Gå til innhold
Arkivverket

[#74004] Siste publikasjoner fra NYE http://wangensteen.net

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

I dag har jeg publisert:Del 1 av 'Biografier og portretter av uteksaminerte studenter ved Universitetet i Oslo 1868'Del 1 er på 157 sider og gjelder 76 studenter alfabetisk fra ALVER til INGSTAD. Portrettene er sist i boken, er nummererte og henviser til nummeret i biografien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Er det snakk om den Ole Worm som var far til Inger Olsdatter gift med Jens Pedersøn Schjelderup? I så fall kunne jeg gjerne tenkt meg kopi av bildet av Ole Worm også.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Jeg hiver meg på anmodningen i nr 227 om å få Ole Worms portrett tilsendt på e-post hvis det er den Ole Worm som ble født i 1588, ble senere professor m.m. og far til Inger som giftet seg med en 'Mag. Schielderup', ifølge slektsbok for min manns familie. Han er med andre ord en fjern forfader av min mann. Det hadde vært moro å ha hans portrett, men bare hvis det ikke er for mye bry. På forhånd takk! Vennlig hilsen Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(224, 227, 228, 229) Ole Worm. Dette høre vel kanskje ikke hjemme her, men jeg kan opplyse at for noen få år siden utga danskene et frimerke med et maleri av Ole Worm. Samtidig vil jeg nevne at jeg pr i dag ikke har sett noe dokumentasjon på den 'Worm forbindelsen' som nevnes i innlegg 227.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Til 231: Hvis du med 'Worm-forbindelsen' mener at Ole W var far til Inger Olsdatter, kan jeg bare sitere fra førnevnte slektsbok 'Mindeblande I': '... Han (Ole Worm) var 3 gange gift. 1) 25/11 1615 med Dorthe Tomasdatter Finke. Børn: 1) Inger Worm g.m. Mag.Schielderup. 2) Søster Worm g.m. Erik Olufsen Torm ....' Det er Søster som fortsetter vår slekt. 'Mindeblade' ble skrevet av rektor C.W.Ludv. Horn på Hamar og utgitt i 1910. Han har ikke noen referanser, men sier i forordet at 'Disse mindeblade gjør ikke nogensomhelst fordring paa at være et videnskapelig genealogisk verk. Jeg har kun ønsket at samle hvad jeg har kunnet finde om dem fra hvem jeg stammer. ...' Kanskje andre vet noe mer? Vennlig hilsen Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Olsdatter Worm (1621-1677) ble gift med J P Skjeldrup i 1639. Kilde Dansk Biografisk Leksikon og Lampe 1, 10f og PHT III side 266Men jeg skulle ønske at det ble opprettet en egen tråd for dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går publiserte jeg del 1 av Thomles biografier og portretter fra de uteksaminerte studentene ved UIO i 1868. I stedet for å publisere del 2 slo jeg de sammen, og nå er boken på 338 sider, og antall studenter er 186. LenkeThomle skrev denne biografien ca 1892, og det betyr at biografiene inneholder fyldige data om den enkelte fra fødselen til ca 1892.Jeg mener derfor at dette er et viktig verk tidsmessig, og studentene kom jo fra hele landet. Mange kjente slektsnavn finnes, og mange av personene og disses familier er blitt debattert her på DA og DIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for publikasjonen om Magistre ved Universitetet i Kobenhavn fra reformasjonen og frem til 1660, av RORDAM.- og ellers for en veldig bra homepage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efteretninger om familien ZERNICHOW i Norge av H. J. Huidtfelt er nå publisert.Det er en søkbar E-bok på 64 sider sakset fra to artikler i PHT 1882 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bok publisert:'Gravskrifter fra Stavanger Domkirke' av E. A. ThomleDette er en søkbar E-bok på 92 sider hvor Thomle også har laget en biografi over de som er døde. Mange kjente personer er nevnt, også mange fra østlandsområdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(238): Tusen takk Lars Ove for Gravskriftene. Her finner jeg bl.a. mye som supplerer en omfattende tråd jeg hadde om Godtzen Lenke.Samtidig også takk for Zernichow som jeg har fulgt detaljert i Kristiansand pga forbindelse til både Meldahl og Tybring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bok i dag:'Slektsopplysninger på gården BOLSTAD i Ringsaker'Dette er en bok sammensatt av en bok og en artikkel fra Christian Dag Spangen om ætten på Bolstad. Den er søkbar Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Fra det gamle Røros' av Fjeld-Ljoms føljeton 1898Boken inneholder familie og gårdsnavn alfabetisk fra side 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inger Eide

Jeg takker så hjertelig for 'Slægten Benkestok'. Nå slipper jeg å låne boken flere ganger på mitt lokale bibliotek. Vet ikke hvor mange ganger jeg har båret denne frem og tilbake og hvor mange ganger jeg har måtte stå på venteliste. Det er tydeligvis en populær bok for mange. Tusen takk til Erling Hoel og Lars Ove Wangensteen for dette flotte initiativet.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Erling fikk en lisens til web-bok programmet mitt så har han virkelig fått fart på skanneren. Nå er Stamtavle over slekten Dishington [url="http://erling.hoel.biz/diverse/dishington/>http://erling.hoel.biz/diverse/dishington/ lagt ut på hans hjemmeside. Flott!!Jeg har for min del bare kopiert og alfabetisert de 481 e-bøkene Digitalarkivet har skannet og publisert og laget en pdf-fil av det som kan lastes ned. Dette fordi jeg synes det ble vel uoversiktlig på DAs nettside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg publisert en artikkel fra PHT 1889:'Gaarde Mandtal udi Christiania 1661' (med henvisning til ytterligere opplysninger om personene) E-boken er delvis søkbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(247). Fantastisk kilde, Lars Ove. Tusen takk.Her er det ikke bare manntall, men også kommentarer om levned og ektefeller. Denne kommer jeg til å bruke mye og jeg fant umiddelbart flere av de personer jeg jobber med akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Leif og Bjørn :-)Og det er riktig det Leif sier. Manntallet har ligget på nett lenge, men det unike her er at det følger med kommentarer om levned og ektefeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.