Gå til innhold
Arkivverket
Håvard Moe

Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo

Recommended Posts

Håvard Moe

Det gjeld denne tråden i det gamle forumet:

[#65582] Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo.

Her er det referert til ei leiermålssak i 1712 (#20) i ein anna tråd på det gamle forumet (kopi av denne her).

Etter å ha sjekka kyrkjebøkene no får det ikkje heilt til å stemme. Det er nemnt i tråden over at det var ei "Margrethe Johansdatter publ.abs. 1712 for leiermål med Franz Pettersen." (avskrift Torkild Knudsen).

Dei aktuelle innføringane i kyrkjeboka er her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-31

F. II Pasch, på Pladsen (Grutsæter): "Døbt ? Uægte b. Lisbeth/ fad Hans Petters. Styrmand/ (f hovve?) mai 6 ???/mod: Margrete Johansd (Sm???)."

og her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-32

D. I p Trin. på Pladsen (Grutsæter): "publ absolveret Marg/ete Johansd for beganget/ ??? med Hans Pettersen/???"

Spørsmålsteikna er der eg er usikker. I begge tilfeller les eg Hans og ikkje Franz. Er det eg som er "på bærtur" her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig Løchen Dragseth

Hei

Følger med debattinnleggene dine, men har ikke så veldig mye å bidra med selv. Er svært interessert i opplysninger i flere av debattene du har startet den siste tiden vedr Grutseter og folkene som levde der. Jeg har Hans Pettersen i min database som far til barnet. Har dessverre ikke skrevet ned kilden, men det er nok flere som tenker det samme som du gjør - at det er en Hans og ikke Franz.

Stig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håvard Moe

Eg har berre nyleg starta å grave i dette, og finn jo ting i det gamle forumet som eg lurar på. Heldigvis ser det ut til at mange av dei som var aktive i dei trådane enno er med oss. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive