Gå til innhold
Arkivverket

[#80644] Degnefamilien Nielsen (Vendelboe), Holt/Tvedstrand 1600-/1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

(46-47): Tar med dette skiftet i Larvik (Jan.1695) etter Aache Lauridsen Schierven (NB:som døde på Holt prestegård 9 mnd. tidligere), der Mogens Lauridsen Lind (sigerfar) og Hanna Mogensdaatter Lind (ektefelle) er oppført. Lenke . Mogens levde i alle fall i januar 1695. Videre fremgår det at skiftet etter Mogens sin kone (Maren Mortensdatter?) , var i 1694.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per (#50): Ifølge skiftet etter Barbara hadde hun 3 søstre (i tillegg til broren Mogens):- Maren Lauritsdtr., som har de etterlatte barna Reinholth(?) Billis, Capitain (m.m.) paa Staveren Fæstning og magister Lauritz Billis, sogneprest i Vestre Moland prestegjeld. Den vanligste skrivemåten av slektsnavnet til Maren Lauritsdatters mann, var Belitz. Presten i Vestre Moland er i hvert fall ellers kjent som Lauritz Christophersen Belitz.- Clara Lauritsdtr., som har de etterlatte døtrene Adelus Johansdtr., bosatt på Lista (g.m. Ole Rasmussen) og Clara Johansdatter (som oppholder seg som enke i Drammen).- (Anet???) Lauritsdtr. - her er det mye jeg ennå ikke har klart å tyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Hans Carlsen er stadig en 'gåte'. Ellers har jeg forsøkt å lese litt videre i skifteteksten (etter Barbara Lauritzdatter, 1722) - og så vidt jeg oppfatter det, er Anet(?) Lauritzdatter død. Hun er kalt 'Half Søsteren', så Mogens Lauritzen Linds (og søstrenes) far må altså ha vært gift to ganger. Denne siste søsteren har en etterlatt datter, Giertrud Si(...)datter (som muligens også er død?), g.m. en Hans Larsen (Tingsager??).'...men ingen af disse Arfinger indfandt sig eller nogen paa deres vegne uden allene Clara Olsdatter, og hendes mand Hans Carlsen paa deres moder Adelus Johansdatters vegne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som kan være kilden for Harboe-navnet, men Wulf har hun aldri hett. Det var Mogens Linds kone nr. 2 som var en Wulf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(53:) Hvilken 'Johan' (g.m. Clara Lauritzdatter) er far til omtalte Adelus Johansdatter (ca.1655?-et.1722) bosatt på Lista (1722), g.m. Ole Rasmussen ?Av Norsk Presteregister framgår det forøvrig at mor til Hr. Mogens Lauritzen Lind til Holt (og vel da også til Maren, Clara og Barbara) var Barbara Hansdatter, som levde enda i mars 1684 (i Holt prestegård). Men hvilken Lauritz var denne Barbara's ektemann ?Siden Mogens' mor ble så gammel er vel halvsøsteren Anet (Ahlet/Adelus?) fra Lauritz' tidligere ekteskap ?Det er fristende å undres på om de nevnte kan ha slektsforbindelser til Hr. Laurits (Lars) Nielsen (c1565-1621) til Vestre Moland, g. ca. 1601 m. Anne Albrechtsdatter, som etter Lauritz' død kjøpte Tingsaker (i Vestre Moland) 19 Jan 1630.Disses sønn Olav bodde i Lista, datteren Agnethe ble g.m. Jacob Justssen Wolf og farmor til omtalte Agnethe Wulf, Mogens Lind's 2. kone, sønnen Samuel bodde på Nørholm, sønnen Albrecht ble trelasthandler i Mandalen, og datteren Anne ble g.m. sorenskr. Mads Thuesen i Sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hypotese Andreas Faye lanserer, men som på ingen måte kan kildebelegges. De gangene hun utstyres med noe som kan likne et slektsnavn, kalles hun Holt (men det kan jo rett og slett skyldes hennes posisjon som 3x prestefrue i Holt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par opplysninger til om Mogens Lind fra Fayes presentasjon:'Blandt dem der ved Hr. Hans's Død fremstillede sig til Valg, skal have været Hr. Hecke Pedersson, Sogneprest til Homedal, der s. A(ar) var bleven Provst, men Hr. Mogens Lind blev foretrukket, skjønt han kun var Student og 31 Aar gammel, hvad enten han behaget Holtingene eller Enken Maren Mortensdatter, eller Begge best, da han var ugift og dessuden villig til at egte Enken eller som man kaldte det at conservere Familien' (dette var i 1664).I det brevet han 26/9 1693 sender til Prost Daniel Feif i Øyestad for å be om at det blir skiftet etter hans avdøde kone Maren Mortensdatter, kommer det fram at det var en kontrovers mellom ham og søstersønnen som var prest i Vestre Moland: 'Hr. Lauritz Belids vil jeg ingenlunde have hid, saasom han ikke kom i min Kjerestes Begravelse og vor Tvistighed er ikke endnu kommen til Ende'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til utgangspunktet:Når det gjelder degnen Niels Nielsen Vendelboe, er våre kunnskaper stadig svært mangelfulle. Vi vet ikke sikkert når han ble født, men med utgangspunkt i aldersangivelsene i 1664 og 1666 må vi gå ut fra at det var rundt 1620. Vi vet heller ikke helt sikkert når han døde, men det må ha vært før 1699. Bygdeboklitteraturen oppgir 1698, men noe skifte er foreløpig ikke funnet. Det vi også mangler kunnskaper om, er hvem han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Degnehuset i Tvedestrand er avbildet i Historielagets årskrift 2004 'Dengang på våre kanter'. Det var visstnok byens største våningshus iflg. eiendomstakseringen i 1661.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det årsskriftet i hylla. Det er i hvert fall høyst sannsynlig rett hus som er avbildet, men det ligger ikke lenger i Tvedestrand. Artikkelforfatteren forteller at det ble flyttet til Borøya ca. 1732. Det blir ellers opplyst i artikkelen av huset ved frivillig auksjon 15. juni 1719 ble solgt til Hans Carlsen, som tidligere hadde bodd i nabohuset. Salgssum: 116 Rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 'degnehuset', som altså opprinnelig skal ha stått i Tvedestrand (kilde: Aslaug Eirheim: 'Jørgen Nielsen Vendelboes hus i Tvedestrand 1719'; Dengang - på våre kanter, Historielaget for Dypvåg, Holt og Tvedestrand 2004):

bilete10022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, du har helt rett i at det nok er å ta munnen litt for full. Når jeg likevel brukte den etiketten, er det fordi den har vært anvendt i lokalhistorisk litteratur knyttet til Holt/Tvedestrand. Jeg tenkte derfor at noen her i forumet derfor raskt ville kunne vite hvem jeg snakket om. Degneinnslaget viser seg altså (antakelig) å kun omfatte brødreparet Niels og Jørgen Nielssønner Vendelboe. Noe av den nye informasjonen som er framkommet her i tråden, er at de to øvrige kjente brødrene (Michel og Jens) var sadelmakere. Følgelig kunne jeg like gjerne ha anvendt etiketten 'sadelmakerfamilien Nielsen (Vendelboe)' - selv om det også ville ha gitt et fortegnet bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

. . . eller ''salmakerfamilien'' . . . . (i steden for sadelmaker- - -)Det beste er nok navnet Vendelbo(e) - helst med et tillegg om hvor i Vendelbo slekten kom fra, eller hvor kom kom til - til adskillelse fra andre Vendelbo-slekter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da - 'salmaker' er jeg selvsagt med på...:)Opprinnelsen er her noe av problemet (altså hvor i Vendelbo/Vendsyssel?) - men 'Vendelbo(e)-familien i Tvedestrand' kunne vel ha vært en høvelig overskrift, til tross for at det finnes i hvert fall én annen Vendelbo i Tvedestrand i 1720-årene som tilsynelatende ikke er beslektet med de øvrige (lensmann Thomas Jensen Vendelboe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ministerialboka for Holt viser at Hans Nielsen, Tvedestrand, ble begravet 8. oktober 1729, 66 år gammel. Det bør være Niels Nielsen Vendelboes eldste sønn (det bodde bare 'en håndfull' mennesker i Tvedestrand på det tidspunktet).En annen interessant begravelsesinnførsel finner vi Fest. visit. (febr./mars) 1722. Da ble en Carl Larsen, Tvedestrand, gravlagt, 84 år gammel. Det KAN jo være Hans Carlsens far. Carl var ikke et vanlig navn i Tvedestrand/Holt på 1600-/1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden 'spriker' etter hvert litt, men la meg likevel ta med noen oppfølgende opplysninger i forbindelse med skiftet etter Barbara Larsdatter Lind (degnen Jørgen Nielsen Vendelboes kone) - jf. innleggene 35 og 53. Litt senere i skifteprotokollen fra Nedenes er det nemlig klistret inn noen 'ark' med opplysninger fra sønn til Barbaras yngste søster, som viser seg å hete Alhed Larsdatter. Jeg kommer tilbake til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til det skiftetillegget jeg omtalte i forrige innlegg:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24256/158Det er altså her snakk om arvinger som skifteretten ikke hadde fått kontakt med tidligere, men det er nå kommet en oversikt fra Alhed Larsdatter Linds dattersønn. Alhed har åpenbart vært gift med en Sevald. Jeg har problemer med tolkningen av enkelte bokstaver, men han kalles innledningsvis Capitain ....troph (etternavnet må begynne på B eller R, så vidt jeg kan se). Han er da ved Obriste Von der Luhes Regiment i (...). V.d. Luhe er omtalt hos Ovenstad, og knyttes der til Holstein.Skiftetillegget er datert 2/10 1723 - og Alhed Larsdatters dattersønn stiller arvingene (Alheds barn)opp slik:1. Giertrud Sevaldsdatter, som havde Hans Larsen Tingsager til ægte, er efter denne(s) 2de Sønner, Lars og Sevald (kommentar: kirkeboka for Vestre Moland viser at Giertrud og Hans giftet seg der 28/7 1700).2. Mallene(?)Sevaldsdatter, Lever og Boer ved Trondhiem, hendes Mand (...) Møller.3. Alhed Sevaldsdatter, Lever og Boende ved Trondhiem, gift med en Lieutnant Jens Clausen Holst(?).4. Maren(?) Sevaldsdatter som var min Sl. Moder er forlængst død, og efterladt sig 2de Børn, mig hendes Søn Michael R(?)...troph og en Datter Marie ...troph som boer og er gift med Antoni Vilhelm Bajor Boende ved Trondhiem. Flere er der iche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.