Gå til innhold
Arkivverket

[#73250] Thomas Anderson f. i Norge i 1851 - flyttet til Liverpool, men hvor kom han fra?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familien i England (Lonsdale) har ikke fødselsdato, men noe mer info har de bidratt med:'My grandfather(James Andrew)told my uncle that there were Norwegian relatives living in Staten Island USA. This was after the war.On the marriage certificate his father was put down as Sailor or Tailor.His wife Annie Brydon had a sister Margaret who married another Norwegian called Theodore Manuel Stevenson. (22.8.1886 at St/ Mary's Church Bootle, Liverpool) Theo was born at sea and the father was a ships Captain.According to a relative this family came from Stavanger. This family all went to Canada and my mother was in contact with their descendants years ago but they didn't know where Thomas came from.When I met the Chief Archivist at Bergen he said that possibly Thomas had changed his name - perhaps he ran away from home, perhaps it was Tonnes or something like that and he had anglicised it to make it easier. I know of a Thomas in Risor whose father's name was Christian.Perhaps the Registrar of the marriage was confused.However Andersen is the name on the ship's discharge which I sent you and the children were entered in the Orphanage as Andersen.Thomas died 21 September 1894 at the Asylum in Prestwich Manchester. I have his death certificate. He died of General Paralysis and Exhaustion.Home address shown as 134 Bury (should be Berry) Street, Bootle, Liverpool.'De har ikke klart å finne fødselsdato.Vi har altså en Thomas, som kanskje ikke heter Thomas, men brukte Andersen som etternavn - kanskje ikke _hans_ patronym, men farens? Dødsdato vet vi 21.9.1894, og faren var skredder eller sjømann. Litt tynt grunnlag å lete på, men vi forsøker vel litt til?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har fulgt denne debatten fra sidelinjen. Det er et poeng at Thomas i Norge kan være Tønnes, Tommes etc. Så jeg kaster inn denne kandidaten sjømann Tønnes Chr. Andersen i Kristiansand, selv om ikke alderen stemmer helt, men det forekommer mange omtrentligheter i folketellingene. LenkeVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På jakt etter den nevnte kandidaten Thomas i Risør med farsnavn Christian, fikk jeg ingen umiddelbare treff.Jeg har gjort et landsomfattende søk på fornavn: cchristian, christian, christianan, christiand, christiann, christians, cristian, hristian, kristian, kristiand, kristiann, kristians etternavn: anders, andersen, anderss, anderssen, andersson, andersøn. Uten å komme opp med noen slik kandidat i Vestfold, Telemark, Rogaland, Aust- eller Vest Agder.Neste søk på *ristianssønner med fornavn som begynner på T. (kan jo være første fornavn er vanskelig på engelsk, mens Thomas er andre fornavn og dermed vanskelig søkbart?) og fødselsår 1850-53, og fars farsnavn Anders... i samme område ga disse skudd i blinde:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=112&filnamn=f61029&gardpostnr=404&personpostnr=1947&merk=1947#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, dette var litt av en nøtt? Eller rettere sagt en vanskelig sak. Det er vel om slikt en kan si med rette 'nål i en høystakk'. Bruker man de rette metodene så skal også den finnes, men det tar tid. Når man ikke er helt sikker på fornavnet heller, men vet noenlunde sikkert at hans hjemsted var Risør eller lignende. Da kaster jeg ut en ny sak, som kanskje ikke er helt uaktuell. Det kan jo tenkes at stedet han kom fra het noe med Risøen eller lignede. Her på Vestlandet blir lett en forfinet uttale av Risøy til Risøen eller Riisøe. Derfor har jeg søkt på gardsnavnet Risø og fant denne?Lenkekanskje dette er en aktuell kandidat, men man må ikke se helt bort fra de andre heller? Kanskje han var for ung, men om han ble født i 1859, så kan lett et 9-tall forveksles med et 1-tall. Det er mange faktorer som spiller inn, så vi må snu hver sten minst to ganger før vi utelukker en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan det være noe å finne i sjømannsrullene på Statsarkivet i Kristiansand ?Mulig han ikke er med i FT1865 fordi han da allerede var reist til sjøs,mange reiste jo ut rett etter konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Han ble gift i 1881 med Ann (Annie) Bryden som var født 4 Sep 1861 i Thorncliffe, England, så fødsel 1859 er ikke umulig, men det er ikke min favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Solveig. For sikkerheten skyld, så har jeg tatt sjømannsrullene fra 1864-78. Ja der finnes to Thomas navn der, uten Andersen, men de er nok for gamle. For å løse denne nøtta, tror jeg en må ha noen bedre opplysninger om denne Thomas. Ellers blir det som å søke i natt og tåke. Som Terje har nevnt, så trenger det nemmelig ikke være byen Risør, men der finnes jo endel stedsnavn som omtrent har det samme navnet.Om en hadde fått hans fødselsdato, så ville saken kunne løses, og et sted i England finnes denne opplysningen. Har selv fått slike opplysninger fra Irland tilbake før 1900. Så det er muligt.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja en meget god kandidat Anne, jeg har listen over vielser i Høvåg frem til 1892, og han er ikke viet i Høvåg. Har sjekket fra 1870. En bygd med mye seilskutetrafikk, og mange sjøfolk.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ja, ikke sant Torleif, og det har ikke lykkes meg og finne noen bedre kandidater her i Risør/Søndeled/Gjerstad og Dypvåg området så langt. Har nå sett i Risør og Søndeled og på konfirmanter men ingen Thomas Anderson.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ved et søk på FS fant jeg en Thomas Gunerius Andersen født på Hisøy i 1849Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Hisøy, Ministerialbok nr. A 1 (1849-1871), Fødte og døpte 1850, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=808&idx_id=808&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Jeg har sendt Epost til Asylum in Prestwich Manchester der han døde og gitt Wendy info for søk i recoffice.central.library@liverpool.gov.uk - der skulle de ha godt betalt for større søk og Tore har ikke budsjett til det. Søket går på om det der er info om norsk fødested og fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Innlegg til 'Tore på sporet' kastes inn i debatten - kan det være av interesse?Min mors slekt - Hennes far var Nils Olsen Morsund f. 1875. Far hans var Ole Magnus Andersen Slettebak, f. 1844, og opprinnelig fra Skoue / Skodje.Far og mor til Ole Magnus Andersen Slettebak var Plmd. Anders Nielssen Slettebak og Syneve Regine Jensdatter Reiequamsgjerde.Søsken til Ole Magnus Andersen Slettebak (f. 02.03.1844 døpt 07.04.1844) var: • Joachim Severin Kristensen Rejeqvamsgjærde f. 09.04.1841 døpt 25.04.1841 • Sivert Andreas Andersen Slettebak f. 02.12.1846 døpt 10.01.1847 • Karen Jensine Andersdatter Slettebak f. 01.04.1850 døpt 05.05.1850 • Karolus Tomas Andersen Slettebak f. 28.02.1853 døpt 24.04.1853 • Knud Britannus Andersen Slettebak f. 22.06.1856 døpt 10.08.1856Ved iherdig leting i kirkebøker og annet har jeg funnet ”spor” etter alle, unntatt Karolus Thomas Andersen, i voksen alder.Du etterlyser Thomas Andersen. Dersom Karolus Thomas reiste til et engelskspråklig land, kan han ha brukt Thomas som sitt hovednavn. Slettebak er egentlig gårdsnavnet hvor han vokste opp, så det kan godt hende han brukte Andersen som sitt etternavn i voksen alder. Han ble jo ikke boende på gården. I et engelskspråklig land kan et vanskelig navn som Karolus Thomas Andersen Slettebak ha blitt forenklet til Thomas Andersen.At Karolus Thomas Andersen er født i 1853, stemmer ikke med din etterlysning, men hvor sikkert er årstallet 1851 ? Var det et ca-tall? Eller har du en eksakt dato å gå ut fra?Det siste ”spor” etter min families (Karolus) Thomas Andersen (Slettebak) er fra hans konfirmasjon 04.10.1868. Her følger mine notater ut fra Borgund Sogns Min.bok – år 1868:/ Minesterialbok / Borgund / Konfirmerte / 1864 - 1879 / 1868 / Arkivref: 528A10: • Carolus Thomas Andersen Konf. 4. Oct. 1868 f. 28.02.1853 døpt 24.04. 1853 Fødested: Slettebak i Skoue, …..*Oph. Holmesæt Foreldre: Pladsem. Anders Nielsen og h. Regine Jensdatter Vaksinert: 8.10.1853*Oph. – Oppholdssted, sannsynligvis i arbeid på Holmesæt.Slettebak ikke er brukt i navnet, for han er kalt Carolus Thomas Andersen ved konfirmasjonen. Her er Carolus skrevet med C, og tidligere varierte skrivemåten også i Tomas / Thomas – med og uten h. Slik kan kirkebøker fra den tida variere.Carolus Thomas er i arbeid i den tida han blir konfirmert, enda han bare er 15 år gammel.Jeg har ikke funnet ut noe om hvor det ble av Karolus Thomas Andersen, f. 1853, i voksen alder. Holmesæt er mest sannsynlig et gårdsnavn i eller ikke så langt unna Skodje, men jeg har ikke funnet ut om han ble der videre. Jeg har ingen opplysninger om han i voksen alder.Hvis det likevel skulle vise seg at det annonserte årstallet 1851 ikke er helt nøyaktig, kan utflytting fra landet forklare at jeg ikke har funnet ut noe om (Karolus) Thomas Andersen i vår familie til nå.Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nå er det søkt etter Anderson eller Andersen i alle mulige varianter uten å finne den rette mannen, derfor prøver jeg meg med en annen tanke. Bare for å forklare noe litt nærmere. Min oldefar sin bror het opprinnelig Størk Sakariasen og faren het Sakarias Endresen. Da Størk reiste til Amerika kalte han seg for Stark Anderson. Han brukte faren sitt etternavn, men omskrevet fra Endresen til Anderson. Så det er ikke utenkelig at denne Thomas kan ha hatt et annet etternavn en Anderson og så har det bare blitt forandret da han bosatte seg i England? Jeg har sett mange andre omskrivinger av både for og etternavn. Så her må man se hvorvidt det er mulig å få de korrekte fødselsdatane før man kommer videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er nok muligt Terje, at du har den rette mann, men du har ikke nok informasjon til å avsløre hvem eller hvilken Thomas Andersen som er sakens kjerne. Det er ikke noe lurt å begynne å rote inn flere etternavn, det Roar har prøvd å finne ut av, er nemmelig sakens kjerne. Om Thomas kommer fra Tjøme, Høvåg eller et annet sted, vil kun fødselsdata gi konkrete opplysninger om.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Jeg har sendt følgende til Wendy og bedt henne få tak i vielsesattest fra 1881 og dersom den finnes i arkivet kan farens navn være ført inn. Det synes å være den eneste info vi kan få fra England dersom ikke noen av hennes slektninger sitter på papirer, eller om noen av dere er flinke på skipsregistre. 'Here you may get a marriage og a death certificate [url="http://www.direct.gov.uk/en/Governmentcitizensandrights/Registeringlifeevents/Familyhistoryandresearch/Birthmarriageanddeathcertificates/DG_175628>LenkeThis is the marriage certificate asking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Se nr 88: Sentralt svar fra Prestwich som ikke kan si noe om fødselsdato og sted, men: 'Thomas Andersen was admitted to Prestwich Asylum 19th February 1894, patient number 8925. Aged 42 years, Married, Religion: Protestant, Occupation: Sailor. Reference ADMM2/5 In April 1894 he was admitted to the Annex and his records continue in the register CHCM2/4 page 257 unlit his death.The Reception Order has not survived. This may have recorded his date of birth or place of birth. The records do state he was Norwegian but that is all. The majority of the patient records only have the age of the person not their date of birth and the place of birth being recorded in the records is very rare. Copies of his records can be sent, this would also include a photocopy of a photograph taken on admission. The attached copy order form must be completed and a cheque for £5.00 made payable to 'GMCRO' sent with the form to us. If an actual photograph is required of the photograph attached to the Case Notes, we can employ the services of a professional photographer. A 7x5 inch photograph would cost £13.00. This includes p&p. The name of his father and his father's occupation will be noted on his marriage certificate, this may help in eliminating which is the correct birth record.' Når de her skriver 42 år tyder det på at fødselsår er 1851/52, og neppe tidligere som Hisø 1849.Se nr 71 og nr 74: Mottatt fra Statsarkivet i Kongsberg: 'Vi ser at Hans Gulli her ved kontoret har svart deg på dette allerede, men her kommer noen tilleggsopplysninger: I dødsfallsprotokollen for Søndre Jarlsberg sorenskriveri er innført at Anders Pedersen etterlot seg en myndig sønn og en gift datter. I folketellingen i 1865 hadde Anders Pedersen tre sønner og en datter. Dersom dette er samme mann, tyder det på at to av barna er døde før faren. Ifølge sjøinnrulleringen for Tønsberg, hovedrulle nr. II-3, patent nr. 2301 finner vi Thomas Andersen f. 20.06.1852 i Nøtterøy. Han ble oppgitt å være bosatt i Nøtterøy, rode 113 Sundene. Det er innført på- og avmønstringer for perioden 1869-1874. Siste turen var til Cardiff, men han er oppgitt å være avmønstret i New York den 02.07.1874. Kirkebok for Nøtterøy viser at Thomas Andersen ble døpt i Tjøme den 18.07.1852. Dersom det finnes dokumentasjon i England hvor eksakt fødselsdato er oppgitt, så vil det kunne bekreftes eller avkreftes om dette er rette person.' Jeg har fremskaffet (ikke utfyllt) Merriagecertificate der kolonne 7 kanskje vil vise navnet på Thomas far, og bedt Wendy i 2 Emails søke den i Liverpool - så langt ikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Roar, det vil forundre meg meget om ikke denne Thomas sitt opphav er fra Tjøme.Håper du finner fødselsdatoen hans, det vil nok være det aller beste.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Ad Terje - innlegg 56: Det er en annen Anders, Thomas halvbror døde i 1872. Har sett på øvrige søsken og noen etterkommere etter Hans Kristian og Mathilde Marie om vi får positivt svar på etternavn til far fra Liverpool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tilater meg å koiere inn en beskjed jeg i dag har mottatt fra Tjøme historielag.Hei, følger spent med i letingen etter Thomas Andersen. Vi i Tjøme Historielags slektsgruppe er alle spent på om det kan være Thomas fra Tjøme. Etter at du sendte en henvendelse til Bodil så har vi alle lett mere eller mindre etter han. Jeg ser i innlegg på D.A. i går at da Anders Pedersen dør så etterlater han seg to barn, en myndig sønn og en gift datter. Det stemmer ikke, han etterlot seg en myndig datter og en gift sønn her på Tjøme. Anders og Kristine Marie Hansdatter hadde i alt fem barn:1. Hans Christen f. 01.09.1840 g.m. Marie Kristine Larsdatter fra Vestre Aker. Vet ikke når han dør, lever ennu i 1904. sjømann/matros(har etterkommere på Tjøme)2. Mathilde Marie f. 07.01.1844 - står som utflyttet fra Tjøme 15.09.1873 til Amerika. Finner henne ikke i emigrantlistene. Vet ikke når og hvor hun døde.3. Karoline f. 26.08.1847 - d. 11.09.1915. (ugift) fikk en datter , Petrine Kristoffersen f. 18.12.1870 g.m. Johan Ottersen fra Bohuslen. De fikk i alt 12 barn, de fleste vokste opp.(har mange etterkommere på Tjøme)4. Thomas f. 20.06.1852...................................5. Anders Kristian f. 16.11.1857 - d. 27.12.1878 på hospital i Bremerhafen. (ugift) sjømann/matrosVennlig hilsenTorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Du har helt rett Torleif, det er to Anders og jeg valgte feil person. Jeg har fått det stort og praktfullt oppsett fra Steinar Rasmussen , se Gunns innlegg nr 9. Her er stoff nok til en hel familieroman i 3 bind. Foruten Thomas er det to ukjente grener: Datter Mathilde Marie f 1844 dro til USA 1873 – etterkommere her eller der? og Hans Kristians dtr Elise Katrine med sønn Francis dro tilbake til USA i 1902. Hun var gift med Oscar Lind. Jeg får fortsatt ikke reaksjon fra Wendy - ho kan ha sesonglukket hotellet og reist bort - jeg har og lagt en invitasjon på Skype. Men vi må vel få kontakt med Liverpool på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Roar.En får jo bare håpe du får napp, for det kommer tydeligvis mange opplysninger inn, og Tjøme Historielag følger vistnok spent med.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.