Gå til innhold
Arkivverket

[#76012] Når og hvor giftet Leena Catharina Paludan seg med Even Meldahl Schielderup ?

Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

(99): Anna Penelope Pohlmann 1739-1819 var gift med regimentskvartermester Iver Hanssøn Lemmich (viet i Oslo Domkirke 4.jan.1758).Sorenskriver Hans Lemmich Juell 1740-1810 var gift med Anne Christine Lassen. Han var sønn av fogden Jens Juell 1708-1767 og Petronelle Hansdatter Lemmich 1716-1768.Petronelle var datter av borgermester i Christiania, Hans Sørensen Lemmich 1689-1734 og Alhed Jørgensdatter Brøgger Neumann 1695-1734. Petronelle var søster av regimentskvartermester Iver Hanssøn Lemmich ovenfor. Derfor var sorenskriver Hans Lemmich Juell nevø av regimentskvartermesteren.Det var Benthe Thomine Cathrine Borthig Hagerup 1792-1837 som var til oppfostring hos Anna Penelope Pohlmann Lemmich. Hennes eldste søster Anna Friedricha Hagerup var for øvrig 'i huset' til Iver Lemmich Juell - sønn av sorenskriveren (jfr. ft1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Slektsforholdene hhv. morbror og kusiner i (95)( er korrekte. At det Bente Thomine Cathrine Borthig Hagerup som vises til i folketellingen, er også greit, men jeg har ikke fulgt med i alle innleggene så jeg kan ikke kommentere dette ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Leif / 101:) Benthe Thomine Cathrine Borthig Hagerup (1792-1837) (på Veste Haavie i Vang i 1801), hvis eldste søster Anna Friedricha Hagerup (f. ca. 1783) var 'i huuset' på Kvæche i Vang, var altså ikke søstre av gardkona Beate/Bente/Berte Christine Hagerup (1772-1810) på Kvæche, slik man kunne tro, men de var kanskje hennes kusiner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/102:) Kusinenes fedre er altså da hhv. Christian Johan Hermansen Pohlmann (ca1683-et1722) (A. Penelope's far) og hans halvbror Friderich (f.ca1700) (A. Margrete's far) ?.Var sistnevnte (Anne Margrete Pohlmann) faster til kaptein i Telemarkske Inf.regiment, Fredrik Pohlmann (f. 1 Nov 1760), som 20 Mars 1793 ble g. i Stavanger med Cathrine Asseline Wamberg (foreldre til Hans Hagerup Iver Cornelius Pohlmann) ? Hvem var Fredrik's far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Anne Margrethe Pohlman (det er flere av dem) som var kusinen er den ugifte datteren til Johan Pohlman og Maria Anna Leth, Johan riktig halvbror til Anne Pernelepe (som hun egentlig er døpt) sin far. Sistnevnte døde 1748 i Christiania (begr. 06.02).Den Friderich Pohlman (som det også er flere av) du nevner ligger utenfor mitt arbeidsområde og jeg har ingenting om ham (utover det man finner i Ovenstad ol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(104): Benthe Christine Hagerup 1772-1810 var datter av justisråd og byfogd Søren Christian Hagerup og Ingeborg Bolette Jensen Jacobsen. Byfogdens far var sogneprest i Ås, Søren Hansen Hagerup gift med Benedicte Christine Tønder.Bror til byfogden var bl.a. kammerråd Hans Jørgen Hagerup 1713-1792 som var farfar til de nevnte foreldreløse søstre nevnt i (104). Deres far var tollinspektør Søren Hagerup 1757-1796. Tollinspektøren var altså fetter av Benthe Christine Hagerup 1772-1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(105), (106): Anne Margrethe Pohlmann 1770-1829 var datter av kirkeeier Henrich Friedricsen Pohlmann og Susanne Johansdatter. Anne Margrethe var gift med kaptein PederTodderud de Coucheron 1756-1808. Hun hadde følgende søsken: Friedrich f. 1760, Maariana f. 1761, Anne Margrethe f. 1762, Johan f. 1764, Beata Maria f. 1765, Johan f. 1767, Niels Monrad f. 1769 og Herman f. 1773. Anne Margrethe Pohlmann -1763 var gift med biskop Rasmus Fredriksen Paludan (hans 3. hustru). Jeg kjenner ikke hennes foreldre og vil jo gjerne få det riktig. Skal jeg tolke det som ble nevnt i 105-106, så må det være Christian Johan Hermansen ca1683-1722 som også er Anne Penelopes far ?Eller var det Johan Pohlmann og Maria Anna Leth som var Anne Penelopes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/106:) Takk, Geir !Kusinene Anne Margrethe (jeg mener selvsagt den som var g. 2. gang m. Rasmus Fredriksen Paludan) og Anne Penelope Pohlmann var altså døtre av hver sin halvbror, rigtiknok tydeligvis ombyttet i forhold til hva jeg trodde (#105).Førstnevntes foreldre var iflg. deg Johan (Christian Johan ?) Pohlmann (ca. 1683- etter 1722) og hans første kone Marie Anna Leth (han var 2. g. g.m. Beate Christine Trübler). Du bekrefter forsåvidt IKKE at navnet på Johan's halvbror (far til Anne Penelope) var FRIDERICH Pohlmann (ca. 1700 - 1748). Var det ? Er det han som er omtalt hos Ovenstad ?Foreldre til halvbrøderene var Hermann Pohlmann og hhv. hans 1. kone Anna Margrethe Bremer og 2. kone Anne Cathrine Michelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

I Kråkstad bygdebok (en skal jo ikke stole på alt) er det nevnt at sogneprest i Kråkstad Herman Johan Pohlmann 1729-1773 er sønn av Johannes Pohlmann og Maren Anna Leth. Stemmer dette ?I (109) nevnes det Johan Pohlmann ca1683-etter 1722, men i Slægten Lemmich skal Johan Pohlmann har giftet seg 1) med Marie Anna Leth 9.jan.1726 og 2) ca 1737 med Beate Christine Trübler. Stemmer dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(109) mere: Jeg ser på nermo.org at Hermann Pohlmann skal være født ca 1660 og Anne Margrethe Bremer ca 1675. Hun er i alle fall for ung til å være mor til Johan født ca 1683. Har jeg misforstått (at Hermann ikke er far til Johan) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Innholdet i siste avsnitt i #112 stemmer med mine notater, og de strider jo heller ikke mot opplysningen om at Johan (Johannes) døde 'etter 1722'. Det ser forøvrig ut til at han levde også i 1739.Hans datter (hvis hun var det) Anne Margrete Pohlmann må dermed antakelig være f. (i Christiania ?) etter 1726. Allerede 24 Apr 1745 ble hun enke. 10 Okt 1755 ble 'Fru Anne Margrete Sal. Majorinde Prips') gift med biskop Rasmus Paludan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(113:) Disse årstallene er (var) meget omtrentlig anslått (av meg). Jeg mener (nå, senere) at Hermann må være f. rundt 1650 og hans første kone rundt 1660. Og Johan kan godt være født så sent som rundt 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for avklaringen, Per.Mens vi holder på med Pohlmann, så ser jeg i Ovenstad at kaptein Niels Prip ca 1721 -8.apr.1774(1777?) var 2. gang gift med Anna Catharina Pohlmann -1807.De hadde også en sønn (sek.ltn.) Hans Prip død 2.nov.1792 som ikke må forveksles med sek.maj. Hans Prip død 24.apr.1745.Er Anna Catharina Pohlmann kanskje er datter av Johan og Marie Anna Leth ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ad (112). Jeg ser av Lenke at når senere sognepresten i Kråkstad Herman Johan Pohlmann gifter seg i Åmot i 1759 så er Hendrich Pohlmann kausjonist. Dette må vel være samme person som (kirkeeier) Henrich Friedricsen Pohlmann som (også i 1759) ble gift i Christiania med Susanne Johansdatter, altså far til Anne Margrethe Pohlmann 1770-1829.Dette indikerer vel at sogneprest Herman Johan Pohlmann er sønn av Friedric, han også (at kausjonisten var bror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(116:) Angir Ovenstad ev. slektskap mellom sek.maj. Hans Prip (død 24. apr. 1745) og kaptein Niels Prip (ca. 1721 -8. apr. 1774/1777), som 2. gang var gift med Anna Catharina Pohlmann (-1807) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggende kommer så raskt at jeg ikke klarer helt å holde tråden.Tilbake til Pers spørsmål, den Anna Margaretha Pohlman som var gift med Rasmus Paludan var TANTE til Anna Pernelepe Pohlman - søster til Anna Pernelepes far Christian.Til 116, Niels Hansen Prip var gift (30.03.1762) med Anna Catharina Pohlman, datter til Johan Pohlman og første kone Maria Anna Leth.Hva mangler av avklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og jeg ennå ikke klart for meg hvordan 'den andre' Anna Margaretha Pohlman og Anna Penelope Pohlmann var kusiner !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Anne Margrethe Pohlman som var datter til Johan Pohlman og Maria Anna Leth, var kusinen. Johan var halvbror til Christian (Anna Pernelepes far) og Anna Margaretha Pohlman (som var bl.a. gift med Rasmus Paludan).Til (113) og Leif; anslagene er feil, Anne Margrethe Bremer og Hermand Pohlman vies 'i huset' i Hellig Trefoldighets menighet i Christiania 20.10.1680 og sønnen Johan døpes (moren allerede død i barsel) 03.01.1684 i ovennevnte kirke.Han gifter seg igjen med Anne Catrine (Henrichsdatter) Michelsen - IKKE Michelsdatter - 22.12.1685 'i huset'.Tilbake til Per og (118), nei, Ovenstad gir ingen opplysninger om slektskapsforhold. Men det skulle være mulig å finne ut av.Vedr. (109) og far til Anna Pernelepe var Christian, kjøpmann og følgelig ikke omtalt i Ovenstad. Broren Friderich (det var en yngre bror ved samme navn som døde tidlig) var heller ikke militær, det var tre andre Friderich Pohlman'er som er nevnt i Ovenstad: Han som allerede er nevnt og som jeg ikke kjenner noe til, gift med Christence Catharine Aheline Wamberg, dernest en underconstabel Friderich Christian og endelig Herman Friderich Pohlman og Johanne Christine Grüners sønn Friderich Herman - alle er sikkert nevnt i et eller annet innlegg.Håper jeg har holdt tunga rett i munnen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Veldig bra, Geir. Takk for det.Jeg må tolke deg slik at Christian Pohlmann, kjøpmann er sønn av Hermann Pohlmann og 2.hustru Anne Cathrine Michelsen ?Ovenstad sier at Herman Friderich Pohlmann f.1729 er sønn av kjøpmann Pohlmann og Anna Margrethe Broch. Han oppgis også der til å være gift med Johanne Christine Grüner. De har to offisersønner, nemlig sek.ltn. Gerhard Jacob 1774- og pr.ltn. Friderich Herman ca 1769-1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(123): Når du skriver 'i huset' i Hellig Trefoldighets menighet i Christiania, hvilken kirkebok er det ? Det var jo bare Aker og Vår Frelsers som eksisterte da, eller er det noe som ikke er lagt ut på Digitalarkivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.