Gå til innhold
Arkivverket

[#81940] Utvandring


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Her døper Hans og Barbro Kristine en datter. Nå er de flyttet til Østre Bærum:name: Helma Alvilde Larssengender: Femalebaptism/christening date: 01 Jun 1879baptism/christening place: Østre Bærum, Akershus, Norwaybirth date: 25 Jan 1879father's name: Hans Larssenfather's age: b1838mother's name: Barbro Kirstine Ellefsenmother's age: b1845indexing project (batch) number: C03606-6system origin: Norway-EASysource film number: 1283279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her døper de en datter i Trefoldighetskirken:name: Andrea Juliette Larsengender: Femalebaptism/christening date: 27 Aug 1876baptism/christening place: TREFOLDIGHET MENIGHET, OSLO, AKERSHUS, NORWAY birth date: 06 Jun 1876father's name: Hans Larsenmother's name: Barbro Kristine Ellefsdrindexing project (batch) number: C42833-2system origin: Norway-VRsource film number: 255761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Iflg. FamilySearch.org dåper Hans Larsen og Barbro Kristine Elefsen flere barn i Asker. Her er familien i 1875 med bosted Snarøya (idag er det i Bærum). Men fikk de en sønn 6. mars 1888 ??F.namn E.namn Kj. Fam.st. Siv.st. Yrke Fødd år Fødestad BostatusHans Larsen m hf g Dagarbeider ved Høvleriet 1836 Faaberg Gudbrandsdalen bBarbra Elefsen k Kone g Syer med Maskin 1843 Modum bLina Hansen k d ug Af Faderen 1871 Ø. Bærum bEmilie Karoline Hansen k d ug Af Faderen 1872 Ø. Bærum b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det er samme familie (i innlegg 153), i FT 1900.Da har vi 8 barn, men hvor er Ernst/Hans ?Lina, f. 1871Emilie Karoline, f. 1872Andrea Juliette, f. 1876Karl, f. 1884Hjalmar, f. 1887Thoralf, f 1889Helma Alvilde, f. 1879Albert, f. 1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Her er dåpen til to av barna til Hans og Barbro Kristine nevnt over:Hjalmar Fredrik (f: 07/06/1887): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 1 (1879-1892), Fødte og døpte 1887, side 55. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5507&idx_id=5507&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOtto Thoralf (f: 16/09/1889): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 1 (1879-1892), Fødte og døpte 1890, side 74. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Torbjørn: Han var allikevel ikke yngst i flokken (min feil tidligere i debatten).Her er familien du viser til i innlegg 158, i FT 1910, bosatt i Schweigaardsgt. 56, Kristiania:Navn F.dato Fødested Fam.st. Siv.st. Yrke BostatusHans Lauritz Larsen 1862.10.24 Ski hf g Kjørekarl bKristiane Larsen 1858.11.06 Asker hm g Hustru bLauritz Fernando Larsen 1888.02.08 Kristiania s ug Arbeider fEinar Torbjørn Larsen 1889.12.03 Kristiania s ug Fyrbøder fHildegard Konstanse Larsen 1891.12.22 Kristiania d ug Enepike fBertha Antonie Larsen 1895.04.08 Kristiania d ug d bElna Lauerentse Jakoba Larsen 1899.10.04 Kristiania d ug d b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror at vi må søke på ektepar i Oslo og omegn i ft for 1900 for å finne ut av dette. Jeg har startet med Oslo og funnet et par aktuelle kandidater, men man kan heller ikke se bort fra gardsnavnet som blir oppgitt og da kan det være mulig å finne noe - håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nå bedt Mike om han kan skanne over deler av den håndskrevne bigrafen til Ernest Hans Larsen i håp om å kunne tyde hva som egentlig står om gårdsnavnet eller etternavnene og litt info omkring dette:He states he had 8 brothers and each summer he used to take the ferry to Riga to work on his uncle (Albert? Walden/Wahlden? or Larsen?) nursery. His uncle was also his Godfather. We find it difficult to believe that a young teen would take a multi-day trip on a ship from Oslo to Riga each summer. Family lore states that his father name was Johan/Johannes and his mother was Mary/Maren/Mari/Maria (Wahlden/Walden?).Her skriver Mike at svigerfaren hadde 8 brødre, men et annet sted skriver han at han hadde 8 søsken. Denne onkelen som reiste til Riga var også hans fadder, så det bør være mulig å finne ut av dette, men det er en hard nøtt å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ein kan jo spekulere. Her er i alle fall ein svenske som gjorde det:Sverige, födelseuppgifter för personer som avled mellan 1947 och 2006 Sweden, Births from the Swedish Death Index, 1947-2006 about Albert Erik Waldén Name: Albert Erik Waldén Birth Date: 21 maj 1883 (21 May 1883) Birth Parish: Forsa Birth County: Gävleborg Birth Country: Sverige (Sweden)Lurer på kva meir som står om han i Sveriges Dødsbok.Uansett, så var denne svensken i Manitoba i Canada i 1916. I følgje folketeljinga skal han ha utvandra i 1902(!). Eg har ikkje greidd å finne han i passasjerlister dette året.

bilete10868.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

I november 1907 reiser han frå Winnipeg, Manitoba til Seattle, Washington. I oktober 1923 reiser han frå Winnipeg til Chicago, Ill. Begge gongene er han snikkar (carpenter).I 1930 finn ein heile familien i Chicago, Ill. Han er bygningssnikkar, og innvandra i 1923, resten av familien innvandra i 1924. Han vart naturalisert 30/9 1931. (U.S. Naturalization Record Indexes, 1791-1992). Rundt 1950 var han ein tur til Sverige:Emigranten Populär, 1783-1951 Swedish Emigration Records, 1783-1951 about Albert E Walden Name: Albert E Walden Gender: Man (Male) Place of Origin: Chicago, Illinois, United States Destination: Göteborg Record Date: 10 maj 1950 (10 May 1950) Port of Departure: New York Database Name: EmiSal Occupation/Title: Mr Class: 1 Ship Name: GripsholmHan reiser frå Göteborg til New York to gonger i 1951 og ein gong i 1956.WWII reg. card:

bilete10869.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

I Forsa forsamling i Gävleborgs län er dette det nærmaste eg kjem. Men her står det Schöll, ikkje Waldén:

bilete10870.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Så er spørsmålet om dette gjer at ein kjem noko nærmare. Eg ser for meg at denne onkelen kan ha vore ein svenske ein eller annan stad langt aust i Sverige, f. eks. i nærleiken av Stockholm, slik at det var berre å ta ferge over til Riga. Då kunne kanskje denne svensken passa, sjølv om eg har lita tru på at det er han. Elles ser Walden ut til å vere eit vanleg namn i mange land.Det er også verdt å merke seg at skal ein søkje på 'Waldén' i folketeljingar på Digitalarkivet må ein antagelegvis søkje på 'Wald', fordi søkjesystemet har problem med spesialteikn.Men korleis går det med å få skanna biografien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Her er det som står i Sveriges dødbok. Waldén, Albert Erik Lund 2:36 Död 22/8 1964. Kyrkobokförd i Forsa, Forsa kn (Gävleborgs län, Hälsingland). Född 21/5 1883 i Forsa (Gävleborgs län, Hälsingland). Gift man (1910). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Forsa, Hudiksvalls kn (Gävleborgs län, Hälsingland)Födelseförsamling i källan: Forsa (Gävleborgs län)Källor: DB, FS / DOR 64 / UTD 61-67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Her er Erik Albert i husf. Tror vi kan utelukke han, for da burde vel en av forl. til Hans vært en av søsknene. Mvh.Mette

bilete10872.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Noko eg ikkje har tenkt på, er at i følgje folketeljingane i både 1920 og 1930 er begge foreldra til Ernest Larsen norske. Historia med onkelen som skulle heite noko med Wa(h)lden, og som eig ein barnehage i Riga (jf. (48)) vert ikkje mindre merkeleg av det.Kanskje det eigentleg er kona til Albert som er tanta til Ernest? Eller kan mora til Ernest ha døydd og faren gifta seg att med ei svenske eller latviar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nå fått biografien til Ernest. Det står ikke noe om Albert der heller ikke noe om Walden, fordi dette er noe Ernest selv har fortalt uten selv å ha skrevet så mye om det. Biografien er for lang til å legge inn her, men jeg legger ved innledningen slik at man kan få inntrykk av hva han skriver om.

bilete10873.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Kansje forklaringa rett og slett er at han er russisk.Som det står i et av hans første papirer.Det forklarer mye.Mange russere bor i Latvia f.eks. Tror ikke det var lett og komme inn til Amerika som russer.Den forfølgelsen som foregikk der en lang periode av såkall. komunister.En gentest hadde kansje ikke vært så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Spennende å endelig få se hva han selv skrev !Vi leter altså etter en norsk familie ved navn Larsen, hvor barneflokken bestod av 9 gutter, med en onkel (og fadder til Hans/Ernst) bosatt i Riga, Latvia. Det siste indikerer vel at onkelen er bror til hans mor (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det han sjølv skriv er nok rett. Så no veit ein at det er snakk om 9 gutar (noko som er litt utruleg), og at det verkeleg er snakk om Riga.Det andre er munnleg fortalt, dermed kan ein ikkje vite om onkelen verkeleg heitte Albert Wa(h)lden osv.Men korleis skal ein greie å finne ein gjeng med gutar i ft?Kvifor fortalde han så lite om familien i Norge? Kan det vere at han voks opp på ein barneheim, og at dette er 'familien' hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.