Gå til innhold
Arkivverket

[#74672] Nynorsk


Gjest Ivan Gunnarsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 50: Nei, jeg synes man skal holde seg til det debattforumet dreier seg om. Ønsker man å diskutere nynorsk, finnes det nok av andre fora å velge mellom.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

La språkdebatten ligge.La oss heller få inn alternativene i søkebegrepene, så om man bruker nynorsk, bokmål, samnorsk eller samisk eller et annet ikke helt dekkende begrep, la søkemotoren innenfor DA/RA/SA gi tilslag slik at brukerne finner det som de søker etter og som man vet ligger der. I dag finner man; nevnt av andre tidligere, ikke det man er på jakt etter, kun fordi man har en litt annen skriveform.Dette er jo tull og burde enkelt kunne legges til rette for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg fastslår at 'Ivan Gunnarsen' har oppnådd det han ville - få i gang ein heftig debatt med unødvendig stigande temperatur. Taktikken er brukt fleire gonger tidlegare i brukarforum, og 'Ivan Gunnarsen' har som fleire andre trådstartar forsvunne ut av debatten 'sjølv' etter å ha lagt grunnlaget med eit startinnlegg. Ikkje særleg pent gjort, spør du meg.For å gjere det heilt klart: Eg veit ikkje kven 'Ivan Gunnarsen' er, og kastar ikkje mistanke på nokon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er samd med Aase i vurderinga av trådstartaren, men er ikkje heilt med når ho hevdar at temperatueren er stigande i debatten. Den er vel rimeleg avdempa etter som eg oppfattar den. Å utveksla eitt og anna synspunkt på dei to målføra våre kan vel ikkje skada så lenge debatten er så nokolunde sakleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bokmålsord i databasevelgeren (og andre søketjenester) er en nødvendighet for at Arkivverket (med Digitalarkivet) skal nå ut til alle brukergruppene.For øvrig vil den *virkelig* store språkdebatten - hva gjelder forholdet mellom bokmål og nynorsk - først komme den dag ''folk flest'' har tatt inn over seg at en stor del av befolkningen (dvs vesentlig innvandrerbefolkningen) ikke behersker nynorsk. De har idag (i hovedsak) ingen steder der de kan lære nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase i flere innlegg: Du må skrive på bokmål vettu! Han derre Ivan skjønner deg sikkert ikke, derfor legitimerer han seg ikke! ;-P (*måtte bare...*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Samnorskpolitikken er forlatt, og det er bestemt at vi i framtida skal ha to målformer her i landet. La oss nå være så demokratiske at vi lar nynorsken blomstre. Så får bokmålsbrukere med folklige østlandsformer danne en allianse med de bokmålsbrukerne i resten av landet som går inn for et radikalt bokmål. Kanskje får vi et skriftspåk som Wergeland kunne glede seg over, to hundre år etter hans død. -P *måtte bare*Ellers mener jeg at Vigerust må få søkemotoren slik han ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Samnorskpolitikken er forlatt, og det er bestemt at vi i framtida skal ha to målformer her i landet. La oss nå være så demokratiske at vi lar nynorsken blomstre. Så får bokmålsbrukere med folklige østlandsformer danne en allianse med de bokmålsbrukerne i resten av landet som går inn for et radikalt bokmål. Kanskje får vi et skriftspåk som Wergeland kunne glede seg over, to hundre år etter hans død. -P *måtte bare*Ellers mener jeg at Vigerust må få søkemotoren slik han ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore er inne på noko viktig i inlegg (56) og det er rett som hans skriv at all norskopplæring i dag går føre seg på bokmål. Eg veit at til dømes i ein typisk nynorskkommune som Stranda på Sunnmøre, så er er det ikkje muleg å få norskopplæring på nynorsk for innvandrarar. På den andre sida så er det eit eksempel frå min eigen kommune der ein russar som fekk opplæring på nynorsk i dag truleg er den ivrigaste målmannen på Nordmøre ;-)). At vedkommande fekk opplæring på nynorsk var nok litt tilfeldig, då læraren kom frå Fjordane og var ivrig nynorsktilhengjar.Det eg saknar frå Tore er ein veg ut av uføret. Skal vi avskaffa nynorsk eller skal vi leggja til rette for undervisning i begge målformer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn, et forhold som står for fall om ikke lenge, er kravet til nynorskkunnskap i statstjenesten. Kravet utelukker en halv million innbyggere fra jobbene.Nynorsken vil overleve som (kultur-)elitespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivan Gunnarsen

Nynorsk blir vel ærlig talt sett på som alt annet enn et språk for eliten, men snarere som noe som utelukkende anvendes av en stadig mindre gruppe outsidere. Eliten bruker riksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Innlegg 64 minner meg merkeleg nok atter på at det fortsatt ikkje er spesielt smart å drikke 'hedemarksjampis' samtidig med at ein deltek i debattar på nett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Drives det ikke nå en språkdiskusjon?Er ikke det viktigste at materiellet som ligger på DA/RA/SA blir tilgjengelige for slfest mulig og at dette kan væære lett tilgjengelig. Da må en søke etter løsninger som fanger opp brukerne (og da alle brukerne) og ikke ri på kjephester om at søkeord skal være på nynorsk eller bokmål.La alle relevante ord komme inn i søkemotorene og heller satse på det. Så kan denne diskusjonen som aldri vil ende før om 3 - 4 generasjoner foregå der den best hører hjemme.Her er det snakk om å legge forholdene til rette for brukerne og jeg tror ikke at stikkord/søkeord ødelegger den %-fordelingen som er satt til grunn for språk i statsadministrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (63)Denne påstanden har eg lita tru på. Det vert vel om lag som å ta bort kravet om at ein sjukepleiar skal ha sjukepleiarutdanning fordi det hindar så mange i søkja på ein sjukepleiarjobb.Det er ein myte at nynorsk er så vanskeleg å læra. Still krav om minst 40 % nynorsk/bokmål i alle riksdekkjande media slik at folk vert vane med å lesa begge målformer. Folk vil då få det inn automatisk. Still til dømes eit slikt krav for å kunne få pressestønad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivan Gunnarsen

'Innlegg 64 minner meg merkeleg nok atter på at det fortsatt ikkje er spesielt smart å drikke 'hedemarksjampis' samtidig med at ein deltek i debattar på nett !'Hva med å komme med relevante motargumenter fremfor personangrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Riksmålsfolket vann kampen mot samnorsken. No mobiliserer dei til kamp mot nynorsken.Skal vi ta argumentet om at nynorsk er vanskeleg å forstå på alvor, veit eg berre eitt botemiddel mot det: Bruk meir nynorsk, her som i andre media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

'Ivan', det fyrste du kan gjere er i det minste å stå fram med din rette identitet - dette blir for useriøst. (Kanskje nokon tykkjer eg er ei sur gammal kjerring no, men eg brukar i alle fall mitt eige namn - )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(72): Du set fram nokre personlege synspunkt, ja. Men eventuelle argument og saklege opplysningar har du i så fall sett fram under eit anna namn enn det du brukar i (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.