Gå til innhold
Arkivverket

[#78330] Bryllup Nøtterøy 10.mars 1783 - mangler kirkebokside, søker foreldre m.m.


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ingen tvil om at Sibille var født 1755 på Langeby-eie i Sandar som datter av Søren Iversen og Mari Bentsdatter. Det viser seg nemlig at både Søren (1786) og Mari (1791) døde i Langvika på Tjøme.Jeg bruker databasene på http://www.vestfold-slekt.net til å orientere meg, for deretter å kontrollere opplysningene i kirkebøkene. Dessuten har jeg etter hvert en ganske stor database med befolkning i Stokke på 1700-tallet - med en del forgreininger til nabobygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Søren Iversen (ca. 1724-1786), gift 30/12-1748 i Sandar med Mari Bentsdatter (ca. 1726-1791). Bosatt på Vestre Buer i Sandar 1749, på Langeby i Sandar 1751-1755, på Øvre Holtan i Sandar 1758, igjen på Vestre Buer 1766-1770 og på Langvika under Øvre Rød på Tjøme fra senest 1782. De har antakelig vært husmannsfolk på alle bostedene.Barn: 1) Iver (1749-1791), bosatt på Langvika. 2) Martine (1751-1753). 3) Bertel (1753-1754). 4) Sibille (f. 1755), gift med Elias Gundersen i Barkevika under Øvre Rød på Tjøme. 5) Lars (1758-1758).Søren synes å være den Søren Iversen på Vestre Buer i Sandar som ble konfirmert i 1742, og muligens var han sønn av Iver Henriksen (ca. 1691-1739) på Vestre Buer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Lorens Bergs Sandeherredbok, finner jeg få opplysninger om Søren Iversen og Mari Bentsdatter. Under Vestre Buer s. 569 nevnes en Ivar Henrikssøn ( ca 1720-1739 ) bruk 2. han oppgis gift med Signe Hansdatter.Muliges paret som vies her? LenkeDet står ikke nevnt barn av ekteparet, men en Henrik Ivarsøn overtar gården 1742-49 . g,m. Mari Tolvsdatter Steinsholt. De flytter bort '.Har heller ikke funnet opplysninger under Langeby eller Øvre Holtan.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her konfirmeres riktignok en Søren Iversen v. Buer, så Kristians teori har sikket mye for seg om at han kan være sønn av Iver Henriksen. LenkeKan hende man kan finne dåpen også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Iver Henriksen og Signe Hansdatter på Buer hadde ganske riktig en sønn Søren, døpt 26. november 1724 (se Lenke). Dette passer utmerket med at Søren Iversen på Langvika var 62 år ved sin død i 1786, og i kombinasjon med konfirmasjonen 1742 og opptredener av Henrik Iversen som fadder for Søren Iversens barn, regner jeg det som sikkert at Iver Henriksen og Signe Hansdatter var farmor og farfar til Sibille Sørensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner bare kronologiske lister i de digitale kirkebøker for Sandar så tidlig som en Søren Iversen var født?Ikke så enkelt å finne fram i disse listene i farten. Vrient å lese skriften også :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.