Gå til innhold
Arkivverket

[#73250] Thomas Anderson f. i Norge i 1851 - flyttet til Liverpool, men hvor kom han fra?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tillater meg å rapportere opplysninger Roar Johnsen i dag har fått fra England. Ingen fødselsdato foreløpig, men farsnavnet!10. mars 1881 gifter 30 år gamle Thomas Anderson seg i St John’s Church, Liverpool. Han var bachelor, og av yrke 'mariner'.Så. 'Father's Name and Surname':Anders ChristensonAndersonFars yrke oppført som 'Tailor'Thomas signerer med sitt X."]Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Som Heidi skriver: From Roger Hull,Researcher,Liverpool Record Office. I have found the marriage you are seeking which took place at St John’s Church, the Old Haymarket which was demolished in 1899. I enclose a jpeg of the entry which I hope you will find useful. We do provide a research service but I am not sure if there is much more which can be done here. www.liverpool.gov.uk/archives Lenke Spørmålet er om dette er korrekt eller en misforståelse mellom prest og brudgom. Jeg har gått gjennom folketelling 1865 uten resulytat , men denne Thomas kan være reist ut før. Eller - min teori - presten har ment å skrive fornavn på foreldre Andreas og Christine Marie og som surname tatt thomas sitt etternavn - ikke Pedersen. Søket fortsetter - jeg er i bedaring som det heter på nordlandsk.

bilete8037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Om denne Thomas sin far hadde navnet Anders Christensen, da kan jeg ikke finne noen passelig Thomas(Tomas). Eller han må allerede være på det syv hav et sted i 1865.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har også lett etter Anders med alle varianter av patronym som begynner med '*ris'. Det er mange muligheter når det gjelder ft-1865 som vanskeliggjør letingen: Thomas kan allerede være på sjøen, faren kan være død, foreldrene kan være ugifte, slik at Thomas ikke bor sammen med dem. Farens navn kan være skrevet Andreas. Samt at skrivemåten av 'Thomas' er usikker.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Vi har 3 sammenfallende dokumentasjoner på navnet Thomas Andersen i tillegg til det navn Wendy oppgir: - Family search - Marriage certificate (Anderson) - Dødsattest brev fra Prestwich Så jeg tror ikke det fører frem å lete etter andre varianter. Tross at jeg (dessverre) tror at Heidi har rett i sin tolkning av vielsesattesten, er det nok på de navn vi må bruke mest ressurser på å nøste. Hvem kan nok om skipspapirer og mannskapslister? Han var i Liverpool i 1881 og giftet seg Han har 5 barn med Annie - fødselsdatoene vil gi oss en pekepinn på ev datoer for på- og avmønstringer. Vi vet ikke om han reiste på norske eller engelske båter. Men han kom til Liverpool og mønstret av i 1893. Jeg har kontaktet Norsk Sjømanns forbund - de benytter seg av en pensjonert sjømann Ralf Stahlke som kanskje kan lede oss videre i søk på Riksarkivet, der en gymnaskamerat av meg var førstearkivar.Jeg søker på disse spor og mottar gjerne gode ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, i de 2 engelske kildene er navnet sammenfallende, men det er langt fra sikkert at det er slik i norske kilder. Av flere grunner er det lurt å få opp navnene på de 5 barna hans, det kan bl.a være spor av oppkalling av Thomas' foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Det er fullt mulig.Min bror var styrmann og hadde et fornavn hverken engelske eller andre ute klarte, så hr Johnsen tok ut av lufta halve etternavnet som fornavn og ble John Johnsen utaskjærs. Kan han blitt gift uten noen identifikasjon? Jeg får ikke svar fra Wendy så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis Thomas kunne giftes ved bare å signere med et X, så kunne han vel inngå ekteskap uten å legitimere seg noe videre også? Informasjonen på vielsesattesten er de opplysningene han selv ga, med språkbarriere og det hele. Han kunne gjerne verken skrive eller lese.Enig i at navn på barna kunne gitt oss litt mer å henge hatten på. Synes det er forunderlig at ikke familien i England er mer aktive - og svarer på henvendelser, når de vet at vi er mange som gjerne vil bistå... Vel, vel.Heller ikke jeg har funnet noen gode kandidater med Anders Christensen som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

På den annen side, hvis han ikke kunne skrive, er det mest trolig at han hadde en (dåps)attest med farens navn, synes jeg.Dette med at Anderson er skrevet etter Anders Christenson, kan muligens forklares med at England fikk faste etternavn før oss, slik at protokollfører fant det nødvendig å føye til sønnens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antonia Karete Kongsvik

Har ikkje funne nokon kandidat med Anders Christensen som far, men fann denne Thomas Ludvig Andreassen født 3.juli 1851 i Kristiansand med foreldre Andreas Christian Torjussen (Torgessen) og Anne Thomine Levsdatter.Dåpen til Thomas Ludwig er her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=11&uid=208331&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1>Lenke Han vart konfirmert 1.oktober 1865 i Kristiansand og er oppført i folketeljinga 1865 her LenkeFar hans Andreas Christian Torjussen/Torgesen var fødd 2.juli 1818 og døypt i Valle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Thomas Andersen ble stygt skadet da han seilte med ”Sagmore” til Bolten ? i USA i 1893. Etter denne ulykken mønstret han av. Men han ble aldri seg selv igjen. Han døde året etter, 21 september i 1894, bare 42 år gammel. ------------------------------------------------------ [url="http://www.bklyn-genealogy-info.com/ImmNat/1887.BDU.Shipping.html>Lenke 10 January 1894 ARRIVED OUT Steamer Sagamore, at Boston

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Frå 1. desember 2009 har Digitalarkivet gleda av å tilby brukarane ei ny netteneste for navigering i og framvising av skanna skiftemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roar Johnsen

Norsk Sjømannsforbund finner ikke medlem med dette navn født i det aktuelle tidsrom. Søket går nå til mønstringsrullene i Statsarkivene. Fortsatt intet svar fra Wales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Johnsen

Min Epost på Get gikk ikke igjennom, jeg fikk tlfnr - se http://www.thephonebook.bt.com/ og prøvde et Google @gmail.com som virket , snakket med Wendy og fikk 2 svar: - Hallo Roar Yes your mail has finally come through now that I know you have the letter f in the middle. I had tried a couple of times this evening but with no success. I'm afraid I already have the marriage certificate of thomas and that is why there is a big puzzle because his father's name is not on any of the Norwegian censuses. The archivist in Bergen thought he might have changed his name. I suggest you speak to my friends in Norway, Jostein and Aud Hausberg because they can tell you in more detail where we are up to. Their phone number is 0047-56301057 and they live in Os near Bergen. My mother always said he came from Risor but we have not managed to find a definite person there. Jostein will explain it to you.By the way, where do you live? Regards Wendy Lonsdale- Dear Roar I have been reading through the forum you sent me and I am very humbled by all the work that has been done on my behalf.Thank you so much. Unfortunately I could have saved you some time as I have a copy of the marriage certificate and I can help over the dates of the children as I have a copy of the admission paper of my grandfather James Andrew Andersen when he entered the Seamen's Orphanage.on April 3rd 1894 Bertha Anderson(you notice that they used son but my grandfather always spelt his name sen as do all the family) 10 April 1882 James Andrew 26th April 1886 William May 29th 1889 Jessie 1890 Thomas 1892 Thomas was discharged from Sagamore on 12 September 1893 and entered the Asylum in February 1894 aged 42. I have the admission paper which my uncles managed to get from Prestwich. He is described as Norwegian and Protestant.There is a description of him'fairly tall, fat. Brown hair and moustache. Pale face, little expression.' 'he is convinced that he can work as well as ever, climb ladders or furl sails etc. Expects to go to sea again as bos'un.'However he did not live long and he died in the Asylum on 21st September 1894. He was not at home on the 1881 or the 1891 census and I have not been able to find him on the British census records. I have been in touch with the Archives in Liverpool but there is nothing else they can suggest. I am fascinated by all the information that has been found and wonder if we will ever know the truth about this man! Kind regards Wendy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roar Johnsen

Dear WendyThank you for your Email. Is Antonia age 111 still alive and has a clear mind? Can the fathers name of birth be Andreas Christian and then have another last name? Kjøpmann is a merchant.No - I have't stopped looked into this, but I've been som busy lately. I have however serched some norwegian church-books looking for a Thomas that could fit in.Yuo are right - I and other people used a lot of time to search for information you alredy had. However I learned a lot of this work. Firsth we had 2 Thomas, one from Bergen and one from Nøtterøy/Tjøme - but none of this seemed to be the right one. The first one showed up to live in Australia i 1896. There is a Thomas from Risør , but also here there are information that do not fit in. A try of shot in the dark: There might be a single man in the first of twenties yhat got a boy with an unmarried gird , and they mamed him Thomas. In people counting 1865 there is a person born 1828 that might be a possible father, who in 1865 had wife and 3 younger children1 Anders Christiansen Smaleng Logerende Sømand g 37 m Tønsberg Nella Hansdatter Hans Kone g 36 k Vallø Saltværk Hans Christian Andersen Deres Søn ug 6 m Tønsberg Niels Andersen Deres Søn ug 1 m Tønsberg Anne Chrestine Andersdatter Deres Datter ug 8 k Tønsberg I 'm looking in books for such a Thomas. However , the biggest problem is to fins a link to Liverpool. I'm still in connection with the man from Norwegian Sailor Union to look for a young man Thomasgoing to sea in about 1863 - 1865, but no result so far.I put this in tke DIS-link Have a nice trip to Australia. We ceep contact. Your Roar ----- Original Message ----- From: wendy Lonsdale To: Roar.f.johnsen@gmail.com Sent: Wednesday, January 27, 2010 12:59 PM Subject: Thomas Andersen Dear Roar I haven't heard from you for some time so I imagine that you have now stopped searching for thomas Andersen. After reading through all the options from the various researchers I think it is possible that Antonia (no 111)has the best possibility remembering that Thomas called his son(my grandfather)James Andrew Andersen. Also that His father was Andreas Christian. This would have caused the Registrar at the wedding some confusion when he asked for his father's name and that would explain why he put Anders Christenson Anderson. Can you tell me what Kiebmand means? Can it possibly be Tailor? I always thought the Registrar would have put Mariner for the father if he had been a sailor. What do you think? I am going away next week to Australia to visit my family and will be away until Middle of March. Looking forward to hearing from you. Wendy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.