Gå til innhold
Arkivverket

[#76012] Når og hvor giftet Leena Catharina Paludan seg med Even Meldahl Schielderup ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant en tråd om skiftet etter Susanne Elisabeth Moth (jeg kjente til dette skiftet og dets innhold), men forstår stadig ikke hva tallene 444075 og 448389 betyr - kan du forbarme deg over en ignorant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/144:) Tusen takk for alle nyttige opplysninger og bidrag til avklaringer vedr. Pohlmann, Geir !Én ting : Far til Niels Hansen Prip (død 1774) var vel ikke NIELS Prip ? (Hans ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(143/144:) Opplysningen ''Han giftet seg med Susanne Johansdatter, gift 1759 i Christiania'' som står bak ' - Herman, f. 1773' i #143 er feilplassert og gjelder selvsagt Herman's egen far, Henrich Friedricsen Pohlmann, f. 1734 (ikke 1730).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/144:) Var det Herman Friderich (Friedrichsen) Pohlmann (1729-1792) som giftet seg i 1759 med Johanna Munch Kiær (før han ca. 1765 ble g.m. Johanne Christine Grüner) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Leif/145:) Du er sikkert enig i at det må være brudgommens bror Henrich som er kausjonist (forlover) for Herman Johan Polmann i Åmot i 1759, og ikke fetteren, kirkeeier Henrich Friedricsen Pohlmann f. 1734, slik du antyder i innlegg #117. (Ref. barneflokken som Geir savner i min oversikt i #143, se 1. avsnitt i hans innlegg #144).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Per: (153) Helt rett, Hans Prip skal det være. (154) Dette kommenterte jeg; ' Henrich Friderichsen Pohlman er født 1734 (ikke 1730), døpt i Vor Frelsers Kirke 08.08. Av barna nevner du Herman (f.1773) som selvsagt ikke gifter seg i 1759, trolig blander du sammen årstallet med vielsen Susanna Pohlman & Henrich Pohlman eller Herman Pohlman og Johanna Munch Kiær (begge dette året).' Her kommenterer jeg forsåvidt også (155)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(157): Jeg er ikke sikker på hvilken Henrich som var kausjonist/forlover for Herman Johan Pohlmann i Åmot. Dessverre har jeg ingen informasjon om broren Henrich f. 1731 etter hans dåp.Jeg kan ellers legge til at brudens foreldre var sogneprest i Åmot, Christen Kiær 1703-1786 og Ellen Jensdatter Færøe. Han født i Åsted, Ålborg, jfr. http://www.ponnyland.com/harald/krk15.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Broren Henrich ble bare et halvt år gammel, begravet 17.11.1731. Ellers het Herman strengt tatt ikke Johan, bare en vanlig skrivemåte for Herman Johan(sen) Pohlman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(160)/(159): Da var det kirkeeieren som var forlover. Jeg ser ellers at en bruker det fulle navn Herman Johan Pohlman når han begr. i Kråkstad 6.apr.1773 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(159:) Ellen Jensdatter Færøe (ca1715?-før1786) kan da kanskje være datter av Jens Færøe (f. i 1673 i Christiania) som skal ha bodd i Hidra/Flekkefjord, VA, sønn av handelsborger i Christiania, Christoffer Thomassen og Boel Hellesdatter Pharo (Ruus). Sistenevnte ektepar var også foreldre til Jan Færøe (1670-1711) og Lars (Casper?) Ruus (1675-1749), borger i Christiania, død i Skedsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et spørsmål litt på siden: Er det noen som kjenner slektsforholdene til den Even Meldahl som var degn i Holt (Aust-Agder) i perioden 1772-1812? Han ble begravet i Holt 12. februar 1813 - med oppgitt alder 72 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg svaret på spørsmålet ved hjelp av det håndskrevne manuskriptet 'Slekten Meldahl', som er skannet og lagt ut her i DA:LenkeEven Meldahl, klokkeren i Holt, ble altså f. 1/10 1741 i Vang - som sønn av presten Jørgen Evensen Meldahl og Christina Bergmann. Han var dermed fetter til den Even Meldahl Schielderup som er denne trådens utgangspunkt, siden faren til den førstnevnte Even (Jørgen Evensen Meldahl) var bror til mora til sistnevnte (Elisabeth Evensdtr. Meldahl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(162): Jens Færøe ble døpt 25.mai.1673 (Oslo Domkirke). Hans datter Ellen ble begr. 23.nov.1777 i Åmot, Hedmark og ut fra alder da, ble hun født ca sep.1711. Hvis dette var i Hidra - den gang Sokndal i Rogaland, så finner vi henne ikke i kb fordi den ikke går så langt tilbake.Ellen Jensdatter Færøe og Christen Kiær må vel ha blitt gift ca 1738 for det første barn (tror jeg) er Bente som ble døpt 6.sep.1739 i Rendal. Johanne ble døpt samme sted 9.apr.1741 rett før familien flyttet til Åmot.Jeg ser av [url="http://www.sosialklubben.net/snw/aettesoge/maal.htm>Lenke at det var en Margrethe Larsdatter Færøe i Hidra, født 1742. Dette må vel være en datter av bror til Ellen. (Sammentreff av Færøe og Hidra er vel mer enn tilfeldig.) Margrethe ble gift i 1784 med Hans Sivertsen 1732-1789 - hans 2. hustru.Det dukker også opp en annen Færøe i samme kilde, nemlig Søren Bruun Jensen Færøe, Flekkefjord gift ca 1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Remi Pedersen

I henhold til Gløersens Dødsfall i Norge 1763-1825, side 347, skal Leena C. Paludan dø i Oddernes den 17/2 1806, og hans kilde er Kristiansands Adressekontors Efterretninger nr. 8/1806. Jeg har bestilt kopi av avisen fra Nasjonalbiblioteket, så får vi se om jeg får det. Se her: LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Da har jeg fått papirkopier av dødsannonsene til Leena og Even.Leena: Kilde: Kristiansands Addresse Kontoirs Efterretninger, 1806, No. 8, utgitt den 21/2 1806, side 3:'Sidstafvigte 17 d. M. blev min elskte og dydige Kone Lene Catrine, fød Paludan, ved en sagte og salig Død henkaldet til Sabatshvile, som er tilbage for Guds Folk i den frydefulde Himmel, hvilket herved bekiendtgiøres for Slægt og Venner. Oddernæs den 21de Februarii 1806. E. M. Schielderup.'Even: Kilde: Kristiansands Addresse Kontoirs Efterretninger, 1814, No. 21, utgitt den 16/3 1814, side 3:'At det har behaget Livets og Dödens Herre den 4de d. M. efter 9 Dages Sygeleje af Gigtsvaghed, at henkalde fra Tidens Usselhed til Evighedens Herlighed, den 78 1/4 gamle Provst Even Meldal Schielderup, førhen Sognepræst for Oddernæs Kald, som i sieste 1 1/2 Aar har opholdt sig i mit Huus; giver jeg mig herved den Ære at bekiendtgiöre for hans fraværende Beslægtede og Venner. Stille, som hans Vandel i Livet, var hans Udgang af Livet. Augvaldnæs Præstegaard den 7 Martti 1814. H. N. Cormontan.'Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for dette, Remi.Hans Nicolai Cormontan, res. kap. i Oddernes i 1801, men vel senere sogneprest i Avaldsnes, var gift med Nicoline Paludan, søster av Lene Catrine Paludan, se også (27).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Iflg. mine noteringer var Hans Nicolai Cormontan gift med Nicoline Meldahl, datter av Nicoline Paludan (1749-1815) (Lene's søster) og Theodorus Bergmann Meldal (1735-1786) (avdøde Even Meldal Schielderup's fetter, firmenning, seksmenning, etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.