Gå til innhold
Arkivverket

[#75975] Christoffer Trondssønn-Erkebiskop Olav engelbregtssons tjenestemann.

Gjest Johan Marius Setsaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Hollund

Sitat fra innnlegg i den parallelle debatten om Dorte Trond.'Finn spurte om eiendomsforholdene til gården Svortland på Bømlo. Gården hadde en gammel skyld på 4 løper smør og på 1600-tallet 3 løper smør. Parten på 1 våg fisk utgjør 1/2 løp smør. I 1605 var det en Gunnar Svortland som eide størsteparten av Svortland, mens det i 1624 var det 5 eiere spredt rundt i Sunnhordland (Tysnes, Fitjar, Austevoll, Bømlo). Den lille parten Dorte arvet ble sikkert solgt relativt tidlig.'MVH Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg hadde lyst å sette Ch. Trondson inn i et utvidet geografisk/ familie/slektsperspektiv, siden det er flere berøringspunkter til Gaute Ivarson enn hva som fremkommer av denne debatten. Gaute Ivarson solgte i 1512 sine rettigheter i Frøysvik og Njøs i Sogn til Sunniva Endresdatter Rustung og Hans Kruckow. Tilnavnet Rustung kan jo ikke vært tatt ut av løse luften?Se Lars Løberg: En sosio-demografisk krise-slekten Dall i fire generasjoner, NSHT Bind XXXVI-hefte 2, Oslo 1997.Hvis vi tar utgangspunkt i Chr. Trondsons eiendommer i Kvinnherad og Hardanger, nevnt i O.Engelbriktson jordbok, og tenker at det kan være opprinnelige odelsjord, og ser bort fra eiendommene han fikk i gave av kongen, er det to eiendommer han kan knyttes til i Kvinnherad, Seim og Norfjord i Ænes (Austrepollen/Nordrepollen/Mauranger). Fra andre debatter vet vi at ættene på Thorsnes og Ænes iht. et diplom fra 1409 fra Talgje i Ryfylke, har fått vitneprov på grensene i dette området.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=17074&s=n&str=>Lenke Vi vet også at Torald Sigurdson og fru Adelus Erlingsdatter har en datter Kristina som bl.a var g.med Holte Jonson. Kristina Toraldsdatter har trolig eid halve Ænes (og en elv Sund som hørte til Ænes, trolig med en fiskeplass nær Sundefossen på Gjerde og øya Sild) på denne tiden. Hustru Brynhild Josefsdatter som gikk i kloster i Vadstena i 1389 eide den andre halvparten. Ref. Aslak Bolts jordebok fra ca 1435. For de som ikke er kjent, ligger Ænes i området mellom Seim og Mauranger.Holte Toresson på Revna, må være den samme Holte Toreson som er nevnt i 1452 diplomet fra Nes. Hans datter Guri var g. med Svein Torgilson i Sogn, og deres sønn Endre Sveinsson Rustung var g.m. n.n. Torbjørnsdatter på Valen i Kvinnherad.LenkeKan Hans Kruckow som gjør fordring på Tolstad på Våge, være svigersønnen til Endre Sveinson Rustung?Den Alv Knutson som kjøper Tolstad i 1463, kan vel være dattersønnen til Katarina Jonsdatter av Sørum ætten, enke etter Alv Haraldson?Hvis Kristina Toraldsdatter har en bror Trond, kan kanskje den Margreta Ivarsdatter som solgte noe jord på Varaldsøy til Niculas Ragnvaldson, kanskje være datter av Ivar Trondson i Aspa, og at det er gjennom Adelus Eriksdatter til Fet, Benkestokk familien får eierinteresser i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan den Alv Knutson være den samme Alv Knutson som er Gørvel Fadersdatters oldefar, så har vi også her en link til Shetland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Hei Arnfrid (i 229): Hvor har du denne moderne våpentegningen fra, og hva er grunnlaget for å knytte våpenet til Magnhild Oddsdatter ? Jeg kunne jo lete litt rundt i bøker selv, men du har vel informasjonen direkte tilgjengelig ? Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Karin (227)Den Margrete Ivarsdotter som du nemner er helst morsyster til den Trond Engelbregtsson (bror til erkebiskopen) som eg (og truleg andre) tidlegare har lansert som far til Kristoffer Trondsson. Mor til Trond og erkebiskop Olav E var høgst truleg den Jorunn (Ivarsdotter) som var med på den omtala Romaferda ca 1500. Jorunn er oppført i Aspatavla, men ikkje Margrete. Det treng ikkje å bety så mykje då det forlengst er prova at denne tavla er ufullstendig, men truleg rett kva gjeld dei personane som er oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

iflg det nye praktverket 'Folgefonna og fjordbygdene' eide Olaf Engelbregtsen Ænes i 1530, mens Christopher Trondsen står som eier i 1537.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Takk FinnJeg prøver å tenke på Ch.Trondson, sønn av Trond Engelbriktson (kan det være en Gunnar Guttormson på toppen?)Hei Arnfrid, flott kart. Ja, Alv Knutsson (tre roser) var sønn av Knut Jonson, en dattersønn av Jon Erengisleson Hjerne og Kristina Niculasdatter.Denne nevnte enken, Katarina Jonsdatter giftet seg opp igjen med Jens Hjerne, og de får en sønn Eilif som etter hva jeg forstår ikke har barn, og hun gir en del av sitt gods til sinn dattersønn Alv Knutson (og det må være sånn feks Nesheim i Granvin blir Giskegods)Ref. JO Rune Ugulen,Kring ætta på Ornes og Mel i mellomalderen, samt noko om Rane Jonsons etterkomarar og slekta Hjerne.NSH BInd XXXIX-hefte 3En må holde tunga bent i munnen med denne adelen på grunn av alt inngiftet, ikke rart det blir så lite barn og etterkommere i de eldste leddene. Artikkelen til Jo Rune Ugulen handler bla. om etterkommerne etter sønnene til Bjarne Finnson, Elin og Jon. Denne Bjarne Finnson skal angivelig ha vært ridder, men ligner mest på en forskremt skolegutt. Og så lurer jeg veldig på om det kan finnes en bror Svein Bjarneson, men må nok vente til neste artikkel av Jo Rune Ugulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Karin (235)Eg tippar at det var ein Hamarbiskop på toppen og at det var årsaka til Romaferda.De vestlendingar kan kanskje klara å plassera den Bottolf Endresson som var Kristina Toraldsdotter (på Fit) sin arving. Han måtte vera søskenbornet hennar.Den Hans Kruckow som gjer krav på Tolstad reknar eg som son til Margrete Ivarsdotter og at årsaken til odelskravet var at han sjølv var av odelsætta, dvs. son til Margrete, dotter til Ivar Trondsson, son til Trond Ivarsson, son til Adalis Erlingsdotter og sammødre bror til Kristina Toraldsdotter på Fit. Når Ivar Trondsson og brørne hans ikkje arva den sammødre farsystra, så var det fordi søskenborn gjekk framom etter arvetalet i den gamle landslova. Etterkomarene til Aspabrørne (Ivar og Arne) hadde likevel odelsrett til gods etter Adalis Erlingsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Karin (235)Eg tippar at det var ein Hamarbiskop på toppen og at det var årsaka til Romaferda.De vestlendingar kan kanskje klara å plassera den Bottolf Endresson som var Kristina Toraldsdotter (på Fit) sin arving. Han måtte vera søskenbornet hennar.Den Hans Kruckow som gjer krav på Tolstad reknar eg som son til Margrete Ivarsdotter og at årsaken til odelskravet var at han sjølv var av odelsætta, dvs. son til Margrete, dotter til Ivar Trondsson, son til Trond Ivarsson, son til Adalis Erlingsdotter og sammødre bror til Kristina Toraldsdotter på Fit. Når Ivar Trondsson og brørne hans ikkje arva den sammødre farsystra, så var det fordi søskenborn gjekk framom etter arvetalet i den gamle landslova. Etterkomarene til Aspabrørne (Ivar og Arne) hadde likevel odelsrett til gods etter Adalis Erlingsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Seglet til Magnhild Oddsdatter, Alv Knutsens hustru, er identisk med Erling Alfsen i Hardanger på midten av 1300-tallet, iflg Gerhard Munthes segltegninger nr 105 her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (217):Det er vel godt mogeleg at både Nes i Strandebarm og Nes i Kvinnherad er _rette_ Nes-gardar, men truleg då i heilt ulike samanhengar og med ulikt 'innslagspunkt' mtp. dei ymse slektene med 'hovudnedslagsfelt' i ytre- og indre Hardanger/ Sunnhordland/ Midthordland.Nes i Kvh. var adelsgods, jfr. Havnelid i Kvinnherad III; og bør vel difor sjåast meir i samanheng med dei gamle setegardane, Mel, Skåla og Hatteberg, som seinare gav opphav til baroniet i Rosendal.Når det gjeld Nordtveit, Revna og nokre andre gardar på Revnestranda i Strandvik (dvs. i dagens Fusa), så kjem ein, som ovanfor nemnt i innlegg (227) av Karin; mellom anna inn på Holte Toreson. Eg meiner det står ein god del om han band IV av gards- og ættesoga for Fusa, Hålandsdalen og Strandvik (Olav B. Skaathun, 1967) som eg ikkje har i huset, og som eg difor ikkje har høve å sitera frå.Sjå elles det fine kartet som Arnfrid la inn i innlegg (232) for nærare lokalgeografisk orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kvitrud skriver i 'PERSONAR OG ÆTTER I LUSTER – REFLEKSJONAR KRING LILJE- OG KRONEMOTIVET PÅ SKJOLDA I DALEKYRKJA''Ein frende til Kirstin Taraldsdotter var Bottolv Eindridesson som i 1463 selde ein part av Tolstad i Vågå. Han kan vera sonen til Eindride Bottolvsson og sonesonen til Bottolv Eindridesson på Finne på Voss. Desse hadde eit våpenmerke med ei halv lilje på venstre side og to stjerner på den andre. Mannslina i denne slekta kan førast tilbake til garden Kvam i Luster. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I tilfelle det er slik, så må ein rekna at Magnhild Oddsdotter var ein nær slektning av den Bottolf Eindridesson som selde Tolstad til mannen hennar, Alf Knutsson. Sidan Hans Kruckow kravde odelsløysing på Tolstad, så kan ein også gå ut frå at enten så var det Adalis som var rekna som odlar av Tolstad, eller så var Bottolf og slekningane hans i slekt med Kristine på farsida hans, dvs med Hr. Toralde Sigurdsson. Kunne Bottolf vera son til Eindride Bottolfsson og ei syster til Toralde? Kjennes kona (konene) til denne Eindride Bottolfsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 229.Hvis jeg ikke husker feil, har Torbjørn Olafson Sandvin, Kvam, et lignende merke, men jeg må finne ref.og det kan ta tid.Vedk. Botolv Eindrideson, peker Arnfrid på den ene muligheten, og den andre gjelder en person ved samme navn som er knyttet til Svein Torgilson Rustung, men jeg må finne noen ref.Når det gjelder det som kan ha vært Chr.Trondson sitt evt. jordegods, så er det nevnt Soland, og det aner jeg ikke hvor er. Det eneste som ligner på Soland i skattematrikkelen for Hordaland 1647 er Solend, Lindås, og Solend Manger.Elisabeth har en sak med en dame bosatt i Alversund Norhordaland, men det gjelder noe jord i Tysnes.LenkeMvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 229Jeg husket feil.Torbjørn Olafson Sandvin benyttet et bumerke, som til en viss grad kan minne om Splidfamiliens 'stormstige'Sønnen Olaf førte et segl med lilje, avløst av skjold, tredelt med sparresnitt med lilje i midtfeltet og i hvert sidefelt et kors eller en stjerne. Liljen ble også benyttet av Christoffer Amundson til Seim, Samson Engelbrekton til Finde (Sogn) og Olav Torgilson Fykse, Kvam.Ref. Lensmanns-slekten på Børve i Kvam, Hardanger 1946.Soland skal ligge i Kvinnherad eller Hardanger, kanskje noen vet hvor det er?Mv Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Det kan jo virke sånn. Det står Soland i jordeboken, og på løse blad er Soland borte, men i stedet for står Sameland, og i skiftebrevet Sambland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.