Gå til innhold
Arkivverket

[#81616] Hvor kommer FALCH navnet opprinnelig fra?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Jeg arbeider med Falch familie i Tjøtta Nordland og ser familien tilbake til 1500-tallet fra Per Nermo. Da bodde de i Trondheim og kalles Falkerner.Hvor kom FALCH navnet opprinnelig fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Vet ikke hvor det navnet kom fra, men har tenkt på Melchior navnet som går igjen litt i slekta, om det er jødisk, kanskje hele slekten kan være jødisk fra først av eller frå Israelske slekter ? Bare en tanke.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Har i lopet av de seneste 30 ar arbeidet rent allment med FALK/FALCH. Dette i forbindelse med etterkommere til kaptein og jekteskipper Adrian J:son FALK 1597-1677/82 pa Nesna i Nordland og hans hustru Adelus J:dtr. (STAUR). Flere av disse (via deres 5 barn) er inngiftet i slekter som BUGGE, HEGGELUND, DANNEFAER, ARILD, FIGENSCHOU, FRIIS, HOYER etc.I saerdeleshet da Adriaan R:zoon VALKENAAR/FALKENAR ca. 1517-1597 og hans antatte bror, Herman, synes a ha sin opprinnelse her i Nederland. Utrolig mange varianter av deres farsnavn etc. har vaert oppgitt men uten resultat sa langt.Imidlertid har jeg i manns minne ikke kunnet registrere noen forbindelse til et jodisk opphav. Dette paminner noe om slekten HOFNAGEL/HOEFNAGEL. Snarere har henvisningene om FALK/FALCH vaert ledet mot en opprinnelig yrkes- utovelse - nemlig falkefangst.Har dog etter en mannsalder enna ikke gitt opp hapet om a finne Adriaan's opphav her i 'De Lave Land' og undrer derfor, som Margaret MILLER, om noen har naermere geografiske antydninger pa HVOR i Nederland han (og Herman) skulle kunne komme fra!Fortsatt God Sondag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Thomas, tenkte kun på navnet Melchior og kanskje forbindelse den veien. Kanskje kan dette oppklares bedre ved DNA testing etterhvert. Lykke til med letinga etter opphavet.V.H. Svein. Takk og god Søndag til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk begge to. Tror Miller var ogsaa Hollansk navn (min man sier Trukenmiller). Vi vet ikke hvor de kom fra. Takk for innlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Falk er almindeligt også på de nordfrisiske öer i Danmark og Tyskland: Römö, Sylt, Föhr og Amrum. Fritz Joachim Falk har forsket en del i sin slägt og udgivet böger som kan söges på nettet og lånes på bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Til (1), lenken i (2) gir jo mange gode kildehenvisninger om Falch-slekta fra Tjøtta i Nordland.Mor til Petter Dass, Maren Falch, var av denne slekt. I 'Petter Dass Vær hilset i mine børn', som omhandler hans etterkommere, skriver Øystein Angell Røtvold, på side 35 dette. 'Adrian Rochertsen Falkener kom til Bergen fra Holland tidlig på 1500-tallet. Han drev handel i Bergen og Trondheim og ble senere borgermester samme sted. [dvs i Trondheim]. Han kom til Bergen sammen med sin bestefar Laurtz van Valckenier som da også drev handel de samme steder.'Fra en annen kilde, uten at jeg har notert dette ned, har jeg sett hevdet at slekta kom fra Kampen i Nederland (som fortsatt i en viss grad er en sjøfartsby).Hvilken gehalt det er i disse opplysninger, har jeg pt. ingen formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei John, alt er av interesse. Jeg har nå som flere andre gått gjennom dagboken til Absalon Beyer (som ligger på nettet), men fant ikke noe spesielt som hjelper her, men kan vel dukke opp gamle dokumenter enda frå utlandet eller Norge som ikke har vært gransket nøye nok, vi kan håpe på det. Jeg er selv frå slekten til Michael Adriansen Falkener, som bodde i Bergen, så er spennende. Så er det dette portrettet, som noen tror er av Petter Dass og andre av Oluf Darre (likner vel mest på Darre å sjå til, ved sammenligning av andre portretter). Så det er endel som er usikkert enda.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort kommentar til Johs. H. HAMMER's innlegg # 10;- mange takk for henvisningen til Kampen i Overijsel i Nederland hva angar Andriaan R:zoon VALKENAAR og hans bror Herman.Tidligere har omradene rundt Dordrecht vaert nevnt.Hansabyen Kampen som fikk byrettigheter i 1236 har spilt en viktig rolle i den Nederlandske historie. Ikke minst pa grunn av beliggenheten med forbindelsen mellom den tidligere Zuiderzee og elven Rijn.Skal med glede se naermere pa Kampen som omrade for Adriaan's opphav og kommer tilbake sa snart det er noe av viktighet a melde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Thomas (14), flott! Men som sagt, jeg vet ikke gehalten i dette.Kilden ad Kampen var den samme. På s. 44 skriver Røtvold om far til Adrian:'Rockert van Valckenier. Rockert var handelsmann i Trondheim'.hans far:'Laurentz van Valckenier som døde rundt 1513 i Trondheim. Laurentz var handelsmann, først i Bergen og senere i Trondheim.'hans far:'Jan van Valckenier, født rundt 1400 i Kampen i Nederland'.Kildehenvisninger er fraværende, så jeg har ikke prøvd å kontrollere påstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Saa er falckefansk (fancon hunting) kanskje ikke korrekt og folk bare tenkte det fordi av Falch navnet, og Falch opprinnelig var Valckenier? I wonder about falcon hunting being only supposed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Margaret, jeg har ikke lest artikkelen til Erik Lie i Norsk slektshistorisk tidsskrift, jf innlegg (13).Farsnavnet til Adrian skal være skrevet Rutgersen, Rotgarsen, Roghartsen, Rockertsen og Richertsen (Gudrun Johnson Høibo: Slekten Falkener, Falch, Falck (Oslo 1962), s. 11).I flere kilder hevdes det at Adrian kom til Norge som falkefanger. I O.A.Øverland, Illustrert Norges Historie IV, s 754, i følge Høibo, heter det at han kom til Norge i reformasjonstiden. Videre i følge Høibo, s. 12,hevder Anders Daae i Trondheimske samlinger II-2-104, at Adrian kom som falkefanger fra Holland til Bergen i begynnelsen av 1500-tallet,ble gift der og flyttet i 1520-årene til Trondheim.En dikter, M C Volqvartz, skrev i et dikt 'Svanesang' i tilknytning til fogd Peder Jacobsen Falch sin eldste datters død, hvor det heter:Til Friderich den Andens Jagt De Tydske lod henfare. En Adrian som har indbrakt Til Kongen Falcher rare.Derved fik han sit Ære-navn En Falch han maate hede Som siden drog til Kjøbenhavn, I Trondheim tog sin Rede.Tradisjonen vil ha det til at han var falkefanger. Diktet peker vel helst i den retning. Rare falker må vel da tolkes som tamme falker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Man referer til mange kilder (bøker etc) men det er veldig greit om det angis når disse ble utgitt, da man vel burde formode at nyere trykksaker som har andre 'antagelser' har en ferker og mer oppdatert virkelighetsbeskrivelse enn eldre.Det er jo viktig at man forholder seg til de mest verifiserbare data og kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Jeg har heftene om Slekten Falch nr.I, II og IV som jeg pleier å se mest i. Hefte I er fra 1979 og II fra 1982, hefte IV står det ingen årstall. Heftene er skrevet av Arnt O. Åsvang.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Anita HOLCK's innlegg # 13;- finnes Erik LIE's artikkel 'Falch'er i flere farvann' i NST 38 av 2002 i digitalisert form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Falch

Jeg har skrevet et større innlegg, men jeg tror jeg gjorde en feil, og det ble borte. Det viktigste i innlegget var at Per Braset har gått til kilder i Holland og har funnet ut følgende: Jan van Valckenier, -1400-, Kampen, Overijsel, Nederland Lauritz van Valkier, 1420- Rockert van Valckier Adrian Rockertsen Falkener, Nederland og Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kjenner noen til opphavet (farslekten) til den Christian Falck som ved folketellingen 1801, fc 1787, sønn av Kirsten Jonsdotter Trane, og bodde på Rollnes i Ibestad i Troms ? Han var dattersønn av gårdbrukeren på gården, lensmann Jon Olsson Trane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.