Gå til innhold
Arkivverket

[#73800] Hvem er far til Amund Christiansen og hvor kom han fra ?

Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Kjære Lars Ove , ' sekundær ' informasjonen din traff nok spikeren på hodet , barna til Halvor og Knut stemmer med det Hilde har funnet , innlegg Nr. 94 . Halvor alder stemmer med det jeg fant i kirkeboka. Det har vært umulig og finne vielsen til Halvor og Mari så langt i KB. ser ut som noen år mangler ved Vinger på det tidspunktet det gjelder. Skulle gjerne nå visst litt mer om foreldrene til Halvor og Mari hvor de kom fra slik som gårdsnavn etc. Og så mangler det litt på Amund Christiansen også ,som dødsdato , sted , status , Det ble en liten oppsummerings status dette . Tusen takk igjen for det du fant Lars Ove Vennlig hilsen Bjørn LØkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei , ja det skal jeg gjøre så jeg er sikker på at det blir riktig fødselsdatoer og år på dem , jeg ser at det stemmer ikke helt det med Mari kona til Halvor for utifra dødsfallet i kirkeboka så skal hun være født ca. 1763 og ikke i 1770 ( utifra family search ) på Halvor så stemmer fødselsåret Vennlig hisen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære forum ,håper på litt hjelp igjen. Først til Hilde og Lars Ove , har sjekket ut fødselene på Halvor og Mari sine barn og fått det rett , de stemte ikke helt med ' sekundær ' informasjonen fra family search. 1 - Har gått igjennom bygdebøker for Vinger og ser ofte der at Kongsvinger har betegnelsen : Kongsvinger Leir , hva ligger i dette med Leir ? 2 - Halvor KNudsen ( Digerud ) sine foreldre var : Knud Knudsen og Marthe Hansdatter , jeg antar og tror at de kom fra Vinger området ,Halvor var født i 1772 så jeg antar også at hans foreldre Knud og Marthe var født ca. 1740 - 1750. 3 - Foreldrene til Halvors kone , Mari Pederesdatter var Peder Halvorsen og Anna Erlandsdatter ( Erlendsdatter ) , tror de var fra Holer , Kongsvinger , deres datter Mari var født i 1763 og jeg antar da at Peder og Anna var født ca. 1730 - 1740 .Jeg har lett opp og ned i mente etter info. om Halvor og Mari sine foreldre , men ikke klart og funnet noe , så jeg har heller ikke noen lenker og legge ut her i forhold til spørsmål Nr. 2 og Nr. 3Så kjære forum er det noen som kan hjelpe meg og finne noen data på foreldrene til Halvor og Mari gjerne også hvor de kom ifra.VEnnlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Kjære forum kan noen hjelpe meg og tyde det som står i kirkeboken i innlegg Nr. 18 her er det en lenke til fødselen til Anne Amundsdatter ( frillebarn ) posisjon Nr. 58 på høyre side jeg skulle gjerne vite hva som står helt ute til høyre for hennes fødsel , også sted / gardsnavnet til hennes far Amund Christiansen og evt. til hennes mor Pernille Ejnersdatter med Vennlig hilsen Bjørn Andreas Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære forum må ' løfte ' denne saken på nytt , har forøvrig funnet svar på mitt innlegg nr. 105Hvem var den riktige moren til Anne Amunsdatter og hvor og når var hun født og hvem var Pernilles foreldre ????? Det jeg har funnet ut er at hun het Pernille Einers ( Eier- Ejnersdatter ) og at hun må være født ca 1780-85 . De to Perniller som er nevnt i innlegg nr. 18 og 27 er IKKE mor til Anne , dette pga. at de var henholdsvis 2 og 5 år gamle i FT 1801 . min Pernille fikk sitt første barn utenfor ekteskap 14/6 1807 sønnen Embret , far var Knut Michelsen ( han var tjenestekar på garden Stræte , Våler i 1801 , sin andre sønn utenfor ekteskap fikk Pernille den 10 / 11 1811 med Ole Torsteinsen , her kan det se ut som det står navnet Sundby / Lundby i Hoff ??? etter Pernilles navn . Min Anne ble født utenfor ekteskap 12 / 8 1816 av Pernille . Kunne også tenke meg å vite når og hvor Pernille døde. Er meget takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med dette . Vennlig hilsen BJørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.