Gå til innhold
Arkivverket

Marcus Torberg Hegge, f. 1785 i Moss. senere sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Marcus Thorberg Hegges bror het Albert Kjørboe Hegge, f i Moss 4 des. 1782, døpt 20 des, død 4 nov 1842. Kilde Stamtavle over slekten Bernhoft, side 150. Hans militære bane er lang og han slutter som generalmajor. 1815 var han kapt. ved Valdres Skarpskytter bataljon. Det står ikke noe om hvor han bodde, men det er val ganske sannsynlig att Marcus traff Anna når han besøkte sin bror. Hvorfor bryllupet sto på Toten kan jeg ikke hjelpe til med, men Albert kanskje hadde noe med det også å gjøre.

I kirkeboka for Toten finner jeg fra juli 1814 til mars 1819 kaptein Hegge og frue som faddere - men ikke oftere enn ca 1 gang per år. Dette kan tyde på at de bodde her helt eller delvis i disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt 3. jan. 1754 i Skjeberg: Captein Mejers drengebarn Knud Gustav (!). (Adolph er skrevet over med annen penn)

Faddere: frue Bensleben, frøken Lisbet Sehested, frøken Hellene Sehested, cap. Hirsch, cap. Wærnschiold.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Fødte og døpte 1754, Introduserte kvinner 1754, side 85.

 

Det står også Knud Gustav ved konfimasjonen i 1769.

Konfirmert sammen dag er også Ulrich Friderich Mejer, som kanskje er en bror eller søskenbarn.

 

På samme side finner vi også søsteren til Knud, Elisabeth Augusta som konfimert året før.

 

På motsatt side, år 1771, finnes også en Inger Christiansdatter Mejer.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Konfirmerte 1768-1771, side 221.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt 3. jan. 1754 i Skjeberg: Captein Mejers drengebarn Knud Gustav (!). (Adolph er skrevet over med annen penn)

Faddere: frue Bensleben, frøken Lisbet Sehested, frøken Hellene Sehested, cap. Hirsch, cap. Wærnschiold.

 

Fadderen fru Bensleben må være Werner Nicolay von Bentzlebens hustru, Ulrika Augusta Storm. Hun var datter av Hedevig Werenskiold og Ulrik Fredrik Storm, som igjen var sønn av Arved Christian Storm og Anne Maria von Kochen.

 

Dette styrker hypotesen om at dåpsbarnets far, Fredrik Christian Meyer var sønn av Adolph Carl Meyer d.y. og Elisabeth Augusta Storm, og dermed barnebarn av Arved Christian Storm og Anne Maria von Kochen.

 

Ulrika Augusta Storm (fru Bensleben) og Fredrik Christian Meyer blir i så fall søskenbarn.

 

Kilde: Personhistorisk tidskrift / Femte årgången 1903 / - Adliga ätten Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg legger her ut en link til Wangensteen.net, der Lars Ove gir til beste

en faksimile av Eiliv Odde Hauge's artikkel i Aftenposten den 7. april 1965

om "Skjønn-Anna" og hennes dagbok 1812-1815.

 

'Skjønn-Anna' er identisk med Marcus T. Hegge's brud på Ø. Toten den 29 desember 1815, Anne [Johannesdatter ?] Andersen (1795-1859).

 

Vi er altså ikke de første som har interessert oss for denne belevne skjønnhet og hennes herkomst ... (av husmanns- eller geistlig slekt ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med en lenke om Storm og Meyer, se lenke.

 

Fredrik Christian Meyers datter Christiana Maria 1758- (døpt 22.mars) lenke 7 måneder etter farens død, ble gift med Ove Ramel Sehested von Schlanbusch 1764-1834, overkrigskommissær og tollkasserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott at Lars Ove har lagt ut artikkelen fra Aftenposten i 1965. Takk også til Karen som har bidratt til dette.

 

Det var artig og interessant å lese stykket fra 1965 - særlig utdraget fra Annes dagbok fra årene 1813-1815, her var flere kjente navn.

 

Håper dagboka dukker opp, slik at vi kan få vite mer om hennes spennende reiser og besøk.

 

------

 

Så noen tanker om sogneprest Nikolai Feldtmann:

 

Hvis foreldrene hans var Maria Steensdatter Meldahl og Gert Juel Feldtmann - var Nikolai søskenbarn til Dorthea Margaretha Bruns mor, Anne Meldahl.

 

Stemmer det at disse var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Christian Meyers datter Christiana Maria 1758- (døpt 22.mars) lenke 7 måneder etter farens død, ble gift med Ove Ramel Sehested von Schlanbusch 1764-1834, overkrigskommissær og tollkasserer.

 

.

Ove Ramel Sehested von Schlanbusch (1764-1834) var 'selvsagt' barnebarn av Fredrik Christian Meyer's hustru Christine Marie Knudsdatter Sehested sin farbror,

(generalintendant ?) Ove Ramel Sehested (1687-1774), men hvem var Ove Ramel Sehested von Schlanbusch sine foreldre ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen tanker om sogneprest Nikolai Feldtmann:

 

Hvis foreldrene hans var Margrethe Maria Steensdatter Meldahl og Gert Juel Feldtmann - var Nikolai søskenbarn til Dorthea Margarethas mor, Anne Meldahl.

 

Stemmer det at disse var hans foreldre?

Nicolai Feltman ble konfirmert i Oppdal 15 år gammel i 1749. Gert Juel Feldtmann var sogneprest her.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Oppdal, Ministerialbok nr. 678A01 (1739-1780), Konfirmerte 1748-1751, side 186.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Ove Ramel Sehested von Schlanbusch (1764-1834) var 'selvsagt' barnebarn av Fredrik Christian Meyer's hustru Christine Marie Knudsdatter Sehested sin farbror,

(generalintendant ?) Ove Ramel Sehested (1687-1774), men hvem var Ove Ramel Sehested von Schlanbusch sine foreldre ?

.

Det var bare så vidt jeg klarte å følge deg der, men du har rett mht. slektskapet.

 

Ove Ramel Sehested von Schlanbusch er sønn av kaptein Georg Caspar von Schlanbusch 1725-1769 og Edel Kirstine Sehested 1735-1805. Han sønn av justisråd, bergråd Johan Ludvig von Schlanbusch ca 1676-1735 og Anna Catharina Legaard ca 1695-1735, hun datter av generalløytnant Ove Ramel Sehested 1687-1774 og Frederikke Eichstedt 1711-1755. Mye fint folk videre bakover også.

 

Jeg bør vel ta med at overkrigskommisæren ble gift 2) med Christiane Caroline Bloch 21.sep.1811 i Ribe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen tanker om sogneprest Nikolai Feldtmann:

Hvis foreldrene hans var Margrethe Maria Steensdatter Meldahl og Gert Juel Feldtmann - var Nikolai søskenbarn til Dorthea Margaretha Bruns mor, Anne Meldahl.

Stemmer det at disse var hans foreldre?

Jeg tror du får mye svar i denne linken lenke om Feldtmann-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får mye svar i denne linken lenke om Feldtmann-familien.

Jeg har nå studert skiftet etter Anna Catarina Feldtman i 1751, og mener innholdet på siden som det er lenket til over, samt Skifter Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal 1689-1805 inneholder feil.

 

Jeg har kommet fram til følgende:

 

Skifte etter ugifte Anna Catarina Feldtman ble åpnet fredag 15. jan. 1751 på Rannum (Ranem) i Oppdal. Arvingene var hennes søsken (tilleggsopplysninger i parentes):

 

1. Salig Hr. Capitaine Hans Ernst Feldtman, (gift 1. med Anna Margrethe Arenstorff, 2. med Johanne Marie Schilling), hans barn:

 


  1.  

  2. Monsieur Henrich Christian (Arenstorff) Feldtman

  3. Jomfrue Johanna Maria Feldtman

     

2. Salig Hr. Giert Juul Feldtman, var gift med Maria Meldahl, 10 barn:

 


  1.  

  2. Monsieur Ulrich (Ulrich Friderich) Feldtman (gift med Anna Catharina Lossius)

  3. Steen (Meldahl) Feldtman (Gift med Helle Marie Abilgaard, enke
    )

  4. Nicolaj Feldtman

  5. Gierdt (Juel) Feldtman

  6. Hans Ernst Feldtman

  7. Thomas Feldtman (Død før 1793, gift med Karen Gamborg)

  8. Peder Tønder Feldtman (
    )

  9. Jomfrue Aarsella Maria Feldtman (ugift,
    )

  10. Jomfrue Ingeborg Catharina (ugift, hos broren, Nikolai
    )

  11. Jomfrue Stenette Feldtman (Gift med Fyhn,
    )

 

3. Frue Ellen Catharina Feldtman, gift med Hr. kap.lnt. Jens Högh

 

4. Frue Margaretha Catharina Feldtman, gift med Hr. kap. Claus Emahuusen

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 05 , 1742-1757, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Monsieur Ulrich (Ulrich Friderich) Feldtman (gift med Anna Catharina Lossius)

 

Ulrik Fredrik Feldtmann (1727-1796) (kaptein i Uvdal) ble gift i Meldal i 1759 med Anne Cathrine Christoffersdatter Lossius (1721-1760)

fra Veøy i Romsdal (og fikk med henne barna Maria og Anna Christina, f. hhv. 1759 og 1760),

men han må vel ha vært gift (minst) én gang tidligere, for barna Gjertrud Marie og Peter ble født hhv. i 1752 og 1757.

 

Hvem var ev. hans første kone ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrik Fredrik Feldtman fikk tre utenomekteskapelige barn, alle i Oppdal:

 


  1.  
  2. Ingeborg døpt 21. okt. 1753. Mor: Ingeborg Ericsdatter Haaker
  3. Peder døpt 29. sept. 1754. Mor: Berit Arnsdatter Scharsem (Skarsem)
  4. Giertrud døpt 10. juli 1757. Mor: Kirsti Olsdatter Furrenæs (Furunes)

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Oppdal, Ministerialbok nr. 678A01 (1739-1780), "Uægte" fødte og døpte 1753-1756, side 142.

 

 

Ulrik Fredrik Feldtman og Anne Cathrine Christoffersdatter Lossius ble forlovet 6. april 1759 i Veøy, MR, gift samme sted 21. juni 1759.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1759, side 456-457.

 

 

Slekten Feldtman er interessant, og man kunne gjerne starte egen debatt om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Salig Hr. Giert Juul Feldtman, var gift med Maria Meldahl, 10 barn:

 

  1. Monsieur Ulrich (Ulrich Friderich) Feldtman (gift med Anna Catharina Lossius)
  2. Steen (Meldahl) Feldtman (Gift med Helle Marie Abilgaard, enke
    )
  3. Nicolaj Feldtman
  4. Gierdt (Juel) Feldtman
  5. Hans Ernst Feldtman
  6. Thomas Feldtman (Død før 1793, gift med Karen Gamborg)
  7. Peder Tønder Feldtman (
    )
  8. Jomfrue Aarsella Maria Feldtman (ugift,
    )
  9. Jomfrue Ingeborg Catharina (ugift, hos broren, Nikolai
    )
  10. Jomfrue Stenette Feldtman (Gift med Fyhn,
    )

 

I artikkelen i Aftenposten (se linken i innlegg #54 ovenfor) er flg. personer iflg. artikkelforfatteren omtalt i Anne's dagbok (ref. artikkelens fotnoter) :

 

1. Student Buschmann_________ (Nic. Feldtmann's søstersønn)__Hvilken av Nic.'s søstre var g.m. hvilken 'Buschmann', og hvem var denne 'student'-sønnen ?

3. Proprietær Berg's hustru__ (Nic. Feldtmann's søster)______Hvilken av Nic.'s søstre var g.m. hvilken 'Berg' ?

4. Sophie Feldtmann__________ (Nic. Feldtmann's brordatter)__Hvilken av Nic.'s brødre var far til 'Sophie', og hvem var hennes mor ?

5. Madame Meldahl____________ (Nic. Feldtmann's brordatter)__Hvilken av Nic.'s brødre var far til 'Madame Meldahl', hvem var hennes mor og hvem var hennes ektemann ?

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del feilaktige opplysninger i artikkelen fra 1965.

 

Pauline Birgite Feldtman ble gift 17. aug. 1802 i Slidre med Hr. Jacob Smidt Tronhuus, prest i Bragnes (Bragernes?).

 

Olava Ulrika Nicoline Feldtmann ble gift 8. apr. 1805 i Slidre med Hr. Lars Berg fra Land

 

Nicoline Catrine Feldtmann ble gift 14. okt. 1812 i Slidre med Hr. Meldahl, residerende kapellan til Rollaug.

 

Disse tre var Nicolai Feldtmanns nieser, har ikke sjekket hvem de er døtre av.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT 1801 viser at Nicoline Catrine er datter av Thomas Feldtmann og Karen Gamborg. De to andre er i Slidre i 1801.

 

 

4. Sophie Feldtmann__________ (Nic. Feldtmann's brordatter)__Hvilken av Nic.'s brødre var far til 'Sophie', og hvem var hennes mor ?

Den eneste Sophie jeg finner i 1801 er Anne Sophie Feltman. Hun bor hos besteforeldrene Gamborg i Eidsvoll, så da er hun også datter av Thomas Feldtmann og Karen Gamborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Student Buschmann_________ (Nic. Feldtmann's søstersønn)__Hvilken av Nic.'s søstre var g.m. hvilken 'Buschmann', og hvem var denne 'student'-sønnen ?

 

Ingen av Nicolais søstre var gift med en Buschmann, så slektsforholdet må være annerledes enn skrevet i artikkelen.

 

Å finne en student Buschmann i passende alder var ikke lett. Kun én kandidat i FT 1801, men han var da kun 1 år; Augustinus Meldahl Buschmann.

 

Ellers skriver Anne om Lina Buschmann og "hendes snilde Meldahl" i dagboka (fra artikkelen i Aftenposten 1965):

 

”Den 12de februar 1813 var en glædelig dag for mig. Da kom de snilde Meldahls til Helgerud. De vare der 3 timers tid og jeg og min madame fulgte dem til Giøvig, hvor jeg maatte forlade dem.

Den 7de mars resiste jeg atter til Berg i Land. Den 8de var der stort bal. Vi dansede til kl. 8 om morgenen.

Den 11de tog jeg farvel med min kjære Lina og hendes snilde Meldahl og de snilde Bergs folk.

Lina Buschmann og Berg fulgte mig og Sophie Feldtmann til Bergs præstegaard. Der spiste vi middag og saa maatte vi skilles fra vores gode følge.

Vi reiste den eftermiddag til Vardal præstegaard, hvor vi vare den 2den eftermiddag. Saa reiste vi til Halses.

Der var Sophie til om morgenen. Da forlod hun mig. Det var en kedsommelig dag.

Jeg havde da forladt alle mine kiære venner og var bland pour fremmede. Jeg var da i rolighed lige til pindse.

Den 15de mai kom leutenant Fabrisius tilbake fra København og med ham fik jeg øreringe og brøst naal og et stykke tøi som han har ladet optrykke for mig. Han reiste da til Valdres.

Den 5te juni som var pindseaften var jeg med Halses til Gausdal. Vi kjørede i 4 sæders vogn. Jomfrue Thinn fra Vardals præstegaard var med”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauline Birgite Feldtman ble gift 17. aug. 1802 i Slidre med Hr. Jacob Smidt Tronhuus, prest i Bragnes (Bragernes?).

 

Mange takk for oppklairingene, Grete !

 

Men jeg ser ikke hvor eller i hvilken sammenheng Pauline Birgite Feldtman (Nic.'s kusine) ev. er omtalt i artikkelen i Aftenposten.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauline Birgite Feldtman ble gift 17. aug. 1802 i Slidre med Hr. Jacob Smidt Tronhuus, prest i Bragnes (Bragernes?).

Olava Ulrika Nicoline Feldtmann ble gift 4. okt. 1804 i Slidre med Hr. Lars Berg fra Land

Nicoline Catrine Feldtmann ble gift 29. des. 1812 i Slidre med Hr. Meldahl, pastor til Rollaug.

 

Disse tre var Nicolai Feldtmanns nieser, har ikke sjekket hvem de er døtre av.

 

Det er kanskje sannsynlig at Pauline Birgite og Olava Ulrika Nicoline er søstre, og at disse også er døtre av Thomas Feldtmann og Karen Gamborg,

i likhet altså med Anne Sophie og Nicoline Catrine.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av Nicolais søstre var gift med en Buschmann, så slektsforholdet må være annerledes enn skrevet i artikkelen.

 

Å finne en student Buschmann i passende alder var ikke lett. Kun én kandidat i FT 1801, men han var da kun 1 år; Augustinus Meldahl Buschmann.

 

Ellers skriver Anne om Lina Buschmann og "hendes snilde Meldahl" i dagboka (fra artikkelen i Aftenposten 1965):

 

"Den 12de februar 1813 var en glædelig dag for mig. Da kom de snilde Meldahls til Helgerud. De vare der 3 timers tid og jeg og min madame fulgte dem til Giøvig, hvor jeg maatte forlade dem.

Den 7de mars resiste jeg atter til Berg i Land. Den 8de var der stort bal. Vi dansede til kl. 8 om morgenen.

Den 11de tog jeg farvel med min kjære Lina og hendes snilde Meldahl og de snilde Bergs folk.

Lina Buschmann og Berg fulgte mig og Sophie Feldtmann til Bergs præstegaard. Der spiste vi middag og saa maatte vi skilles fra vores gode følge.

Vi reiste den eftermiddag til Vardal præstegaard, hvor vi vare den 2den eftermiddag. Saa reiste vi til Halses.

Der var Sophie til om morgenen. Da forlod hun mig. Det var en kedsommelig dag.

Jeg havde da forladt alle mine kiære venner og var bland pour fremmede. Jeg var da i rolighed lige til pindse.

Den 15de mai kom leutenant Fabrisius tilbake fra København og med ham fik jeg øreringe og brøst naal og et stykke tøi som han har ladet optrykke for mig. Han reiste da til Valdres.

Den 5te juni som var pindseaften var jeg med Halses til Gausdal. Vi kjørede i 4 sæders vogn. Jomfrue Thinn fra Vardals præstegaard var med"

 

Vi kan vel forutsette at 'Lina' er et kallenavn for 'Nicoline', og at det er en forbindelse til

Nicoline Catrine Feldtmann, som ble gift 29. des. 1812 i Slidre med Hr. Meldahl, pastor til Rollaug.

Men hvordan kommer 'Buschmann' inn her ?

 

Kan det være snakk om 'høflighets-oppkalling' (fadderskap ?) mellom familiene Buschmann (foreldrene til Augustinus) og Meldahl (pastoren) ?

Er 'Lina' kanskje søster av Augustinus ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje sannsynlig at Pauline Birgite og Olava Ulrika Nicoline er søstre, og at disse også er døtre av Thomas Feldtmann og Karen Gamborg,

i likhet altså med Anne Sophie og Nicoline Catrine.

Heldig for oss så var kaptein Thomas Feldtmann død ved søsteren, Aarsilla Marias arveskifte 3. juli 1793 – dermed får vi navnene på barna hans:

 


  1.  
  2. Maria Feltmann 15 ½ år
  3. Giert Juul Feltmann 14 år
  4. Anna Sophia Feltmann 13 år
  5. Thomas Feltmann 11 år
  6. Nicolina Cathrina Feltmann 9 ½ år
  7. Peder Tønder Feltmann 5 ½ år

----

 

Det nevnes også en kaptein Feldtmann i dagboka, kan jo være en av sønnene til Thomas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauline Birgite og Olava Ulrika Nicoline er Steen Meldahl Feldtmanns døtre.

 

Han ble gift 1. juli 1769 i Lesja med Jomfrue Anna Røst.

 

Deres barn ble alle døpt i Lesja hvor S.M.F. var prest (Senere: innsatt i Øyer 1. juledag 1779)

 


  1.  
  2. Giert Jul, f. 13. mai 1770, døpt 15. mai
  3. Pauline Bergite, født 8. juli 1771, døpt 17. juli
  4. Hans Ernst, født 5. april 1773, døpt 11. april (1. påskedag)
  5. Olava Uldricha Nicholine, født 20. feb. 1775, døpt 24. feb.
  6. Maria Meldal, født 13. des. 1776, døpt 15. des.
  7. Steen Meldal, født 2. nov. 1779, døpt 11. nov. 1779
  8. Nicolai, født 4. nov. (!) 1779, døpt 11. nov. 1779
     

 

Anna Røst døde nov. 1779, 31 år gammel, gravlagt 11. nov i Lesja, samme dag som tvillingene ble døpt.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 3 (1777-1819), Kronologisk liste 1779-1780, side 86-87.

 

Steen Meldahl Feldtmann ble 2. g. gift med Helle Maria Abildgaard 7. aug. 1781 i Fåberg. Hun var datter av Anna Maria Finckenhagen og Jens Jensen Abildgaard, sogneprest til Løten, døpt der 6. april 1735.

 

Steen Meldahl Feldtmann ble gravlagt i Øyer 24. apr. 1798, 64 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av Nicolais søstre var gift med en Buschmann, så slektsforholdet må være annerledes enn skrevet i artikkelen.

 

Å finne en student Buschmann i passende alder var ikke lett. Kun én kandidat i FT 1801, men han var da kun 1 år; Augustinus Meldahl Buschmann.

 

Ellers skriver Anne om Lina Buschmann og "hendes snilde Meldahl" i dagboka (fra artikkelen i Aftenposten 1965):

 

"Den 12de februar 1813 var en glædelig dag for mig. Da kom de snilde Meldahls til Helgerud. De vare der 3 timers tid og jeg og min madame fulgte dem til Giøvig, hvor jeg maatte forlade dem.

Den 7de mars resiste jeg atter til Berg i Land. Den 8de var der stort bal. Vi dansede til kl. 8 om morgenen.

Den 11de tog jeg farvel med min kjære Lina og hendes snilde Meldahl og de snilde Bergs folk.

Lina Buschmann og Berg fulgte mig og Sophie Feldtmann til Bergs præstegaard. Der spiste vi middag og saa maatte vi skilles fra vores gode følge.

Vi reiste den eftermiddag til Vardal præstegaard, hvor vi vare den 2den eftermiddag. Saa reiste vi til Halses.

Der var Sophie til om morgenen. Da forlod hun mig. Det var en kedsommelig dag.

Jeg havde da forladt alle mine kiære venner og var bland pour fremmede. Jeg var da i rolighed lige til pindse.

Den 15de mai kom leutenant Fabrisius tilbake fra København og med ham fik jeg øreringe og brøst naal og et stykke tøi som han har ladet optrykke for mig. Han reiste da til Valdres.

Den 5te juni som var pindseaften var jeg med Halses til Gausdal. Vi kjørede i 4 sæders vogn. Jomfrue Thinn fra Vardals præstegaard var med"

 

Foreldre til Augustinus Meldahl Buschmann (f. ca. 1800) (omtalte 'Student Buschmann' ?) er altså sogneprest Peter Thams Buschmann (1762-1845) og hans kone Elen Johanne.

Peter er sønn av Anna Barbare Thams, hustru nr. 2 til Augustinus Buschmann f.1720 , som var sønn av Ellen Melchiorsdatter Meldahl (1688-1755) og Johan Buschmann.

 

Denne Ellen M. Meldahl var søster av far til Margrethe Maria Steensdatter Meldahl (1698-1768), som var g.m. sogneprest i Oppdal (fra 1722), Gert Juel Feldtmann (1693-1743),

hvis sønnedatter Nicoline Cathrine (Thomasdatter) Feldtmann (f. ca. 1783) var g, (i Slidre 14 Okt 1812) m.'pastor Meldahl' i Rollag.

 

Hvem var denne pastor Meldahl i Rollag, og hvordan var han ev. i slekt med de øvrige Meldahl nevnt ovenfor ?

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.