Gå til innhold
Arkivverket

[#73442] Slekt1.com vs. Slekt.no. Bygdebøker på nett. Er dette kopiering?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det er fortsatt ingen som kan gjengi hvor det står at slekt.no har planer om å kopiere slekt1.com....23) Hva er 'slekt.nos varslede satsing'?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

For å lage enda større diskusjon (om mulig) så har jeg i mange år supplert min egen hjemmeside også med linker til digitaliserte bøker eller andre jeg selv har hatt nytte av.Disse har jeg selv fanget fra mange steder og så lenge jeg har en åpen link til de aktuelle bøker og deres RL, ser jeg ikke noe problem i det.Jeg vil tro at de fleste brukerne av nettet og med denne interessen som her ligger til grunn, uansett setter pris på disse sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Arnfrid (27) Må først og fremst, nok en gang, beklage at jeg byttet kjønn på deg på Slekt1 :-) Når det gjelder slekt.nos planer om å kopiere slekt1, så stod dette selvfølgelig aldri svart på hvitt. Det stod derimot at slekt.no skulle lage en oversikt over de slektsbøker og bygdebøker som finnes på nettet.Denne teksten, som trigget Lars Ove sin debatt, er nå i stillhet fjernet og erstattet med en link til Slekt1 og LHI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Men da skal vel saken være avklart.Jeg har en svær liste med bygdebøker og andre ressurser på min hjemmeside. Den får treff nr 18 når man googler 'genealogiske' på norsk. Jeg bruker den selv daglig, og jeg vet at mange i familien og blant mine samarbeidspartnere benytter den. Håper ikke det plager noen... Som nevnt tidligere droppet jeg oppdateringen da du startet opp din side dagen etter at jeg hadde lagt ned et kjempearbeid med min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg beklager hvis jeg har tråkket noen på tærne i denne debatten, det var ikke meningen, og alle som kjenner meg vet at jeg noen ganger setter ting på spissen for å få en frisk diskusjon:-)Som eier av en hjemmeside, og de blir det flere og flere av, så blir utvalget større, men oversikten over hva som er hvor, mindre.Jeg hadde også en visjon om at jeg skulle bli 'stor', men jeg forsto raskt at det var andre der ute som var dyktigere enn meg, og da så jeg ingen grunn til å gjøre et halvveis dobbeltarbeid. Da fikk jeg heller konsentrere meg om skanning av artikler fra arkiver, noe min hjemmeside bærer preg av.Derfor er jeg opptatt av at de som driver en hjemmeside rendyrker det de er flinke på, og heller samarbeider med å linke opp hverandre. På den måten vil dere som brukere få et mye bedre totaltilbud.Derfor ser jeg i dag med glede at slekt.no i går kveld fjernet teksten jeg reagerte på og i stedet linket opp til slekt1.com og LHI. Med det kan slekt.no spare seg for mye arbeid, og heller konsentrere seg om andre ting dere brukere vil få stor glede av, og slekt1.com og LHI kan nå få ro (og litt press) på seg til å utvikle 'bygdebok-prosjektet' videre. Hva Arnfrid gjør vet jeg ikke.Men jeg er enig i at det er ikke ulovlig å kopiere lister, men jeg synes vi bør vise de som lager disse listene litt respekt for det arbeidet de gratis har gjort, og det gjør vi ved at vi linker i stedet for å kopiere.Men jeg anser meg ferdig med denne diskusjonen nå. å skal jeg konsentrere meg om min egen side, rendyrke den, og begynne å lage en lenkesamling til de sidene jeg synes er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Under denne debatten synes jeg å ane en underliggende 'kamp om stoffet'. Det er såpass mange entusiaster som gjerne vil lage egne hjemmesider at det kan bli vanskelig å unngå å legge ut overlappende materiale, og for brukerne kan det bli vanskelig å orientere seg i skogen av internett-sider. Det siste kan sikkert avhelpes ved mer systematisk lenking til hverandre, antallet hjemmesider er ikke større.Samtidig har jeg merket meg mangelen på, eller kanskje snarere hullene i, lavterskel tilbud for å publisere egne resultater. Jeg hører til dem som mener at den ellers utmerkede publikasjonen Genealogen har feilet på dette punktet - nivået på artiklene der ligger gjennomgående ikke så langt under nivået i NST. Genealogen er derfor knapt et debutant-forum lenger.Noen steder klarer lokale foreninger av entusiaster å gi ut tidsskrifter som dekker eget lokalmiljø. Men store deler av landet er ikke dekket av slike.Her mener jeg det er muligheter for en entusiast for å profilere egen hjemmeside på en måte som skiller seg ut fra de andre, som forum der folk kan publisere egne resultater på områder som ikke er dekket av eksisterende tidsskrifter, og med en raskere publiseringstid enn tilbudet i dag gir.Jeg håper noen tar opp hansken. Om det blir en tilleggstjeneste på eksisterende nettside, eller om det blir en nyopprettet side, er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den kanskje enkleste og billigste (helt gratis) måten å gjøre dette på, er at en eller annen åpner en blogg hos f.eks. Google https://www.google.com/accounts/NewAccount?service=blogger&continue=https://www.blogger.com/loginz?d=/create-blog.g&a=ADD_SERVICE_FLAG&hl=no&sendvemail=true&followup=https://www.blogger.com/loginz?d=/home&a=SERVICE_ONLY&naui=8 Det er så enkelt at selv far kan gjøre det.Det kan åpnes for at flere kan administrere bloggen, legge inn nye innlegg etc., slik at sida ikke dør med bloggeier. Dette gjør man via administreringen av bloggen ved å åpne for at den og den mailadressen har tilgang (så vidt jeg husker).Det enkelte innlegg/artikkel blir automatisk en del av innholdslista.Det kan åpnes/lukkes for at hvem som helst kan legge inn kommentarer til den enkelte artikkel etc.Det kan også legges inn bilder på en enkel måte.Google gir full dekning når det gjelder søking på bloggen.Jeg kunne ha deltatt med administreringen, men synes at jeg har nok med ei heraldikk-side, som jeg har et lignende opplegg på [url="http://heraldikk.blogspot.com/>http://heraldikk.blogspot.com/Jeg har også lagt inn en del avskrifter fra Trondheim på samme måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det første innlegget kan f.eks. fungere som alfabetisk innholdsliste, som man kan gå inn og redigere hver gang det dukker opp nye artikler (slik jeg har gjort på heraldikksida). Den innholslista som bloggen selv lager automatisk, bli lagt inn etter tidspunktet artikkelen havnet i bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja man kan gjøre det som Arnstein skriver, eller..Man kan rett og slett få et nettsted til å publisere artikler. Se eksempel her: LenkeTeknisk sett kan jeg opprette et forum for hvert fylke hvor hvem som helst kan legge inn sitt biddrag.Jeg har også mulighet til å gi noen administrator-rettigheter som gjør at de kan legge inn materiale på min hjemmeside selv.Så mulighetene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Som kommentar til Per, Arnstein og Lars Oves gode ideer gjerne komme med min kjepphest, hvorfor legge dette på sider der det kan forsvinne om den som starter opp mister interesse (eller livet) og ikke har gjort et opplegg der noen automatisk tar over?Det burde være mulig å gi plass til slike utmerkede ideer på DIS/NSF servere. Med garantert sikkerhet også om det verste skjer.Jeg vet at foreningene har en alt fra lunken til kjølig innstilling til dette, men om medlemmene vill burde det kunde gå (?)Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Niels (38)Jeg kan være til dels være enig i din 'kjepphest', men...Jeg har en hobby. Det er å samle slektshistorisk materiale.Ingen visste det før jeg startet min egen hjemmeside, og begynte å dele disse opplysningene. Nå er også drift av en hjemmeside blitt en hobby.Den dagen jeg dør eller 'føler meg unyttig' for brukerne av hjemmesiden, ja da velger jeg å legge ned, og derved spare de utgiftene det medfører å drifte en hjemmeside, men jeg vil fortsette med å samle slektshistorie.Både DIS og NSF har hele tiden vært oppmerksom på min hjemmeside. NSF tok kontakt og de har overtatt noe av materialet mitt, og de får en komplett backup av mitt materiale når jeg dør eller går lei. Det synes jeg er en optimal løsning.DIS har jeg ikke hørt et pip fra.Jeg vil garantert ikke forbli så aktiv og engasjert hvis jeg bare skulle sitte å skanne materiale for en forening, som kanskje ikke publiserte det.Dette har noe med å ha full kontroll over hva som skal publiseres, og hvor. Det har også noe med å få direkte kontakt med brukerne av materialet som jeg har publisert.Så jeg fortsetter som før. Men NSF får 'arven' min, ikke DIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Lars Ove,Jeg er enig med deg, att DIS ikke er interessert i å støtte enkeltpersoners initiativ er sørgelig (jeg er medlem i DIS). Jeg mener ikke att denne støtte skulle medføre att man legger disse private sidene som en del av foreningens sider, men att man får plass på foreningens server på samme måte som ett vanlig web-hotell, det blir tatt back-up og man har kontrakt om att hvis man vil, eller må, legge ned sitt fortsatte engasjement, kan inneholdet føres over til foreningen. Alle parter, inklusive oss som er avhengig av att interesserte hjemme i Norge gjør tilgjengelig informasjon som det ellers ville være umulig, eller dyrt, å få.Selv laster jeg ned så mye jag kan og sparer selv, men det kan jo være noe jeg idag ikke vet som jeg burde ta med. Så, om din eller andres sider legges ned, sitter jeg der med skjegget i postkassa ;-)Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Niels (40)Jeg er nå helt enig med deg :-)Det helt OPTIMALE hadde jo vært at NSF stilte en server til disposijon for oss, enten internt eller eksternt. (de fleste har jo domene-navn og det kan overføres)Når den enkelte avviklet eller falt bort så ville NSF 'arve' innholdet. Da ville materialet bli bevart.Jeg for min del har 'testamentert' bort mitt innhold til NSF skriftelig, hvis noe skulle skje med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Niels (40): Som du skriver i siste setning. Det er fort å gå glipp av noe fordi materialet er så spredt som det er i dag. Og det vil antakelig bare bli 'verre' jo flere som konstruerer egne sider.NSF er i utgangspunktet interessert i å bevare slikt materiale, men vi må erkjenne at det er et økonomisk spørsmål også for oss slik at vi må finne en løsning for å dekke utgiftene på slike tjenester. Legges alt åpent og til rette for alle, vil mange ikke finne det lønt verdt å betale medlemsavgiften, og på den måten vil ikke bare materialet vi lagrer dø, men foreningen vil også svekkes i den grad at den ikke lenger er i stand til å yte slik service som mange tydelig gjerne ønsker.Og en annen ting er at NSF aldri har sagt nei takk til å publisere 'private' artikler om slekt på sine hjemmesider. Skribenter er hjertelig velkommen med bidrag, så vil vi vurdere om dette kan/skal publiseres hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Til Rune (42). I Norge er det meste av informasjon som vi som forsker på slekta 'gratis'. En del betales jo selvfølgelig av staten, en del av medlemsavgifter i foreninger. Slik tror jeg de fleste vil ha det, jeg kan ikke si att jeg har hørt noe annet.Om noen vill drive sin egen side er koster det noe mer. Det behøver ikke bli mer enn noen hundre om året, og kan reduseres for de som legger inn reklame på sidene. Det vil derfor være naturlig at det kan koste noe for de som vil legge sin web-plass hos DIS eller NSF. Beslutt om NSF og/eller DIS skall gå inn å konkurrere med kommersielle web-hotell må selvfølgelig diskuteres og tas på årsmøte. Jeg kan ikke se att det er noe negativt i en slik virksomhet, men till nå har det ikke vært mulig engang å få gehør for att det skall diskuteres.Debatten om dette burde kanskje føres videre på NSF og DIS hjemmesider? Eller er det en 'ikke sak'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Niels (43)Etter min mening må dette være en sak NSF må ta stilling til, og det kommer de helt sikkert til å gjøre.Jeg betaler kr 1550,- i året for leie av web-hotell. Nå har jeg valgt en løsning som ikke er billigst, men som både er stabil og har meget god support. I tillegg har jeg også andre utgifter slik at totalsummen blir nok på noen tusen kr. i året.Jeg vil nok snarest vurdere reklame på min side.Jeg vet det finnes noen som synes det er en uting, men det bryr jeg meg ikke noe om. Det er helt frivillig å logge seg inn på min side, og de som av prinsipp ikke liker det får heller holde seg unna.Men jeg tror de fleste forstår at det koster penger å drifte en hjemmeside, og så lenge jeg ikke får kapital fra andre hold, så tror jeg de vil de kunne leve med litt reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg skjønner at du gjerne vil spe på med litt reklame for å dekke utgiftene Lars Ove, men kunne du ikke prøve noe annet først. Hva med frivillige gaver. for egen del bidrar jeg gjerne for å slippe reklamen. Kanskje det er flere enn jeg som ikke fordrar reklame. Jeg har til og med kastet fjernsynet på dør på grunn av all reklamen.Noe av ulempen ved å overlesse en nettside med reklame er at den blir så treg å laste ned. De fleste har sikkert gjort sine erfaringer med Dagbladet i så måte og for egen del har jeg stort sett sluttet å bruke nettutgaven av Dagbladet fordi jeg ikke ønsker å bruke tiden min på å sitte å vente at den etter flere lange gjesper dukker opp på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg skjønner at du gjerne vil spe på med litt reklame for å dekke utgiftene Lars Ove, men kunne du ikke prøve noe annet først. Hva med frivillige gaver. for egen del bidrar jeg gjerne for å slippe reklamen. Kanskje det er flere enn jeg som ikke fordrar reklame. Jeg har til og med kastet fjernsynet på dør på grunn av all reklamen.Noe av ulempen ved å overlesse en nettside med reklame er at den blir så treg å laste ned. De fleste har sikkert gjort sine erfaringer med Dagbladet i så måte og for egen del har jeg stort sett sluttet å bruke nettutgaven av Dagbladet fordi jeg ikke ønsker å bruke tiden min på å sitte å vente at den etter flere lange gjesper dukker opp på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Starten var vel noe om kopiering. Storm i et vannglass spør du meg. Hvis jeg skulle finne på å lage en side med info om hvor en finner ditt og datt om slektsforskning og bygdebøker så får jeg vel Lars Ove på nakken. Å gjøre dette er vel fritt frem for dem som gidder sålenge de ikke legger ut noe som er trykket og utgitt og som noen har opphavsrett til, for eksempel scannet bygdebøker uten å spørre og la dem ut på sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans Myhre (47)Nei hvis du har tid og lyst til å gjøre en jobb mange før deg har gjort i stedet for å konsentrere deg om å gjøre noe som ikke er publisert før og som mange ville sette pris på, så er det helt opp til deg. Men jeg må få lov til å mene at det er totalt unødvendig, og etter min mening litt dumt.Det må da være mer fornuftige ting å ta seg til enn det?Og er det noen som har skannet og publisert bygdebøker ulovlig her til lands? Finn (46)Jeg er heller ikke tilhenger av reklame, og jeg ønsker ikke å tjene penger på dette, bare å dekke kostnadene. Du har uoppfordret bidratt med å dekke en del av kostnadene mine det siste året, og det er prisverdig, men jeg tror ikke så mange er villige til å betale noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.