Gå til innhold
Arkivverket

[#77414] Hvor i Arneberg slekten tilhørte Arent Torstensen Arneberg ( Solør / Hof )

Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løberg

Det er én enkelt referanse som kan tyde på at Torstens mor var berettiget til innløsning av kalipsgods. I så fall har han på morssiden vært beslektet i hvert fall med de yngre eierne av Arneberg, men vi kan ikke si med sikkerhet hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du oppgi hvilken referanse du sikter til her Lars ?Og har du noen indikasjoner på hvem Tosten Arnesønn sin mor kunne være ?Vennlig hilsen Bjørn LØkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bjørn Andreas, takk for tilsendelsen av fotografiet. Jeg ser nå at det ikke er et forkortelsestegn over navnet Borg. I steden er det et forkortelsestegn i form av et kolon etter ordet, altså: ''Borg:''. Det betyr Borger i Christiania. Dvs ikke et slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Vi ser for det første at Tosten Arnesen i 1647 eier gods i Vik og Hårum i Hole og i Askersrud i Norderhov, og vi vet at Berger i Fet ble innløst fra Tosten i 1636. Alt dette er sannsynligvis kalipsgods. Referansen for at han er berettiget til slik innløsning via sin mor er tingbok for Solør og Østerdal nr 8, s 40 f - gjengitt av Johan Garder i NST XX s 56-57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars :takker så mye for klart svar ad. referanser ad. innlegg 76er det noen muligheter for og finne noen eiendoms eller skatteopplysninger om Tosten og Arent sin virksomhet ved Vemork / Østmork ( Losby ) for å kunne danne seg et lite inntrykk av deres virksomhet her og omfanget av det ?dette med at de og var skipsredere , kan det tenkes at dette var knyttet opp imot trelasthandelen , trelast til Danmark ?var ikke Tosten Arnesønn også innvolvert i garden Berger i Grue ? eller var det en navne forveksling her i kildematriellet ( Lassen )og jeg undres også fortsatt på hvorfor Tosten Arnesønn er benevnt flere ganger med navnet Hof ( Solør )har noen en enkel definisjon på kalipsgods ?Til Per Nermo og Leif Salicath :Er i kontakt med Danske aner av Hellesen ætten , det kan se ut som Per har rett i forhold til Peder Wiborg , skal prøve og sjekke dette ut nærmere .Den Danske grenen er sannsynligvis via Færøyene og jeg tror at vi kommer til og legge ut en egen tråd ad. HellesenMed vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse :Undres fortsatt over at Tosten Arnesønn er ofte benevnt Borg , ( Hof i Solør )Kunne han ha vært i besittelse av eiendom ( er ) her også ?Mvh . Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hof bygdebok støtter det Tore sier. Der står det at i 1500-årene eide kronen 2/3 og prestebolet 1/3 i Borg. Slik var det til sogneprest Hans Jensen Kraft ble eier av krongodset i 1660-årene. Kapellan Søren Rasmussen var bruker i 1600 og 1605. Oluf var bruker/leilending fra senest 1611 til 1647. Han eide en part i garden Hov. Da ble Borg bosted for futen fram til 1670. Fra da flyttet sogneprest Kraft sin familie inn på garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ToreJoda i forbindelse med votivtavlen så forsto jeg det helt greit , men syntes bare det var litt pussig da jeg har sett Borg navnet i andre sammenhenger / kilder bla. skrifter fra Romerike ættehistorielag , men jeg ser jo at Sverre har sjekket ut eierforholdet i Hof BB .Synes virkelig han Tosten Arnesønn er en ' kinkig ' karMvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Til debatten Jeg har bare registrert det jeg har funnet om hva Tosten og folka på Arneberg eide på 1600 tallet og den omtalte Tosten Arnesen udj Christiania. Kilde Vigerust nettJordebok over geistliges og verdsliges odels-, giftings-, kjøpe-1625, gave- og pantegods i Oslo, januar (til 9. februar) 1625 [Nr. 33] Thostenn Arnessenn Eiger wdj Fedt Sognn Berger i Fet 2 pund Thunge Rönne Hoffs Sognn ½ pund ThungeHerrödt Oudallen 1 fjering Thunge Dösteröd Oudallen 3 lispund Thunge (Summa:) 2 ½ pund 8 lispund Thunge Thosten Arißön Egin Hond Så har jeg nedtegnet fra den trykte utgaven fra 1647 fra Akershus og HedmarkTosten Arnesen udi Christiaia 1647Dysterud Pouel 1 pd. 7 ½ lispg helgård Jacob Asach I Schietsmo sogn 1 pd 1fr, Jacob Asach raader bøxelen Tosten Arnessøn I Christiania 2 ½ lispdRønne Halstein 3 huder 4 schind HR.Lauritz på Grue 3 huder. HR.Lauritz råder bøxelen Hoffs kirche 4 schindSchiørboten Hoff i Solør Torre 3 huder DJ paaboende bonde 2 ½ huder , Bonden raader bøxelen. Tosten Ahrnesen Udi Christiania ½ hudSiuffderud i Hoff Tore 5 huder , Den paaboende bunde 1 ½ hud 2 schind. Bonden raader bøxelen Olle Moe i Grue sogn 4 schind Olle Sønterud 1 hud 4 schind Tosten Ahrnesen Udi Christiania 8 schind. Dit øffrige nyligen paalaugt att delle alle los eger jemellom.Kiøllen Marchus 4 huder Den paaboende bunde 3 ½ schind Tosten Ahrnesen Udi Christiania 3 ½ huder 2 ½ schind. raader bøxel.Berig Stange sogn Haldor 1 ½ skpd 1 hud Tosten Arnessøn I Christiania eyer och bøggerStredde Hof prestegjeld Børge 2 huder Tosten Arnessøn I ChristianiaAslachsrud Hof prestegjeld Amund 2 huder, den paaboende bunde 11 schind Olle Øverby 7 schind Tosten Arnessøn udi Christiania ½ hudStenbølI Hof prestegjeld Olle 1 hud Tosten Arnessøn I Christiania eyerWold I Grue sogn Berger 6 huder, Dj paaboende bonde 5 huder, bunden råder bøxelen. Tosten Arnessøn udi Christiania 1 hudLaasbye Lørenskog sogn Anders och Olluf paabor Skylder 1 skpd till Taasten Arnesen i Christiania med bøxelKarterud Skedsmo sogn Haftor paabor Skylder 8 lispd till Taasten Arnesen i Christiania med bøxelGaarder i Nannestad sogn Amund Taasten Arnesen i Christiania 1 skpd Torchild ”Woxnis ” (Sorknes? )i Solør sogn 1 skpd Beløper sig 2 skpd Tosten Aressøn biuger Er loses 1646Berg i Nes sogn Romeriket medt dis underligende øddegaard. Erland 2bp 1 fr Taasten Arnesen i Christiania 1 pd. Stent och rent 1 fr udj Lille Frogner Hver følger bøxell med sitSå har jeg prøvd å se på Tosten Arneberg Han eier etter registret ikke noe i Akershus, men jeg tror han er nevnt som Tosten Setter i Sollør som eier 1/2 Nordby i Nannestad sogn i 1647.Det Tosten Arneberg eide er ikke i de samme gårdene som Tosten Arnesen udi Christiania.1647Arneberg i Hoff 4 huder. Tosten Lensmand, Dj paaboende bønder 3 ½ huder Predtebolsgodz ½ hud, Dj paaboende bønder raader bøxelenQuiset Hoff Solor Erich totalt, den påboende bonde 1 3/2 hud 3 schind 4 huder, Engebret Biertnes 3 schind Tosten Arneberg 2 huder, Hver bøger sittAmundstad Knud 3 huder ½ pd. Den paaboende bonde 1 hud, bonden raader bøxelen Tosten Arneberg 1 hud 3 schind.Fullun kirk 1 fr. Marit Holstad ½ hudAmundstad Olle 4 huder Tosten Arneberg 2 huder Hoff prestebol 2 huder Bønderen råder bøxelen 1620 Arne Ingeberig Ommestad 1 hud 1625 Arne och Helge Gillough eier 1 hudWgerud Hoff Solør Knud 2 huder 2 schind Tosten Arneberg 2 huder med bøxel, Hoff kirke 2 schindBerger Grue sogn Ahrnne 3 ½ huder. Tosten Arneberg eyer alleneHolstad i Grue Gunder 2 ½ hud , Crongodz 1 hud 3 schind Cronen råder bøxelen Tosten Arneberg (1615 Odelsskatt Børge Aneberg 1 hud i Holstad) (1620 Knut Aneberg 1 hud Holstad)Mosegrinnb Grue sogn Clemit ½ hud Tosten Arneberg er eyendeSætter i Hoff prestegjeld Knud 4 huder Dj paaboende bunde 2 huder 1 schind Dj paaboende bønder råder bøxelen. Tosten Arneberg 1 hud 2 ½ schind Gurij Holl 4 schind Olle Glouringen 3 schind Christopher Holmb I Schietzmosogn 1 ½ schind1699 nevnt Arne Tostensen Arneberg g Aase Sakariasdatter * Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det stemmer at Torstein Arnesen eide i Sjurderud, Aslakrud og Stræte i Våler. Dette ble overtatt av sønnen Arnt. I en rettssak 1722 blir det nevnt at Arnt Torsteinsen bykslet bort en del av Stræte rett etter Gyldenløvekrigen. Den som representerte Arnt Torsteinsen var Torkjell Eriksen på Austad i Hof. Jeg ser umiddlebart ingen forbindelse, men når Lars nevner kalipsgods, så var det også slik at at Torkjell Eriksens far Erik Einarsen på Austad også var eier av kalipsgods i 1624. Erik var gift med Anne (Pedersdatter?) fra gard i Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kjersti og ArildTusen takk for denne eiendomsinformasjonen ad. Tosten Arnesønn.Dette med kalipsgods , for en som er litt uvitende , finnes det en grei definisjon / forklaring på dette ?Prøvde meg på wikipedia men fant ingen god forklaring .Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Kalipsgods er en benevnelse som brukes i enkelte skattelister fra og med 1613 om gods som i sin tid hadde tilhørt Norges siste kansler, Oluf Kalips, og som nettopp fra 1613 innløses av odelsberettigede bønder i Solør og på Eidskogen.Det er ført sannsynlighetsbevis for at slektskapet med kansleren som medførte odelsrett til deler av godset hans går gjennom felles avstamning fra en adelsslekt fra Holter i Nes på Romerike, kanslerens morsslekt.Det har vært skrevet ganske mange artikler i NST opp gjennom årene om kalipsgodset og dets fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars , takk for god forklaringSpørsmål : Hypotese / teori :Ad. ditt innlegg Nr. 79 : Tosten Arnesønn eier sannsynlig kalipsgods , samt berettiget innløsning av Berger i Fet via sin mor .Dette koblet opp imot ditt svar i innlegg Nr. 88 , er det her en mulig familiær tilknytning mellom Tosten Arnesønn og en avstamming fra en adelsslekt fra Holter i Nes Romerike , altså kansler Oluf Kalips morsslekt ?Hvis jeg er helt og fullstendig på bærtur Lars så må du si ifra , men nok engang , her går det på evnen til og tolke riktig .Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære forumLøfter denne tråden på nytt for og se om jeg kan få noen tilbakemelding på mitt innlegg Nr. 89 fra de som besitter kunnskap om dette .Ad. Tosten Arnesønn sitt eierskap av den i mine øyne store eiendomsmasse , han kunne jo umulig ha vært en ' vanlig bondesønn 'Mesteparten av det han eide måtte vel ha kommet via odel / arv ?Det må vel ligge noen indikasjoner her på at Tosten Arnesønn sin ætt var velstående folk ? Det være seg på mors eller farssiden .Er det noen muligheter for og finne ut om noen av de eiendommer som Kjersti nevner i sitt innlegg Nr. 85 kunne vært såkalt Kalipsgods ?Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Neida, Bjørn Andreas, du er ikke på bærtur. Så sant Tosten Arnessøn via sin mor er berettiget til innløsning av kalipsgods, innebærer det også at hans mor på en eller annen måte er etterkommer etter væpneren Olav Amundsson på Holter i Nes - vi vet bare ikke hvordan.Det den store godsmassen viser, er at Tosten i 1647 ikke var noen vanlig bonde. Det er ikke det samme som at han ikke kan ha vært en bondesønn som har gjort det godt på handel - det er tross alt alminnelige bønder som løser inn resten av kalipsgodset.Det er faktisk også en og annen interessant kvinneperson blant de tidlige innløserne, jeg tenker da særlig på Guri Sorknes, men det går ikke an å hevde at det er hun som er Tostens mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til LarsBegynner og bli interesant vinkling det her nå .Godt og se at man ikke er helt på ' bærtur 'Er det noen som helst mulig måte og finne ut av om Tosten via sin mor , var berettiget til innløsning av kalipsgods ?Hvor kommer væpneren Olav Amundsen på Holter i Nes inn i bildet i forhold til kalipsgods ?De som løste inn kalipsgods , de måtte altså være beslektet på en eller annen måte med kansler Oluf Kalip eller hans kone ? ( eller ? )Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det står vel ikke uttrykkelig i tingboka at hun var innløsningsberettiget, men slik det er formulert, virker det mer enn sannsynlig at hun var det.Olav Amundsson var Oluf Kalips' morfar, og den delen av Kalipsgodset som lå på Romerike, Ringerike og Hadeland må stamme fra ham eller hans forfedre. Vi vet i hvert fall at noe av godset hadde tilhørt hans far, Amund Jonsson, og en av disse gårdene er faktisk blant det godset Tosten skatter av i 1647. Olav hadde flere døtre, hvorav en ble gift til Solør. Vi antar derfor at kalipsinnløserne i Solør er hennes etterkommere.De som løser inn Kalipsgods gjør det i kraft av odelsrett, ikke som arv. Dette innebærer at de som løser inn gods sjøl må stamme fra en tidligere eier av godset som eide det med odelsrett. Det har altså ingenting med Oluf Kalips' kone eller hans farsslekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og takk for nok et klart svar .Jeg har gått igjennom Johan Gaarders : odel til Oluf Kalips gods , interesant .Siterer : om kalipsgodset Berger , det er ' falden Tosten Arnesønn til efter sin moder ' dette må vel oppfattes slik at Berger er gjenløst fra Søfren Mogensen på Tosten Arnesønn's mors odel . Det blir da naturlig at det var hun som var av samme ætt som Oluf Knutsen Berger .Hvis min ( Johan Gaarder 's ) oppfatning at Oluf Berger's far Knut Arneberg , var Arne Alfsen Arneberg sønn er riktig , blir det da naturlig at Tosten Arnesønn's mor var Arne Alfsen Arneberg 's datterHvilke døtre har vi da som alternativer ?Kommer Guri Sorknes evt. inn i bildet her ?Mener også og sett Guri Sorknes benevnt som Olufsdatter , kan dette stemme opp i alt dette her ?Ser også at Tosten Arnesønn kaller seg Borg mens han eier endel av Røynegårdene , Borg var på dette tidspunkt krongods , så hans far må i tilfelle vært bygselmann der .Er det noen alternativer til evt. fedre her ?Tosten Arnesønn har altså også innløst kalipsgods , men det mest interesante er at han har innløst det fra Søfren Mogensen , borgermester i Oslo , han står i bygselmannstallet for 1616 som den der som råder bygselen for Nordre Berger i Fet ,Vil dette si at det kan være en familiær tilknytning mellom Tosten Arnesønn og til Søfren Mogensen , er det derfor J. Gaarder finner dette interesant ?Og i tilfelle ja til familiær tilknytning , på hvilken måte kunne det ha vært ?Må ærlig innrømme at jeg har litt problem med og skille de enkelte fra hverandre her , men håper på hjelp til dette , når man forhåpentligvis over tid skal begynne og oppsummere og sammenfatte .Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bjørn Andreas, du bør lese hele faglitteraturen omkring Kalipsgodsets fordeling. Dels finner du stoffet i Norsk slektshistorisk tidsskrift fra ca 1983 og fremover (forruten Gaarders arbeider), dels også i Årbok for Romerike historielag, og kanskje mindre tillegg i bl a tidsskriftet Genealogen (og Skytilen). Norsk slektshistorisk forenings webside har navneregistre som du kan søke i for å finne artiklene. Du må ikke forvente at all aktuell info om dette forholdet blir repetert i denne debattråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ToreJeg leser det jeg er i besittelse av , og det behovet som kommer frem av nødvendig litteratur i denne tråd forsøker jeg å få fatt på gjennom bibliotek etc.Og jeg forventer ikke at all info om dette forholdet skal bli repetert i denne debatt tråden .Men regner med at det står meg fritt og stille spørsmål utifra det jeg leser likeledes som det står de som leser denne debatt tråden fritt , og forsøke / ville svare på mine spørsmål .Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det høres helt bra ut, Bjørn Andreas. Da har du svar på dine spørsmål i innlegg 94 i løpet av meget kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i denne tråden mer etter all responsen, men Tore - jeg har all nevnt litteratur (og har lest den): mener du de er uttømmende mht. alle Bjørns spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir, siden jeg ikke selv har denne litteraturen tilgjengelig for tiden, kan jeg ikke svare deg. Men du kan jo selv gi svar på spørsmålene hans, så langt du kjenner svarene på grunnlag av din besittende litteratur, så får vi se hva som står igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Greitt det Tore, de omtalte 'kilder' besvarer langtfra alle spørsmål Bjørn har reist i denne tråden. Dette betyr ikke at jeg f.eks. mener Lars' artikkel fra NST 36 ikke er etterrettelig. Alt jeg har sagt er at hans siste artikkel ikke nødvendigvis setter to streker under alle spørsmål knyttet til Arneberg-familien (og ætten for den saks skyld), noe som førte til en reaksjon (og motreaksjon) som var unødvendig - ikke minst fra min side. Så nå fikk jeg inn litt forsoning også (håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.