Gå til innhold
Arkivverket

[#78330] Bryllup Nøtterøy 10.mars 1783 - mangler kirkebokside, søker foreldre m.m.


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Ifølge FamilySearch giftet min kones tipp-tipp-tipp-oldeforeldre seg på Nøtterøy denne datoen. Mitt problem er at Digitalarkivet bare har kirkeboksider med vielser fra desember dette året. (Er det mulig at mormonerne har kirkeboksider som ikke finnes i Digitalarkivet?)Hun het Sibille Sørensdatter. Det er alt jeg vet. Han het Elias Gunnarsøn ,født 1731, døde 23/12-1810 på Nøtterøy. Han var enkemann, tidligere gift med Anne Hansdatter (f.1733, begravet på Nøtterøy 23/6-1782) Han hadde 2 barn med Anne, Anders (f.1774) og Hedvig Maria (f.1777). 7 barn med Sibille: Andreas (1784), Søren (1787), Inger Maria (1792), Thor henrich (1794), tvillingene Inger Maria og Torine Henricha (1798) - og viktig i denne sammenhengen tipp-tipp-oldefar Kristen (døpt 27/8-1790, død ca.1854.Jeg forsøker å grave meg videre bakover her og leter etter anene til både brudgom og brud - i tillegg til kirkeboksiden for selv vielsen.Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

I alle dager - har du noe imot å fortelle meg hvordan du fant frem til dette? Er ganske fersk her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du paret i 1801-telling med en rekke barn: LenkeSkal se om jeg finner noen flere opplysninger på Vestfoldslekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker på Vestfoldslekt vil du finne alle barndåpene til Eliaz Gundersen i to ekteskap.Her er både transkripsjoner og kirkeboksider lagt inn.Legger en lenke her så du selv kan søke på de andre: LenkeLykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Veldig ofte på denne tiden sorterte presten vielser under 'trolovede' i sine kirkebøker, så også med presten i Nøtterøy. Går du inn på respektive skannede kirkebok for Nøtterøy en gang til, vil du finne trolovede 1738-1783 etter døde og begravede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger en ny lenke til Vestfoldslekt, så du kan studere mulighetene til søk her: http://www.vestfold-slekt.net/Lykke til, du vil sikkert finne mye spennende og det er mange gode hjelpere her i Brukarforum som kan hjelpe deg om du står fast.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Må innrømme at jeg sliter litt med skriften i (2) Kan noen fortelle meg hvor på siden det er og hva det faktisk står?Håper det hjelper med øvelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Med mange interesser har jeg vært innom og brukt mange forskjellige forum på internet.Selv om det finnes hjelpsomme folk på de fleste av dem så har jeg ALDRI opplevd maken til den hjelpen jeg får her.Tusen takk! (Tar gjerne imot hjelp til å grave videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Stein Arne. Aud fant nok vielsen under forlovede. Du kan ha oversett det, for det står aller nederst på siden i 'innholdslista'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Som nevnt i innlegg (6) står vielsen opplistet under 'trolovede'.Til (8): Du finner vielsen som innføring nr. 2 på venstre side:Den 10de Mart: Den 9de Jan: bleve Enkemanden Elias Gundersen Barkevigen og Pigen Sibille Sørensd: Langevigen troelovede, og stillede til Forlovere Lars Olsen Ned: Rød og Anders Olsen Dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(2) 1783, Ægteviet 10/3., Trolovet 9/1 blev Enkemanden, Elias Gundersen Barkevigen og Pigen, Sibille Sørensd. Langevigen trolovede, og stillede til forlovere Lars Olsen ..:Rød og Anders Olsen Dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Elias Gundersen, f. ca. 1733, bosatt på Hjelmby i Sandar 1757-etter 1770, deretter i Barkevika under Øvre Rød på Tjøme fra senest 1774.Gift (1) 31. august 1756 i Sandar med Anne Hansdatter, f. 1734 på Freberg i Sandar, d. 1782 i Barkevika. Hun var datter av Hans Gundersen og Mette Didriksdatter. Elias og Anne hadde åtte barn: 1) Helvig, f. 1757, d. 1758. 2) Hans, f. 1759, d. 1776 til sjøs. 3) Ola, f. 1762. 4) Anne, f. 1765. 5) Gunhild, f. 1767, gift 17. mai 1796 i Stokke med Nils Kristoffersen, husmann under Stokke prestegård. 6) Else, f. 1770, d. 1796. 7) Anders, f. 1774. 8) Helvig Maria, f. 1777, gift 8. februar 1806 i Stokke med Jens Kristiansen, bosatt i Melsomvik i Stokke.Gift (2) 10. mars 1783 - vel på Tjøme - med Sibille Sørensdatter, f. ca. 1753. Deres barn har du fra før.Jeg har ikke noe håndfast på avstamninga til Elias og Sibille, menjeg har notert meg at Sibille skrives fra Langvika ved vielsen, og at Kristen Gundersen og Ola Gundersen, begge på Sunde i Sandar, var faddere for Elias' første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Etter Lorens Bergs bygdebok for Sandar var Elias sønn av Gunder Sigfredsen (ca. 1682-1766) og Anne Olsdatter (ca. 1684-1770) på Søndre Sunde i Sandar. De nevnte fadderne Kristen og Ola Gundersønner var Elias' eldre brødre.Bygdeboka har ingen informasjon om hvor Gunder og Anne kom fra - den antyder at de var innflyttere til Sandar. Imidlertid har jeg funnet sersjant Gunder Sigfrensen på Sunde nevnt som formynder i et skifte på husmannsplassen Bekken under Stokke prestegård i 1748. Ut fra sammenhengen må Anne Olsdatter ha vært søster av husmannen Tor Olsen (ca. 1678-1748) på Bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sibille var nok søster av Iver Sørensen i Langvika - Elias Gundersen var fadder for Ivers datter Andrea i 1784.Ekteparet Søren Iversen og Mari Bentsdatter, som bodde på forskjellige steder i Sandar, hadde blant annet barna Iver (f. 1749) og Sibille (f. 1755). Jeg antar at vi her har Sibille, men jeg vil undersøke litt nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk alle sammen! Kristian (17) Hvor finner du denne informasjonen? Jeg tviler ikke på den. Skulle likevel gjerne hatt kirkeboksidene lagret som dokumentasjon på egen harddisk.Kristian (18) Finnes denn bygdeboka på internet?Mari (19 & 20) Skulle gjerne hatt kirkeboksidene her også!Begynner å bli bedre til å søke i Digitalarkivet, men det mangler mye enda skjønner jeg :-)Igjen takk!Ser ut til at jeg må gi meg for dagen - mulig jeg rekker å sjekke mail i kveld.Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Ble feil ref. til Mari, skulle vært (20 & 21)Helt enig at det var bra med Kristians hjelp, men jeg har hatt stor glede av din hjelp også!Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Sibilles dåp fra kirkeboka i Sandar , Se nederst v. s. LenkeLett lesbar i 150 % forstørrelse.Lykke til med egen søking.Kristian er ekspert på dette, så han kan sikkert hjelpe deg om du står fast her :-)Selv er jeg kun en entusiastisk amatør, som selv har fått utrolig god hjelp , også av Kristian.Mvh, Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ingen tvil om at Sibille var født 1755 på Langeby-eie i Sandar som datter av Søren Iversen og Mari Bentsdatter. Det viser seg nemlig at både Søren (1786) og Mari (1791) døde i Langvika på Tjøme.Jeg bruker databasene på http://www.vestfold-slekt.net til å orientere meg, for deretter å kontrollere opplysningene i kirkebøkene. Dessuten har jeg etter hvert en ganske stor database med befolkning i Stokke på 1700-tallet - med en del forgreininger til nabobygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.