Gå til innhold
Arkivverket

[#73059] På Stokstadenga gard på Ullensaker bor Dorthea Hansdtr. med sin far 1865 og 1875


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Alder til Dorthea er da mellom 31-35 i disse tellingene. Hun heter Hansdtr. altså ikke gift etter som vi forstår? Hun har 1 barn Ole Anton Andersen f. ca 1857 da aldren er 8 i 1865 tellingen. Hun har en pleiesönn Ole Olsen 11 år i 1865 tellingen. I 1875 tellingen står han er f. 1855. Kan bli 'rörete' av mindre.Han skulle da ha värt f. 1864 etter mine begrep. Har prövd å lete gjennom kirkeböker selv, både födsel og konfirmasjonsdelene, men nå kan jeg ikke komme på noen andre ideer. Födesteden står i Ullensaker, men jeg finner dem ikke. Noen med god råd?? Dortheas far Hans Henriksen skulle väre gm.Ingeborg(f. Willhelmsdtr) Takker for all hjelp, dette er min manns slekt. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Berit Knudsen

Ang. alder i FT. Alderen er hvor mange år personen ville fyllt i tellingsåret. F.eks. ville Ole Anton blitt 8 år i løpet av 1866 siden tellinga ble holdt 8/1 1866. Men det er ikke alltid dette stemmer. Jeg vil tro at Ole Anton ble født i 1858 og Ole i 1855, og så klart med pluss/minus 1 år til å begynne med.I 1875 er det bare 'pleiesønnen' som bor hjemme. Ole A. Andersen er ikke der. Jeg går ut fra at Dortheas alder i 1875 er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser på tellingen i 1875(innlegg 6) at en dame ved navn Gudbjør Olsdatter bor på Uranienborg. I 1895 finner jeg en konfirmant,Hans. Foreldre :Anton Andersen og Gudbjør Olsdatter. De bor på Uranienborg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Min mann har trodd at hans farmor Marie, hette Henriksen som pike.( Anton og Gudbjörgs datter hette Marie, men Andersdtr. ?? trodde barna ville hete Antons dtr/sen)Tores link 8 Noen som har noen tanker? Maries mann hette Hans Kristian Kristiansen. Denne linken er ikke lett! Takk for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Fant vielsen i kirkeboka for Ullensaker 28/2-1823 (nr. 26)til Henrich Andersen 25 år (f. 1798)og Kari Hansdtr. 23 år (f. 1800) som 25/12-1824 fikk sönnen Anders. Tenkte noen kanskje skulle trenge det i ettertid! Takk God natt! Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Maries etternavn skulle vel normalt ha vært Antonsdatter eller Andersen, og i 1900 heter hun jo Andersen. Da hun ble gift antar jeg at hun tok ektemannens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Min manns far hette Anton Kristiansen f. 3/7-1924 .d.23/5-1964. Derfor tror jeg at vi i allfall er på rett spor. Han var med i motstandsbevegelsen og bodde på Smestad gård under krigen, sammen med sin kone og sine foreldre, Marie (f. 1886, Andersen som pike) og Hans Kristian Kristiansen. Han mötte römme til Sverige da Gestapo var etter ham og ble en av disse politisoldatene i Sverige. Min mann ble födt i Sverige og de flyttet tilbake til Norge da min mann Olav var 6-7 år. Han har nå som sykepensjonär startet men slektsforskning og derfor hadde han stor glede av deres hjelp. Håpet å få hjelp med den siste linken som farmor Marie kunne bidratt med til en siste lösning. Om noen kan hjelpe hadde det värt fint. Trodde de lå begravet på Ullern kirkegård, men ikke. Takker for all hjelp. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Ser ut til at vi har kommet feil ut her, fant en vielse i Ullensaker 1880 ?? Anton Andersen 1856 far Anders Kristoffersen Kopperud viet 1880 til Gudbjørg Olsdatter født 1853 far : Halvor Thronsen,Vettal? dette kan stemme med den konfirmerte Hans som er nevnt født i 1880, skal se litt nærmere. En Gudbjørg Olsdatter er 13 år gml. legdslem på Kjos og i 1875 er begge (Anders og Gudbjørg)tjenere på Uranienborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Finner en Gudbjørg Olsdatter født 7/10-1851 i Ullensaker foreldre: Ole Halvorsen og Kari Halvorsen Vettal Konfirmert 1867 i Ullensaker, dette er vel hennes 'riktige' foreldre. Halvor Thronsen er vel hennes fosterfar, (ref. til at hun var legdslem på Kjos i 1865, og da var hun vel bortsatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk Karin! Gudbjörg Olsdtr. er jo rett. Her er jo födselsdatoen hennes også, flott.På gravstötten deres står de med etternavn Uranienborg, er det en gård, trodde det var et sted??Ligger Uranienborg i närheten av Ullensaker?? Her fant du også foreldrene hennes også, jippie!!Men hva betyr Vetta???Er det en plass de bor på eller?? Hvor fant du dette?? Spennende! I 1900 tellingen står hun som husmor og hennes mann Anton Andersen er gårdbruker og forpleier sindsyke...!? Takker såå mye for hjelpen!! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Klarer dessverre ikke få laget lenke men dette står på side 152 under vielser i ullensaker 1880./Periode 1878-1891 Uranienborg er en plass/gård skilt ut fra Oppen i Ullensaker. Vettal er også en gård i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei! Finner ikke Gudbjörg 13 år på Kjos, men jeg har funnet konfirmasjonen hennes og vielsen, tusen takk og at begge var tjenere på Uranienborg. Det måtte vel väre navnet på en gård i den tiden, jeg finner ikke noen gård i dag som heter det, ikke på nettet iallefall. På 1900 tellingen står det at Anton og Gudbjörg bor med Ole og datteren Marie(min manns farmor)på Lille Uranienborg gård! Er det noen som har kjennskap til disse gårdene? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Beklager at jeg ikke klarer å lage lenke, men hvis du søker opp Gudbjørg i 1865 så må du søke på fornavn GULBJ og ikke Gudbjørg da kommer hun opp på Kjos store Gaarder,I 1900 tellingen må du søke opp gard Q RANIENBORG det er feilskrevet med Q og ikke Uranienborg. Håper du finner dem nå. Det står et fint foto av Uranienborg i bygdeboken stor nydelig hvit gårdsbygning i 2 etg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.