Gå til innhold
Arkivverket

[#80644] Degnefamilien Nielsen (Vendelboe), Holt/Tvedstrand 1600-/1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Det er en rekke personer med navnet Wendelboe som har borgerskap i Kristiansand på slutten av 1600-tallet - men jeg ser ingen umiddelbar kobling til 'mine' folk.Den som ser ut til å befinne seg nærmest, rent geografisk, er en Hans Hansen Wendelboe, som i 1708 er registrert som trelasthandler i Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter med min flik av denne debatten, konsumpsjonsbetjenten Clemmed Lorens Jørgensen. Han døde i Christiania i 1724. Skiftet hans er her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25397/201>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25397/201Arvinger var kona Maren Michelsdatter (Wendelboe) og datteren Anne Helvig Clemmedsdatter. Ellers inneholder skiftet lite relevant informasjon. Han var glad i akevitt smaksatt med kanel ser det ut som.Hans svigerinne, den 'sal: pige Cathrine Michelsdatter Wendelboe', døde i 1726 hos Maren sal: Clemmed Lorens Jørgensen.hun var ugift, og i skiftet etter henne regnes hennes gjenlevende søsken opp (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsett! Mitt hovedanliggende i denne tråden er brødrene Wendelboe fra Tvedestrand - særlig hvem de var sønner til. Det er det nok svært vanskelig (sannsynligvis umulig) å finne ut av. Jeg er imidlertid også i høy grad interessert i brødrenes nærmeste etterslekt.Så derfor: Takk nok en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på det. Som jeg har vært inne på tidligere, så fantes det en del Wendelbo'ere flere steder i landet. Wendelboe er i utgangspunktet ikke et slektsnavn, men en betegnelse på en 'Vendelbo' - altså en person fra Vendsyssel i Nord-Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante observasjoner i forbindelse med de to skiftene Ola har lagt lenker til i #127:Ved skiftet etter søstera Cathrine i 1726 oppholder Anders Michelsdtr. Wendelboe seg i Aalborg. Det kan selvsagt være tilfeldig, men kanskje kan det også skyldes at han hadde slekt der?Byrådsskriver Ulrich Schnells signatur finnes på pegge skiftebrevene. På dette tidspunktet overtok Ulrich Schnell Baaseland/nes jernverk i degnebrødrene Nielsens eget kirkesogn - Holt. Og 10 år senere 'frikjøpte' han straffangen Johannes Clemmetsen fra Akershus festning og gav ham jobb på Næs jernverk. Angivelig skjedde dette bl.a. etter påtrykk fra Johannes Clemmetsens venner i Christiania. Et kort øyeblikk spekulerte jeg på om det kunne ha vært slektskap mellom Johannes Clemmetsen og Clemmet Lorentz Jørgensen, men jeg la raskt disse spekulasjonene bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten (pedantisk) rettelse til (131): Ulrich Schnell var ikke byrådsskriver i Christiania, men by- og rådstueskriver (det vil si skriver på bytinget og for Magistraten - som styrte byen, det fantes ikke noe som het byråd da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er Nils Mikalsen Wendelboe trolovet 16.april 1709 med enken Karen Hansdtr Hammer med vitne Klement Lorens Jørgensen.. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Forlovererklæringer nr. 1 (1707-1716), Forlovererklæringer 1709, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7245&idx_id=7245&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser dere har kommet tilbake til Christiania. Av skifter bør kanskje først leses foreldrenes, Christiania Skifteprotokoll 2 1701-1707 fra f.415b. Viet i Hellig Trefoldighets Kirke 21.11.1658 og hadde barna Hans-Hans-Maren-Kiersten-Giedsche-Kiersten-Eschild-Niels-Anne-Anne-Anders-Siri-Giertrud-Cathrine.Han begraves 24.01.1694 og Anne Hansdatter Griis 16.03.1706.Niels ble gift to ganger, den første er nevnt over, men de ble viet uten foregående trolovelse. Karen døde samme år og Niels giftet seg andre gang 06.12.1712 med Engebor Sophia Erichsdatter Sparre fra Fredrikshald. Han dør 04.12.1730 og begraves 08.12.1730.Det går litt langt å ta alle barna her.Men kan føye til at faren Michel arbeidet på festningen 1663-1669 og at de bodde i No.27, Kongens Gade (østre halvdel av Kongensgt. 22) og finnes i 1660-manntallet (1660 Takst 200 Rdl. 'Bruger alene sit Handtværk')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er absolutt interessant for meg å 'gå opp sporene' etter Michel - og nå har flere av dere gitt meg glimrende starthjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig (138). Også det andre ekteskapet ble relativt kortvarig, hun døde i barsel da hun fikk sitt 4 barn. Av barna (Anne Catrine-Berte Sophia-Hans Erentz og Berte Sophie) kan nevnes at eldstejenta ble bosatt på Tolga (g.m. hyttemester der, Peder Benjaminsen Grue).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til utgangspunktet - og en del uoverensstemmelser i bygdebøkene for Dypvåg og Holt (samt Tvedestrandsboka). Jeg skal ikke gå i detalj på alle uoverensstemmelsene, men det dreier seg om hvor Hans Nielsen (Vendelboe) i Tvedestrand skal plasseres. Han er kalt både en yngre bror av degnene Niels og Jørgen Nielsen Vendelboe og en sønn av Niels. I ett tilfelle er både Hans og Jørgen gjort til sønner av Niels. Jeg har ført ham opp som eldste sønn av Niels Nielsen Vendelboe, noe jeg mener må være en rett plassering.Ifølge Dypvågboka var Hans Nielsen (f. ca. 1663) gift 3 ganger: 1) med NN. To barn i dette ekteskapet: Mikkel Hansen og Niels Hansen; 2) 1705 med Maren Torgrimsdtr. Nes (datter til Torgrim Tjøstolvsen Hovdan-Nes og Gunborg Grundesdtr. Gliddi); 3) med Turid Bjørnsdtr. Kråkevåg. Uvisst om det var barn i de to siste ekteskapene.Ifølge Tvedestrandsboka (og langt på vei Holtsboka, som har samme forfatter) var Hans Nielsen gift 1 gang: med Anne Jørgensdtr. De hadde to barn: Karen Hansdtr. (ca. 1701-1790) g.m. Niels Halvorsen Råkenes (1696-1773) og Niels Hansen, som etter farens død i 1729, overtok hans hus i Tvedestrand.Tilbake til Dypvågboka:Der er den første Hans Nielsen oppført som bror til Niels og Jørgen, mens den andre Hans Nielsen er gjort til Niels' sønn - nevnt i 1701 som sjømann, bosatt på Berge Eye (som nok i praksis lå i Tvedestrand) - 'Seyler for Slet Hyre'.Jeg har en mistanke om at det er den samme Hans Nielsen det er snakk om i begge tilfeller (men altså kun en mistanke). Det kan selvsagt også være to forskjellige personer - og i så fall er de ikke nødvendigvis en gang i slekt med hverandre...Her trengs det åpenbart en opprydding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste bevarte kirkeboka for Holt (klokkerbok) går fra slutten av året 1699 og litt inn i året 1705. Den er ført av Jørgen Nielsen (Vendelboe), som avslutter den slik:'Anno 1705 d. 18 Januar Bleff denne Bog Udskreven, Bekiender Jeg Underskreffne Jørgen Nielsen Egen Handt'. Han har riktignok fått plass til en liten tilføyelse to dager senere fordi soknepresten, 'Hans Hederlighed Østen Andersen' er avgått ved døden.I denne kirkeboka finner vi tre interessante dåpsinnførsler:- 1. juledag 1699: Døbt Niels Hansen Thuedestrand. Faddere: Chiersten Lunde, Niels Jensen Thuedestrand, Thiøstøll Berge, Chiersten Mortensdater Thuedestrand, Chiersten Albretsdater Møglebustad, Jøder(?) Jørgensen Thuedestrand, (Christen?) Persen Thuedestrand. Sexagesima 1700 blir så Hans Nielsens Kone i Thuedestrand 'indleyd' i kirken.- 5. søndag etter påske 1702: Døbt Charen Hansdater Thuedestrand. Faddere: Maline Jensdater Holt, Jørgen Jørgensens Kone Østeraa, Halffuor Sleten, Jens Thuede, Halffuor Rogenes, Hans Ka®lsen, Gunild Thuede. 5. juli 1702 blir Anne Jørgensdater Thuedestrand 'indleyd' i kirken.- ? oktober 1703: Døbt Sofj Hansdater Thuedestrand. Faddere: Malinne Persdater Thuedestrand, Chirsten Nielsdater Thuede, Albret Berge, Jens Thorsen Thuede, Niels Gundersen Sundsdall, Christen Persen Thuedestrand, Bergete Charlsdater Thuedestrand. Ingen introduksjon i kirken innført. Kanskje barnet døde? Kanskje mora døde etter fødselen? Dødsfall/begravelser er svært sjelden innført i de eldste kirkebøkene for Holt.Min tolkning/hypotese: Jeg ser at flere av fadderne kan relateres til Vendelboe-familien. Niels og Karen er (jf. forrige innlegg) kjent som barn av den Hans Nielsen som i 1701 var sjømann. Dessuten hadde den Hans Nielsen som var gift tre ganger også en sønn Niels (som overtok huset i Tvedestrand) - i tillegg til sønnen Mikkel. Jeg er nokså sikker på at de to blad Hans Nilsen må være én og samme person - og fører forsøksvis opp følgende:Hans Nielsen (ca. 1663-1729), sønn til degnen Niels Nielsen Vendelboe, bosatt i Tvedestrand. Nevnt som sjømann som 'Seyler for Slet Hyre' i 1701-manntallet. Da bosatt på 'Berge Eye'. Tvedestrand var den gangen et bitte lite strandsitter-sted, som vesentlig tilhørte gårdene Tvede (Tveite) og Berge (samt Myklebustad). Også Niels Nielsen Vendelboe er omtalt som bosatt på Berge-eie mens han bodde i Tvedestrand. H. N. var gift 3 ganger:1) med Anne Jørgensdatter (som ant. må være død mellom 1703 og 1705). Barn:a. Mikkel Hansen (f. før 1699, og derfor ikke dåpsregistrert i kirkeboka).b. Niels Hansen (f. 1699).c. Karen Hansdatter (1702-1790) g.m. Niels Halvorsen Råkenes.d. Sofie Hansdatter (f. 1703, muligens død som liten).---------------Jeg kan med det samme ta med en trolovelse og vielse jeg også fant:24. trinitatis ble Niels Nielsen Thuedestrand trolovet med Anna Olsdater Thuedestrand. 'Mænderne' (kausjonistene) var Per Thomesen og Hans Nielsen Thuedestrand. Vielsesdato: Hellige tre kongers dag 1705. Dette er antakelig den Niels Nielsen Tvedestrand det var skifte etter i 1743 (se bl.a. innlegg 81).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til #143:Jeg glemte Hans Nielsen Tvedestrands ekteskap nr. 2 og 3!2) g. (ifølge Dypvågboka) 1705 med Maren Torgrimsdatter Nes (Dypvåg).3) g.m. Turid Bjørnsdatter Kråkevåg (Dypvåg).Usikkert om det var barn i disse to ekteskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelse 6. trinitatis 1705 (vielse 13. trinitatis) mellom Hans Nielsen Thuedestrand og Maren Thorgrimsdater Nes er ført i kirkeboka for Dypvåg - der skriveren også er degnen Jørgen Nielsen Vendelboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var det litt synd at Christiania ble forlatt, for et interessant spørsmål er 'hvem var Karen Hansdatter Hammer'. Men hun er jo nærmest en biperson i denne sammenhengen, så jeg kan ta det i en egen tråd en annen gang - det har interesse for alle Hammer-interessenter (og alle Hammer'ne leser neppe denne tråden om Wendelboe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiania er i og for seg ikke forlatt, men siden det her er snakk om fire brødre og (minst) tre forskjellige geografiske steder (Tvedestrand, Bragernes, Christiania), så blir det lett litt 'hopp og sprett'. Dessuten har vi hatt dette lange Lind-sidespranget.Men du har selvsagt rett i at de som har en særlig interesse av Hammer-slekten ikke vil finne de relevante innleggene her. Og bare for å ha sagt det: Jeg er ikke uinteressert i Karen Hansdatter Hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(146:) Kan Karen være datter av kjøpmann i Skien, Hans Larsen Hammer ? (Var denne Hans forresten far til Christiania-kjøpmannen Lars Hansen Hammer (c1670?-1733) (g.m. Anne Jørgensdatter Neumann) og ev. også Maren Hansdatter Hammer (g.m. sogneprest Christopher Møller) ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Mikkel Nielsens hustru, Anne Hansdatter Griis 19/7 1706 (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25394/419) får vi vite at dattera Kiersten var gift med Peder Andersen Ous i Odalen (om jeg tolker teksten rett). Det må vel være han som er bosatt på Ous (Os) i 1701-manntallet for Odalen, og som da er kalt Peder Andersen Winger? Oppgitt alder er 60 år, og han kalles ellers 'Førige Fendrick'. To sønner er nevnt: Johan Pedersen, 20 år, 'Nu udi Christiania' og Peder Pedersen, 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.