Gå til innhold
Arkivverket

[#73800] Hvem er far til Amund Christiansen og hvor kom han fra ?


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er vielsen i Nord-Odal 29 april 1855 Lenke, og der stemmer alderen på Anne.Men i FT 1865 så er alderen feil, men de har også en datter som ble født 10 år før de giftet seg (hvis denne oppføringen er rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei og velkommen til en ny dag , Først litt om dette med variasjoner om alder , når det gjelder Annes mann Knut så har jeg funnet tre forskjellige aldre på han og to på Anne , men tror nok at det som står ved vielsen deres er riktig. Anne fikk datteren Evine Andersdatter i 1844 ,Anne var da på Breibyberget , tror dette måtte være en husmannsplass under Breiby i NOrd Odal ved delet mot Skjeppestad, far til Evine var maler Anders Jensen fra Romedal om Anne var gift med Anders vet jeg ikke ( tror ikke det ) Anne ble gift med Knut HAlvorsen i 1855 Knut var gift 2 ganger før han ble gift med min tippoldemor Anne , Når Knut gifter seg med Anne så står det at Anne kommer fra Jonsætra i Hof ( fødested ) min oldemor Karen Knudsdatter blir født 1860 sammen med sin tvilling bror OLe ( Ole dør 9 uker gammel ) Knut kommer fra / født i Rålia under Lier i Vinger , Knuts far var Halvor Knutsen , Knuts mor vet jeg ingenting om enda. Oppsummering : det kan nok kanskje da hende at Annes konfirmasjon fant sted i Nord Odal siden hun fødte sin datter Evine ved Breibyberget . Når det gjelder Knut så døde han 47 år gammel , men hans foreldre skulle jeg gjerne også vite litt mere om , de bodde vel da under Rålia under Lier i Vinger , jeg har ikke funnet noe informasjon om dem enda , så det mottas også med takk Den Pernille som Hilde fant på Eidsvoll , kan nok være Annes mor , aldren stemmer jo nesten her , kanskje hvis man finner hennes ekteskap på Eidsvoll for og få en nærmere bekreftelse ,eller om hun meldte utflytting fra Våler i Hoff. Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det kan nok bli vanskelig å finne vielsen til Pernille i Eidsvoll da kirkebøkene er brent, men det kan være at et skifte etter henne kan avklare noe.Da kan jo også være slik at Anne kan ha blitt konfirmert i Eidsvoll hvis hun vokste opp med moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei på dere , måtte løsrive meg fra denne spennende føljetongen for en stakket stund Har sammenlignet disse to stedsnavnene , jeg har store problemer med denne skriften , men det står da rud på slutten av begge to det eneste jeg synes varierer er den første bokstaven , ved Annes innflytting står det etter min mening Raskerud , er det noen eksperter på dette geografiske området der ute , som vet om det fantes en plass ved navn Raskerud der Amund og Anne oppholdt seg ? Og er det noen som har tilgang på evt. slike gamle skifteprotokoller ? Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen Det var vel også kanskje skikk og bruk på den tiden at barna , spesielt jentene bodde hos moren frem til konfirmasjonsalderen , Anne var jo også ' frillebarn ' hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , Ja nå ble det mange stedsnavn og ta stilling til , antar det må være Braskerud eller Raskerud , men det som er interesant her er om Pernille i innlegg Nr 38 , skulle dette være Annes mor så må jo egentelig Pernille bare ha ' stukket ' ifra hele greia og glemt sin datter Anne og hemmeligholdt Annes fødsel og på denne tiden så var vel dette ikke så uvanlig når man har født et ' frillebarn ' Når det gjelder Anne ( tippoldemor ) så har jeg funnet hennes død i Romedal 27 des 1893 , hun levde sine siste år som fattiglem ved Svinebergeie i Romedal , gården der min oldefar ble født i 1859 , oldefar ble gift med Annes datter , Karen Knutsdatter i 1884. Jeg regner med at Anne flyttet ifra Finnlien plads i Nord Odal noen år etter Knut sin død ,har ikke funnet flyttemelding på henne enda , er litt usikker på når Knut døde , men tror han var knappe 50 år da han døde i Nord Odal. Annes far , Amund sin død har jeg heller ikke funnet. Siden vi er så godt igang med dette så skulle jeg gjerne fått frem opplysninger om Knut sine foreldre. Det jeg vet om Knut står i innlegg Nr.28 Det er jo nesten som julekveld dette her Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei - igjen - var inne og klikket på linken i innlegg Nr. 38 under fosterbarna til Pernille Enersdatter og Pernille var jo født i Hof i Solør så da MÅ jo dette være mor til Anne Jeg er litt treg i oppfattelsen av og til men tror nok Lars Owe at du tilgir meg for det. Vennlig hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kan ikke finne noen andre med navnet Pernille Enersdatter født i Hof 1800 - 5 år, så magefølelsen sier meg at Pernille i Eidsvoll må være riktig dame.At det ikke sto barn etter henne i dødsfallprotokollen betyr bare at hun og hennes mann ikke hadde egne barn, og jeg mener at uekte barn ikke var arveberettiget den tiden.Din oldefars vielse: [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=43473>LenkeOg Knut levde jo i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars Ove og alle andre , jeg er definitivt enig med din magefølelse ad. Pernille , det at uekte barn ikke var arveberettiget var også nytt for meg . Ad. Knut så tror jeg han døde få år etter at han ble gift med Anne i 1855. Jeg tenker jeg tar kveld nå , men det er en ny dag i morgen og vil med dette få takke alle gode hjelpere for en utrolig innsats og masse ny og viktig informasjon som er fremskaffet Håper på god hjelp i morgen også med tanke på Knut og hans foreldre. Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Pernille Einarsdtr må være født en god stund før 1800.Ved dåpen til Anne Amundsdtr står det at Pernilles første leiermål var med Knut Michelsen.Knut Michelsen og Pernille Einarstr fikk sønne Embret døpt 14/6 1807 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-157>LenkeLeiermål nr 2 var med Ole Torsteinsen. Sønnen Ole Olsen døpt 10/11 1811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tar for meg utgangspunktet i innl 1,og de oppl som der er gitt. Viet Amund Hansen (!) Dammen og Pernille Bergersdatter nederst h.side Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Ekteviede 1811, side 462-463. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-233>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSønn Ole 1812 midten h.s. Fadder fra Løfsgaarden Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Fødte og døpte 1812, side 378-379. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDatter Anne 7 juni 1816 øverst h. side Bosted Dammen Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Fødte og døpte 1816, side 10-11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tar for meg utgangspunktet i innl 1,og de oppl som der er gitt. Viet Amund Hansen (!) Dammen og Pernille Bergersdatter nederst h.side Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Ekteviede 1811, side 462-463. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-233>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSønn Ole 1812 midten h.s. Fadder fra Løfsgaarden Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Fødte og døpte 1812, side 378-379. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDatter Anne 7 juni 1816 øverst h. side Bosted Dammen Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Fødte og døpte 1816, side 10-11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hilde:Takk for at du satte oss på sporet igjen :-)Altså...Amund Hansen...ikke Amund Christiansen! Det ble noe helt annet :-)Man når Anne vies i Nord-Odal (og det skal jo være riktig Anne) står jo far: Amund Christiansen? Feilskrift av presten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Godt spørsmål Lars Ove:-) Far og bror heter Hansen, kan være presten i Hoff har blandet, Men farlig å gjette her.Hva som er helt sikkert er at Pernille på Eidsvoll utgår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei kjære forum og velkommen til en ny spennende dag , det er godt og se at diskusjonen går livlig. Ad. Anne i mitt første innlegg , dette var den Anne jeg hele tiden har trodd var min tippoldemor ( da visste jeg ikke at hennes far het Hansen til etternavn ) Amund Hansen sin far het for Hans OLsen , men jeg visste at Pernille Bergersdatter var mor til Anne Nr. 1 , helt til Anne Nr. 2 i mitt innlegg i Nr. 17 dukket opp . Jeg hadde fra før hørt at min Annes far het for Amund Christiansen via. andre i vår slekt som har forsket litt på dette , men de har ikke kommet lenger. Anne Nr.1 ble riktignok født ved Dammen under Aasnes , som datter av hennes far Amund Hansen i hans 2 ekteskap med Pernille Bergersdatter. ( utdrag fra Aasnes boka bind 2 )Jeg tror heller ikke på skrivefeil i Aasnes boka der far til Anne Nr. 1 er nevnt flere ganger med etternavnet Hansen. Anne Nr. 2 ( født des. 1816 frillebarn ) Hof i Solør , Hennes far var Amund Christiansen , og skal man følge de skikkene som var angående videreføring av navn på den tiden ( her var det jo regel uten unntak )så må Amunds far het for Christian til fornavn . Og Amund Christiansen går jo igjen to steder så langt i kirkebøkene i forbindelse med ' min ' Anne , hennes fødsel og bryllup , og jeg fant også i går en Amund Christiansen som døde som fattiglem i Nord Odal etter at ' min ' Anne hadde flyttet dit etter og ha giftet seg med Knut . Jeg synes det går en ' rød ' tråd igjennom dette her og tror ikke på muligheten ad. skrivefeil i kirkebøkene 2 ganger. Ved Annes fødsel , Amund Christiansen og Ved Annes bryllup i 1855 står det rett skrevet , Amund Christiansen og Knut's far : Halvor Knutsen. Det går en rød tråd også gjennom dette med født utenfor ekteskap : Amunds mor fødte to barn utenfor ekteskap - Amund lavde Anne utenfor ekteskap - Anne fødte et barn utenfor ekteskap - Annes datter fødte et barn utenfor ekteskap , i hvor stor grad man skal vektlegge dette vet jeg ikke , men dette med videreføring av navn fra far til sønn på denne tiden gjør meg overbevist om at Anne i mitt innlegg Nr. 17 er min tippoldemor og Pernille på Eidsvoll er hennes mor , og forstår jeg innlegg Nr. 43 riktig så hadde Anne to halvsøsken utifra Pernille Einersdatter. Det ble et langt innlegg dette , men i så henseende mener jeg det er viktig med og kartlegge den informasjon man har for i slike saker som dette er det lett tror jeg og havne på villspor. Med Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Bjørn Andreas, kan ikke du prøve å legge inn hendelser du er HELT sikker på er din Annes, eks vielsen til Knut, dåp Karen etc.?Lenke lenker&nr=2&antinnlegg=19&startnr=&antall=&spraak=n#ankerDu har vel også sett Anne Tonbys innl 43?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.