Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo

Recommended Posts

Det gjeld denne tråden i det gamle forumet:

[#65582] Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo.

Her er det referert til ei leiermålssak i 1712 (#20) i ein anna tråd på det gamle forumet (kopi av denne her).

Etter å ha sjekka kyrkjebøkene no får det ikkje heilt til å stemme. Det er nemnt i tråden over at det var ei "Margrethe Johansdatter publ.abs. 1712 for leiermål med Franz Pettersen." (avskrift Torkild Knudsen).

Dei aktuelle innføringane i kyrkjeboka er her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-31

F. II Pasch, på Pladsen (Grutsæter): "Døbt ? Uægte b. Lisbeth/ fad Hans Petters. Styrmand/ (f hovve?) mai 6 ???/mod: Margrete Johansd (Sm???)."

og her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-32

D. I p Trin. på Pladsen (Grutsæter): "publ absolveret Marg/ete Johansd for beganget/ ??? med Hans Pettersen/???"

Spørsmålsteikna er der eg er usikker. I begge tilfeller les eg Hans og ikkje Franz. Er det eg som er "på bærtur" her?

Hei

Følger med debattinnleggene dine, men har ikke så veldig mye å bidra med selv. Er svært interessert i opplysninger i flere av debattene du har startet den siste tiden vedr Grutseter og folkene som levde der. Jeg har Hans Pettersen i min database som far til barnet. Har dessverre ikke skrevet ned kilden, men det er nok flere som tenker det samme som du gjør - at det er en Hans og ikke Franz.

Stig

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.