Gå til innhold
Arkivverket

[#71959] Toller Strømsø Johan Ulrik Lassen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Da legger jeg inn lenken her fra 1865, Strømsgodset ( står under Skoger , Vestfold på den tiden)Her er enken med barn som Astrid har funnet:-) LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Veldig bra dette. Takk til deg Astrid og Gunn. Ditt siste innlegg Gunn, har jeg som sønnen til Ulrik og Kirsten, Johan Henrik og hans familie. Johan Henrik var ved dåp av en av barna snekker, og det passer vel bra inn med at sønnen fortsatte i noe av den samme retning, som Plankestabler ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg ser av Norske Slægter 1915 at Johan Ulrik var gift 2 ganger. 1. g med Johanne Marie Qvist. Spm mitt er hva er hennes aner. Tidligere har jeg en Løytnant Bøje Qvist, g m Inger Marie Paus, ref 'Kviteseid Bygdesoge I Ættesoga Paus'. Bøje er også beskrevet i Ovenstad, hvor det b l a står at han var på vartepenger i 1722. Det er en beskrivelse av en Qvist slekt på Grenland Phorum, men kan ikke se at Bøje el Johanne Marie finnes der. Bøje Qvist og Inger Marie Paus skal ihvertfall ha hatt 3 sønner, Cornelius, Hans og Fredrik. Kjenner noen til event etterkommere av disse 3 sønnene, og er det noen som event kan plassere Johanne Marie Qvist. Er det ett slektskap mellom Bøje Qvist og Johanne Marie Qvist ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg har lett litt etter opplysninger om Johanne Marie Quist og på Dis -treff har en opplyst at Johanna Maira Quist skulle være f. 1732 i Ås, Akershus?Dessverre finner jeg ikke digitale kirkebøker fra 1732 i Ås. Kan hende det er en mulighet for å finne en konfirmasjon om hun vokser opp der?Ekteparet skulle etter samme kilde ha fått en datter ; Johanna Maria Lassen , men dette har jeg ikke greid å finne kilder til .Håper andre har oversikt over Øuist-slekt?Skal si fra om jeg kommer over andre opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Takk for dine innspill. Det var ihverfall (iflg Norske Slægter 1915) en sønn også i dette ekteskapet, Administrator av det Ankerske Fideikommis, Niels Quist Lasson(1762-1853) g m Barbara Bremer. Min intr ligger i å finne ut om det er noen fam kobling mellom Bøje Quist og Johanne Maria Quist ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Denne kjenner jeg til, det er fra Ovenstads Mil Biografi. Det finnes en Jens Christenssønn Qvist i Stokke, som er f ca 1642 og som dør der 2.3. 1732. han kan være en mulig slektning, far til Bøje? det ville ihverfall passe med alderen skulle jeg tro. En av sønnene til Bøje kunne godt være far til Johanne Marie, men det blir jo bare spekulasjon. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Johanne Marie Qvist på Husvig blev 16 år gl. konfirmeret i 1744 i Ås.Ås Mini 1742-1778, side 155.NSF´s oversigt over tollere viser en Niels Qvist, boende på Husvig, som senere kom til Drammen. http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/m-q.htmI ovenstående kirkebog er på side 258 indført begravelse af 'Capitain Grævenkops efterleverske N: Kirstine Peders datter, fóed i Dannemark, og dóde hos hendes Svigersón Hr. Tolder Qvist i Husvig'Det kan muligvis være Peder Grevenkop og Kirstine Hjorth, forældre til Hans Gotlob Grevenkop som er omtalt i Ovenstads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessante opplysninger fra Berit her. Da er det vel rett at Johanne Marie Qvist kan være f. i Ås som nevnt på Dis-treff? Det er nevnt en tolder Niels Quist Lassen til Grini Bogstad i Sem / Slagen bygdebøker.Mulig det kan finnes noe slektshistorie fra Husvig ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk til dere begge, Berit og Gunn! Dette var meget intr. Kan det stå noe event i bygdebøkene om kona til Niels ? En Niels Qvist Lasson var Aministrator ved det Ankerske Fideikomiss, se innlegg 34, gift med Barbara Bremer. Ett annet spm er om en også må lete etter Bøje (Bøyes opphav i Danmark, og så er spm om hans sønner fikk noen barn, se innlegg 11. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne familien i 1801-tellingen. Johanna Maria Lassen ( Larsen) nevnt her skulle etter opplysninger på Dis-treff, være datter av Johan H. Lassen og Johanne Marie Qvist? LenkeMulig det går å finne barnas dåp her og spor gjennom faddere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Johan Henrich Lassen og Johanne Maria Qvist, som blev viet d. 27 maj 1758, fik disse børn døbt:Alhed Christina, 20 marts 1759Maren Sophie, 30 januar 1760Niels Qvist, 9 marts 1761Niels Qvist, 6 april 1762Johanne Maria, 22 marts 1763. Hun er opkaldt efter sin mor, som døde d. 17 marts.Strømsø Mini I 9 1752-1791, siderne 153 - 18 - 19 - 21 - 23 - 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jan Erling:Johan Ulrich Lassen hed altså Johan Henrich Lassen - også da han giftede sig med Elisabeth Bøhme.Samme kirkebog, side 156.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei til dere begge ! Dette var mye opplysninger, og det er klart at det har forekommet to navnbruk på Johan, men ser i 'Norske Slægter 1915' at det er korrekt som du sier Berit, mannen het Johan Henrich Lassen. Er det noe spor etter Bøje (Boye) Qvist ? Han må være f engang rund 1690 hvis en ser på hva Ovenstad skriver om vedkommende. Han har tydligvis vært hardt ute og 'deserterte'. Kan han ha dratt til Danmark ? Kanskje jeg burde opprette ett nytt emne med Qvist ? Mvh Jan Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, denne litt usikre opplysningen om ektefelle til Bøje Qvist i Kvirseid Telemark? LenkeKan hende det finnes lokale kilder fra dette området som forteller noe om hans slektskapsforhold?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Denne opplysningen er nok korrekt. Se mitt innlegg nr 31. Inger Margrethe var datter av Sorenskriver Cornelius P Paus og Valborg Jørgensdatter Ravn. Hun, Inger Margrethe, skal iflg samme kilde være død før 1723. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.