Gå til innhold
Arkivverket

[#83631] Trine H:dtr. HOFNAGEL ca. 1615-1675 - Karlsöy - opphav Bergen eller i utlandet?

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Andreassen

Hei Geir.Vi tenkte å samkjøre det vi har først, men hvis du mener noe er 'uggent' så gi meg et tips. Du har mail adressen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Samkjør bare først. Jeg mente ikke at det var noe 'uggent', men at det bare gjelder å holde 'tunga rett i munnen', flere med samme navn som var samtidige. Ser at på nettet har handelsmannen og postmesteren på Fredrikshald fått som far en sønn Samuel av Borchuat (Borchard) Samuelsen Hofnagel til far hvilket ikke er riktig. (Kan forresten korrigere dødsåret hans til 1780, begraves 09.12.1780 (Skoger, se Jarlsbergske Jernverk)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

No e æ lit træg Geir: 'Ser at på nettet har handelsmannen og postmesteren på Fredrikshald fått som far en sønn Samuel av Borchuat (Borchard) Samuelsen Hofnagel til far hvilket ikke er riktig.'Beklager men denne fikk jeg ikke noen mening i. Foresten hvilket nettsted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke du som er treg, men jeg som skrev dette svært klossete;På et nettsted med en god del Hofnagel'er i Norge (husker ikke hvilket) stod det at Borchuat Samuelsen Hofnagel - tolleren i Fredrikshald - hadde en sønn Samuel og denne SAmuel var far til den kjente Peter Hofnagel. Altså den Peter som forsøkte seg med både teglsten og fajanse (det siste også i Danmark) foruten at han fungerte som postmester (dette var ikke et eget embete, men en av broren Andreas' oppgaver som sorenskriver) og dessuten var handelsmann i en 5-årsperiode).Dette er ikke riktig, Peter var født i Christiania, sønn av Knud Andersen og Catrine Samuelsdatter Hofnagel.Dessuten, 'overalt' - også i Norsk Biografisk Leksikon, hos Sollied osv. isv. står det at Peter døde i 1781 hvilket er feil - han døde i 1780 og ble begravet 9. desember.Håper det ble forståelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei gjen.Ja jeg husker nå hvilket nettsted jeg også så dette på. Jeg prøver hele tiden å kildebelegge mine opptegnelser og henvise til om det er en sekundær eller primærkilde. I dette tilfellet som du her nevner, kontrolerte jeg mot kirkebøkene og fant presis det du skriver stemte. Jeg har ennå ikke funnet boken til Sollied, men den virker så interesant at jeg gir meg ikke. Noterer meg hva du skriver om Peters dødsår og begravelse. Det er også en hel del andre bøker i denne forbindelsen (HOFNAGEL) som står igjen å låne og lese.Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peters begravelse finner du under Buskerud, se Skoger/Det Jarlsbergske Jernverk (NB. Desember 1780 er i kirkeåret 1781)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som tidligere omtalt i denne traden finnes en del informasjon om HOFNAGELs pa nettsiden til STROMSNES, jfr. bl.a. innleggene * 10, 35, 46 og 68.Har na sett naermere pa noen av de 'inngiftede' slekter som;- NORTHUUSEN- GAMST- HENNINGS- LORCKDette bl.a. via Borgerboken i Bergen - men jeg kommer tilbake til dette pa et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom den siden som jeg ikke fant interessant hva Christiania/Fredrkshald-Hofnagel angår. Om Bergen kan jeg ikke uttale meg.Min innvending var ikke at det var så mange feil (men feilfri var den ikke), men at den var så mangelfull. Men så kan det godt være at Hofnagel bare var av helt perifér interesse for eieren av websiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort tilleggs-kommentar til innlegg *82;- i listen over inngiftede slekter ifm HOFNAGEL bor ogsa den folgende nevnes, nemlig;- HALSTEENJfr. Arnstein innlegg * 3.Kommer som sagt tilbake til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

I Dansk Demografisk Database, finner jeg en SamuelHOFNAGEL som det står '1705 en ansøgning fra ham', (RKEmbedsansøgninger).Enten er dette en dansk S.H., ellers kan det være SamuelHOFNAGEL, studiosus, f.1680 i Christiania og d.1711 iRomsås i Ullensaker, barnebarn av 'gamle' Samuel HOFNAGEL,(1.gen.)?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal konsentrere meg om Samuel Samuelsen Hofnagels barn og bare knytte en kommentar til siste generasjon;Samuel (1680-1711) er ok (jeg regner med at du har dåps- og begravelsesdato for han og øvrige)Catrine og ektemannen Knud Andersen finner du begravet i Idd. Knud Andersen er forøvrig født i Christiania.Sophia er født i 1678 og dør i 1761, kleinsmeden og en periode urpasser Erich Christophersen dør i Christiania (jeg har ikke med sikkerhet funnet hvor han er døpt).Johanne dør 1749 i Christiania.PS. En trykkfeil(?) i første generasjon, Samuel Samuelsen Hofnagel og Anichen Madsdatter vies 01.11.1675.Siste generasjon har jeg ikke sett nøye på, men her er manglene større; Johanne hadde minst 8 barn, Sophia også 8, mens for Catrine tror jeg du har alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Takk for tilbakemeldingen Geir. Jeg får jobbe videre med ålese kirkebøker, men det tar sin tid, så den reviderteutgaven lar nok vent på seg.Jeg har endelig funnet den, P.A.R.Solliede: PeterHoffnagel 1721-1781, Fabrique og bergværck entrepeneur.Jeg får den fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for dine kommentarer sa langt Geir, - dette etter at Tore og jeg hadde samkjort Samuel-grenen av HOFNAGEL.Imidlertid er dette nok aller mest Tore's fortjenste - selv hadde jeg bare et minimalt bidrag i oppsettet.Som i HOFNAGEL grenen i Bergen/Kobenhavn gjenstar det nok mye a klarlegge da jeg ser du nevner at bade Sophia og Johanna hadde minst 8 barn.Dessuten hvorvidt det kan pavises en forbindelse mellom disse to grener av HOFNAGEL i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Kommentar til innlegg 84: HALSTEEN Dette er neppe et slektsnavn. Michel Hofnagels kone Catarine var en Halsteensdtr., datter av Halsteen Pedersen/Marie Jespersdatter, København. Marie Jespersdatter blir i sitt 2. ekteskap (1677) gift med Erich Madsen Lorch (senere amtmann i Finnmark). Slik blir Lorch et bindeledd mellom Hofnagels i Bergen og slektskretsen på Karlsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Jeg har et skrift-teknisk spørsmål til Geir: Det jeg har tydet til 2 tall sier du er et 1 tall, jfr. vielsen Samuel S. HOFNAGEL, Annichen MADSDTR. (Jeg har mye igjen på 'gotikken'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til May for innlegg * 91 - som henviser til LORCK som bindeledd mellom HOFNAGEL i Bergen og slektskretsen i Karlsoy.Jeg hadde nok ogsa den formodning at HALSTEEN neppe var et slektsnavn.Har du kopi av skifte etter Marie JESPERSDTR. i Kobenhavn, - visstnok oppgjort i 1709?Jeg har i mellomtiden mottatt en del informasjon om TROJEL i Bergen via en SCHELDERUP-kjenner i.f.m. Alhed E:dtr. LORCK 1677-1737. Jfr. Arnstein's innlegg * 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Dessverre, jeg har ikke sett skiftet etter Marie Jespersdtr. Hun skal være død i 1703.Dansk biografisk leksikon har opplysninger om Frans Trojel. I første utgave heter moren Inger Schellerup; i senere utgave rettet til Anna Wibe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ok, May, - na viser det seg at jeg kan fa en kopi av skiftet til Marie JESPERSDTR. fra en DANNEFAER kontakt i Kobenhavn.Om du (eller andre) skulle onske a fa det videresendt sa er det bare a gi et signal.Undrer pa om du har noen informasjon om Aleth LORCK's bror, Niels ERICHSEN (LORCK), som var handelsmann i Skjervoy? Samme sted (naermere bestemt Follesoy) som hans slektning holdt til, Hans (HOFNAGEL) KNUDSEN, - den tidligere sorenskriver i Karlsoy. Jfr. innlegg * 37.Jeg har jo tidligere antydet at en kanskje via slektskretsen LORCK eventuelt skulle kunne finne HOFNAGELs opphav.Skal se etter i Dansk Biografisk Leksikon hva angar SCHELDERUP og WIBE nar det gjelder Admiral TROJEL's morsslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Så bra at du får tilgang til skiftet etter Marie Jespersdatter. Jeg er takknemlig for tilbudet om en kopi. Min epost er mteistev krøllalfa online.no.Etter Hans Knudsen, Follesøy, var det skifte i 1698. Enken var Anne Svendsdatter. Myndige barn var Niels og Svend Eriksen, som hun hadde med sin første mann, Erik Nielsen. Dernest Knud og Erik Hanssønner, som hun hadde med hennes nå sal. mann Hans Knudsen.Niels Eriksen var handelsmann på Store Follesøy.Så denne Niels kan ikke være bror til Aleth Lorck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Tilbake til østlandet igjen.I boken 'Slægten STANG' av Haagen Krog Steffens finnes et bilag: 'Elen Margrethe Anker født Stangs Testamente af 1ste Juni 1807', der en 'Jomfru Cathrine HOFNAGEL' er foretrukket med en mindre sum.Har noen opplysninger om denne 'jomfru' eller hvilken forbindelse hun hadde med overnevnte. Ellen Margrethe var forøvrig gift med Niels Anker, også kalt 'Sukker-Niels', som ervervet seg store rikdommer med sin sukkerhandel, i/fra Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

May, - sa fort jeg mottar kopi av Marie JESPERSDTR.'s skifte fra Danmark sa videresender jeg det til deg. Det kan synes som om at Marie dode i 1708 eller 1709!Det andre skiftet du nevner av 1698 etter handelsmannen og tidligere sorenskriver Hans (HOFNAGEL) KNUDSEN pa Follesoy, er jo ogsa interessant. Ikke minst da LIND-navnet dukker opp i denne sammenheng, - nemlig en annen 'hodepine'. Dette via enken Anne SVENDSDTR. og bade Kristian FORS og Knut HANSEN har debatert saken i andre trader her i B-forumet.Nar det gjelder den andre handelsmannen, Niels ERICHSEN, sa har jeg ikke tilgang til mine notater i Belgia da jeg na befinner meg ute ved havet i Nederland.Imidlertid vil nok det ovennevnte skiftet til Marie JESPERSDTR. kanskje gi svar pa hvorvidt amtmannen i Finnmark, Erich LORCK 1647-1717, hadde en sonn ved navn Niels. Jfr. her ogsa Per NERMO's utmerkede nettside.Sist men ikke minst har jeg uten hell sokt etter KAARSBOL som oppgis gift med amtmann LPRCK's andre datter, Mille, - kjenner du til noe om dette? Kan det vaere en unoyaktighet i avskrivningen av etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.