Gå til innhold
Arkivverket

[#72791] kaptein Gunder Holgersen Kofoed (1696 - 1778)


Gjest Liv Aasa Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Ann/34:) 'Min' agnatiske Tønder-rekke ser slik ut : - Christopher Nielssøn Tønder (1587 DK - 1656 Gjelen, Stemshaug, Aure), fogd på Nordmøre - Oluf (Ole) Christophersen Tønder (1633-1684 Trh), St.prost i Vår Frue, Tr.h. - Ole Olsen Tønder (1663-1725 Orkdal), sogneprest i Meldal - Ole Olsen Tønder (1708 Meldal - 1747), sogneprest i Drejø, Fyn, DKDenne avviker noe fra din, og den inneholder dessuten hverken noen kaptein Tønder fra Orkdal eller noen Ole Tønder som i 1731 kjøpte Aresvik og Vågos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna helle olsen

holger andreas kofoed sine barn: gunhild marie.1762.gift med peder jacobsen aresvik. karen elsebe.1764. gift med augustinus henden.absalon.1769.gift 1.gang med margrethe thobergsdatter volland.2.gang med kirsti johannesdatter høgset.peder.1772. gift med marit joensdatter engdal. 20 år yngre...ifl.slektshistorien var marit gravid i 4.mnd da hun giftet seg..peder var ikke far..de fikk bare den sønnen. han flyttet til skogset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

(Per/51) Eg har inga 'agnatisk' rekke over Tønderane, kanskje me kan få til ei no. Todal i Gardtales Valsøyfjord s. 64: 'Ved auksjon etter Hans Enge den 25. april 1731 vart Aresvik og Vågos selde under eitt for 531 riksdalar, altså monarleg meir enn taksten. Kjøpar heitte Ole Tønder, og han handle for far sin kaptein Kristoffer Tønder.'Ovenstad skriv på s. 511 (bok 2): Tønder, Christopher Olsen. - F.ca 1670. sønn av sogneprest til Vor Frue kirke i Trondhjem, mag. Ole Christophersen Tønder og hustru Maren Scheldrup, datter av biskop Schjeldrup. 02.05.1693- Fenr. ved Trondhj.nasj. inf.regt.s. Ørkedalske livkomp. 12.07.1697 - Pr.lnt. ved samme regt.s. Nordmørske komp. 12.01.1704 - Kpt. Int. ved samme komp. (nu livkomp.) 18.05.1709 - Kpt og chef samma komp. 01.07.1711 - Fortsatt til det nye 2. Trondhj. nasj. inf.regt 1714 el 1715 Avgått Han bodde på Oure i Nordmøre. Død 1745, 76 år gl. Gift 18.10.1699 med Karen Femmer.Er dette litt oppklarande mht Tønder-slekta, ser ut til at du manglar Christopher Olsen Tønder.Todal skriv i ein fotnote i Gart. Valsøy. s. 49: 'Ola Tønder fekk i 1733 eit barn med Mali Hansdtr. Aresvik. Etter lovreglane den tida fekk ikkje dette barnet arv etter far sin.'Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Litt meir frå Ovenstad: Koefoed, Holger Hansen; - 01.07.1711 Regt.ets reservekomp.er blev imidlertid opløstfra 01.07.1711, og kpt.-en blev ansatt ved det fra s.d. oprettede 2. Trondhj. nasj. inf.regt. som chef for dettes Hevneske komp. Krei (Krey), Henrich Hansen. Fra 01.07.1711 blev det opsatt to Trondhj.regt.er, og K. blev da med Namdalske komp. satt ved 1. (Nordre) Trondhj, regt.Alle desse 3; Tønder, Koefoed og Krey, fekk ny jobb 01.07.1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

(Liv Aasa/26) du skriv at i dine Kofoed papir så var M.K.Berg, frå Skougnes. Eg har teke kopi av Bok: Skogns historie Arne Vestrum, Annet bind, første halvbind 1932. s. 116: ' Men så grep kong Fredrik II inn i forholdene. Den 4. oktober 1575 skrev kongen til Ludvig Munk, lensherre i Trondheim, at Severin Berg i Skogn skal 'Stiftens jord Skognes, 3 spann, kvit og fri uden afgift have, nyde, bruge og beholde, ad gratiam' (dvs. som en særlig nåde): han hadde 'ladet sig bruge udj forleden Feide' (dvs. han hadde gjort sig fortjent under syvårskrigen; se F.§ 7) (.......) om denne landsknekt Søren Berg virkelig bar bodd avgiftsfritt på Skaanes eller bare fåt rett til å oppebære alle kongens rettigheter av gården, kann ikke avgjøres. I de opbevarte lensregneskaper finns intet om noen opsitter Søren Berg, men de er borte fra 1559 til 1590.'Kan det vera denne Søren / Severin Berg som i dine papir er tenkt som ein mogleg av M.K.Berg sin forfedre? Søfren Berg kan ha budd på Skones ca 100 år før M.K. Berg vart fødd, så kven veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

(Finn/48) Du skriv: Broren Peter var gift med ei Guri Hansdtr. frå Inderøy. I debatt nr 34845 har Per eit innlegg (tidleg i debatten)Han skriv: Henrich Just Krey (f.1661) var fra (Sundfær?) Inderøy i NT. Kan Guri Hansdtr. og Henrich Just Hanson Krei vera i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hoem

I manntallet 1701 står Güner oppgitt som stesønn til Holger Hansen Kofoed, 5 år i 1701, Mor Madm Mette Berg. Hun ble Holger Hansen Kofoeds 1. kone.Iflg. Ole E. Schylanders kirkebokavskrifter ble Mette Berg begravet i Orkdal 1716 . Alder 43 år 14 uker og 2 dager. I klokkerbok Orkdalen sogn 1715- 1745 , Hovedkirken, står følgende under forlovede: mellom 8.juli og 3 advent (24 trinit) 1720 : Capit des armes Güner Richard og madame Karen Elsebe Sundli Og under Corpulerede 1721 : Güner Kofoed og Karen Elsebe Krej.De fikk bl.a. en sønn: Holger Andreas Kofoed g.m Ane Jonsdtr. Ertvåg. De hadde bl.a. en datter: Karen Elsebe Holgersdatter Kofoed g.m. Augustinus Hansen Henden. En datter av disse hette Johanna Kofoed Gjerde g.m. Morten Fuglevåg. De hadde bl.a. en sønn: Jakob Fugelvåg Skjølberg som var min oldefar. Hans datter: Karen Elsebe Skjølberg var min bestemor. Skulle gjerne visst hvem Mette Kristine, ( som jeg regner som min stam-mor),var ,og hvor hun kom ifra. Likeså hvem den egentlig far til Gunder var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Anna Helle (53)Sjølve bryllupstalen trur eg eigentleg har liten interesse for denne tråden, medan Todal si utgreiing om slektskrinsen kring brudgom og brur truleg har større interesse. Skal prøva å få scanna dette når eg får tid.Ann Helle (57)Det momentet du nemner i dette innlegget verkar å vera interessant og eg ser ikkje bort frå at det kan vera noko her. Guri Hansdotter kan jo til dømes vera syster til Henrik m.fl. (?). I tilfelle kunne ho sjølv nytta Krei som ættenamn utan at vi førebels veit noko om dette. Men ein kan jo tenkja seg at Karen Elsebe var dotter til Guri Hansdotter og ein ukjend Jonas. I tilfelle ville ho ha teke Krei-namnet etter mor si, noko som var ganske vanleg på den tida. Her må eg likevel minna om at den skisserte løysinga berre er ei av mange. Eg trur det kan vera fruktbart å leita etter ein Jonas i manntalet frå 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Aasa Holm

Igjen mye nytt. Først til (43) Joda. Leser igjen og igjen, men det er så mye info. her at ikke alle detaljer fester seg med en gang. Til (48). Gunders kone (ev. 1.kone) Karen Elsebe med oppholdssted Sundlie, tituleres som Madselle. Da må hun ha tilhørt det øvre sosiale skikt på stedet. Og at hennes etternavn og/eller oppholdssted er Krey ved giftermålet. Til (50): Det kan være flere Karen Holgersdatter,men Holger Andreas´ datter Karen Elsebe f. antagelig 1761 (død 28.07.1840 79 år gml.) ble gift med Augustinus Hansen Henden, senere Gjerde. Til (52) jeg hadde først at Karen Elsebe var født i 1764 og Gunhild Marie i 1762. Men Gunhild oppgis som 37 år gml. i 1801. Det skal man vel ikke legge for stor vekt på, men det er rimelig å anta at første datter ble oppkalt etter farmor. Både Karen og Gunhild ble konfirmert i Aure 5. søndag e. Tr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Ann/54:) Takk for svaret.Poenget mitt i #51 var at jeg mellom de 'Ole Tønder' jeg kjenner i denne slekta ikke kunne finne 'egnet plass' for noen kaptein Tønder fra Orkdal eller noen Ole Tønder som i 1731 kjøpte Aresvik og Vågos.Er det verifisert hvem disse er og hvem som er deres foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hoem

Takk for det , Anna H O Brudetalen som jeg hadde en papirkopi av er forsvunnet så jeg fikk lyst til spørre om du kan scanne den over til min adresse : arnt.hoem@neasonline.no I så fall sier jeg takk :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sorry, 'bryllaupstalen' er fra 1825 (ikke 1845), og altså nærmere bestemt holdt i bryllupet den 10 Juli i Aure, mellom Gunhild Augustinusdatter Gjerde fra Ertvågsøya og Peder Halvorsen Todal.Hvem var foreldre til denne Peder Halvorsen Todal ?Og hvem var egentlig foreldrene til Gunhilds mor, Karen (Elsebe ?) Holgersdatter Kofoed, som ble gift (i Valsøyfjord ?) den 27 Des 1786 med Augustinus Hansen Henden ? (ref. innl. #50).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

(Per/62) Om du med verifisert meinar henvising til kyrkjebøker mm, så har eg ikkje det. Ovenstad er vel rekna for å vera ei nokså sikker kjelda? sidan han skriv at Christopher er son til Ole, som er prest ved Vor frue kirke i Thj., så er opplysningane så sikre.Eg er dårleg på det å laga lenker, så: Døypte i Orkdal prestegjeld 1695 - 1708. 12.01.1696, er Andreas Tønder døypt. Far er: Capt Tønder Då Holger Andreas vart døypt i Orkdal (1715 - 1776), den 05.10.1721, hadde han desse fadrane: Far, Guner bur Polset Lars, bur Øye Serg. Joen, (ingen bustad oppgitt) Christofer, bur Klinge Madam Ibsen, (ingen bustad oppgitt) Karen Tønder (ingen bust.oppg.) Maren, bur GiølmeSerg. Joen, kan me finna han / kven var han? Kjenner nokon til at det i Orkdal skal finnast ein Tøndergard?Averøy Bygdebok III, s. 23: Ole Christophersen Tønder, g.m. Maria Skielderup. Sogneprest ved Vår Frue Kirke. I 1669 solgte han mange av eiendommene etter faren til svogeren, Eilert Caspersen Schøller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

(Per/65) Etter våre Kofoed papir: Holger Andreas Kofoed f. 1721 g.m. Ane Joensdtr. Ertvaag Born: Gunhild Marie f. 1762, gm Peder Jacobsen AresvigKaren (Elseb) Kofoed f. 1764, gm Augustinus Hansen HendenAbsalon Koefod f. 1769, g. 1 m. Margrethe Thorbergsdtr Vollan, Engdal g.2.m. Kristi Johannesdtr. Høgset Peder Kofoed f. 22.04.1772 g.m. Marit Joensdtr. EngdalKaren Elsebe og Augustinus hadde desse borna: Marie f. 1787, Hans Gjerde , anna Gjerde, f. 1791 Jonas Kofoed Gjerde døde liten, Holger Andreas Gjerde f. 1796, flytta til Henden. Gunhild Gjerde f. 1798 gm. Peder Todal (der den omtalte bryllaupstala vart helden), Johannes Gjerde f. 1801. Ingen av desse opplysningane er verifiserte. Eller eg har funne fleire på folketellinga frå 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

eit lite sidesprang. Debatt nr. 72733, Husa, Hans H. Gjøn; der lagar dei slektsbok på nettet.Skulle me ha laga ei kronologisk / anerekkja, slik at det vert lettare å halda tråden i det som skjer?Er det eit godt eigna dataprogram for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(61/67/50:) Da er det altså (antakelig) feil at Augustinus Hanssen Henden's kone Karen Holgersdotter Kofoed 'fra Nordmøre' er datter av Holger Ulrich Kofoed (f. i Orkdal, el. Eidsøra, Nordmøre ?), sønn av infanterikaptein Hans Holger Kofoed (1703-1766) fra Løkken og hans kone Anne Christine (Cathrine ?) Ulrichsdatter Kyhn (1708-1784) fra Trondheim.Håper noen bekrefte at Holger Ulrich Kofoed's ev. datter (?) Karen var den Karen K. som var g.m. Augustinus Hanssen Henden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (69) og fleire innlegg.Eg skjønar ikkje heilt kvifor du hevdar at Karen var dotter til Holger Ulrik Kofoed på Eidsøra når det var ein Holger Andreas Kofoed i Vågosen som hadde ei dotter Karen. Augustinus Hansson Henden budde mest rett over fjorden i høve til den siste Karen medan det var mange mil til den første. Den Nils Jonsson Ertvåg som er ein av forlovarane ved trulovinga til dei to er ganske sikkert morbror til Karen. Eg kan aldri tru at han hadde vore forlovar om dette galdt ei for han, heilt uvedkommande Karen Kofoed.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Årsaken er kun at jeg for mange (5-7 år) siden har notert meg (uten kilde) at Augustinus Hanssen Henden's kone Karen Holgersdotter Kofoed 'fra Nordmøre' var datter av Holger Ulrich Kofoed. Men jeg har etter det som nå er sagt ingen problem med å flytte henne til rett Holger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Ann/66:) For å ha det helt klart: Hvem mener du er foreldre til a) 'kaptein Tønder fra Orkdal' og b) 'Ole Tønder som i 1731 kjøpte Aresvik og Vågos' ? (Jeg beklager et jeg er litt tungnem ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hoem

Per (65) Foreldrene til Gunnhilds mor , Karen Elsebe Holgersdatter Kofoed var Holger Andreas Kofoed og Ane Jonsdtr. Ertvåg. Far til Holger Andreas var Gunder Richard Andersson Polset Kofoed. Er på reise,men kommer til Smøla til neste uke og vil da finne hvilke kilder jeg brukte i denne forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

(Per/72)Ein stor fordel med kyrkjebøkene i Orkdal er at dei er oversett til leseleg skrift. Eg har no gått i gjennom døypte i perioden 1695 - 1708 Eg forandrar meining om Capit. Tønder i Orkdal. Han heitte Akel. Ovenstad skriv at han døde 29.05.1704. Bodde på kpt.gården Sommervold i Ørkendalen. Eg kjenner ikkje foreldrene hans.2. Ovenstad sin Tønder, Christopher Olsen (i mitt innlegg 54, har eg sitert Olai Ovenstad) og Kaptein Kristoffer Tønder som kjøpte Aresvi og Vågos på auksjon i 1731 er den same. På s. 45 i Gardtales i Valsøyfjord skriv A. Todal i ein fotnote. Sitat ' (....) Han var son til sokneprest Ole Tønder ved Vår Frue kyrje i Trondheim, og må ha kome til verda i eller kring året 1670. Kristoffer Tønder blei fenrik i 1693 og avanserte etter hand til kaptein og kompanisjef ved 'Trondhjemske nationale Infanteriregiment' Han tok som sagt, avskil i 1714 eller 1715.' sitat slutt.Slik at far til Kristoffer Tønder er Ole Christophersen Tønder prest i Thj. Hans far var Fut Christopher Nielsen Tønder. Vart det lettare å forstå no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Arnt (73)Eg vil tru at dei kjeldene og opplysningane du her kjem med er kome fram i denne debatten inntil fleire gonger tidlegare. Det gjeld berre å lesa alle innlegga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.