Gå til innhold
Arkivverket

[#73800] Hvem er far til Amund Christiansen og hvor kom han fra ?

Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Har også stusset over det.Står heller ikke enke ved Anne Amundsd i innl.73,hvis det er rett Anne.Men behøver jo ikke bety noe kanskje.Denne var kinkig, begynner å bli litt av en lapskaus:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dine oldeforeldre blir viet i Romedal 1884, Karens bosted ved vielsen er Galgum , nederst. Permanent sidelenke: LenkeMoren Anne har evnt flyttet til sin datter i Romedal etter 1875.Innl. 28 forteller at Knud er død 47 år gml.Han er født 1809 og blir far 1860, 51 år gml. Og finnes i FT 1865, oppg.53 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle og unnskyld mine tidligere antagelser ad. Knuts død , dete har nok berodd på noe jeg har trodd og hørt og ikke VISST med sikkerhet , han var iallefall i live i 1865 som FT viser. Litt lapskaus ja , Knut har nok dødd i tidsrommet mellom 1865 og da Anne flyttet til Romedal etter 1875. Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for den hjelp jeg har fått idag også , oldemors konfirmasjon er funnet , hennes søsken er funnet ,fått stadfestet at Knut IKKE døde når han var 47 år , dette gir resultater det , selv om det blir litt ' lapskaus ' innimellom , men det tåler vi. Har lett etter Knut sin død og hans foreldres fødsel , men ikke funnet det enda , men ny dag i morgen Ønsker alle en trivelig Fredags kveld Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja, det er nok ham! Og han er oppført som gift, det betyr at Anne lever enda og underbygger din teori om at hun flytter til sin datter Karen og dør der i 1893:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Se her, fjerder nederst høyre side, Anne Amundsd.Dammen død 30 juli 1819. to og et halvt år.Det må være den Anne som er født juni 1816.Nå er også jeg overbevist om at 'frillebarnet' Anne Amundsd. født oktober 1816 er din Anne. Styrkes jo også av oppl. v/ vielsen til Knud.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Døde og begravede 1819, side 206-207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-105>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Flott Hilde !Da er det kanskje på tide at Bjørn tar en oppsummering og skriver hvilke opplysninger han mangler?Nå er vi vel temmelig sikre på at Annas mor Pernille havnet i Eidsvoll, så vi kunne jo kanskje forsøke å få Eidsvoll-eksperten Trond Ø. Lunde på banen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LenkeHei og velkommen til en ny dagLagt ut en link her , dette må vel være dødsfallet til Knut's mor Mari Pedersdatter , Raalien. Står det føderådsenke eller føderådskone her ? er hun enke her så må jo Halvor Knutsen fra Raalien ha dødd før henne , selvom navnet hans står i kirkeboken ved Annes ekteskap i 1855. Vennlig hilsen BJørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ser ut som det står føderådsenke.Ser også at jeg har skrevet født okt 1816 på Anne i mitt innl. 84, det skal selvsagt være aug 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde tusen takk for din tydehjelp , satt i hele går og leita etter fødselen til Halvor og dødsfallet hans men ikke lett og finne , men det jeg kunne se var iallefall at Halvor Knutsen var et ikke vanlig navn på den tiden . Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LenkeDette må vel være dødsfallet til Knuts far Halvor Knudsen ved Raalien ( Nr. 28 i 1822 ) Utifra disse to dødsfallene til Knut's foreldre så må :Halvor Knudsen være født ca 1772 og Mari Pedersdatter være født ca 1763Ser ut som de har bodd hele sitt liv ved Raalien i Lier under Vinger , da er vel sannsynligheten for at de er født i Vinger området stort og skulle man tro , eller ?Vennlig hilsen Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde og tusen takkStår fullstendig fast i forhold til ekteskapet mellom Halvor Knudsen og Mari Pedersdatter og deres fødsel . ' ser snart to pc skjermer nå 'Fryktelig takknemlig hvis noen vil hjelpe Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ut fra FT 1801 innl 55, ser det ut som det er Karen jeg finner født des 1794 i Grue side 60, bosted Tollerud, foreldre Halvor Knudsen og Mari Pedersd Hof(SS)aas.Deretter Peder jan 1798 på Kabberud Vinger s.74Anne okt 1801 på Raalien under N.Lier i Vinger s.83Hans april 1805 Raalien Vinger s 90Knud april 1809 Raalien Vinger s.98Ser ut som Karen er 'ækte' så da er de gift før des 1794.Har sett løselig etter vielse i Grue og Vinger. Brandval er og en mulighet.Håper dette hjelper deg litt:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde , tusen takk , alt hjelper her . Har sjekket Vinger opp og ned i mente , men uten hell , det ser ut som det mangler KB for de årene det kan dreie seg om i Vinger . Det ser ut som om ekteskapet ble inngått et sted mellom 1790 og 1795 . Grue var et tips der skal jeg sjekke , er det andre steder de kan stå oppført og tror du. Krabberud og Tollerud ligger det i samme området ? , kanskje Lars Ove kan svare på det. Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tollerud og Hoffaas er i Grue og Kabberud i Vinger. I FT 1900 har Tollerud i Grue gard og bruksnr42/ 22 , [url="http://gardskart.skogoglandskap.no/ngnijos/gardskart?redirect=true&mode=Tegn>Lenke hovednummer&template=hovednummer&grunneiendomonly=false&fylke=&kommune=&komunenr=0423&gardsnummer=42&bruksnummer=22&festenummer=Kabberud i Vinger 9/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde og takk for den infoen. Har sjekket igjennom Grue etter vielsen deres men fant den ikke så langt , søkte igjennom hele 1790 og til og med hele 1795. Men ut ifra deres førstefødte Karen som er født i Grue så ser det ut som at Halvor og Mari bodde i Grue når de giftet seg ,før de flyttet til Vinger den var skikkelig kinkig den her . Vi får prøve igjen i morgen , ha en fin Søndagskveld. Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Har ikke fulgt med i helgen, men kanskje denne sekunærinformasjonen kan gi noen spor? Lenke Klikk på 'family' utenfor feks Halvor så får du barna også. Men sjekk mot kirkebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.