Gå til innhold
Arkivverket

[#71135] Daniel Andersen, Altermark i Rana, f. c. 1738, - hans datter Pernilla. -


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forsto hva du mente tidligere Alv. Både i skiftet som Svein Edvardsen har skrevet av etter Synnøve Ellefsdatter og i originalen fra 'skifteprotokoll for Helgeland 1763-66 på mikrofilm HF-1933 står Peder Ellefsen som død bror, og barna hans er oppført der.Det som selvfølgelig blir interessant videre er om noen vet noe mer enn det som er kommet frem her om Peder Ellefsens foreldre Ellef Olsen født ca 1671, og hans kone Anne Pedersdatter. Skulle også gjerne visst hvem som var foreldre til Maren Christensdatter(ca 1713-1785)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Elise Altermark

Til innlegg 47 (jfr. Svein Edvardsen): Den som er 9 år ved Synneve Ellefsdatters skifte 1763 heter da Christen? Ved Marithe Pedersdt skifte 1785 kalles broren Christen? Ved Marit Haagensd. skifte på Ssnde 1807 kalles mannen Christen (jfr Svein Edvardsen), og barna Christensen? Mvh Ann Elise Altermark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Til siste innlegg; Hva jeg mente var dette: I sk. etter enke Synneve i 1763 på Sande er disse arvingene oppført. - Peder E., bror død og så to barn på ham som levde. --Så er det oppf. Berete Pedersdr. - datter og Martha Pedersdr., datter. -- 'I farta' har jeg da oppfattet dette slik at de to jentene var hennes barn, da de er oppf. som datter og etter som det var Synnøve som det var sk. etter, måtte hun da være deres mor. -- Hadde jeg ikke vært litt stresset, burde jeg ha skjønt at dette var ulogisk ettersom broren Peder var oppf. som arving. - M.a.o: Synneve hadde ikke etterslekt. -- Håper jeg ikke har laget for mye krøll for noen og beklager på det sterkeste min store 'brøde'. --Nu bør det være riktig som Anne Lise sier og at man kutter ut første kona til Ellef Olsen og hennes forferde i Hemnes og konsentrerer seg om hans 2 kone, Anne Pedersdr., mor til Peder Ellefsen og Peders kone, Maren Christensdr. --Så til innl. 47. - Hvor kommer denne sønnen Gabriel Pedersen fra ? - Jeg kan ikke finne ham i sk. etter faren i 1761 på Hikelen og heller ikke i sk. etter Synneve i 1763 på Sande. -- Jeg har altså kun Sveins skiftebøker. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 52: Den som er 9 år ved skiftet etter Synnøve Ellevsdatter i 1763 het hverken Christen eller Gabriel, men Christopher Pedersen(ifølge både Svein Edvardsen og kopi av originalen på mikrofilm). Beklager at jeg tok feil. Jeg burde bli flinkere til å lese over det jeg har skrevet før jeg sender svar. Nei du har ikke laget for mye krøll Alv. Det er det vel heller jeg som har gjort med feiltagelsen min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.