til sin sønn Jøregen Arentzen. -- Cornelia er nok dr. av Nils Olsen Øvre Nesna i hans 2. ektesk. m. Ingeborg Nilsdr. - Han var g.1.m. Cornelia Jensdr., dr. av Jens Albrigtsen på Aakvik i Herøy (nuv. Dønna.) - Cornelia er nok da oppk. etter 1. konen. -- Får vel låne Nesnaboka når Bibl. åpner igjen. --Ellers kunne jeg ikke se at noen Dorte var g.m. noen bruker på Brennberglien, men sk. kan jo ha vært der uansett. --M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Når det gjelder Dorthea Andersdtr. så ser jeg at hun (ved Daniels skifte i 1799) har en sønn ved navn Iver Iversen. Når jeg så søker etter han dukker dette skiftet opp. ** Brendberglien; Hemnes/1798 Dorothea Andersdatter Hovedperson, Joen Pedersen Ektefelle, Iver Iversen, 8 u, SønnDet er feil fornavn på ektefelle i skiftet, det skal være Iver Pedersen. Midt på v. side blir Iver døpt og helt nede på samme side blir moren jordsatt LenkeOm det er Daniels søster vet jeg ikke, men det kunne jo tyde på det ut i fra skifte og KBMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Hva jeg mente, var vel omtr. det Askeladden gjorde, - han hadde alltid noe å svare, 'på lager'.- Vel litt på spøk fra min side. --Jeg tror det er skrevet feil i Gardshist, da jeg ser at Iver Pedersen Brennberglia er oppf. som g.3. 1797 m. Pernilla Pedersdr., og fikk sønnen Ivar, f. 1798. - Og så g.4. 1798 m. Pernille Pedersdr. og fikk med henne en rekke barn. - Totalt fikk han 23 barn med sine 4 koner !! - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Tror jeg fant broren til Daniel, Christen Andersen i 1801 tellingen. Han er da åpenbart g.m. en enke på Hemnes, Berith Johansdr. (Joensdr.) og er selv skomaker. -- Så ser jeg at på en annen plass på Hemnes, er det sk. e. Daniel Jensen i 1761. - Han har da en bror, Gabriel som bodde på Indre Levang, men var død da. - Det var hans sønn, Jens Gabrielsen som overtok bruket. - Vel, jeg sier ikke at det er det, men det kunne være et indisium på hvordan Dortea Jensdr. (søster til Johannes) havnet der og som det var sk. e. 1827. --Med god hjelp er da det meste av denne slekten avklart. - Det som da enda er uklart, er hvem denne Peder var og d. før 1740, g.m. Synnøve Ellevsdr. i Træna og far til Berete Pedersdr., mor til Pernilla Danielsdr. - Men for å finne noe mer om dette, må det nok slumpe seg å komme frem et eller annet skifte som kan vise til en Peder som var g. enten på Hikelen eller på Sande i Træna. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Synnøve Ellefsdatter har jeg som gravlagt på Træna Dom.1.p.epiphan(09.01)1763, og hun er da oppgitt å være 62 år(altså født ca 1701). Jeg har faren Ellev Olsen som født ca 1671, og han var 30 år ved manntallet 1701 da han var oppsitter på Hikelen i Træna. Han var også oppsitter der ved matrikkelen 1723(som jeg tidligere har sett på mikrofilm. Han var først gift med Ane Olsdatter som det var skifte på i 1714. De hadde disse barna:1)Berit Ellefsdatter Sande2)Synnøve Ellefsdatter født ca 17013)Marit Ellefsdatter som ikke er nevnt ved morens skifte, men som er nevnt som datter av moren Anne Pedersdatter ved skifte etter Annes bror Peder Pedersen Leiren nedre i Hemnes i 1714.4)Kirsti Ellefsdatter som også nevnes ved morbroren Peder Pedersens skifte i 1714 i Leiren nedre i Hemnes. Hun er heller ikke nevnt ved skiftet etter moren Anne i 1714.Ellef Olsen ble gift 2 etter 1714 med Anne Pedersdatter, som døde etter 1749. De hadde disse barna:5)Peder Ellefsen født ca 1715, og han er oppgitt å være 46 år da han ble gravlagt på Træna kirkegård palmesøndag(15.03)1761. Det var skifte på han på Hikelen i Træna 11.06.1761, og jeg har utskrift av dette skiftet fra mikrofilm(Skifteprotokoll for Helgeland 1760-62, side 154). Han ble trolovet i Træna kirke 16.post trinit(09.09)1742, med Marit Christensdatter(ca 1713-gravlagt på Træna 01.07.1785). Disse er blant mine aner.6)Marit Ellefsdatter, som ble trolovet med Joen Christensen Sande 06.07.1747 i Træna kirke, og de ble gift i samme kirke søndag etter 3-Kongerdag(07.01)1748. Marit døde i ca 1749, og det var skifte på henne i 1749 i7)Ane Ellefsdatter, som var i tjeneste hos Jørgen Pedersen i Selvær ved søsteren Synnøves skifte i 1763.Jeg vet dessverre ikke noe om Synnøve Ellefsdatters 2. ekteskap. Det er jo skrevet om noe av dette tidligere, men jeg har vel noen flere årstall og datoer her enn tidligere beskrevet. Jeg skulle gjerne visst hvem foreldrene til Ellef Olsen født ca 1671 var, og jeg har også funnet denne Eling Olsen som ble gravlagt på Træna Trefoldighetssøndag(12.06)1740, men har notert at han har fått 10 år for høy alder i forhold til opplysningene ved manntallet 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Dette blev vel omtrent det jeg selv kom frem til, men kjekt å få noen flere datoer å føre på. Takk skal du ha. -- Stusset litt over denne Marithe Elendsdr. det var sk. etter på Hikelen i 1749, men hun må nok ha vært fra den andre familien. -- Merkelig at det ikke var noe sk. etter første maken til Synnøve Ellevsdr., altså Peder --, da det ellers var så mange skifter i denne fam. - Men, men. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ann Elise Altermark

Jeg er nylig blitt gjort oppmerksom på denne debatten som har pågått i sommer. Beret Pedersd. sin identitet har før dette vært omdiskutert. Det har vært framsatt av slektsforskere før meg at hun var datter av Peder Eliasen/Dortea Hansd. i Villen, og dermed født 1738. Dette bygger mest sannsynlig på at hun er fra nærområdet, og 'passer inn'. Jeg har ikke funnet indisier på at dette stemmer, men teorien ble 'adoptert' av meg - inntil 'det motsatte var bevist'. Skiftet i Træna er av meg blitt oversett. Etter denne debatten holder jeg det for overveiende sannsynlig at Beret Pedersd. kom fra Hikelen i Træna og er identisk med den BP som senere ble gm. Gregus Olsen på Moskjæret i Mo. På grunnlag av det har jeg nå ført inn disse opplysningene hos meg. Takk til Alv Edvardsen som tok opp temaet, og til alle andre bidragsytere. Mvh Ann Elise Altermark, Rana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vel, kan man da være sikker på at det er denne B.P., og ikke datter av Peder Ellevsen, Hikelen, d. 1761, halv bror til 'min' B.P.s mor i samme familie, - som var 'taus' i Stor Alteren i 1786 ? - Denne B.P. var f.c. 1751. - Hun som blev g.m. Gregus Olsen, var åpenbart bos. på Rødberg før eketsk. - Altså nærmere Stor Alteren. - Ja ikke vet jeg. - Flere 'glupe hoder' ? -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - P.s. til forrige innlegg. - Det var vel gjerne nevnt ved forlovelsen til B.P. og Gregus Olsen, at en av forloverne var fra Stor Alteren, uten at dette bør ha noen avgjørende betydning. - Jeg har ikke dette foran meg nu, men slik menete jeg det var. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder Peder Ellefsen Hikelens datter så ser jeg nå at jeg har at hun ved halvsøsteren Synnøve Ellefsdatters skifte var i tjeneste i Sjaanes i Rana, og ellers har jeg også at hun var ugift og i Storalteren i Rana i 1786. At hun var i Sjaanes i 1763 passer jo godt med den Berethe som var samme sted ved datterens dåp i 1769(forstår ikke at jeg ikke så denne sammenhengen tidligere i debatten).Jeg har også en Berit Pedersdatter i denne familien som ble døpt 18.søndag etter trinit(04.10)1744, men hun døde vel kanskje som liten siden yngre søster fikk samme navn. Nå har jeg jo sett på andre steder at to søstre med samme navn enkelte ganger levde opp begge, men i slike tilfeller tror jeg ofte at de var oppkalt etter hver sin bestemor med samme fornavn.Kan jo ta det jeg har om Peder Ellefsen Hikelen og kona Maren Christensdatter: De ble trolovet i Træna kirke Dom.16.p.trinit(09.09)1742, og Peder Glad er nevnt i denne forbindelse. Det kan se ut som om han foretok forlovelsen. Maren var ved enten trolovelse eller giftermål fra Støtt(i Meløy?). De ble gift i Træna kirke 06.01.1743. Peder var født i ca 1715, og oppgitt å være 46 år da han ble gravlagt palmesøndag(15.03)1761. Maren var født i ca 1713, og oppgitt å være 72 år da hun ble gravlagt 01.07.1785. Deres barn:1)Ellef Pedersen Hikelen født ca 1743-46, og gravlagt 08.01.1804, og det var skifte etter han på Sande i Træna i 1804. Han ble konfirmert i Træna kirke 12.03.1763. Trolovet 10.04 og gift 05.06.1786 med Anne Christensdatter(ca 1741 til 1745-gravlagt 22.01.812). Det har vært tvil om min forfar Ellef her tilhørte denne familien, men det har vært egen debatt om han tidligere hvor konklusjonen ble at han mest sannsynlig var fra denne familien.2)Berethe Pedersdatter døpt 18.søndag etter trinit(04.10)1744.3)Marithe Pedersdatter født ca 1750, og 35 år da hun ble gravlagt 01.07.1785. Hun var gift med Gabriel Hansen.4)Gabriel Pedersen født ca 1754-56(9 år ved skiftet etter farens halvsøster Synnøve Ellefsdatter i 1763, og 30 år ved skiftet etter søsteren Marithe i 1786). Han var gift med Marithe Haagensdatter som det var skifte på i Sande i Træna i 1807.5)Berethe Pedersdatter født ca 1751, og 35 år ved skiftet etter søsteren Marithe i 1786. Hun var altså da i tjeste i Storalteren og ugift, og i 1763 ved skiftet etter Synnøve Ellefsdatter var hun i Sjaanes.Det ser ut for meg som om det må være Berethe født i ca 1751 som var mor til Pernille, ut fra at hun var i Sjaanes i 1763 og at mor til Pernille i 1763 også var i Sjaanes i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jo nu ser jeg hvor missforståelsen må ha oppstått. -- Ved sk. etter Synneve Ellefsdr. i 1763, er Berete og Martha ført opp som hennes barn, men skulle vel egentlig også ha vært ført som barn av halvbroren Peder Ellevsen som var død 1761 i Hikelen. -- Er det da riktig nu tro ? -- Vel da er det vel å leite ny morsslekt da og slutte å leite etter 'Peder'. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.