Gå til innhold
Arkivverket

[#71959] Toller Strømsø Johan Ulrik Lassen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei..Her kommer litt etterslekt etter kapteinen. (U. F. L)Fra Skoger bygdebok. s 175. Øvre Strøm br 11.(Det finnes også i denne boka en silhouet av U.F. Laasen, og et bilde av Kirsten Laasen f. Fleischer)Johan Henrik Lassen født 1727 i Holt, sønn ac Christian Lassen, senere toller i Drammen, døde der 1766 og moren var Inger Alhed von Kampen. Joh. Henrik blev også toller og tillike lodsoldermann.Joh. H. Lassen g 1 g.m Johanne Marie Quist. d. 1763 Hadde følgende barn 1.Alhed Kristine 1759-1819 2.Marie Sofie 1760-1848 3.Nils Quist 1761-1853 4.Johanne Marie 1762-1831 g.m proprietær Peter Darjes på Mehlum i Modum.Joh. H. Lassen g 1 g.m Elisabeth Johanne Bøhme 1732-1820 Barn 1.Ulrik Fredrik 1774-1839Ulrik F. Lassen g 1807 m Kirsten Micholine Fleischer d. 1873 i Oslo, 93 1/2 år. Kirsten datter av oberstløitnant Fleischer på Revetal ved Tønsberg De hadde 9 barn som vokste opp 1.Johan Henrik 1810, snekkermester i Tønsberg 2.Elisabeth Johanne 1813 3.Andreas Jacob 1815-1890. prest 4.Anton Christian 1816, farmer i USA 5.Carl Fillipus d. 1849 6.Emma Sofie 1818 g.m tannlæge L. C. Nagel i Oslo 7.Fredrik August d. 1840, styrmann 8.Caroline Augusta 1820 9.BetzyTo av kapteinens sønner blev i Norgen, kun en av dem har etterslekt.Johan Henrik Lassen 1810-1890 g.m Ellen Kirstine Jakobsen 1822-1904 4 barn vokste opp. 1.Kirsten Nicoline 1850 g.m kjøpmann i Oslo Tobias Larsen 2.Fredrikke Augusta g.m skibskaptein Thorkildsen i Kristiansand (5 barn) 3.Annammer Carl Andr. Fleisher Lassen 1856 (Rebbansbakken i Drammen) g.m Nicoline Emilie Nilsen 1853 (Barn Joh. Henrik 1885, Chr. Emil 1886 begge i USA, Sofie 1889 g.m vicekonsul Birkeland i KJøbenhavn, Nicoline 1891 i USA, Karen Elisabeth 1893, Jakob Andreas 1898, brannkonstabel, Torleif 1899, ansatt i forsikringsselskapet 'Norge' 4.Chr. Ludv. Lassen 1860, død i USADen annen sønn Jacob Andreas døde 1890 og gift med enken Christine Elise Omsted fra Tønsberg. Ingen barn. Han var sognesprest først i Karlsø og så i Lyngdal, han tok avskjed i 1884 Nils Qvuist Laason er den fra vår kjente memorielittaeratur så vel kjente 'Lasson på Grini' i Bærum, bestyrer ved de Ankerske eiendommer, og hvis hus var kjent for sin selskapelighed og musikalske interesse. Hans sønn Peder Carl Lasson var justitsiarius i høiseter og blant dennes barn var igjen regejeringadvokat Chr. Lasson og fru redaktør Marie Friele.Det er også andre grener av denne Lassenfamilien, deriblandt en dansk gren, og den bekjente fru Schandorph f. Lassen, men de ligger for fjernt til å omtales i denne bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Johan Henriks far, Christen Lassen, ble ansatt som forvalter på Baaseland Jernverk i Holt av verkseier Ulrich Schnell. Schnell og 2 kompanjonger hadde kjøpte verket - som skiftet navn til Nes i 1738 - på auksjon i oktober 1724 (skjøte datert 29. januar 1725)Her er dåpen til 'Johann Hindrich Lasen' [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9526&idx_id=9526&uid=ny&idx_side=-207>LenkeHer er introduksjonen til 'Madame Lasens paa Verchet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Jeg forsøker å finne ut av hvem mor til Johan Henrich Lassen, Inger Alhea von Kampen ,(g m Tolder i Drammen Christian Lassen, d 1766)var datter av. Kan noen hjelpe meg med svar på det ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg svar på spørsmål om far til Albert Lassen :-)Her er vielsen . øverst i kirkebok for Aker. 23 Nov 1853. LenkeHans fars navn var Hartvig Marcus Lassen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Gunn, da vet jeg om hans opphav. Lurer på om det er noe familie til den Lassen fam som jeg startet dette temaet på ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Hartvig M. Lassen og Regine M. Gabrielsen i Vor Frues kirke i Trondheim: Lenke Skal se om jeg finner vielsen i kirkebok også. Der står muligens fedres navn:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.