Gå til innhold
Arkivverket

[#81940] Utvandring

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Når jeg leser ordet 'Nursery', så får det meg til å tenke på pleiehjem, men det kan ikke stemme.I ordboka står 'Nursery' for barneværelse,planteskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På det håndskrevne originaldokumentet for hans immigrasjon i 1911 er det gjort et tillegg, det er bare Ernst som har denne påskriften. Siden datoen er 1943, kan dette være fra et krigstj.kort for WWII. Det er to datoer, 18.(eller 8.) januar 43 og 22. mars 43.I-405 Nat. No. L. A. 23-119759, 1/18 43, og I-405 Nat. No. L. A. 23-119759, 3/22 43.Oppsummeringen av immigrasjons-skjemaets innhold er ellers:California Passenger and Crew Lists, 1893-1957Name: E Lorsen [Ernst Larsen]Arrival Date: 22 Feb 1911Age: 24Birth Date: abt 1887Ethnicity: RussianShip Name: F M SladePort of Arrival: San Francisco, CaliforniaPort of Departure: Newcastle, New South WalesArchive information (series:roll number): m1416:6(Det er forøvrig en annen nordmann ombord: J. Gulbrandsen, 20 (ev. 28) år, og en svenske, Frans Bjørling, 46 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er veldig interessant det dere har funnet. jeg skal ta opp dette med den håndskrevne biografien og om det er mulig å evn få navn på søsken etc. I noe av den infoen som jeg har fått går det frem at Ernest trolig ikke ble født i Oslo, men i nærheten av Oslo. Dermed er søkeområdet større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Vedr 102: Dette er muligens påtegninger som er gjort i forbindelse med hans søknad om statsborgerskap. For da skulle det sjekkes med immigrasjonsprotokoller.Ser at hans 'petition for naturalization' er i 1954, men 'declaration of intent' kan ha vært i 1943.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har vert i kontakt med Mike og han sier at han skal sende meg mer informasjon så snart som han får dødsattesten til Ernest Larsen. Håper ikke det tar så altfor lang tid. Jeg har også vert i kontakt med min kontaktperson i Australia for å vite om Ernest evn var en periode i Australia før han kom til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Alle stener må snus i denne saken og derfor har min kontaktperson i USA hjulpet meg å evn etterlyse info om Ernest hos en annen kontaktperson som jeg har i Australia. Han har laget en fin oppstilling av hele saken slik:The man's name is Ernst (or Ernest or Earnest) Hans Larsen, born 6 March 1889 in Norway.The man's descendants cannot provide much concrete information on him. Before he died in Los Angeles in 1956, he wrote a short autobiography in his own hand, but it was a rather short on detail. He says he was born in Oslo and that he had 8 brothers and sisters (but doesn't name them). Family lore holds that his parents names were Johan or Johannes Larsen (?) and Mary/Maren/Mari/Maria Wahlden/Walden. He further states that he left Norway at age 14 and never saw his family again. According to family lore he was at sea for 8 - 10 years before landing in San Francisco as a crewman aboard the schooner F. M. Slade in February 1911. The ship's port of departure was Newcastle, NSW, Australia. After that he appears to have lived the rest of his life in California, got married, had a couple of children, and was a chef in a few well known hotels in the state.The ship that he arrived in San Francisco on, the F.M. Slade, frequented Australia on several occasions between 1901 and about 1914. We are wondering whether this Ernst or Ernest Hans Larsen actually lived in Australia sometime in the period 1901 - 1911.We would like to ask whether you might have a little time to do a search in the Australian archives on this Ernst (or Ernest) Hans Larsen to see if he pops up there ?A search for his family in the Norwegian census for 1900 has turned up a possibility or two, but on further analysis of our findings we conclude that they are not the family of Ernst. So the search goes on . .Here is some detail on the man as we currently have it. Much of the detail supplied by his descendants is 'family lore' and few records have been found which either confirm or question the information.Ernst Hans Larsen, born 6 March 1889 in Oslo, Norway. Parents: Father = Johan or Johannes , last name most likely Larsen. Mother = Mary/Maren/Mari/Maria Wahlden or Walden. He had 8 brothers and sisters, but their names are not known at this point.As a boy at home, he was known by the name Hans. After he left home, he went by the name Ernst or Ernest, sometimes spelled Earnest. During this time of his youth in Norway, according to family lore he visited an uncle, Albert Walden, in Riga a few times. He is said to have begun his career at sea as a 14 year old on a Latvian ship, the Roma.Here is a chronology of his life as we have been able to piece it together after his arrival in San Francisco in February 1911.1901 - 1911 (??) At sea. 1911 - Arrived San Francisco 22 Feb 1911 aboard the F. M Slade. Port of departure was Newcastle, New South Wales, AU. He was a crewmember. The crew manifest lists him as 24 years old and that his nationality is Russia. His family insists that this is him and his U.S. petition for naturalization refers to this same crew listing.. This reference to Russia may tie in with his stories about Riga, Latvia. 1916 - Salinas, Calif, married Catherine Moriarty in Salinas, CA. 1917 - San Francisco Lived in San Francisco (per his WW I draft registration) 1917 - San Jose, Calif. His son, Ernest James, was born in San Jose, Calif (about 50 miles south of San Francisco) 1920 - Los Angeles. Per U.S. census, living in Los Angeles. He is a cook. 1924 - San Francisco. His daughter, Patricia, was born in San Francisco. 1924-1927 - Watsonville, California. He was in the California National Guard. HQ was Camp McQuaide, near Watsonville. 1930 - Los Angeles. Per U.S. census, living in Los Angeles. He is a cook. 1956 - Los Angeles. Died, 23 July 1956.Obituary not yet found, family doesn't have one, although they are making inquiries with newspapers in Los Angeles.Ship: F. M. Slade. The ship was an American 4 masted schooner. It was launched in Tacoma, Washington in March 1901. It appears that its home port was Grays Harbor (Aberdeen), Washington, as it docked there several times between 1901 and 1914. The ship sailed the Pacific between ports on the American west coast, the east coast of Australia, China and other ports in the far east. Ernst was an able seaman on board the ship in February 1911 when it docked in San Francisco. However he was not on board in June 1908, when the ship arrived in Seattle, Washington. The ship made more than one trip between the American west coast and the Australian east coast, and its cargo was often lumber, bound for Australia. In Melbourne, AU, 24 March 1901, the newspaper Argus carried the following article . . . 'It is reported that the crew of the new American schooner, F. M. Slade, at Tacoma, objected to going to sea in the vessel until she had been properly christened with wine, a ceremony that had been omitted at the launching. The omission was supplied, and the F. M. Slade sailed on the 3rd bound for Sydney with 910,000 feet of lumber.'We have found arrival / departure data on the F. M Slade in Australian newspaper shipping pages a few times between 1901 and 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

jeg har ennå ikke fått dødsattesten til Ernest Larsen, men lar det seg gjøre å finne mer familie info om han i ft for 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har sjekket alle i FT 1910 med fødselsdato 6. mars født i årene 1886/87/88/89, men han er ikke der. Var han kansje i Australia i 1910 ?Men foreldrene og den store familien (han var yngst av 8 søsken) burde være i de norske folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Litt nærmere en lønsning - kanskje. Etter mye om og men så har dødsattesten til Ernest Larsen dukket opp. Foreldrene var Hans og Christine Larsen? Se nærmere på vedlegget

bilete10788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hans og Kristine Larsen med 8-9 barn, sistemann født i 1888, burde vel være mulig å finne ?Det er en familie i 1875-tellingen i Krogsvold gate i Moss som heter Hans (f. 1830) og Kistine Larsen (f. 1829) med 8 barn født i tidsrommet 1853 - 1875.Hvis dette er rett familie så må din Ernst Larsen (f. 1888) være født av en annen kvinne, men kan jo være sønn av ovenstående Hans Larsen (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er disse i 1900-tellingen med to hjemmeværende barn:Hans Larsen m b hf g Flødningsformand og damvogter f. 1830 Moss landsognKristine Larsen k b hm g Hustru f. 1829 Vaaler i SmThorvad Hansen m b s ug Handelsbt. i fedevaref. f. 1869Karl Ludvig Hansen m b s ug Fabriksarb. paa stolfabrik 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Du kan være på rett spor. I en av meldingene fra Mike så skriver han:et etternavn eller stedsnavn som kunne væreWalden/Wahlden? or Larsen?)Kan det være snakk om Waler? evn Vaaler?Dette ser ut til være en snarlig løsning på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, men først burde kirkeboka for Moss og omegn saumfares for å se om det var en fødsel den 6. mars 1888 med far Hans Larsen, 58 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr 19 ble denne dåpen funnet: Lenke og her har foreldrene korrekt navn, men fødselsdatoen stemmer ikke. Kan det likevel være samme familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Paret fra innlegg 19 ble gift i 1879, og må da ha fått 8-9 barn i tidsrommet 1879 - mars 1888. Det er jo mulig (f.eks. tvillingfødsler), men noen av disse ev. barna bør da kunne finnes i kirkeboka for Lillestrøm og omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk til alle dere som er med å leter etter denne 'Ernest' Larsen, sønn av Hans og Kristine Larsen. Det merkelige i denne historien var at Ernest Larsen hadde en onkel som jobbet i Riga og som unge mr. Larsen reiste og besøkte med jevne mellomrom. Det er nok noen ett eller annet sted i Sør-Norge som kjenner historien om Ernest Larsen, men som ikke er på dette fora. Likevel bør det være mulig å finne frem til den rette familien.Jeg håper at alle dere som har hjulpet til så langt fortsetter å søke etter familien. Løsningen ligger nok ikke så veldig langt borte - antar jeg? Kan hele familien han utvandret til Australia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis jeg husker rett, var Hans/Ernst yngst i den store søskenflokken på 8-9, og da er vel ikke familien fra innlegg 19 aktuell, paret jo får flere barn etter at Hans/Ernst var født i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvordan skal man gå fram videre for å se på hvilkemuligheter det er for å finne foreldrene til Ernest Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vedk. innlegg nr 123. Så vidt jeg kan se så er det ikke oppgitt at Ernest var yngst i søskenflokken. Noen ganger blir det oppgitt at han har 8 brødre, men noen ganger er det opplyst at han hadde 8 søsken. Vel, hadde han 8 brødre så ville det også være mulig at det var flere søsken i søskenflokken, men det er også mulig at dem var 9 søsken totalt.Jeg tror dermed at vi må se bort fra at han var yngst, og dermed se nærmere på de familiene som er funnet og evn se om det lar seg gjøre å finne flere med samme kombinasjon. Det er oppgitt at han forlot hjemmet sitt da han var 14 år dvs det samme året som han ble konfirmert. Dermed burde det være mulig å finne han i ft for 1900. Han forlot trolig ikke Norge før i 1902/03.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.