Gå til innhold
Arkivverket

[#80644] Degnefamilien Nielsen (Vendelboe), Holt/Tvedstrand 1600-/1700-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Har du forresten støtt på noen mer 'begripelig' variant av fornavnet til Jens Nielen Salmakers kone (Frouchen/Frochen m.fl.), Sven Erling?Det er vrient å finne dåpen hennes i den eldste kirkeboka for Bragernes, siden dåpsbarnas navn jo ikke er oppgitt. Jeg legger for øvrig også merke til at ved vielsesinnførslene er det kun brudgommen vi får vite navnet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen!Jeg skal ikke påberope meg å være noen 'navneekspert', men kunne det ikke tenkes at dette rare fornavnet betyr noe så 'enkelt' som FRØKEN,brukt som fornavn??. Mener å huske at noen kvinnelige medlemmer av slekten Huitfeldt har fått i dåpen navnet SØSTER,på lik linje med den maskuline varianten BROR??!Kanskje noen andre 'tør å ta opp hansken',og si om dette er riv ruskende gæernt!?.Mvh Sven Erling,straks på vei til glassverket på Jevnaker og søster(!)-kirkene på Hadeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Interessant Tvedestrands-familie, Oddbjørn. Jeg har ikke stort å tilføre, men jeg har notert meg at skiftet etter degn Jørgen Nielsen skal ha blitt holdt 9/3-1719, og at det skal ha vært 'meget dramatisk'. Lensmann Stian Tallaksen skal ha vært involvert, kanskje for å holde styr på det hele ? Siden det ikke var livsarvinger, kan jo det være en av årsakene til en familiekrangel. Har du funnet dette skiftet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Oops, jeg ser nå at det er skiftet til Jørgen du holder på å tyde. Jeg trodde det var skiftet til Barbra i 1722 du refererte til. Hva med dramatikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, du finner lenke til dette skiftet i innlegg 9. Skriften er imidlertid ikke av de enkleste, så jeg har foreløpig ikke greid å trenge inn i så mange av detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helge! Jo, det kan vel se ut som om det har vært en viss 'dramatikk' under skiftebehandlingen. Jeg har - som sagt - bare greid å trenge såvidt ned i materien, men det kan vel se ut til at det har oppstått en diskusjon om noen penger... En tjenestepike (Kirsten Christensdatter) er nevnt, og det kan virke som om hun har funnet penger i senga til degnens enke... Jeg er imidlertid svært usikker på min egen lesning her, men kan Jørgen Nielsens enke (dvs. sogneprest Linds søster) ha prøvd å lure noen verdier unna skiftet, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Lurer på om ikke det ble krangel om huset også ? Det var jo menigheten som ga tømmer til broren Niels, og hjalp til med å få det oppført, og Jørgen overtok det vel sammen med degne-jobben til broren. Håper flere kan hjelpe med tydingen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå lastet hele skiftet ned i PDF-format, slik at jeg kan forstørre skriften litt mer (selv om bokstavene da blir noe 'frynsete i kantene').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har fremdeles problemer med å trenge helt inn i detaljene, men kontroversene ved skiftebehandlingen er, så langt jeg kan se, knyttet til at Jørgen Nielsens enke skal ha stukket unna en del penger forut for skiftet. Tjenestejenta Kirsten Christensdatter forteller om to pengepunger hun har funnet i enkens seng. To punger blir så lagt fram i retten, og Kirsten blir spurt om hun kjenner dem igjen. Det gjør hun ikke, hvorpå Thomas Poulsen (som representerer etterkommerne etter Jørgens brødre Michel og Jens) repliserer at da må jo flere penger enn tidligere antatt være borte.Litt lenger ute i skifteteksten, der husene i Tvedestrand blir beskrevet, anklager Thomas Poulsen enken for å ha 'skaltet og valtet' med deler av arven.Dette er min korte oppsummering - med mine egne ord - av det jeg så lang har oppfattet som hovedkonflikten under skiftebehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi kan jo også ta med det relativt kortfattede skiftet etter Jørgen Nielsen Vendelboes enke, Barbara Lauritzdatter Lind - datert 12. februar 1722:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24256/138Hun hadde vært sengeliggende i mange år, og det kan vel se ut som om 'hendes Søsters DatterDatters mand Hans Carlsen' har disponert huset etter Jørgen Nielsens død, og at Barbara har vært i 'folloug' hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Den datterdatter av søsteren det henvises til i (35) er vel Clara Olsdatter fra Lista, gift med Hans Carlsen. Clara er kjent fra en annen tråd her i forumet fordi hennes mor het Adelus, men er det noen som kjenner til Hans Carlsens forfedre eller etterkommere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser du har Michel Nielsen Wendelboe med på lista di, Per. Ellers er det neppe noen forbindelse mellom ham og de øvrige Vendelboene du har registrert. Det er jo i og for seg heller ikke så underlig, siden Vendelbo i utgangspunktet ikke er et slektsnavn, men rett og slett en betegnelse på folk fra Vendsyssel (vendelboere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser du har Michel Nielsen Wendelboe med på lista di, Per. Ellers er det neppe noen forbindelse mellom ham og de øvrige Vendelboene du har registrert. Det er jo i og for seg heller ikke så underlig, siden Vendelbo i utgangspunktet ikke er et slektsnavn, men rett og slett en betegnelse på folk fra Vendsyssel (vendelboere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Det er vel også et titalls bruk med navnet Vendelbo/Vendalbo/Wendelbo i Norge.Ser tråden har vært innom Bragernes. Det er også en del andre Wendelbo der, men av innlegget over forstår jeg det slik at det ikke er Vendelbo-slekt generelt som er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mitt anliggende (som trådstarter) har ikke vært Vendelboe generelt, men jakten på et mulig opphav til de fire brødrene Niels, Jørgen, Michel og Jens Nielssønner Vendelboe - der det første registerte geografiske fellespunkt er Tvedestrand (men der tradisjonens 'rykte' forteller at de kom fra Danmark). Jeg innser imidlertid at opphavet nok kan være vanskelig å kildebelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser av skiftet ut til at Jørgen Nielssen Vendelboe's hustru's bror Mogens Lauritssøn Lind lever i 1722, men jeg har ham registrert som død 11 Aug 1695. Jeg lurer på om denne datoen (11 Aug 1695) istedet skal være dåpsdatoen for et av hans barn !Jeg har registrert Mogens som g.m. Agnethe Justsdatter Wulf den 3 Okt 1694 i Landvig, AA, men da må han ha vært nokså gammel ! Hvor var han ev. prest før han kom til Holt i 1664 ?Jeg har tidligere trodd at Mogens muligens kunne være sønn av Hr. Lauritz Samuelsen Lind (1620-1688) til Bø på Jæren, men dette skjønner jeg nå at antakelig må være feil. (Denne Lauritz' mor het Ellen MOGENSdatter).Kjennes foreldrene til søsknene Barbara, Mogens, Maren og Clara Laurits. Lind (som ser ut til å kunne være født i 1630/1640-åra) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Per (44): Den gode Mogens undertegnet dokumenter for Holt kirke så tidlig som 1664, så han var nok senest født på 1630-tallet, og han må derfor ha vært en meget gammel mann i 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge Andreas Fayes 'Bidrag til Holts Presters og Prestegjelds Historie' (1859; gjengitt i Jubileumsboken Holt kirke, Tvedestrand 2003) døde Mogens Lauridson Lind 11. august 1695, 62 år gammel.Han var først gift med Maren Mortensdatter Holt (skifte 26/9 1693, men hun må være død litt før). Hun var enke etter Mogens Linds to forgjengere, Anders Davidsson og Hans Søffrensson - og muligens datter til Anders Davidssons forgjenger, Morten Pedersson Ulff (løs hypotese). Mogens Lind og Maren Mortensdatter hadde datteren Hanna, som først var gift med 'Aake Larsson Scherven i Laurvik', deretter med Realf Wright ('Forvalter over Fridse Sagbrug i Laurvik').Mogens Laurdsson Lind ble som enkemann gift med Agnete Jostsdatter Wolf fra Landvik. De hadde to barn: En datter (som Faye ikke oppgir navnet på) og sønnen Mogens, født etter farens død (8/1 1696). Faye skriver: 'Han var først Student, siden Lieutenant ved det 2det vesterlehnske Regiment. Først i Aaret 1724 blev han paa en mordisk Maade ihjelskudt med en Pistol af en Captain Hals i Christianssand'. Det må vel være denne Mogens Lind jr. som er nevnt i skiftet etter Barbra i 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Går vi så tilbake til skiftet fra 1722, ser vi at det jeg har skrevet i forrige innlegg stemmer: Mogens Lauritzen Lind har etterlatt seg to barn (datteren med Agnete Wulf må m.a.o. være død): 'Mogens Lind Leutnant ved det væsterlenske (....)' og 'hans Søster Hanna MogensDatter, boende udj Laurvigen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjenner ingen slik forbindelse, og Faye sier ingenting om opphavet til Mogens Lauritzen Lind - men det er vel rimelig å anta at han kan ha vært dansk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde altså iflg. skiftet minst flg. tre søsken, som ser ut til å kunne være født i 1630/1640-åra: Barbara, Maren og Clara Lauritsdøtre Lind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.