Gå til innhold
Arkivverket

[#80644] Degnefamilien Nielsen (Vendelboe), Holt/Tvedstrand 1600-/1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Se det, ja. Der var sannelig vielsen mellom Peder Andersen Vinger og Kirsten Michelsdatter Wendelboe! Nei, hvis alderen i 1701 var rett, måtte brudommen altså være rundt 64 år. Han var da åpenbart enkemann. Kirstens alder kjenner jeg ikke, men hun må i hvert fall ha vært et godt stykke uti 30-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje grunn til å tro at også lensmannen Anders Pedersen Winger (24 år !), som også bor på Ous i Strøm (Sør-Odal) (sammen med sin sønn Tor), er sønn av Peder Andersen Winger ?Skal tro hva som skal være alderen på lille Tor : Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(#152) Det må det være!Per (#153) Enig. Når det gjelder alderen på lille Tor, tolker jeg den som 1 måned (1/12 år). Det kan selvsagt også være feilskrift for 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av alle de 14 barna til Mikkel Nielsen Wendelboe og Anne Hansdatter Griis (Hans, Hans, Maren, Kiersten, Giedsche, Kiersten, Eschild, Niels, Anne, Ane, Anders, Siri, Giertrud, Cathrine)?Flere av dem må være døde ved skiftet etter moren i 1706/1707. Det gjelder den eldste Hans, den eldste Kiersten, Giedsche, Eschild og den eldste Anne). Bare 9 av barna er nemlig omtalt i skiftebrevet - 3 sønner og 6 døtre: Niels er til stede ved skiftebehandlingen, mens Hans og Anders oppholder seg utenlands. Maren er gift med Clemmet Lorentz Jørgensen i Christiania, mens Kiersten altså er gift med Peder Andersen Ous (Odalen). De 4 yngste søstrene er ugifte: Anne (omtrent 29 år), Sigrij (28 år), Giertrud (27 år) og Cathrine (26 år).Før 1726 må også Hans være død. Ved skiftet etter yngstesøstera Cathrine er nemlig bare to av brødrene nevnt: Niels (som er til stede) og Anders (som oppholder seg i Aalborg). Maren er nå enke etter Clemmet Lorentz Jørgensen, mens Kiersten oppholder seg i Ous i Odalen. De øvrige søstrene (som stadig er ugifte) oppholder seg som følger: Siri 'I Condition hos (...)Etatsraad Just K(...?)berg i Bragnes, Anne hos søstera Kiersten i Odalen og Giertrud hos broren Niels i Christiania.Det ser mao. ut til at svært få av de 14 barna fikk etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er korrekt (155). Såvidt jeg kan se har du ikke 'avlivet' Ludvig Jensen Wendelboe (som jeg har som røyert fra 3 kilder i Bragernes, dog senre enn 1722). Han dør uten arvinger i 1762, 83 år gammel (begr. 03.01.1763). Han er blandt annet nevnt i skiftet etter Siri, den lengstlevende av barna i Christiania.(Mulig jeg gjentar noe som allerede er sagt, men tråden begynner jeg nok å miste nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke sagt tidligere - så takk for oppfølgingen av Ludvig!Ellers er du nok ikke alene om hjertesukket i parentesen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (155): Siri er i kondisjon hos fru etatsrådinne Tonsbergs på Bragernes. Dvs. hos Anna Cathrine Mecklenburg (1649-1745), enke etter stiftamtmann, justitiarius i Overhoffretten og medlem av Slottsloven Mathias de Tonsberg (1638-1704).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ola, Anna Catharian er vel født 1652 (28.09) og døpt i Hellig Trefoldighets Kirke 03.10.1652. Mht. ektemannen er opererte Thomle med 08.01.1640 som fødselsdato, Weidling hadde 1638 som fødselsår. Thomles kilde (om han viser til noen) kan jeg se etter imorgen om nødvendig, Tor Weidling finner jeg ikke kildehnvisning til mt. fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjennner de Tonsbergene godt (først og og fremst Wilhelm de T.), men må innrømme at jeg hentet fødselsårene fra Weidling. Og jeg stusset på at fruen ble hele 96 år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med en lenke til 'skifteregister for Drammen' her i DA, der skiftet etter Siri Michelsdtr. Wendelboe gir en god oversikt over hennes nærmeste slektninger:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(156:) Alderen (83 år) til Ludvig/Lodvig Jensen Vendelboe (ved begr. Jan 1763) stemmer ikke helt med dåpsdatoen som er oppgitt i innlegg #22 (som ville gi han alderen 79 år). Men forskjellen blir vel som en pølse i slaktetida .... (Er skredder og røyert forresten samme yrke ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ola/158:) Er Mathias en bror av Stig Anderssøn de Tonsberg (død 1690) ? Har 'Tonsberg' noe med Tønsberg å gjøre ? Hvem var foreldre til Mathias' kone Anna Cathrine Mecklenburg (1649-1745) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med flg. levetids-anslag for seks av de ni av Michel Nielsen Wendelboe's barn som overlevde sin mor:Maren (c1664-), Kirsten (1666-1751), Niels (c1670-1730), Anders (c1676-), Siri (c1677-1752), Cathrine (c1680-1726).(Jeg har mistanke om at Geir Kamsvaag Berntsen som vanlig sitter med alle dåpsdatoene her ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per (166) Ja, de er sønner av borgernester i Tønsberg Anders Madsen. De og familien er godt behandlet i historisk og genealogisk litteratur, f.eks. i Norsk og Dansk bografisk leksikon, 1. utgavene.Anna Cathrine er ifølge Tor Weidlings Eneveldets menn i Norge (2000) datter av landkommissær osv. Vilhelm M., opprinnelig fra Haderslev.Men akkurat dette er i hvert fall et sidespor som ikke hører hjemme i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per (167) - Geir skal få slippe å servere alle disse dåpsdatoene på sølvfat. Denne eldste kirkeboka for Vor Frelsers Kirke er meget ryddig ført, med godt leselig tekst - og med et overkommelig antall dåpsinnførsler pr år. Jeg har nå funnet dåpen til 13 av de 14 barna. Det er bare Maren jeg har hatt problemer med, men hun må være født i 1661 eller 1662.1. Hans døpt 16/10 16592. Hans døpt 14/12 16603. Maren født 1661/16624. Kiersten døpt 2/8 16635. Giesche døpt 27/3 16656. Kiersten døpt 23/3 16667. Eschild døpt 22/11 16678. Niels døpt 21/4 16699. Anne døpt 9/4 1671 (Kiersten er rettet til Anne)10. Ane døpt 23/8 167211. Anders døpt 29/9 167412. Sirj døpt 29/2 167713. Giertrud døpt 5/2 167914. Catrine døpt 19/6 1681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av #155:Den nest eldste sønnen til Michel Nielsen Wendelboe, Hans Michelsen, må være død en gang mellom 1706 og 1726. Det er uvisst om han var gift, men i sk. prot. nr. 5 har jeg funnet et skifte etter ei 'Rønov, vognmand Hans Michelsens enche'. Skiftebrevet er datert 16/6 1724 (med et par senere oppfølginger), men det viser seg at Rønnov døde allerede i 1718. Det ble det foretatt registreringsforretning, men sønnen Michel Hansen savnet noen dokumenter (regninger?) - og dette forpurret skiftebehandlingen. I 1724 kan det virke som om Michel Hansen også er død, og at det ikke finnes noen arvinger.Et skudd i blinde: Kan vognmannen (som altså må være død før kona) ha vært Michel Nielsen Wendelboes sønn?Her er skiftet:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25397/203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan altså se ut til at det nokså tidlig 'tynnes' relativt kraftig ut blant etterkommerne etter de 4 brødrene Nielsen Wendelboe.I. NIELS NIELSEN WENDELBOE (ca. 1620-1698?, degn i Holt og Dypvåg) g.m. NN hadde 4 barn:1. HANS Nielsen (Wendelboe) (sjømann i Tvedestrand, død 1729) g. 1) m. Anne Jørgensdtr. (død ca. 1704); g. 2) 1705 m. Maren Torgrimsdtr. Nes i Dypvåg; g. 3) m. Turid Bjørnsdtr. Kråkvåg i Dypvåg. Barn (alle i 1. ekteskap):a) Mikkel Hansen (f. før 1699 - ingen ytterligere opplysninger)b) Niels Hansen (f. 1699). Skal ha overtatt farens hus i Tvedestrand. Ellers ingen ytterligere oppl.c) Karen Hansdtr. (1701-1790) g.1722 m. Niels Halvorsen Råkenes i Holt (ca. 1686-1773). 4 sønner og 3 døtre.d) Sofi Hansdtr. (f. 1703, ant. død som liten). Kommentar: 1. påskedag 1700 er ei Sofi Nielsdtr. Thuedestrand til 'Guds bord'. Jeg har ikke funnet henne nevnt senere. Hun KAN ha vært ei søster av brødrene Nielsen Wendelboe. I så fall har hun vært barnløs og dessuten død før skiftet etter Jørgen Nielsen Wendelboe i 1719.2. MAREN Nielsdtr. (Wendelboe) g.m. Stian Albretsen Bjelland (Holt). Bosatt på Ytterbø i Flosta. Antakelig ingen felles barn, selv om bygdeboklitteraturen gir noen (innbyrdes motstridende) opplysninger om at Maren hadde ei datter fra et tidligere ekteskap. Det er imidlertid grunn til at det her er snakk om ektemannens svigerdatter (kona til hans sønn fra et tidl. ekteskap).3. GURI Nielsdtr. (Wendelboe) g.m. Niels Jensen Smed i Tvedestrand (død i 1727, 72 år gammel).a) Niels Nielsen Tvedestrand g.m. Anne Larsdtr. (muligens den samme Niels som i 1705 giftet seg med Anne Olsdtr. Tvedestrand). En sønn og ei datter.b) Jens Nielsen. Ingen ytterligere oppl.c) Anders Nielsen Tvedestrand. Levde i 1724 (nevnt to ganger som fadder det året).d) Anne Nielsdtr. Tvedestrand. Levde i 1727 (nevnt flere ganger som fadder i 1720-årene).e) Aaslof/Aaslau Nielsdtr. Tvedestrand. Levde i 1723 (nevnt som fadder det året).4. KIRSTEN Nielsdtr. (Wendelboe) (ca. 1670-før 1719) g. 1) m. Tjøstolv Salvesen Tvede/Tveite (ca. 1662-før 1699); g. 2) m. Torje Stiansen Langang-Tveite. 2 barn i hvert ekteskap:a)Salve Tjøstolvsen Tveite (ca. 1695-1764) g.m. Anne Olsdtr. Fosstveit (skifte 1772). Ingen barn.b) Maren Tjøstolvsdtr. Tveite g.m. Thor Nielsen Lunde (ca. 1683-1740). Oppgivelsesskifte 1737). Mine 5xtippoldeforeldre. 1 sønn og 4 døtre.c) Stian Torjesen Tveite-Østerå (f. 1699) g.m. Karen Jørgensdtr. Østerå (f. 1705). 4 sønner og 1 datter.d) Siri Torjesdtr. Tveite (1702-1764) g. 1) 1725 m. Ole Andersen Vestre Kroken (ca. 1683-1735, sønn til Anders Torbjørnsen Moland og Kari Andersdtr. Lauve, Vegårshei); g. 2) m. Jens Kittelsen Vestre Kroken (f. 1700, sønn til Kittel Andersen Lauve og Kari Grundesdtr. Espeland, Vegårshei). Siris to ektemenn var fettere. Kjente barn fra 1. ekteskap: 1 sønn og 4 døtre.II. JØRGEN NIELSEN WENDELBOE (ca. 1630-1718, degn i Holt og Dypvåg etter broren Niels) g.m. Barbara Lauritzdtr. Lind (død 1722), søster til sokneprest i Holt, Mogens Lauritzen Lind. Siste gang han fører klokkerbøkene for Holt og Dypvåg er 1. advent 1717, og i klokkerboka for Holt er da følgende innført: ”Hidentil har Degnen Mons. Jørgen Nielsen holdet bog”. Ingen barn.III. MICHEL NIELSEN WENDELBOE (dødsskifte 1694, salmaker i Christiania) g. 1658 i Chr.a. med Anne Hansdtr. Griis (skifte 1706). 14 barn (se innlegg 169). Her nevnes bare de barna som vi vet giftet seg:3. MAREN Michelsdtr. Wendelboe (f. 1661/62) g.m. konsumpsjonsbetjent Clemmet Lorenz Jørgensen (skifte 1724).a) Anne Helvig Clemmetsdtr. Ingen ytterligere opplysninger.6. KIRSTEN Michelsdtr. Wendelboe (f. 1666) g. 1705 i Chr.a. med Peder Andersen Winger fra Os i Odalen. Bosatt der. I 1701 kalles han ”Forige Fendrick”. Ingen felles barn, men han hadde barn fra et tidligere ekteskap.8. NIELS Michelsen Wendelboe (1669-1730, degn i Vor Frelsers Kirks, Christiania) g. 1) 1709 m. Karen Hansdtr. Hammer; g. 2) 1712 m. Engebor Sophia Erichsdtr. Sparre. 1 sønn i 1. ekteskap, 1 sønn og 3 døtre i 2. ekteskap.a)Michael Jørgen Nielsen Wendelboe (f. 1709). Ingen ytterligere oppl.b) Anne Cathrine Nielsdtr. Wendelboe (f. 1715) g.m. hyttemester Peder Benjaminsen Grue/Grube, Tolga. Ingen felles barn, men ektemannen hadde barn fra et (eller to) tidligere ekteskap.c) Berte Sophia Nielsdtr. Wendelboe (f. 1719). Ant. død som liten.d) Hans Erentz Nielsen Wendelboe. Ingen ytterligere oppl.e) Berte Sophie Nielsdtr. Wendelboe. Ingen ytterligere oppl.IV. JENS NIELSEN WENDELBOE (skifte, Bragernes 1694, salmaker Bragernes) g. 1682 m. Frouchen (Frochen) Lodwigsdtr. Obrin (O’Brian?).a) LODWIG/LUDVIG Jensen Wendelboe (1683-1762). Bragernes. Nevnt som skredder i 1722 – senere som røyert (tollrorskar). Ingen livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(171:) 8 d) Berthe Sophie Nielsdatter Wendelboe (f. 1719 ?) skal i 1752 ha vært ugift og bosatt 'hos Madme: Maren Sophia Morch udi Christiania'. (Ref. skiftet i Bragernes den 14 Mai 1752 etter Siri Michelsdatter Wendelboe). Altså ikke 'død som liten' ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsåret 1719 har jeg ikke konkret kildebelegg for, men Niels Michelsen Wendelboe hadde to døtre med samme navn (Berte Sophie), og det er vel sannsynlig at den eldste av dem døde før den andre ble født...Ellers takk for kommentaren. Jeg hadde glemt at den ene av dem var nevnt i skiftet etter Siri Michelsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Her er alle barna til Niels Michelsen Wendelboe og Engebor (Ingebor) Sophia Erichsdatter Sparre (jf. ministerialboka for Vor Frelsers menighet):- Anne Cathrine døpt 4/9 1714.- Berte Sophie døpt 25/12 1715; begravet 17/4 1719 ('Klockeren Wendelbos lidet Barn...').- Hens Erentz døpt 13/4 1717.- Berte Sophie døpt 3/5 1719.Vi ser altså at Niels Michelsen Wendelboe fikk to Berte Sophie med sin andre Hustru - den første døde like før den andre ble født, som jeg også skrev i #173.Det er imidlertid rett at det er Berte Sophie f. 1719 som er nevnt i skiftet etter Siri Michelsdtr. Wendelboe - men jeg hadde altså i #171 plassert fødselsåret 1719 på feil Berte Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Følgende opplysninger fra pantebøkene for Drammen by (Bragernes) kan vel kanskje være av interesse:Salmaker Jens Nielsen Vendelboe var medunderskriver i forbindelse med et dokument, dat. 21/5-1688 (tgl. 13/3-1690). (Pantebok for Drammen by, rekke I nr. 1 Bragernes, fol. 47a-48a).Den 8/2-1693 utstedte salmaker Jens Nielsen en pantobligasjon, mot skjøtet til hans far på den pantsatte gården; (tgl. 7/9-1693). (Pantebok for Drammen by, rekke I nr. 1 Bragernes, fol. 87b).Den 14/3-1705 utstedte Evert von Eschen skjøte på den gården som Frocken, sal. borger og salmaker Jens Nielsens, hadde solgt ham ifølge skjøte dat. 26/5-1702. Denne gården hadde hennes mann arvet etter sin far, salmaker Niels Nielsen. Denne hadde igjen kjøpt gården av snekker Jacob Rasmusen, ifølge skjøte dat. 10/5-1660; (tgl. 19/3-1705). (Pantebok for Drammen by, rekke I nr. 2 Bragernes, fol. 3a-4a).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.