Gå til innhold
Arkivverket

[#82176] Hjelp til transkipsjon av diplom fra 1597 fra Hardanger


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Gardar i Bøjar åttung, Vangen sokn på Voss:Gnr. 158, Bjørke (Bierke, av Bjǫrku)Gnr. 113, Osgjerd (Ollisgjerde, av Oðalsgerði)Gnr. 168, Håtveit(i) (Hoffuetued, av Háþveitt)Gnr. 167, Fenne nedre (Fennen, av Fǫnn/fennir)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Takk igjen Finn og Svein for en fantastisk jobb. Foreløpig kan jeg identifisere Tufte i gamle Jondal sogn. Udrensaager antar jeg er den omtalte øydegården Åkre i Djønno,gamle Kinsarvik sokn, også kjent fra et dokument datert 31.5.1592 fra Rønne i Luster.Hei Svein. I utgangspunktet hadde jeg aldri tenkt jeg skulle skrive noe som helst, jeg har bare vært hekta på gamle diplomer og jordbøker, men ja, nå holder jeg på med et prosjekt om en storgård i Hardanger som sannsynligvis blir til en artikkel. Prosjektet omfatter bla. etterkommerne etter Lars Havtorson. Men da det ikke finnes noen forskning/artikler fra før, må jeg finne alle kildene selv. Nå sitter jeg med et hav av nye opplysninger om nye eiendommer, som jeg må finne ut av.Egen hjemmeside har jeg aldri tenkt på, men egentlig en god ide, ikke minst siden jeg har samlet på kilder i mange år, som kunne vært til nytte for andre.I morgen får jeg tid til å opprette et tema om etterkommerne til Olav Gjermundson, og da håper jeg å finne igjen et notat om Bømlo, og da nærmer vi jo nesten på Stordmvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Karin, Har mange slekter i mine slektspermer (startet før jeg fikk datamaskin), m.a. Sandven, Sponheim, Galtung, Aga, Børve, Bjørke, Oma, Måge og mye annet via en linje fra Strandvik til Hardanger. Mange herfra Sunnhordland trur jeg har endel linjer til Hardanger, Kvinnherad, Voss osv. Det blir spennende å følge med på om det skjer forandringer i slektsrekker, om man kommer lengre bakover osv. Har en cd plate (om slekter) jeg kjøpte av Odd Handegård, har lest litt der, men er ikke ferdig. Det er veldig bra utfra kilder han har hatt tilgjengelig. Det er nok viktig som Tore Vigerust alltid skrev å sjekke kilder eller holde seg til folk som kan dette faget.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei igjen.Korreksjon til eget innlegg 1. Først i dag, ser jeg at jeg har kalt Besse Vikingson på Aga sin kone for Sunniva Bessedatter, istedet for Niculasdatter, sånn går det når en bare skriver i vei uten og lese korrektur. Sunniva Niculasdatter er datter av Herborg Petersdatter Sandven Kvam og Niculas Olafson Børve i Ullensvang.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=16871&s=n&str=>Lenke Dette skiftet er forøvrig mat for Mons hvis du er interessert i middelalderslekter, for eksempel gjelder dette Hallaråker i Tuften i det gamle Jondal, nå Strandebarm, og Nesheim i Ulvik. Ingeborg Guttormsdatter fra Norheim i Kvam gift med Peter bonde på Sandven i Kvam fikk disse gårdene i klesverd da hun giftet seg, jf. RN nr.318 datert 20 februar 1306. Ifølge den nye gards-og ættesoga for Strandebarm, var Hallaråker ødejord fra ca 1350.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har nå gått igjennom resten av skiftet og det meste skal være kommet på plass, men noe er nok feil og enkelte ord er uforståelige. Det fleste gårdene tror jeg skal være identifiserbare (kanskje bortsett fra en?) Wij efftterskriffne Biørn paa Berffuen (Børve i Kvam), Lensmand. Siffuer paa Rückin (Rykkje i Kvam), Hauard paa Fyxen (Fykse i Kvam), Olluff ÿ Wiig (Vik i Kvam), Iffuer paa Aksnes (Vikøy sokn i Kvam), Siffuer paa Sanduen (Sandven i Kvam), Laurettis Mænd i Østensøø Skiprett ÿ Hardanger. Kiendis wÿ och giøre witterlig for alle meth thette wort obne Breff Anno 1592 och paa then 28 Januarÿ waare wj forsamlede ÿ indre Oluig Eskeede og tilBedne aff Erlige Mend Haffttor oc Olluff Hermundsønner, at Bytte oc skÿfftte thennom Emillem hues Jordegods oc eÿendell som the for oss Berette, som theris Sallig Fader Gjermund Haffttorsen oc Bÿrette Gudmundsdotter, Moder theris thennom haffde effter seg lade (?). och Thaa wÿ ther Effter waaris Beste forstand och theris eyien willie och Samtÿche haffde partheret och Lignet. Tha fÿkk Haffttor then eldste Broder thet første Krav, och fald disse Jordeparter paa hannem som er ÿ Oluig (Ålvik) en Løb Smør och eth giedskiend (?) ÿ Østense Sogn och i øffre Haagested (Øvre Hakestad i Ulvik), 11 ½ løb Smør och ?? bucskiend i Uluig Sogn och ÿ Neeshiem tho (?) Mamataboll ÿ same Sogn och ii thiûffueflot ÿ threbe 6½ Löb salt och En skoffûe theg (dvs skogteig) Kallis Vaass theg, endnu tho skoffue heller ÿ Kinserûig Sogen for ii (Selland) aff Pundz Leÿe ÿ graffûen Sogen oc ÿ medsaxsen (?) ix Marc Smör och een løb smør i Ullensûang Sogen, och Liige disse Jordeparter ÿ forskreffne Hardanger, ÿ Sneyelstued eth Spand Smør oc ½ waag korn ÿ Quindherret Sogen och eth spandz Leyge ÿ Tued i Onnerems Sogen och Lÿge disse Jordepatter i Sundhordelænn, och en Løb smør och vi (6) Saald kaarn ÿ Bierke, noch ÿ Ollsgiere (?) eth pund smør oc vi (6) askjor kornn och ÿ Hoffuetued eth ½ pûnd Smör. Noch ÿ nere Fennen (Nedre Fenne) een ½ Løb Smør och eth giedskind och Lÿge disse ----------- ÿ Vaange Kierkesogn ÿ --------------. Ther nest til fald then yngste Broder Oluff Giermûndsen Disse Jorde (Gaarde?) och Jordeparter En ½ (laup) Smör er ii (dvs 2) løbper Salt ÿ Halleracker under thuffte ÿ Jondal Sogen och en 1 Löb Smör och en huud och Smör oc ii (dvs 2) Løbber Salt ÿ Udrensaager Øde i Kinserûig Sogen och ÿ Bleem eth Spand Smør och eth Gedskind ÿ Ullesûang Sogen och ÿ wedspeløen (???) et Spand Smör eth Gedskind ÿ Greffûen sogen. Noch Liige Disse Jordeparter ûdi forskreffne Hardanger. Och ÿ gierdisquall 1 löb Smör och vi (6) Sold Korn och ÿ Greffleim en 1/2 Löb Smör och x (10) Mark Smör och skall grefflin och gierdisquall haffûe En thimber skûoff ÿ HoffûeThûeds Mark Effter skiønsommelighed (?) och lÿge disse Jorder paa Vaas ÿ Vangs Kirkesogn ÿ Borstrand aatûng, och Skoffue Halffûe Eûangr Sogn och ÿ Føusk xi (11) Mark Smör och ii (2) Spandt korn ÿ Qûindherret Sogen. Thette Bekiendis Jeg for(ne) haffttor att ieg haffuer vent (undt) og Soltt Mÿn Kiere Broder Olûff iii (3) Mark Smör och xx (20) Marck Korn ÿ Føsk (ÿ) Qûindherredt Sogn for vi (6) gamle dlr. Noch (?) en ½ Dell ÿ Skiødnings Øre. Saa ath ingen Kalles aff mig eller nogen Mÿn Arffûinger ÿ Alle Maade och hermed (?) skriffuer the Sanneligen och Venligen forligete om forne Bÿtte, att det saa ûryggeligen och ûbrÿdeligen (?) ........ och staande skall paa begge Brøder phartherne for thennem och thennem och theris Arffuinger och Effterkommende Eûindelige Odell och Egedomer och ingen kallis aff oss eller aff Voris Arfûinger. Dog er Saadanne vndskield och ......., om saa skieder att noget aff forn(evnte) Gods Bliffûer nogen at hiemholtt med Rettergang aff worris thaa skûlle the baade Brøder Parterne til haabe (i hop) hûer Effter ens anpart hannem her igen at Veder ......... the .............. lerÿge ÿ all maade det til Vidnesbÿrd och ÿ (dennes) Sandeligen. Tha lade vi trÿkke vorris Signet............................ Datûm ut supra........ 1597( Askje - askjor var eit vestlandsk mål på korn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Finn. Hjertelig tusen takk for en kjempeinnsats. Dette er til stor hjelp for meg. Her dukker både Bleie i Ullensvang opp og så er det vel Fausk i Kvinnherad?Parten i Bleie var lett å identifisere, den eies av Haldor Ålvik iht. odelsjordboken for 1615(Sønn av Erling Haldorson fra Rogne på Voss, fant at han da var eier i flere av ovennevnte gårder,.wedspeløen i Granvin klarer jeg ikke å identifisere, har gått gjennom alle brukene der. Heller ikke Greffleim på Voss. Noen som kan hjelpe å identifisere disse gårdene?mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Grefleim e.l. på Voss er vel gnr 57, Grevle.Det står jo m.a. følgjande om denne garden i bygdeboka for Voss: 'I Bjørgynjar Kalfskinn er fortalt at brørne Gullbrand og Orm på Finne for far deira si skuld gav til Vangskyrkja m. a. ½ mmb. i Grevle. Andre stader i B. K. står skrive at Vangskyrkja åtte ½ laup og Vangens prestebol ½ laup i Grevle. Diplom frå 1592 i Bergens Museum fortel at Grevle saman med Gjerdskvål hadde ein timberskog i marki på Håtveit. Jordboki for 1585-1616 syner at Vangens prestebol fekk 8 merker smør i landskyld av eigedomen sin i Grevle. Eit brev frå 1602 i Bergens Museum melder at Johannes Andersson på Evanger selde sin part i Grevle til sin frende Anders Øyulvson i Holbygdi. Laurits var brukar på Grevle 1603 og Lasse i 1611. Han vart 1614 utkommandert til Svinesund med byrse og sverd. Ingebrikt åtte 1 laup i Grevle i 1614 og budde der. I 1621 åtte ei enkje 2 pund 15 mark og Sjur Grevle 18 mark i garden. Sjur bur der òg 1635 og 1642.'Når det gjeld 'wedspeløen', så trur eg ein må bruka fantasien godt for å finna fram til rette namnet. Dei fleste bokstavane kan vera feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Da velger jeg meg Espeland i GranvinEspeland., gnr 99 Bjørgvin Kalvskinn 1350 presten i Ulvik eide 1 mmb i Espeland gitt av hr. Peder Sponheim for at det skulle leses messe hvert år på dødsdagen hans.Jeg fant forøvrig et diplom om Grevle fra 1386Lenkemvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Bra Finn, da er det meste funnet ut av ja, takk for samarbeidet. Hei Karin, takk for at du hadde linker her, var mye nytt for meg der, som jeg skrev opp i slektspermen. Guttorm på Norheim og folka der er mine aner.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Svein!Ja, takk det same. Vi løyste vel oppgåva så nokolunde sjølv om det står at nokre justeringar her og der. Hovudinnhaldet trur eg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Hermundsønner leser jeg litt annerledes.Ved å sammenligne G og H fra ord i nærheten, leser jeg G. Jeg greier ikke å få det til å bli H. Streken over ordet tolker jeg som at bokstaven m er dobbel. Dermed leser jeg Girmmundzssønner.Hermund er et typisk vossenavn mens Gjermund er typisk for Hardanger. Det hadde vært artig om vi her hadde sett en overgang mellom disse navnene, men jeg får det bare til å bli G, ikke H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Norodd (38)Du har heilt rett i dette. Det var meininga å retta det opp sist eg gjekk i gjennom brevet, men eg gløymde det. Det er tydeleg nok at det er Giermund det står, - ikkje Hermund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Svein. Takk for hjelpen. Olav Johanson Torpe, innlegg 30, var brorsønn av Ingebrikt Olavson Nettland, se tema om Rike Torstein Askjellson. Karin Nilsdatter, var datter av Nils Guttormsen på Torsnes.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (33) vedkomande denne setninga ''Och ÿ gierdisquall 1 löb Smör och vi (6) Sold Korn och ÿ Greffleim en 1/2 Löb Smör och x (10) Mark Smör'':Eg er heilt samd i at 'Greffleim' på Voss må vera gnr. 57, Grevle. Likeins meiner eg at 'Gierdisquall' er gnr. 60 på Voss, Gjerdeskvaal. Og 'Føusk/Føsk' i Quindherridt er sjølvsagt dagens gnr. 108 i Kvinnherad, Fausk store.Ullensvang-gardane 'Udrensaager Øde' (Åkre) og 'Bleem' (Bleie) 'ÿ Ullesûang Sogen' er allereie positivt identifiserte av Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.