Gå til innhold
Arkivverket

[#82750] Etternavn til uekte barn ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

En Karl Evasøn blir far til et barn, som blir døpt i Alta i 1874.Ellers har jeg en Lisa Johannasdatter blant mine sideaner, men etternavnet blir senere forvansket til Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit barn måtte ha etternamn, og dersom faren var absolutt ukjend - skal ikkje føreslå grunnar til det - vart det vel brukt mora sitt namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (22) og (23).Ang. validering tenkte jeg vel på 'ekte' vs 'uekte' i form av 'uekte gull' vs. 'ekte gull'.Og den tolkningen jeg la til grunn var bare erfaringsbasert i form av leting i kirkebøker. At det handler om 'ekteskap' og ikke 'ekte' vs 'uekte'. At 'u.ekte' var en forkortelse som presten brukte i kirkeboken kun for å notere at barnet var 'utenomekteskapelig' og at dette på folkemunne - ble til at barnet var 'uekte' eller 'forbytt' ( som det jo i enkelte tider ble sagt om barn som de barna som ikke åpenbart var født inn i ekteskapet.Bøyer meg selvsagt i støvet for de som har kunnskap om hva som var fakta i denne sammenheng.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Nina (28): 'ekte' tyder legitim, rettmessig - og det har med arverett å gjere. 'uekte' vert då det motsette. Altså utan vanleg rett til arv.I Kristian Vs Norske Lov, som galdt frå 1687 til langt inn på 1800-talet, finn vi definisjonen på 'ekte' i arvebolken (Bok 5). Slik definisjonen er formulert, kan 'ekte' ikkje utan vidare omskrivast til 'i ekteskap'. Det var nokre tilfelle som er 'ekte', men ikkje i ekteskap. Eitt døme er når foreldra er trulova og faren døyr før ekteskapet og før fødselen. Slike barn var 'ekte' og hadde arverett - men foreldra kunne likevel verte bøtelagde for legemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.